• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Hej!
Vad säger ni vintage experter om denna?
Är tavlan ommålad?

1.jpg
2.jpg
3.jpg
Ser inte ut så spontant, men misstänker att den är tvättad någon gång. Detta är dock osäkert och omöjligt att avgöra om så verkligen är fallet.

I väntan på andra säger jag att jag ser inget alls som tyder på ommålning. Jag skulle ta den för originaltavla efter bilden att döma.
Ser inte ut så spontant, men misstänker att den är tvättad någon gång. Detta är dock osäkert och omöjligt att avgöra om så verkligen är fallet.

Okej, Vad vore ett rimligt pris?
Edit: OMEGA Seamaster. Omega manuell kaliber 285

Har läst till mig att originalbanden på dessa ATP såg ut något såhär, vad tror ni, kan det vara ett originalband från den här tiden?
9CA27366-9270-4061-B7E5-F09507D8F9DD.jpeg

9FDCD1A2-1D8D-4E62-B51A-7661FAB0C8EA.jpeg

Har ett one-piece skinnband också som ser jäkligt gammalt ut, med ett spänne som verkligen ser ut att kunna vara från ww2 i mina ögon

Jag gillar fina tavlor såväl som kraftigt patinerade.. ibland föredrar jag en kraftig patinering framför en perfekt tavla.. beror helt enkelt på! Kan du inte ta en med bättre tavla men ett case som inte är perfekt.. iofs är ju inte guldöverdrag superkul med battlescars.. ? :)
Skippar denna då jag nog inte hade kunnat leva med den tavlan.
Boetten går i princip alltid före tavlan för min del. Fast just på dressade klockor går de nästan hand i hand dvs. det funkar varken med skadad tavla eller boett.

Har läst till mig att originalbanden på dessa ATP såg ut något såhär, vad tror ni, kan det vara ett originalband från den här tiden?
9CA27366-9270-4061-B7E5-F09507D8F9DD.jpeg

9FDCD1A2-1D8D-4E62-B51A-7661FAB0C8EA.jpeg

Har ett one-piece skinnband också som ser jäkligt gammalt ut, med ett spänne som verkligen ser ut att kunna vara från ww2 i mina ögon
Krokodilpräglat?

Tycker du att det ser ut som det? Det är inte bara ett naturligt mönster i skinnet?
Fast iofs, nu när du säger det så...det ser det ju lite ut som. En till bild plus en bild på det andra bandet
image.jpg

BB501CF2-6195-4F69-A085-8FD63F0B436C.jpeg

D9C5BBA6-60FE-49CC-9622-EE0344A29381.jpeg
Definitivt, svinbandet ser däremot perfekt ut. Synd att denna typ av band inte sitter så bra på handleden.

Definitivt, svinbandet ser däremot perfekt ut. Synd att denna typ av band inte sitter så bra på handleden.
Fan, synd. Hade inte tänkt så mycket på bandet förrän nu. Jag som tyckte det var rätt schysst haha... Jaja. Ska prova med svinbandet - håller med om att det ser bättre ut. Vad tror du om spännet? Visst fasen ser det rätt gammalt ut?

Fan, synd. Hade inte tänkt så mycket på bandet förrän nu. Jag som tyckte det var rätt schysst haha... Jaja. Ska prova med svinbandet - håller med om att det ser bättre ut. Vad tror du om spännet? Visst fasen ser det rätt gammalt ut?
Är ju bara att använda ett band du tycker ser bra ut. Bär inte mina krigare på vad jag tror är originalband utan vad jag tycker passar. Gillar verkligen ditt svinband och tycker det ser gammalt ut, är säker mer än 50 år gammalt.

Är ju bara att använda ett band du tycker ser bra ut. Bär inte mina krigare på vad jag tror är originalband utan vad jag tycker passar. Gillar verkligen ditt svinband och tycker det ser gammalt ut, är säker mer än 50 år gammalt.
Ja, visst är det så. Tyckte det satt bra och hade en passande nyans. Men what’s been seen cannot be unseen. Krokodilprägel känns kanske inte så 40-tal...
Den satt dock bättre än jag trodde på svinbandet. Jäkligt nöjd. Det knastrar och känns bra gammalt :)
DAE75722-A5F4-418D-B3C1-5DB42020BFC1.jpeg

Ja, visst är det så. Tyckte det satt bra och hade en passande nyans. Men what’s been seen cannot be unseen. Krokodilprägel känns kanske inte så 40-tal...
Den satt dock bättre än jag trodde på svinbandet. Jäkligt nöjd. Det knastrar och känns bra gammalt :)
DAE75722-A5F4-418D-B3C1-5DB42020BFC1.jpeg
Se bara till att det inte är allt för torrt, ge den något slags fett. Blir väl lite mörkare men det kan det vara värt. Präglade skinn lär ha funnits på 40-talet, mer att jag inte tycker det passar rent stilmässigt.

