Man har väl oavsett reklamationsrätt?Det är upp till var och en och bedöma vad som är intressant. Vanligtvis är det inte nödvändigt att känna till gällande rätt för att ta sig fram i livet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Man har väl oavsett reklamationsrätt?Det är upp till var och en och bedöma vad som är intressant. Vanligtvis är det inte nödvändigt att känna till gällande rätt för att ta sig fram i livet.
enligt konsumentköplagen har du reklamationsrätt mot säljaren i tre årMan har väl oavsett reklamationsrätt?
Dock är det ju inte så att de finns en relation till AD om du köpt den begagnad. Då är det den ursprungliga köparen som kan hävda reklamationsrätten.
Saxat ifrån DNKul att någon på forumet förstår hur det ligger till och inte stoppar huvudet i sanden för att svaret inte passar.
Kul att någon på forumet förstår hur det ligger till och inte stoppar huvudet i sanden för att svaret inte passar.
Men köper man från en gråhandlare och märkesgarantin mot all förmodan inte skulle gälla så är gråhandlaren skyldig att hantera reklamationen?enligt konsumentköplagen har du reklamationsrätt mot säljaren i tre år
23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall
som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
lämnas till näringsidkaren.
Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning
avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos
honom.
Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit
emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte
annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.Lag (2005:62).
Dock är det ju inte så att de finns en relation till AD om du köpt den begagnad. Då är det den ursprungliga köparen som kan hävda reklamationsrätten.
Men köper man från en gråhandlare och märkesgarantin mot all förmodan inte skulle gälla så är gråhandlaren skyldig att hantera reklamationen?
Det var så jag tänkte. Med andra ord är gråhandlarna måna om att garantin ska gälla mot tillverkaren, för om den inte gör det och klockan crashar så kan de bli skyldiga att reparera den själva.Ja i princip skulle du kunna hävda den emot en gråhandlare som är en kommersiell aktör. om de kommer följa är en annan fråga.. Det är väl därför Joma etc lämnar egen garanti och tar hand om reklamationer. Att en Gråhandlare däremot skulle kunna hävda reklamationsrätt mot AD i sin tur faller på att det inte är en konsumentfråga då det är två kommersiella aktörer och då gäller avtal eller köplagen.
Så typ alla exklusiva märken kommer alltså med tillverkargaranti?.. vilket betyder att så länge klockan har korrekt stämplat garantikort, så spelar det ingen roll var klockan kommer ifrån eller hur många som ägt den innan?
Så här skriver uret.se, får väl anta att det stämmer:
Alltid minst 2 års garanti
Alla klockor hos Uret.se kommer med 2 års garanti eller mer. Beroende på tillverkare och klockserie erbjuder vi två olika garantier; auktoriserad tillverkargaranti alternativt återförsäljargaranti. Vilken garantiform som gäller står angivet i produktbeskrivningen för varje klocka i vårt sortiment. Alla exklusiva klockor levereras auktoriserad tillverkargaranti (world-wide warranty).
Auktoriserad tillverkargaranti (world-wide warranty)
Klockan levereras med giltigt stämplad garanti ifrån auktoriserad återförsäljare. Officiell world-wide garanti innebär att klockan kan lämnas in hos valfri auktoriserad återförsäljare i Sverige och utomlands.
Har du ingen auktoriserad butik i din närhet? Inga problem, skicka klockan till oss så ombesörjer vi garantiärendet åt dig med tillverkaren.
Officiella garantier gäller vanligtvis 24 månader eller längre och världsgarantin och omfattar tillverknings- och materialfel.
Jag tycker ändå det är intressant att förstå hur ex klockia kan vara så mycket billigare. En Longines Hydroconquest har ett rek pris på 9200SEK enligt Longines. Flera butiker i Sthlm tar en bra bit över 10.000SEK för klockan medans klockia tar 7400. Det här får ändå ses som en budget-klocka och det är omöjligt att det är detta segment som ADs med fysiska butiker drar in sina stålars till fysiska butiker på attraktiva adresser.
Låg lokalhyra, liten kundbas på den ort AD är verksam på samt en färdigprutad produkt med låg vinst.
Motiverar väl inte att ligga över rek-pris på en budgetklocka, kan jag tycka.
Tja det gnälls ju på att butiker följer rekpris. Så detta är väl positivt då.
Lönen då?Absolut, var lite otydlig! Jag bara menar att jag tror att den enda kostnaden för en AD i Stockholm som är större än klockias är lokalhyran, dessutom har de garanterat bättre inköpspriser än klockia.
Absolut, var lite otydlig! Jag bara menar att jag tror att den enda kostnaden för en AD i Stockholm som är större än klockias är lokalhyran, dessutom har de garanterat bättre inköpspriser än klockia.
Lägg på lönekostnader. I Klockias fall så är de nog tvungna för att ha någon volym alls. Så både AD du nämner och Klockia avviker från list men på olika vis. Att man kan ta högre i storstad beror nog också på större och starkare köpkrets.
Nu dök det upp en fundering!
Vad jag mäktar med att förstå är att garantin inte följer klockan utan är mellan säljaren och den som köpte klockan (från AD alltså). Om köparen sen väljer att sälja klockan, säg på klocksnacks köp & sälj så behöver inte garantin gälla? OM det nu är så som jag skrivit. Är då alla dessa annonser där det står "ingen retur för klockan är under garanti" inte sanningsenliga?
Det är två olika frågor men som också nämnt så accepterar de flesta tillverkare reklamationer även från andra eller tredje ägaren under garantitiden. Detta är dock inte reglerat i lag.
Nu dök det upp en fundering!
Vad jag mäktar med att förstå är att garantin inte följer klockan utan är mellan säljaren och den som köpte klockan (från AD alltså). Om köparen sen väljer att sälja klockan, säg på klocksnacks köp & sälj så behöver inte garantin gälla? OM det nu är så som jag skrivit. Är då alla dessa annonser där det står "ingen retur för klockan är under garanti" inte sanningsenliga?
Så de behöver inte nödvändigtvis omfattas av garantin?
I praktiken kan dock säljaren ta på sig att lämna in klockan vd fel inom garantitiden så att det inte kan uppstå strul om vem som har rätt till garantinSå de behöver inte nödvändigtvis omfattas av garantin vilket i sin tur innebär att säljaren som säger att klockan "är under garanti" inte har fog för att säga så?
Nu dök det upp en fundering!
Vad jag mäktar med att förstå är att garantin inte följer klockan utan är mellan säljaren och den som köpte klockan (från AD alltså). Om köparen sen väljer att sälja klockan, säg på klocksnacks köp & sälj så behöver inte garantin gälla? OM det nu är så som jag skrivit. Är då alla dessa annonser där det står "ingen retur för klockan är under garanti" inte sanningsenliga?
Normalt sett följer garantin klockan inte personen (se tidigare inlägg)
Det här är jäkligt intressant!
Om diskussioner om garantier och så vidare fortsätter några varv till och hållet samma nivå, skulle man i så fall kunna klippa ut den delen och göra en typ "garanti och reklamationer 101-tråd"? Spencer66
För övrigt så kanske jag är en av dem som har fel om reklamationsrätter som omtalad tidigare? Har aldrig läst in mig på lagtext och så vidare, utan bara i min verksamhet hanterat garanti/reklamationsärenden.
Dock så är ju ofta just garanti produktbunden snarare än personbunden, antar att det är ett av undantagen.Här är en snabbguide:
Ett avtal mellan två personer kan inte hoppa till en tredje person. A säljer något till B som B sedan säljer till C = A och C har inget avtal.
Det finns ett undantag eller två men det är inte aktuellt här.