• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skulle klockbutiker på internet vara seriösa?....

Köper du klockor på internet?


  • Totala väljare
    171
Nej så är det inte men det uppfattas vanligtvis så.
Iom att garanti är frivillig så är det väl upp till varje tillverkare/försäljare att bestämma hur den ska lyda. I de fall där klockor reparerats under garanti så har jag personligen aldrig hört om någon som haft problem med eller fått frågan om dom är första ägaren.
 
Iom att garanti är frivillig så är det väl upp till varje tillverkare/försäljare att bestämma hur den ska lyda. I de fall där klockor reparerats under garanti så har jag personligen aldrig hört om någon som haft problem med eller fått frågan om dom är första ägaren.


Men det är inte samma sak som att garantin följer produkten. Guskleto har talat om vad som gäller. Det är A och B som ingår ett affärsförhållande, inte A och C.
 
Iom att garanti är frivillig så är det väl upp till varje tillverkare/försäljare att bestämma hur den ska lyda. I de fall där klockor reparerats under garanti så har jag personligen aldrig hört om någon som haft problem med eller fått frågan om dom är första ägaren.

Håller med dig om att det i praktiken sällan eller aldrig är några problem att få klockan lagad under garantitiden. Vill du veta hur garanti verkligen fungerar så har jag skrivit ett längre inlägg några sidor bakåt i tråden.
 
Men det är inte samma sak som att garantin följer produkten. Guskleto har talat om vad som gäller. Det är A och B som ingår ett affärsförhållande, inte A och C.
Absolut, men det jag menar är finns det verkligen ingen tillverkare/försäljare som lämnar en garanti som är kuten till produkten oavsett vem som ursprungligen ingått avtalet med tillverkaren/försäljaren?
 
Håller med dig om att det i praktiken sällan eller aldrig är några problem att få klockan lagad under garantitiden. Vill du veta hur garanti verkligen fungerar så har jag skrivit ett längre inlägg några sidor bakåt i tråden.
Jo jag har läst det, men som jag skrev tidigare iom garanti är frivillig "finns det verkligen ingen tillverkare/försäljare som lämnar en garanti som är kuten till produkten oavsett vem som ursprungligen ingått avtalet med tillverkaren/försäljaren?"
 
Absolut, men det jag menar är finns det verkligen ingen tillverkare/försäljare som lämnar en garanti som är kuten till produkten oavsett vem som ursprungligen ingått avtalet med tillverkaren/försäljaren?


Jo, Oris. Kan säkert finnas fler, men det är det jag sett och själv läst ordagrant.
 
Här är en snabbguide:

Ett avtal mellan två personer kan inte hoppa till en tredje person. A säljer något till B som B sedan säljer till C = A och C har inget avtal.

Det finns ett undantag eller två men det är inte aktuellt här.
Det säger jag på fullt allvar: Bra förenklad förklaring.

Med andra ord, i de fall där det klart uttrycks att garantin/reklamationsrätten följer varan hela garantitiden så är det en ren "välgörenhet" från tillverkaren, som de egentligen inte behöver ge kunden?
 
Håller med dig om att det i praktiken sällan eller aldrig är några problem att få klockan lagad under garantitiden. Vill du veta hur garanti verkligen fungerar så har jag skrivit ett längre inlägg några sidor bakåt i tråden.

Ett mycket bra och klargörande inlägg!
sk tillverkargaranti som beskrivs nedan, hur ligger det till med det, rent juridiskt?

Saxat ifrån DN
...
En tillverkargaranti däremot, är upprättad av tillverkaren och följer med produkten oavsett vem som äger den. Då ska man vända sig till tillverkaren med sitt klagomål.
För att se om det är en säljargaranti eller en tillverkargaranti måste man läsa villkoren. Av dem framgår det om garantin följer produkten eller om den är kopplad till köpeavtalet mellan säljaren och den första köparen.
Oftast är säljargarantierna sådana som står på baksidan av kvittot, medan tillverkargarantierna är de lappar som ligger med i kartongen....
 
Jo jag har läst det, men som jag skrev tidigare iom garanti är frivillig "finns det verkligen ingen tillverkare/försäljare som lämnar en garanti som är kuten till produkten oavsett vem som ursprungligen ingått avtalet med tillverkaren/försäljaren?"

Det är goodwill från tillverkarens sida och inget avtal.
 
Det säger jag på fullt allvar: Bra förenklad förklaring.

Med andra ord, i de fall där det klart uttrycks att garantin/reklamationsrätten följer varan hela garantitiden så är det en ren "välgörenhet" från tillverkaren, som de egentligen inte behöver ge kunden?

