• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skulle klockbutiker på internet vara seriösa?....

Köper du klockor på internet?

• Totala väljare
    171
Fast fungerar det verkligen så? Det innebär ju i sin tur att man ska vara rädd för att lämna in en någon månad gammal klocka man köpt beggad från en privatperson i portugal över tex chrono24... Just för att butiken man vänder sig till kan misstänka att man köpt den via gråhandlare. Eller tänker jag snurrigt?

Jag tror inte det blir något problem i praktiken om jag ska vara ärlig. Jag har tidigare förklarat hur garanti fungerar i en annan tråd men minns tyvärr inte vilken.

Hur ska butiken bevisa att du inte har köpt den själv på semestern?

Ja men precis det jag menar

Jag tror inte det blir något problem i praktiken om jag ska vara ärlig. Jag har tidigare förklarat hur garanti fungerar i en annan tråd men minns tyvärr inte vilken.

Tror inte jag heller. Menar bara att om AD ska börja ta cert eller anmäla serienummer för att de _tror_ att den är köpt från gråhandlare är bara sjukt.

• Like
Reactions: jhm

Jag hittade tråden: https://klocksnack.se/threads/gäller-garantin-vid-köp-av-privatperson.28302/page-4#post-606398

"Jag menar inte att vara otrevlig på något sätt men du är just nu så låst vid din tanke vilket gör det omöjligt för dig att ta till dig hur det faktiskt ligger till. Jag skickar således över en kram och ses vi någon gång så bjuder jag på en öl ;)

Artikeln du länkar till blandar ihop saker och ting precis som du gör och så även många andra.

Här kommer facit:

En garanti är en frivillig utfästelse som de flesta känner till. Den lämnas av den som säljer något till en köpare. En garanti följer således inte med en produkt.

I praktiken är det dock inga konstigheter att köpa en begagnad klocka och lämna in den på en garantiåtgärd. Orsaken till det är att många tillverkare lämnar en mycket generös garanti (läs goodwill) och gör ingen stor grej av att någon som egentligen inte har fått en garanti ändå ges möjligheten att utnyttja den. Det i sin tur har många förklaringar där en är att den som reparerar klockan skickar en faktura till tillverkaren. I många fall är tillverkaren generös och säger att det rör sig om en världsgaranti men den är inte riktad direkt till köparen utan en utfästelse till återförsäljaren som lugnt kan laga klockan med hjälp av garantin och sedan ta betalt av tillverkaren.

Det är viktigt att förstå att vi som konsumenter aldrig har köpt något av tillverkaren. Vi har istället köpt något av en återförsäljare. Vi har således inget giltigt avtal med klocktillverkaren och kan inte heller kräva något av denne utan vi får vända oss till återförsäljaren. Att tillverkaren sedan är snäll och det säkert är möjligt att kontakta dem vid problem är en annan sak.

När det kommer till ett begagnatköp är det samma tankegång dvs. att det inte finns någon garanti. Garantin har ju endast lämnats av återförsäljaren till den som köpte klockan första gången. Att Bergström sedan lagar klockan utan problem på garantin är en annan sak och det beror på att de kan skicka en faktura till tillverkaren. Bergströms och klocktillverkaren har ju ingått ett avtal där tillverkaren förbinder sig att stå för kostnaderna för eventuella garantiåtgärder

Vad det gäller s.k. garantier som t.ex. Elgiganten lämnar ut så fungerar de på exakt samma sätt som jag beskriver ovan. Garantin följer inte med produkten utan den är en utfästelse från säljaren till köpare. Att den även i detta fallet upplevs som att den följer med produkten är en annan sak. På kvittot från Elgiganten står det sällan något namn och skulle det ändå göra det så skiter de i vem som lämnar in produkten (även detta är goodwill).

Angående det du skrev:

"En sak som inte nämnts och kanske bör göra det dock är att det är lagstiftningen i det land där tillverkande företag har utfärdat garantin som gäller vid en eventuell tvist mot tillverkaren."

Du kan inte stämma klocktillverkaren för du har aldrig köpt något av dem. Det är här du snubblar i din tankegång och det är därför det hela tiden blir fel. Vidare är det lagstiftningen i det land där du köper klockan som blir tillämplig dvs. svensk lagstiftning på alla klockor som är sålda i Sverige."

Säkert inte.

Men vad jag menar är att det finns flera butiker i Sverige som regelbundet säljer till gråhandel. 2015 bör det vara lika troligt att någon handlar sin Rolex på Rhodos eller t.ex en mindre ort mellan två av landets största sjöar.

Jag förstår inte riktigt vad du menar men oavsett blir snacket om garanti mest ett problem i teorin och inte i praktiken.

Jag förstår inte riktigt vad du menar men oavsett blir snacket om garanti mest ett problem i teorin och inte i praktiken.

Om man nu måste bevisa att sin klocka inte är från gråhandlare, så är det bara rimligt att detta krävs av alla kunder som inte har ett cert som är stämplat i den butiken man står i.

Säkert inte.

Men vad jag menar är att det finns flera butiker i Sverige som regelbundet säljer till gråhandel. 2015 bör det vara lika troligt att någon handlar sin Rolex på Rhodos eller t.ex en mindre ort mellan två av landets största sjöar.

I stort sett ALLA butiker i Sverige säljer till gråhandlare och många gånger vet de inte ens om det!

Säkert inte.