Har fått korn på den här funky kronografen, känner visst ha-begär, men enligt google sitter det ett manuellt Bettlach 8420 pin-lever movement i. http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&EB_8420
Så vitt jag förstått är sådana svåra att serva och generellt av låg kvalitet.
Frågan är därför: Hade ni avstått från köp pga urverket? Enligt säljaren funkar allt som det ska. Någon som är kunnig på såna här verk?

4.jpg
handaufzug-emporer-chronograph.jpg

Har fått korn på den här funky kronografen, känner visst ha-begär, men enligt google sitter det ett manuellt Bettlach 8420 pin-lever movement i. http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&EB_8420
Så vitt jag förstått är sådana svåra att serva och generellt av låg kvalitet.
Frågan är därför: Hade ni avstått från köp pga urverket? Enligt säljaren funkar allt som det ska. Någon som är kunnig på såna här verk?

4.jpg
handaufzug-emporer-chronograph.jpg
Japp jag avstår alla typer av Pin-lver verk! Jag är mycket intresserad av det mekaniska och dessa verk är inte jättekul imho :)

Stort tack @Fadershan !
Dock har jag redan lagt ett autobud och leder just nu, la det innan jag började läsa på :sorry:
Inte såå ofta man hoppas på att förlora en auktion :D
Haha ja men funkar det så funkar det! Går att nog att hitta billiga donatorverk om det e så! Svåra kanske blir att hitta ngn som vill skruva med dom haha :) får skruva själv om det pajjar ;)

Tjaba!

Har inte denna hemma så jag kan undersöka själv men tänkte kolla ifall någon känner igen vilken ref det skulle kunna vara? Tycker tavlan ser ärlig ut? Kronan e uppenbart ej original. Ske enligt uppgift ha daterats till 1952. 33mm ex krona. Det är all info och inga bilder på baksidan eller så. Riktig wildshot! :) @tdn-dk kanske kan identifiera bara på en dålig bild? :D
262696262_73206e50-ccb2-4756-bfca-a84ed4ef113f.jpg

Edit: en till bild:
262696262_0dcb13e7-d640-4bd6-b0ef-b413ed1da5a7.jpg
Svarar påmig själv här då jag fick hem klockan nu :) Det var en 2650-1 med ett fint cal 420 som behöver ny krona, rengöring och ett kok smörj!
IMG_20180108_220051.jpg

image-vintage-15491.jpg

Senast ändrad:
På min Seiko 6138 rör sig tavlan ungefär 0,25-0,5mm någonting när jag trycker in kronan så långt det går/precis när jag drar ut kronan. Bör detta åtgärdas, eller kan det vara som det är? Den fungerar klanderfritt i övrigt.
@Martin Lovasz @rogart-63 m.fl.

Senast ändrad:
Har för mig att det finns en liten flärp på urtavlan som skall gå i motsvarande skåra i ringen så att allt sitter stabilt så kolla runt klockan 1-2 på tavlan och se om det ser rätt ut.

Hm ser inget konstigt. Men det syns att mellanrummet mellan tachymetern på höger sida är aningen större än på vänster.
5F5EF3D5-CF28-4D9E-8388-70AFAA759DD9.jpeg
Ser grymt nice ut :) Sitter en lite tunn ring ovanpå verkhållaren på dom flesta 6138 . Tyvärr brukar dom vara sönderrostade ibland. Kan vara så att din saknas och då sitter inte verket och tavlan helt fast. Lätt åtgärdat. Finns nya i rostfritt på Ebay.

Jag har aldrig jobbat på just dessa modeller så jag vet inte hur designen är men på andra Sekio med inre ring och ibland är den utstickande flärpen böjd så den inte ligger i skåran i ringen och tavla med urverk kan då röra sig.

Tillbaka
Topp