• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skulle klockbutiker på internet vara seriösa?....

Köper du klockor på internet?

• Totala väljare
    171
Man har väl oavsett reklamationsrätt?
enligt konsumentköplagen har du reklamationsrätt mot säljaren i tre år

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall
som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning
avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos
honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit
emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte
annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.Lag (2005:62).

Dock är det ju inte så att de finns en relation till AD om du köpt den begagnad. Då är det den ursprungliga köparen som kan hävda reklamationsrätten.

Kul att någon på forumet förstår hur det ligger till och inte stoppar huvudet i sanden för att svaret inte passar.
Saxat ifrån DN

Nättjänster som Blocket och Tradera har gjort att svenskarna köper begagnat som aldrig förr. En del annonser lockar med att det finns garantitid kvar på varan. Men garantin kan vara värdelös.
Nättjänster som Blocket och Tradera har gjort att svenskarna köper begagnat som aldrig förr. En del annonser lockar med att det finns garantitid kvar på varan. Men garantin kan vara värdelös.
"Inspelningsbar digitalbox med hårddisk. Boxergodkänd. Säljes pga felköp. Köptes i jan 2009. Endast använd några timmar. Garanti 1 år."
Annonsen är hämtad från Blocket. Det låter ju bra att garantin gäller ett helt år till. Men så enkelt är det tyvärr inte. Ibland gäller inte garantin alls.
– Det beror på om det är en tillverkargaranti eller en säljargaranti, säger Peter Gustavsson, jurist på Konsumentverket.
Det är vanligt med säljargaranti, alltså en garanti som butiken upprättat. Den är inte tvingande, butiken väljer vad som ska gälla.
Oftast betyder det att garantin bara gäller ursprungsköparen, eftersom garantiavtalet ingåtts mellan butiken med den ursprungliga kunden.
En tillverkargaranti däremot, är upprättad av tillverkaren och följer med produkten oavsett vem som äger den. Då ska man vända sig till tillverkaren med sitt klagomål.
För att se om det är en säljargaranti eller en tillverkargaranti måste man läsa villkoren. Av dem framgår det om garantin följer produkten eller om den är kopplad till köpeavtalet mellan säljaren och den första köparen.
Oftast är säljargarantierna sådana som står på baksidan av kvittot, medan tillverkargarantierna är de lappar som ligger med i kartongen.

Enligt ovan så följer tillverkningsgarantin varan och inte personen om inte så sägs specifikt!

Så här skriver Oris Sa So jag också tolkar som ovan!
Oris SA ger dig två års garanti (24
månader) på den klocka som
anges på den bifogade och numre-
rade garantisedeln från och med
inköpsdatum i enlighet med föl-
jande garantivillkor:
Garantin omfattar materialfel och
fabrikationsfel, “fel” som finns när
den här klockan från Oris inhand-
las. Garantin gäller endast om
garantisedeln har ifyllts i sin helhet
och har stämplats av en auktorise-
rad Oris-återförsäljare, och om
serienumret på garantisedeln mot-
svarar numret på klockan.
Förutsatt att klockans ägare kan
uppvisa en giltig garantisedel har
han eller hon rätt att under garanti-
perioden få fel reparerade kost-
nadsfritt. Om Oris bedömer att
reparation inte är lämpligt, ersätter
företaget klockan med en identisk
eller liknande klocka från Oris
under den ovan nämnda garantipe-
rioden.

Även om ovanstående är helt sant är det många gånger kvittot inte är personligt. Hur ska affären kunna avgöra om det är första eller andra ägaren då? Jag har aldrig haft problem att lämna in något med annan persons namn på kvittot heller. Inte behövt prova för klocka dock.

enligt konsumentköplagen har du reklamationsrätt mot säljaren i tre år

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall
som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning
avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos
honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit
emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte
annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.Lag (2005:62).

Dock är det ju inte så att de finns en relation till AD om du köpt den begagnad. Då är det den ursprungliga köparen som kan hävda reklamationsrätten.
Men köper man från en gråhandlare och märkesgarantin mot all förmodan inte skulle gälla så är gråhandlaren skyldig att hantera reklamationen?

Men köper man från en gråhandlare och märkesgarantin mot all förmodan inte skulle gälla så är gråhandlaren skyldig att hantera reklamationen?

