Annars kan du ju alltid försöka hitta en äldre fyrsiffrig Daytona till denTopp, då känns 4.5 som bra för köparen och ok för mig. Betalade mer men vill ta ett rimligt pris
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Annars kan du ju alltid försöka hitta en äldre fyrsiffrig Daytona till denTopp, då känns 4.5 som bra för köparen och ok för mig. Betalade mer men vill ta ett rimligt pris
Ja det var en bra idéAnnars kan du ju alltid försöka hitta en äldre fyrsiffrig Daytona till den
Ja det ska den väl göra, lite lättare att hitta också. Passar även de gamla Tudordressarna 7914 texJa det var en bra idé
Kanske dyker upp ngn på en loppis...
Tror iofs den passar även 1500 etc med 19mm bandbredd
Köpte länken med denna box:Ja det ska den väl göra, lite lättare att hitta också. Passar även de gamla Tudordressarna 7914 tex
Jag var inne här och kikade här om dagen:Köpte länken med denna box:
Kan de höra ihop...?
Ser inte torrsprickorna, men torrsprickor är ju nice i måttlig mängd. Vill du verkligen byta det?Skulle behöva byta glas på min tissot chrono. Det har en del torrsprickor. Fixar ABC eller farfars klocka detta? Någon annanstans man ska vända sig?
De är inte överdrivet mycket sprickor, men glaset har blivit polerat en del också. Så vore nice att få ett fräscht!Ser inte torrsprickorna, men torrsprickor är ju nice i måttlig mängd. Vill du verkligen byta det?
Både farfars och abc kan nog hjälpa dig skaka fram ett originalglas skulle jag tro.
Fråga grabbarna i fix och trix!Är det Farfars Klocka som gäller för service av min 50-tals Tissot som ligger död hemma i byrån? Eller vilka andra alternativ finns? Första gången jag skickar en klocka på service. Vill komma gaaanska billigt undan då klockan inte har ett jättehögt ekonomiskt värde.
Misstänker det är samma storlek, men vet inte. Finns ju dock som automatisk så lite variation finns det iaf.
Misstänker det är samma storlek, men vet inte. Finns ju dock som automatisk så lite variation finns det iaf.
Livsfarligt. Du kan skicka allt ditt vintage till migHur "försiktig" bör man vara med vintageklockor med lume? Hört från olika håll att det är radioaktivt osv. Är t ex klockan på bilden något som på något sätt skulle kunna påverka kroppen? Tänker på att det är lysmassa i bla visarna (?). Dum fråga kanske men har alltid varit lite nojig för strålning, mikrovågsugnar osv
Den innehåller radium vilket självklart avger strålning, dock så stoppar boett och glas i Stort sett all farlig strålning. Så länge som du inte tänkt leka amatörurmakare behöver du inte oroa dig.Hur "försiktig" bör man vara med vintageklockor med lume? Hört från olika håll att det är radioaktivt osv. Är t ex klockan på bilden något som på något sätt skulle kunna påverka kroppen? Tänker på att det är lysmassa i bla visarna (?). Dum fråga kanske men har alltid varit lite nojig för strålning, mikrovågsugnar osv
Den innehåller radium vilket självklart avger strålning, dock så stoppar boett och glas i Stort sett all farlig strålning. Så länge som du inte tänkt leka amatörurmakare behöver du inte oroa dig.
Stoppar farlig strålning var nog andemeningen?Nej, det är fel att klockan stoppar strålningen. Gammastrålning från radium går i princip rakt igenom klockan. Dock är det så lite att dosen som bäraren får bör vara försumbar ur ett hälsoperspektiv
Så som sagt, så länge det inte öppnar klockan behöver du inte oroa dig.
Stoppar farlig strålning var nog andemeningen?
Men vad spelar det då för roll om klockan är öppnad eller ej?Om urtavlan sitter i en boett med ett glas framför eller om den skulle bäras öppet, gör ingen skillnad i ett hälsoperspektiv.
(Vi förutsätter då att allt sitter fast på urtavlan och att man inte slickar på den i tid och otid )
Så som sagt, så länge det inte öppnar klockan behöver du inte oroa dig.
Men vad spelar det då för roll om klockan är öppnad eller ej?
Då förstår jag hur du menar.Min exempelurtavla var ju för att illustrera att de små mängderna strålning i sig inte bör utgöra någon hälsofara.
I vekligheten kan de ju förekomma lösa färgflagor och annat när man öppnar en gammal klocka, varför man då bör vidta försiktighetsåtgärder så att man inte får i sig dessa genom t.ex. inandning eller sår.
Har intresserat mig lite för det här ämnet och ställde för några år sedan några frågor till SSM. Jag fick ett mycket informativt svar, som bl.a. innehöll följande:
"Om man har en klocka som innehåller radium-226 ska man undvika situationer som innebär att man får i sig radium internt (t.ex. inandning av flagande färg, intag via kontamination på händerna eller absorption genom huden via ett öppet sår). Man ska således se till att klockan är hel och inte plocka isär den. På grund av skillnader i hur klockorna konstruerats så varierar mängden radium i den individuella klockan, det beror på faktorer som storlek, tillverkare, modell, det kan till och med variera från klocka till klocka. Radium-226 sänder ut gammastrålning som går igenom klockans glas och metall. Så man får en liten extra stråldos från klockan om man bär den, den ska dock inte utgöra någon hälsofara".