Kunde inte sagt det bättre själv.
 
Stackars dig som blir så mycket tillfrågad, när du dessutom dagt att du lämnar diskussionen...men:

Är ett sådant goodwillåtagande juridiskt bindande egentligen?


Alla utfästelser som en näringsidkare gör gentemot konsument, är såklart bindande. Det är dock som nämnts tidigare, helt frivilligt från näringsidkarens sida, om de vill göra några utfästelser eller inte. Det enda de inte kommer undan dock, är den treåriga reklamationsrätten, som är lagstadgad. :)
 
Känns som den här tråden springer runt i cirklar.. Är det inte fastslaget redan att typ alla exklusivare klockmärken har tillverkargaranti? Dvs produktbunden.. Citerar mig själv från ett par sidor bak..

Så typ alla exklusiva märken kommer alltså med tillverkargaranti?.. vilket betyder att så länge klockan har korrekt stämplat garantikort, så spelar det ingen roll var klockan kommer ifrån eller hur många som ägt den innan?

Så här skriver uret.se, får väl anta att det stämmer:

Alltid minst 2 års garanti
Alla klockor hos Uret.se kommer med 2 års garanti eller mer. Beroende på tillverkare och klockserie erbjuder vi två olika garantier; auktoriserad tillverkargaranti alternativt återförsäljargaranti. Vilken garantiform som gäller står angivet i produktbeskrivningen för varje klocka i vårt sortiment. Alla exklusiva klockor levereras auktoriserad tillverkargaranti (world-wide warranty).


Auktoriserad tillverkargaranti (world-wide warranty)
Klockan levereras med giltigt stämplad garanti ifrån auktoriserad återförsäljare. Officiell world-wide garanti innebär att klockan kan lämnas in hos valfri auktoriserad återförsäljare i Sverige och utomlands.

Har du ingen auktoriserad butik i din närhet? Inga problem, skicka klockan till oss så ombesörjer vi garantiärendet åt dig med tillverkaren.

Officiella garantier gäller vanligtvis 24 månader eller längre och världsgarantin och omfattar tillverknings- och materialfel.
 
Känns som den här tråden springer runt i cirklar.. Är det inte fastslaget redan att typ alla exklusivare klockmärken har tillverkargaranti? Dvs produktbunden.. Citerar mig själv från ett par sidor bak..


Vad uret.se skriver eller erbjuder skulle inte jag ta som dagens sanning, och det känns inte heller särskilt relevant i sammanhanget. Däremot kunde en samlingstråd med titeln garantier skapas, där direkta utdrag ur respektive varumärkes garantibestämmelser postades. Det tror jag däremot hade varit till stor hjälp för många. :)
 
Vad uret.se skriver eller erbjuder skulle inte jag ta som dagens sanning, och det känns inte heller särskilt relevant i sammanhanget. Däremot kunde en samlingstråd med titeln garantier skapas, där direkta utdrag ur respektive varumärkes garantibestämmelser postades. Det tror jag däremot hade varit till stor hjälp för många. :)
Har de fel? Högst relevant då det är detta som avhandlas just nu.
 
Har de fel? Högst relevant då det är detta som avhandlas just nu.


Med tanke på hur diskussionen gått i den här tråden, tycker jag att det varit mer intressant att veta vilka villkor respektive tillverkare erbjuder. På så sätt behöver man inte bry sig om vilken AD som avses, eller vem som säljer vidare. Tillverkargaranti går alltid först, åtminstone för min del. Har reklamerat en del elektronik genom åren, och alltid gått direkt till tillverkaren utan att bry mig om återförsäljaren och det har fungerat formidabelt. I de fall det är applicerbart skulle jag även föredra att göra likadant med armbandsur. :)
 
Några av nackdelarna med icke auktoriserad internet-handel är till exempel att vi i Sverige
alltid har 2 veckors returrätt på allt vi handlar online (enligt lag), vilket
betyder att om Harry köper en klocka I maj 2013 så får han ev. ett garantikort
från det datumet, han bestämmer sig för att skicka tillbaka klockan och två år
senare handlar Bosse samma klocka, fast får därför inget garantikort, eller så
har garantin gått ut.

Ofta skickas klockorna från södra Europa vid beställning, ytterligare frakt = fler risker.
Till butiken har vi några gånger fått in kunder där hela lådan gått sönder, inte
minst klockan. De kommer till oss eftersom att de inte får tag på
internet-butiken.