Ja i princip skulle du kunna hävda den emot en gråhandlare som är en kommersiell aktör. om de kommer följa är en annan fråga.. Det är väl därför Joma etc lämnar egen garanti och tar hand om reklamationer. Att en Gråhandlare däremot skulle kunna hävda reklamationsrätt mot AD i sin tur faller på att det inte är en konsumentfråga då det är två kommersiella aktörer och då gäller avtal eller köplagen.

Ja i princip skulle du kunna hävda den emot en gråhandlare som är en kommersiell aktör. om de kommer följa är en annan fråga.. Det är väl därför Joma etc lämnar egen garanti och tar hand om reklamationer. Att en Gråhandlare däremot skulle kunna hävda reklamationsrätt mot AD i sin tur faller på att det inte är en konsumentfråga då det är två kommersiella aktörer och då gäller avtal eller köplagen.
Det var så jag tänkte. Med andra ord är gråhandlarna måna om att garantin ska gälla mot tillverkaren, för om den inte gör det och klockan crashar så kan de bli skyldiga att reparera den själva.

Så typ alla exklusiva märken kommer alltså med tillverkargaranti?.. vilket betyder att så länge klockan har korrekt stämplat garantikort, så spelar det ingen roll var klockan kommer ifrån eller hur många som ägt den innan?

Så här skriver uret.se, får väl anta att det stämmer:

Alltid minst 2 års garanti
Alla klockor hos Uret.se kommer med 2 års garanti eller mer. Beroende på tillverkare och klockserie erbjuder vi två olika garantier; auktoriserad tillverkargaranti alternativt återförsäljargaranti. Vilken garantiform som gäller står angivet i produktbeskrivningen för varje klocka i vårt sortiment. Alla exklusiva klockor levereras auktoriserad tillverkargaranti (world-wide warranty).

Auktoriserad tillverkargaranti (world-wide warranty)
Klockan levereras med giltigt stämplad garanti ifrån auktoriserad återförsäljare. Officiell world-wide garanti innebär att klockan kan lämnas in hos valfri auktoriserad återförsäljare i Sverige och utomlands.

Har du ingen auktoriserad butik i din närhet? Inga problem, skicka klockan till oss så ombesörjer vi garantiärendet åt dig med tillverkaren.

Officiella garantier gäller vanligtvis 24 månader eller längre och världsgarantin och omfattar tillverknings- och materialfel.

Så typ alla exklusiva märken kommer alltså med tillverkargaranti?.. vilket betyder att så länge klockan har korrekt stämplat garantikort, så spelar det ingen roll var klockan kommer ifrån eller hur många som ägt den innan?

Så här skriver uret.se, får väl anta att det stämmer:

Alltid minst 2 års garanti
Alla klockor hos Uret.se kommer med 2 års garanti eller mer. Beroende på tillverkare och klockserie erbjuder vi två olika garantier; auktoriserad tillverkargaranti alternativt återförsäljargaranti. Vilken garantiform som gäller står angivet i produktbeskrivningen för varje klocka i vårt sortiment. Alla exklusiva klockor levereras auktoriserad tillverkargaranti (world-wide warranty).

Auktoriserad tillverkargaranti (world-wide warranty)
Klockan levereras med giltigt stämplad garanti ifrån auktoriserad återförsäljare. Officiell world-wide garanti innebär att klockan kan lämnas in hos valfri auktoriserad återförsäljare i Sverige och utomlands.

Har du ingen auktoriserad butik i din närhet? Inga problem, skicka klockan till oss så ombesörjer vi garantiärendet åt dig med tillverkaren.

Officiella garantier gäller vanligtvis 24 månader eller längre och världsgarantin och omfattar tillverknings- och materialfel.

Samma skriver My Watch!

Eftersom man köper ifrån dessa i tredje hand! Tillverkare-Butik- Uret- Kund så skulle ingen garanti finnas om inte Uret själv skulle stå för garantin! Viket dom inte gör! Så garantin står tillverkaren för! Garantin följer varan!

Jag tycker ändå det är intressant att förstå hur ex klockia kan vara så mycket billigare. En Longines Hydroconquest har ett rek pris på 9200SEK enligt Longines. Flera butiker i Sthlm tar en bra bit över 10.000SEK för klockan medans klockia tar 7400. Det här får ändå ses som en budget-klocka och det är omöjligt att det är detta segment som ADs med fysiska butiker drar in sina stålars till fysiska butiker på attraktiva adresser.

Jag tycker ändå det är intressant att förstå hur ex klockia kan vara så mycket billigare. En Longines Hydroconquest har ett rek pris på 9200SEK enligt Longines. Flera butiker i Sthlm tar en bra bit över 10.000SEK för klockan medans klockia tar 7400. Det här får ändå ses som en budget-klocka och det är omöjligt att det är detta segment som ADs med fysiska butiker drar in sina stålars till fysiska butiker på attraktiva adresser.

