grabbbbenVetejvad
Silver
Inte lätt, jag kan också ha felTack. Kan dock inte avgöra vad mitt är... Kanske jag som är plexiblind
Här har du några bilder jag hittat här på KS, kanske kan hjälpa dig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Inte lätt, jag kan också ha felTack. Kan dock inte avgöra vad mitt är... Kanske jag som är plexiblind
Tack! Mitt ser väl mest ut som det sista tycker jag. Vilket var det?Inte lätt, jag kan också ha fel
Kan vara knepigt att med passande ändlänkar överhuvudtaget i 16mm skulle jag tro. Om du inte typ skaffar en modern länk till ett damur eller nåt. Flex är grymt trevligt och bekvämt! Så länge man har rätt längd på det så blir det aldrig tight oavsett hur handleden sväller under dagen. Jag har några likadana klockor som din. Skulle kunna smacka på en flexlänk på en av dom och visa hur det ser ut, om du vill!Har inget emot att "massera" för att få dit de. Svårt att säga vad som passar den lilla rackaren. Aldrig testat flex dock.
GärnaKan vara knepigt att med passande ändlänkar överhuvudtaget i 16mm skulle jag tro. Om du inte typ skaffar en modern länk till ett damur eller nåt. Flex är grymt trevligt och bekvämt! Så länge man har rätt längd på det så blir det aldrig tight oavsett hur handleden sväller under dagen. Jag har några likadana klockor som din. Skulle kunna smacka på en flexlänk på en av dom och visa hur det ser ut, om du vill!
Fixar efter jobbet! Testar med den som sitter på dagens:
Denna dök upp på Insta, och verkar vara samma årgång ca som min. Men den har ju ett svinhögt done (superdome?)Inte lätt, jag kan också ha fel
Nu blev jag också osäker, var rätt säker på service plexiglas när du posta första bilden den sista är ett vanligt dome.Tack! Mitt ser väl mest ut som det sista tycker jag. Vilket var det?
Håller med dig kanske @Per kan hjälpa tillDenna dök upp på Insta, och verkar vara samma årgång ca som min. Men den har ju ett svinhögt done (superdome?)
Lite förvirrande detta
Ok. Då är nog mitt ett vanligt dome då ditt verkar ha högre kant men mindre kupning.
Vet ej hur det är med Tudor(bör vara samma?), men Rolex har, Tropic Superdome 19, Tropic dome 19 (som jag förstått så satt dessa på dem flesta 5513?) Den sista som du verkar ha är ett Tropic 19 service dome
Här har du en bild.
Jo men det där lirar ju får kika tratten
Lycka till! Just den länken är en Resofix, tillverkad i Finland! Lite ovanligt.Jo men det där lirar ju får kika tratten
Beklagar stölden!Hej,
Jag har nyss blivit bestulen av min Omega vintage klocka och är i kontakt med mitt försäkringsbolag för att eventuellt kunna få ut ersättning för den.
Försäkringsbolaget kommer göra en värdering av klockan av de bilder jag har på den, men skulle vilja ha andras åsikter om vad klockan kan vara värd. Nedan följer information om klockan och bilderna den ska värderas utefter. Tack på förhand!
Omega Genève (från 1973)
- Kaliber 1022
- ST 166.0169
- Automatiskt verk
- Guldpläterad
- Plexiglas
- Dag- och datumvisare
- Diameter: 39 mm (44 mm inkl. kronan)
- Tidsdiff. på under 20 sekunder/dag i bruk
- Bra reserv
- Bara originaldelar så vitt jag kunde se
- På ett brunt racer-klockarmband (110mm/70mm)
Hej,
Jag har nyss blivit bestulen av min Omega vintage klocka och är i kontakt med mitt försäkringsbolag för att eventuellt kunna få ut ersättning för den.
Försäkringsbolaget kommer göra en värdering av klockan av de bilder jag har på den, men skulle vilja ha andras åsikter om vad klockan kan vara värd. Nedan följer information om klockan och bilderna den ska värderas utefter. Tack på förhand!
Omega Genève (från 1973)
- Kaliber 1022
- ST 166.0169
- Automatiskt verk
- Guldpläterad
- Plexiglas
- Dag- och datumvisare
- Diameter: 39 mm (44 mm inkl. kronan)
- Tidsdiff. på under 20 sekunder/dag i bruk
- Bra reserv
- Bara originaldelar så vitt jag kunde se
- På ett brunt racer-klockarmband (110mm/70mm)
Open ended?Förlåt, men jag har hjärnsläpp och kommer inte på vad ett sånt här band heter...
Yes, men inte så lätt att se skillnad på service och vanligt dome väl monterat. Kan du se om min klocka har vanligt eller servicedome?
Svårt att säga från den bilden. Finns säkert fler varianter samt andra glas. Sedan är de ofta polerade vilket gör det än svårare.Yes, men inte så lätt att se skillnad på service och vanligt dome väl monterat. Kan du se om min klocka har vanligt eller servicedome?
Svårt det ska vara...Svårt att säga från den bilden. Finns säkert fler varianter samt andra glas. Sedan är de ofta polerade vilket gör det än svårare.
Vilken? Superdome är korrekt på en no-date från 1968.Svårt det ska vara...
Men den från HQM ovan måste ha ett super dome? Det är väl dock inte modellkorrekt på en 7016 från 68?
Denna dök upp på Insta, och verkar vara samma årgång ca som min. Men den har ju ett svinhögt done (superdome?)
Lite förvirrande detta
Den ovan. Ok, så en 7016 från 68 ska ha superdome och inte "vanligt" dome, eller kom de olika? Lite märkligt att de flesta jag sett inte haft super dome...Vilken? Superdome är korrekt på en no-date från 1968.
De allra flesta har ju bytt glas ett antal gånger sedan 60-talet.Den ovan. Ok, så en 7016 från 68 ska ha superdome och inte "vanligt" dome, eller kom de olika? Lite märkligt att de flesta jag sett inte haft super dome...
Jag är egentligen inte rätt man att svara, men spontant hade jag rusat efter verktygen och skruvat upp boetten, dragit ur kronan så att du får ut verket med tavla och lagt delarna vid ett ventilationsdrag. Så att inte all fukt hålls inne pga glaset.Tjenare, har en Tissot pr516 som nu immat igen ordentligt efter att ha använts under tvätt av händer igår kväll. alltså runt 12timmar sedan. finns det något man bör göra för att minimera skadan av vattnet eller är man helkörd?
//edit bifogade en bild har någon tips på urmakare i stockholm som kan ta sig an detta nu? Farfars verkar ha sommarstängt :/
Var min första tanke också, tyvärr ute vid sommarstugan har inget som jag kan använda för att öppna boetten :/ testat silvertejp och allt. samtidigt har den en jobbig boettlock med egen typ av "huvud" eller grepp yta och behöver special verktyg för att öppna. Har lagt den bredvid en varm dator och dragit ut kronan den, en del har dunstat men finns fortfarande mycket kvar. Dock så går den fortfarande heheJag är egentligen inte rätt man att svara, men spontant hade jag rusat efter verktygen och skruvat upp boetten, dragit ur kronan så att du får ut verket med tavla och lagt delarna vid ett ventilationsdrag. Så att inte all fukt hålls inne pga glaset.