• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sky-Dweller-tråden

DrDre

Patek
Upplever exakt samma sak med min. Den ”fjädrar” upp när man trycker ner den. Någon som har fått klarhet i om det är en defekt eller precis som det ska?

Jag har ingen aning, men kan det vara pga att vridringen inte bara ska vara vridbar, utan även har ngn form av koppling/mekanism in i urverket? Det borde ju komplicera konstruktionen betydligt.
 

Kasper16

Breitling
Tror du har rätt. Vridningen används ju till att aktivera inställningen av tid och datum.
Ja precis. Det man blir mest orolig för är ju om "glappet" påverkar vattentätheten, OM det nu inte är så bezeln ska sitta. Någon som badat med sin? Var inne på en Rolex butik i Prag förra veckan men klantig som jag var glömde att ta upp detta direkt med dom. :facepalm:

/Kasper
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ja precis. Det man blir mest orolig för är ju om "glappet" påverkar vattentätheten, OM det nu inte är så bezeln ska sitta. Någon som badat med sin? Var inne på en Rolex butik i Prag förra veckan men klantig som jag var glömde att ta upp detta direkt med dom. :facepalm:
Nu är jag ingen expert på hur klockor skruvas ihop men jag tror inte att bezelen har något med vattentätheten att göra.
Men jag pingar en expert (@Echo Delta ) som kanske kan bekräfta min tro :)
 
Nu är jag ingen expert på hur klockor skruvas ihop men jag tror inte att bezelen har något med vattentätheten att göra.
Men jag pingar en expert (@Echo Delta ) som kanske kan bekräfta min tro :)

Har inte skruvat nagot Rolex alls faktiskt, annu mindre Skydweller som an sa lange endast skruvas av Rolex egna verkstader.
Det beror helt pa konstruktionen faktiskt. Sub, GMT, YM osv har endast klickringar som inte paverkar nagot alls innanfor boetten och paverkar saledes inte vattentathet alls som du sager @Torsten men det finns andra exempel sa som IWC Aquatimer 3290 som har en vridbar glasring, men vars vridning at ena hallet vrider en ring som sitter under glaset! Detta ar saklart en mer avancerad konstruktion och har ytterligare hal i boetten for att detta ska fungera.
Skydweller ar av den senare typen, vridbara glasringen som de kallar "Command Bezel", om jag inte minns helt fel, justerar funktionen att stalla arskalenderfunktionen i verket med hjalp av glasringens lage samt kronan!

Sa det ar en kvalificerad spekulation, men jag kan saklart inte vara 100% da jag inte jobbar med market! :)
 
Ja precis. Det man blir mest orolig för är ju om "glappet" påverkar vattentätheten, OM det nu inte är så bezeln ska sitta. Någon som badat med sin? Var inne på en Rolex butik i Prag förra veckan men klantig som jag var glömde att ta upp detta direkt med dom. :facepalm:

/Kasper

Overlag sa kan jag saga att du inte behover vara orolig att bara med nagon Rolex fran Oyster eller Oyster Professional-serien!
Samtliga av dem ar vattentata till minst 100m, men klarar avsevart mer. Min egna 216570 Explorer tal pa papper endast 100m, men har testat till 150m och 200m pa jobbet och den har klarat det utan anmarkning alls!
Undvik att bara med Cellini-serien, men annars sa ar det lugnt!
 

DrDre

Patek
Nu är jag ingen expert på hur klockor skruvas ihop men jag tror inte att bezelen har något med vattentätheten att göra.
Men jag pingar en expert (@Echo Delta ) som kanske kan bekräfta min tro :)

Ngn form av koppling mellan vridringen (som sitter på utsidan) och urverket (som sitter på insida) måste det rimligtvis finnas.

Här är en detaljerad beskrivn av hur man använder vridringen, dock inte hur mekanismen fungerar.

https://www.hodinkee.com/articles/rolex-sky-dweller-stainless-steel-review
 

Kasper16

Breitling
Overlag sa kan jag saga att du inte behover vara orolig att bara med nagon Rolex fran Oyster eller Oyster Professional-serien!
Samtliga av dem ar vattentata till minst 100m, men klarar avsevart mer. Min egna 216570 Explorer tal pa papper endast 100m, men har testat till 150m och 200m pa jobbet och den har klarat det utan anmarkning alls!
Undvik att bara med Cellini-serien, men annars sa ar det lugnt!

Hej, Tack för ditt svar.
Jo jag har koll på specen och vad den klarar av. Det var mer om Bezeln inte satt som den skulle som vi ursprungligen diskuterade :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ni som äger eller har ägt en Sky-Dweller, kunde ni vicka på era end links så att det bildades runt 1 mm. mellanrum mellan klocka och länk? Känns som att det kan samlas mycket skit där.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ni som äger eller har ägt en Sky-Dweller, kunde ni vicka på era end links så att det bildades runt 1 mm. mellanrum mellan klocka och länk? Känns som att det kan samlas mycket skit där.
Svarar på min egna fråga. Det ska nog vara så :)
Bild från Google:

1B787D33-1DB8-487A-A6F9-6E571D822C98.jpeg
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Var inne och provade en likadan på LW idag och jag upplevde den som jäkligt fläskig. Speciellt på höjden, funkade inte alls för mina 16cm handleder. Upplevde inte du den något stor @thewallin ?

Absolut stor på höjden. Skulle dock absolut kunna ha en igen om jag har lite mindre klockor samtidigt och varva med.

När jag hade min hade jag en 42mm Panerai på länk också så det blev för mycket klump då :)
 

Kasper16

Breitling
Hej.
Vi var flera som hade upplevt att bezeln sitter lite "löst" och går att att trycka ner lite och fjädrar tillbaka. Jag var på Bergströms Ur i helgen och frågade lite om detta. Visade sig att de hade en ny liggande på lagret (Two tone såklart), och även den nya hade denna fjädrande karaktär på bezeln. Nu slipper man ligga sömnlös över de iaf :)
 
Hej.
Vi var flera som hade upplevt att bezeln sitter lite "löst" och går att att trycka ner lite och fjädrar tillbaka. Jag var på Bergströms Ur i helgen och frågade lite om detta. Visade sig att de hade en ny liggande på lagret (Two tone såklart), och även den nya hade denna fjädrande karaktär på bezeln. Nu slipper man ligga sömnlös över de iaf :)

Den ska vara så, det är inte en dykring eller gmt-ring då den har en intern funktion för att justera årskalendern.
Konstruktionen är sådan att den ska gå att trycka ner.
 

BOTL

Panerai
Fullkomligt älskar klockan men trots lite inköp från Svenska handlare verkar det svårt att ställa sig i kö på en.
 
Topp