En av butikerna mellan sjöarna hade inte EN ENDA sportrolex inne när jag besökte dem förra veckan, så nånstans tar de ju vägen...

Om man nu måste bevisa att sin klocka inte är från gråhandlare, så är det bara rimligt att detta krävs av alla kunder som inte har ett cert som är stämplat i den butiken man står i.

Som jag kan se det finns det två alternativ för butiken:

1. de reparerar din klocka och får betalt av leverantören/tillverkaren

2. de reparerar inte din klocka och får inte betalt av leverantören/tillverkaren

Självklart väljer butiken det första alternativet.

Att vissa AD väljer att tala negativt om gråhandel är för mig en annan sak för då handlar det om att köpa en klocka och inte att serva och laga den. Mig veterligen erbjuder ingen gråhandlare service och reparation.

Som ovetande ny inom klockträsket! Så hade jag ingen aning om att AD fanns inom klockvärlden! Utan jag levde inom i den villfarelsen att det fanns fysiska butiker och näthandel att välja mellan! Jag tidigare köpt en små helikoptrar via nätet och det har fungerat bra!

När jag nu hade bestämt mig för att köpa en klocka så åkte jag jag ner till Helsingborg och besökte Rydbergs ur! Fick ett pris! Åkte hem för att suga på karamellen! Började surfa runt på priser! Fann snart att Svenska butiker var dyrast. Sen kom Svenska Nät butiker; Billigast var utländska nät butiker! Det skilde så mycket mellan de tre alternativen så man fick ta sig en funderare!
Min allmänna princip när det gäller att köpa dyrare varor är att köpa så lokalt som möjligt! En pryl som det blir fel på är aldrig kul att rätta till med något företag som ligger i långt framför allt i ett annat land!

Så där föll de utländska Nätbutikerna! Även om det på pappret fanns tusenlappar att tjäna! Jag gick vidare med köp Rydbergs Ur och My Watch en nätbutik i Stockholm. När jag köper ifrån en ny nätbutik så brukar jag om möjligt både ringa maila dom. För att få en uppfattning att man kan få tag i någon snabbt och på ett trevligt sett! Ingen av de nämnda hade klockan på lager .Så i båda fallen så var jag tvungen att vänta! Så min värld så gjorde jag den bedömningen att båda var likvärda! Priset fick avgöra! Det tog fyra fem veckor innan klockan! Snyggt paketerat med all dokumentation i ordning! Hade prisskillnaden i mina ögon varit mindre så hade jag valt butiken!

Det är viktigt att förstå att vi som konsumenter aldrig har köpt något av tillverkaren. Vi har istället köpt något av en återförsäljare. Vi har således inget giltigt avtal med klocktillverkaren och kan inte heller kräva något av denne utan vi får vända oss till återförsäljaren. Att tillverkaren sedan är snäll och det säkert är möjligt att kontakta dem vid problem är en annan sak."

Fast ditt så kallade facit kan väl ändå inte stämma då tillverkaren är den som ger ut world wide garanti och inte handlaren. Jag kan välja att skicka min klocka direkt till exempelvis Rolex om jag känner för det.

Fast ditt så kallade facit kan väl ändå inte stämma då tillverkaren är den som ger ut world wide garanti och inte handlaren. Jag kan välja att skicka min klocka direkt till exempelvis Rolex om jag känner för det.

Det är mer en marknadsföringsgrej och inte ren och skär juridik. Rolex kan inte påverka svensk lagstiftning. Att det sedan upplevs på ett annat sätt är en annan sak.

Vilken erbarmligt tråkig diskussion detta är (och till dig som tänker skriva: "varför läser du den om den är så tråkig" säger jag: Låt bli!). Egentligen. Mycket beroende på den insinuanta rubriken.
Många har redan skrivit det men jag vill ändå upprepa det: Om butikerna ska överleva på sikt är de hänvisade till att anpassa sig till den marknad de verkar på. Och på den marknaden finns gråhandlarna. Så enkelt är det. Punkt.
Och varför i hela världen är det självklart att garanti ska sluta gälla bara för att jag köpt klockan av gråhandlare? Obegripligt tycker jag.

Vi har fått direktiv från leverantörer att ifall vi misstänker eller får reda på att en
klocka är köpt på nätet så ska vi skicka garantikortet till dom, eftersom
klockan inte är köpt av en auktoriserad återförsäljare så har kunden ingen
garanti. Det skulle jag säga är den största skillnaden.

Menar du att EU:s tvååriga reklamtionsrätt inte skulle gälla? Eller menar du i fallet någon köpt klockan, lämnat tillbaka, och någon annan köpt den?

Menar du att EU:s tvååriga reklamtionsrätt inte skulle gälla? Eller menar du i fallet någon köpt klockan, lämnat tillbaka, och någon annan köpt den?
Tror Jarl Sandin syftar på att det datum som står på garantikortet är från när klockan såldes hos AD. Med andra ord köper du en begagnad klocka med kortare garantitid om du köper via en gråhandlare.

Tror Jarl Sandin syftar på att det datum som står på garantikortet är från när klockan såldes hos AD. Med andra ord köper du en begagnad klocka med kortare garantitid om du köper via en gråhandlare.

Jag köpte från uret.se den 8e januari, datumet var stämplat samma dag från AD i Holland. Antar datumet på garantikorten kan skrivas in av uret istället här? För har för mig det inte var något stämplat datum utan skrivet för hand?

Tillbaka
Topp