Vi har fått direktiv från leverantörer att ifall vi misstänker eller får reda på att en
klocka är köpt på nätet så ska vi skicka garantikortet till dom, eftersom
klockan inte är köpt av en auktoriserad återförsäljare så har kunden ingen
garanti. Det skulle jag säga är den största skillnaden.

Eftersom att näthandlarna inte har de klockor de visar på lager utan måste beställa dom
ifrån en butik kan leveranstiden bli ganska lång, utan att dom kan svara på
varför. Vi har haft kunder som fått vänta i över 2 år på sin klocka, och när du
väl gjort beställningen är det väldigt svårt att "avbeställa" sin klocka.

Dessutom vill ju ingen handla en klocka de inte har provat vilket innebär att så stadigt som
näthandeln växer så behöver vi fysiska butiker mer och mer personalstyrka för
att vi ska hinna med alla kunder som vill prova klockan och ha hjälp att
bestämma sig innan de köper den online, och sen även korta länken efter köpet.
Eftersom att detta leder till ökade kostnader och minskade inkomster finns det
stor chans att detta blir döden för många fysiska butiker.

Det finns en fördel, som ändå är väldigt stark – du sparar pengar!

Ifall du sedan bestämmer dig för att köpa den i butik och du väljer mellan oss och Bergströms får du besöka båda butikerna ett par gånger och skapa dig en egen uppfattning och välja därefter.


Välkommen till forumet, Jarl! Vad roligt att det är fler handlare som intresserar sig för kunderna. Jag är helt uppriktigt överraskad att det inte är vanligare, då en inblick i diskussionerna som pågår säkerligen är värdefullt för de som står på andra sidan disken.
Jag vill först och främst motivera mitt svar i pollen - jag klickade innan jag läste vad jag antar är syftet med tråden. Ja, jag handlar klockor på nätet. Inte sällan är det priset som styr, men framförallt är sverige i allmänhet, och Uppsala i synnerhet, en väldigt liten marknad, och utöver certina och tissot är utbudet av klockor lite skralt. För att hitta de klockor jag är nyfiken på blir jag då tvungen att söka mig utåt.

När det gäller att välja mellan gråhandlare och AD så är svaret inte lika självklart, och jag är imponerad av att du inte bara ger dig in i den stundtals lite infekterade diskussionen utan faktiskt startar den. Jag har själv jobbat i detaljhandel, och jag känner till frustrationen av att agera show room, men jag vet också att det finns mycket man kan erbjuda i en fysisk butik som en internetbutik aldrig kan matcha. Som många har snuddat vid är det inte alltid bemötandet i en butik är så bra, vilket är en katastrof för butiken. Inte bara för att de kanske missar en kund, de missar också möjligheten att ge kunden något positivt. Det jag menar är att det är en neutral upplevelse att titta på klockbilder på en hemsida, men att prata med någon som är engagerad i kunden och kunnig på sitt sortiment kan göra köpet mycket mer positivt. Detta kostar heller inte en krona, och är något man inte får i en nätbutik. Det skapar också ett gott rykte kring butiken.

Att kunden sedan är ute efter en bra affär handlar inte alltid om kronor och ören. För många skulle det nog räcka med en känsla av att inte betala listpris, så en 500-ing eller en avrundning nedåt kan räcka (som yonsson sa - "vi försöker göra en bra affär"). Självklart är det svårt att hoppas på stora rabatter när man inte är i en position att köpa dyra klockor stup i ett, men det är lite jobbigt att veta att andra kunder betalar lägre priser för samma produkt.

Om det är en långsiktlig relation man är ute efter är det ju svårt från kundens sida förutom att just köpa fler klockor.
Från handlarens sida kan man däremot till exempel erbjuda första servicen gratis (eller till kraftigt reducerat pris, tex 10% av klockans pris?) eller något i den stilen, vilket skulle ge känslan av att även återförsäljaren ser det som början på något långsiktligt, och att man är välkommen och värderad tillbaka. Det är ett erbjudande som säkert inte cashas in av den stora merparten, och skulle dessutom vara på flera års sikt och inte kosta mer än arbetstid. Men det gör ju att man kan behålla de kunder som skulle söka sig någon annanstans för service, och att de kommer tillbaka till butiken när de är mogna för ett nyköp. För mig är det inte värt mycket att få hjälp med att korta en länk, eller en snygg påse, men personlig kontakt och engagemang skulle jag ge mer för.
 
Gråhandlarna uppfyller ju uppenbarligen ett behov, vilket får förmodas vara att vissa människor inte vill betala vad svenska återförsäljare vill ha för klockor. Om det beror på att priset generellt är för högt eller att priset kontra vad man får i meningen personlig service och liknande mervärde är för högt ska jag låta vara osagt. Att skapa en tråd för att smutskasta en hel konkurrentkår, i syfte att, som det får förstås, lyfta sin egen position är väl trist. Så vitt jag vet har exempelvis uret många nöjda kunder.

Vet inte om jag håller med om att det fanns ett jättestort behov av gråhandlare då man sålt klockor långt innan dessa dök upp på marknaden. Sen att någon ganska intelligent person upptäckte att man kan ha förbannat mycket lägre marginaler om man är baserad online är något annat. Men det var ju knappast så att kunderna gick ut och uppmanade att klockor måste bli billigare. Det säljs ju klockor grått i alla prisklasser men tror snarare folk köper för att de kan än för att de inte hade råd med listpris.

Sen tycker jag vissa fysiska butiker får skylla sig själva eller åtminstone kritisera sina kollegor/konkurrenter i första hand för utan AD:s som säljer klockorna vidare hade inte gråmarknaden existerat.

Nu antar jag att Jarl Sandin med tanke på den här tråden inte är en av dessa men känner inte en AD som inte är emot gråhandeln vilket är en ekvation som inte helt går ihop då dem uppenbarligen kommer någonstans ifrån.
 
Med tanke på hur diskussionen gått i den här tråden, tycker jag att det varit mer intressant att veta vilka villkor respektive tillverkare erbjuder. På så sätt behöver man inte bry sig om vilken AD som avses, eller vem som säljer vidare.
+1 på den.

Trots ihärdiga försök att förmedla den rent juridiska aspekten på ett enkelt sätt så verkar det som att budskapet inte sjunker in. En sammanställning som den som föreslagits skulle nog hjälpa många. Sen så får man inse att det är skillnad på praktik (vilken garantihjälp man faktiskt ofta får) och teori (vilken garantihjälp man har rätt till).
 
+1 på den.

Trots ihärdiga försök att förmedla den rent juridiska aspekten på ett enkelt sätt så verkar det som att budskapet inte sjunker in. En sammanställning som den som föreslagits skulle nog hjälpa många. Sen så får man inse att det är skillnad på praktik (vilken garantihjälp man faktiskt ofta får) och teori (vilken garantihjälp man har rätt till).
Konsumentverkets hemsida är bra. Använd den.
 
Vet inte om jag håller med om att det fanns ett jättestort behov av gråhandlare då man sålt klockor långt innan dessa dök upp på marknaden. Sen att någon ganska intelligent person upptäckte att man kan ha förbannat mycket lägre marginaler om man är baserad online är något annat. Men det var ju knappast så att kunderna gick ut och uppmanade att klockor måste bli billigare. Det säljs ju klockor grått i alla prisklasser men tror snarare folk köper för att de kan än för att de inte hade råd med listpris.

Sen tycker jag vissa fysiska butiker får skylla sig själva eller åtminstone kritisera sina kollegor/konkurrenter i första hand för utan AD:s som säljer klockorna vidare hade inte gråmarknaden existerat.

Nu antar jag att Jarl Sandin med tanke på den här tråden inte är en av dessa men känner inte en AD som inte är emot gråhandeln vilket är en ekvation som inte helt går ihop då dem uppenbarligen kommer någonstans ifrån.
Är det inte så att tillverkarnas krav har ökat på återförsäljarna, att de måste sälja en viss volym för att få behålla märket, vilket i sin tur gör att gråhandlarna faktiskt fyller en funktion? Jag tror inte att någon AD har problem att sälja lite svåra referenser, som de är mer eller mindre tvingade att ha i lager, till någon annan klocknasare även om det innebär att de även måste slänga med någon GMT eller SUB i stål.
 
Konsumentverkets hemsida är bra. Använd den.
Jo, jag har länkat till den ett antal gånger, men det verkar inte hjälpa... Förslaget från jhm var att samla villkoren från de olika tillverkarna i en tråd så att saker och ting förhoppningsvis blir mer tydliga - i alla fall rörande tillverkargarantins existerande eller inte för ett visst märke.
 
Jo, jag har länkat till den ett antal gånger, men det verkar inte hjälpa... Förslaget från jhm var att samla villkoren från de olika tillverkarna i en tråd så att saker och ting förhoppningsvis blir mer tydliga - i alla fall rörande tillverkargarantins existerande eller inte för ett visst märke.


Håller med. Vi borde starta en tråd om garantier och villkor :)
 
Tillbaka
Topp