Låg lokalhyra, liten kundbas på den ort AD är verksam på samt en färdigprutad produkt med låg vinst.

Absolut, var lite otydlig! Jag bara menar att jag tror att den enda kostnaden för en AD i Stockholm som är större än klockias är lokalhyran, dessutom har de garanterat bättre inköpspriser än klockia.

Lägg på lönekostnader. I Klockias fall så är de nog tvungna för att ha någon volym alls. Så både AD du nämner och Klockia avviker från list men på olika vis. Att man kan ta högre i storstad beror nog också på större och starkare köpkrets.

Nu dök det upp en fundering!

Vad jag mäktar med att förstå är att garantin inte följer klockan utan är mellan säljaren och den som köpte klockan (från AD alltså). Om köparen sen väljer att sälja klockan, säg på klocksnacks köp & sälj så behöver inte garantin gälla? OM det nu är så som jag skrivit. Är då alla dessa annonser där det står "ingen retur för klockan är under garanti" inte sanningsenliga?

Vad jag mäktar med att förstå är att garantin inte följer klockan utan är mellan säljaren och den som köpte klockan (från AD alltså). Om köparen sen väljer att sälja klockan, säg på klocksnacks köp & sälj så behöver inte garantin gälla? OM det nu är så som jag skrivit. Är då alla dessa annonser där det står "ingen retur för klockan är under garanti" inte sanningsenliga?

Det är två olika frågor men som också nämnt så accepterar de flesta tillverkare reklamationer även från andra eller tredje ägaren under garantitiden. Detta är dock inte reglerat i lag.

• Like
Reactions: jhm
Det är två olika frågor men som också nämnt så accepterar de flesta tillverkare reklamationer även från andra eller tredje ägaren under garantitiden. Detta är dock inte reglerat i lag.

Så de behöver inte nödvändigtvis omfattas av garantin vilket i sin tur innebär att säljaren som säger att klockan "är under garanti" inte har fog för att säga så?

Sådant kan säkert variera, men får du med originalkvittot, och det inte står ett ett namn på detta, borde det inte vara särskilt svårt att ändå åtnjuta garantin för nämnda klocka. Juridiskt har återförsäljaren endast ett ansvar gentemot den ursprungliga köparen, såvida villkoren inte stipulerar att garantin specifikt följer klockan. :)

Så de behöver inte nödvändigtvis omfattas av garantin vilket i sin tur innebär att säljaren som säger att klockan "är under garanti" inte har fog för att säga så?
I praktiken kan dock säljaren ta på sig att lämna in klockan vd fel inom garantitiden så att det inte kan uppstå strul om vem som har rätt till garantin :)

• Like
Reactions: jhm

Normalt sett följer garantin klockan inte personen (se tidigare inlägg)

Det här är jäkligt intressant!
Om diskussioner om garantier och så vidare fortsätter några varv till och hållet samma nivå, skulle man i så fall kunna klippa ut den delen och göra en typ "garanti och reklamationer 101-tråd"? Spencer66

För övrigt så kanske jag är en av dem som har fel om reklamationsrätter som omtalad tidigare? Har aldrig läst in mig på lagtext och så vidare, utan bara i min verksamhet hanterat garanti/reklamationsärenden.

Det här är jäkligt intressant!
Om diskussioner om garantier och så vidare fortsätter några varv till och hållet samma nivå, skulle man i så fall kunna klippa ut den delen och göra en typ "garanti och reklamationer 101-tråd"? Spencer66

För övrigt så kanske jag är en av dem som har fel om reklamationsrätter som omtalad tidigare? Har aldrig läst in mig på lagtext och så vidare, utan bara i min verksamhet hanterat garanti/reklamationsärenden.

Här är en snabbguide:

Ett avtal mellan två personer kan inte hoppa till en tredje person. A säljer något till B som B sedan säljer till C = A och C har inget avtal.

Det finns ett undantag eller två men det är inte aktuellt här.

Här är en snabbguide:

Ett avtal mellan två personer kan inte hoppa till en tredje person. A säljer något till B som B sedan säljer till C = A och C har inget avtal.

Det finns ett undantag eller två men det är inte aktuellt här.
Dock så är ju ofta just garanti produktbunden snarare än personbunden, antar att det är ett av undantagen.

Tillbaka
Topp