• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Tack. Kan dock inte avgöra vad mitt är... Kanske jag som är plexiblind :)
Inte lätt, jag kan också ha fel:nailbiting:
100_3468.jpg
100_3466.jpg
100_3464.jpg

Här har du några bilder jag hittat här på KS, kanske kan hjälpa dig.
 

Psykel

Patek
Har inget emot att "massera" för att få dit de. Svårt att säga vad som passar den lilla rackaren. Aldrig testat flex dock.
Kan vara knepigt att med passande ändlänkar överhuvudtaget i 16mm skulle jag tro. Om du inte typ skaffar en modern länk till ett damur eller nåt. Flex är grymt trevligt och bekvämt! Så länge man har rätt längd på det så blir det aldrig tight oavsett hur handleden sväller under dagen. Jag har några likadana klockor som din. