Jag tror inte det blir något problem i praktiken om jag ska vara ärlig. Jag har tidigare förklarat hur garanti fungerar i en annan tråd men minns tyvärr inte vilken.
Jag hittade tråden:
https://klocksnack.se/threads/gäller-garantin-vid-köp-av-privatperson.28302/page-4#post-606398
"Jag menar inte att vara otrevlig på något sätt men du är just nu så låst vid din tanke vilket gör det omöjligt för dig att ta till dig hur det faktiskt ligger till. Jag skickar således över en kram och ses vi någon gång så bjuder jag på en öl
Artikeln du länkar till blandar ihop saker och ting precis som du gör och så även många andra.
Här kommer facit:
En garanti är en frivillig utfästelse som de flesta känner till. Den lämnas av den som säljer något till en köpare. En garanti följer således inte med en produkt.
I praktiken är det dock inga konstigheter att köpa en begagnad klocka och lämna in den på en garantiåtgärd. Orsaken till det är att många tillverkare lämnar en mycket generös garanti (läs goodwill) och gör ingen stor grej av att någon som egentligen inte har fått en garanti ändå ges möjligheten att utnyttja den. Det i sin tur har många förklaringar där en är att den som reparerar klockan skickar en faktura till tillverkaren. I många fall är tillverkaren generös och säger att det rör sig om en världsgaranti men den är inte riktad direkt till köparen utan en utfästelse till återförsäljaren som lugnt kan laga klockan med hjälp av garantin och sedan ta betalt av tillverkaren.
Det är viktigt att förstå att vi som konsumenter aldrig har köpt något av tillverkaren. Vi har istället köpt något av en återförsäljare. Vi har således inget giltigt avtal med klocktillverkaren och kan inte heller kräva något av denne utan vi får vända oss till återförsäljaren. Att tillverkaren sedan är snäll och det säkert är möjligt att kontakta dem vid problem är en annan sak.
När det kommer till ett begagnatköp är det samma tankegång dvs. att det inte finns någon garanti. Garantin har ju endast lämnats av återförsäljaren till den som köpte klockan första gången. Att Bergström sedan lagar klockan utan problem på garantin är en annan sak och det beror på att de kan skicka en faktura till tillverkaren. Bergströms och klocktillverkaren har ju ingått ett avtal där tillverkaren förbinder sig att stå för kostnaderna för eventuella garantiåtgärder
Vad det gäller s.k. garantier som t.ex. Elgiganten lämnar ut så fungerar de på exakt samma sätt som jag beskriver ovan. Garantin följer inte med produkten utan den är en utfästelse från säljaren till köpare. Att den även i detta fallet upplevs som att den följer med produkten är en annan sak. På kvittot från Elgiganten står det sällan något namn och skulle det ändå göra det så skiter de i vem som lämnar in produkten (även detta är goodwill).
Angående det du skrev:
"En sak som inte nämnts och kanske bör göra det dock är att det är lagstiftningen i det land där tillverkande företag har utfärdat garantin som gäller vid en eventuell tvist mot tillverkaren."
Du kan inte stämma klocktillverkaren för du har aldrig köpt något av dem. Det är här du snubblar i din tankegång och det är därför det hela tiden blir fel. Vidare är det lagstiftningen i det land där du köper klockan som blir tillämplig dvs. svensk lagstiftning på alla klockor som är sålda i Sverige."