• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

JohanHLM

Rolex
Har fått ett kostnadsförslag på service (Omega pie-pan) där det framgår att hake behöver bytas. Vad avses med hake i detta fallet? Kan rabbla alla möjliga referenser men när det kommer till delar i urverk är jag helkass.
 

Exxet

Rolex
Har fått ett kostnadsförslag på service (Omega pie-pan) där det framgår att hake behöver bytas. Vad avses med hake i detta fallet? Kan rabbla alla möjliga referenser men när det kommer till delar i urverk är jag helkass.
Ev. gånghake, grejen till höger, gånghjul (vänster)
image-jpg.139420
 

krosjo

Omega
Min sambo fick (vad jag tror är) en Rolex 1601 tvåton för drygt 1,5 år sedan. Exakt hur gammal den är vet jag inte. Hur som haver, den lämnades in på Krons här om veckan för att undersöka vad som behöver göras med den då i princip stannade stup i kvarten.

Såhär skriver Krons Ur:

Denna klockan är rostskadad. Klockan ej tät i trycktest. Urverket är i behov av en komplett genomgång. De anser att följande arbete/delar är nödvändiga för att garantera klockans funktion:
• Komplett rostöversyn av urverk
• Byte packningar
• Byte krona
• Byte glas
• Polering
Kostnad för ovan reparation är: 15.000kr & leveranstid efter godkänt kostnadsförslag beräknas till ca 4-6 veckor.

Jag tror att klockan kostade strax över 20 000 kr vid köptillfället, så frågan är; köra på service eller köpa en ny 1601 med nyligen utförd service (dokumenterat)?
 

JohanHLM

Rolex
Min sambo fick (vad jag tror är) en Rolex 1601 tvåton för drygt 1,5 år sedan. Exakt hur gammal den är vet jag inte. Hur som haver, den lämnades in på Krons här om veckan för att undersöka vad som behöver göras med den då i princip stannade stup i kvarten.

Såhär skriver Krons Ur:

Denna klockan är rostskadad. Klockan ej tät i trycktest. Urverket är i behov av en komplett genomgång. De anser att följande arbete/delar är nödvändiga för att garantera klockans funktion:
• Komplett rostöversyn av urverk
• Byte packningar
• Byte krona
• Byte glas
• Polering
Kostnad för ovan reparation är: 15.000kr & leveranstid efter godkänt kostnadsförslag beräknas till ca 4-6 veckor.

Jag tror att klockan kostade strax över 20 000 kr vid köptillfället, så frågan är; köra på service eller köpa en ny 1601 med nyligen utförd service (dokumenterat)?
Om det inte finns något större affektionsvärde skulle jag sålt den till någon som själv kan åtgärda det som Krons anger enligt ovan och köpt en "ny" likvärdig.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vad säger panelen om denna Sandoz?
IMG_1160.JPG

https://www.tradera.com/item/1917/304699799/sandoz-typhon-1000m

Vad jag förstår sitter det ett FHF905 verk. Hur lätt/svårt är det att hitta delar eller kompletta verk för att åtgärda det som är fel med automaten?
Vid en snabb ebaysökning verkar det inte vara någon större svårighet med delar om det nu sitter ett fhf 905. :)
Dock ingen bedömning av klockan på tratten eller om det skulle vara ett bra köp eller inte.
IMG_20180307_211207.png
 

JohanHLM

Rolex
Vid en snabb ebaysökning verkar det inte vara någon större svårighet med delar om det nu sitter ett fhf 905. :)
Dock ingen bedömning av klockan på tratten eller om det skulle vara ett bra köp eller inte.
IMG_20180307_211207.png
Tackar!
Kan hända att modellen producerades med olika urverk. Hittade bara en sida där det framgick vilket urverk modellen hade.

Det är väll ingen klocka man stöter på dagligen och därmed är väll värderingen inte helt enkel. Tycker den ser ärlig ut på bilderna men har själv för lite kunskap om modellen för att avgöra om något är knas/ommålat.
Ser ut som att den har kvar sitt kraftigt kupad glas.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tackar!
Kan hända att modellen producerades med olika urverk. Hittade bara en sida där det framgick vilket urverk modellen hade.

Det är väll ingen klocka man stöter på dagligen och därmed är väll värderingen inte helt enkel. Tycker den ser ärlig ut på bilderna men har själv för lite kunskap om modellen för att avgöra om något är knas/ommålat.
Ser ut som att den har kvar sitt kraftigt kupad glas.
Det som är tacksamt med de här coola tooliga 70-talsdykarna är ju att de nästan alltid har någon variant av eta/as/fhf vilket innebär att reservdelar/reservdelsverk till själva urverket sällan innebär problem. Värre då istället om någon yttre del saknas eller är trasig. Tavla, visare, krona eller vridring kan ofta vara i stort sett omöjliga att sourca.
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Vad säger panelen om denna Sandoz?
IMG_1160.JPG

https://www.tradera.com/item/1917/304699799/sandoz-typhon-1000m

Vad jag förstår sitter det ett FHF905 verk. Hur lätt/svårt är det att hitta delar eller kompletta verk för att åtgärda det som är fel med automaten?

Såg en sån på Ebay tidigare ikväll.
Denna:
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/202246919098

Så kan du kolla referensmässigt hur tradera klockan verkar mot den.
 

JohanHLM

Rolex
Såg en sån på Ebay tidigare ikväll.
Denna:
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/202246919098

Så kan du kolla referensmässigt hur tradera klockan verkar mot den.
Bara kikat snabbt men ser att visarna skiljer. Är dock ganska övertygad om att de är rätt på den som säljs på Tradera och fel på den via Ebay. Kan inte se något som verkar fel på den på Tradera (möjligtvis relumade visare) och det vore kul om min Candino 1000m kunde få sällskap :)
Får suga på karamellen någon dag...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bara kikat snabbt men ser att visarna skiljer. Är dock ganska övertygad om att de är rätt på den som säljs på Tradera och fel på den via Ebay. Kan inte se något som verkar fel på den på Tradera (möjligtvis relumade visare) och det vore kul om min Candino 1000m kunde få sällskap :)
Får suga på karamellen någon dag...
Den har förblivit osåld förr på tradera.
 

kalle71

Omega
Jag undrar vad det här kan vara för ålder och modell på de här Omegan. Vad kan det vara för verk i den. Diameter utan krona är ca 33,8 mm. På tavlan står det OMEGA AUTOMATIC Seamaster. Råkade köpa den och några andra klockor i ganska risigt skick. Tacksam om någon har lite uppgifter.
Omega Tavla 2.jpg Omega Tavla 1.jpg Omega Sida.jpg
Nytt försök med rätt bilder.

Edit: Jag fick upp klockan. Det står 501 på verket. Dessutom började klockan ticka när jag fick upp den. På insidan av boettlocket står det 2846 6 SC och raden under står det 2848.
Omega Urverk.jpg Omega Boett.jpg
 

Bilagor

  • Omega Baksida.jpg
    Omega Baksida.jpg
    171.9 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag undrar vad det här kan vara för ålder och modell på de här Omegan. Vad kan det vara för verk i den. Diameter utan krona är ca 33,8 mm. På tavlan står det OMEGA AUTOMATIC Seamaster. Råkade köpa den och några andra klockor i ganska risigt skick. Tacksam om någon har lite uppgifter. En annan fundering är jag öppnar klockan?
Gissar på 1954 -55 men exakt årtal får du när du öppnat den. Borde finnas en skåra i boettlocket där det kan bändas upp med en boettkniv. Dock brukar de sitta rätt tight då klockan när ny var vattentät.
 

kalle71

Omega
Gissar på 1954 -55 men exakt årtal får du när du öppnat den. Borde finnas en skåra i boettlocket där det kan bändas upp med en boettkniv. Dock brukar de sitta rätt tight då klockan när ny var vattentät.
Tack för snabbt svar. Jag har lagt till fler/rätt bilder. (Det blev lite konstigt när jag laddade upp från mobilen. En och samma bild 3 gånger.) Det finns två kanter/skåror som borde vara möjliga men jag vågar inte riktigt. När började Omega med Monocoque-boetter där man måste ta bort glaset? Jag vill vara säker att det inte är en sån.
 

JohanHLM

Rolex
Någon som kan svara på vad det är för referens på denna dam Patek?
Manuellt urverk och ca 19x23 mm.
Har hittat en massa quartz med samma boett men inte den manuella utan bling med dessa luggar.
IMG_1173.JPG
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Snubblade över den här:


Inte såå hemma på kronografer men reagerade över att urverket känns ganska komplicerat med tre subdials + day + date för ett så okänt märke, eller är det bara jag som blir imponerad i onödan? Verket ska vara handuppdraget.

Någon som vill uttala sig om vad som är rimligt att betala?
 

Psykel

Patek
Snubblade över den här:


Inte såå hemma på kronografer men reagerade över att urverket känns ganska komplicerat med tre subdials + day + date för ett så okänt märke, eller är det bara jag som blir imponerad i onödan? Verket ska vara handuppdraget.

Någon som vill uttala sig om vad som är rimligt att betala?
Är väl inte orimligt att dom köpt in en massa Valjoux av nåt slag och proppat in i klockorna. Såg ju hyfsat trevlig ut ändå! Stål? Storlek?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Snubblade över den här:


Inte såå hemma på kronografer men reagerade över att urverket känns ganska komplicerat med tre subdials + day + date för ett så okänt märke, eller är det bara jag som blir imponerad i onödan? Verket ska vara handuppdraget.

Någon som vill uttala sig om vad som är rimligt att betala?
Eta/valjoux 7750, inget större fel men heller inget extraordinärt.
 

oftast

Panerai
2-Faktor

Sexlaxar

Omega
Hej allihopa :)

Behöver nätverkets hjälp med att rekommendera en urmakare som servar äldre klockor. Har en omega 70 tals som behöver service. Förmodligen inget större men dock så viktigt. Vart skulle ni lämna ett äldre ur i förtroende utan att det kostar mumma :pompus:
 

Vic

Omega
Hej allihopa :)
Behöver nätverkets hjälp med att rekommendera en urmakare som servar äldre klockor. Har en omega 70 tals som behöver service. Förmodligen inget större men dock så viktigt. Vart skulle ni lämna ett äldre ur i förtroende utan att det kostar mumma :pompus:

Eftersom du inte anger var i landet du finns, antar jag att du är från Stockholm ;)

Grundtipsen här är Farfars klocka, http://www.farfarsklocka.se eller (dyrare) ABC på Hornsgatan https://www.hitta.se/a+b+c+service+centrum/stockholm/VSl5nqqqqb
 
Topp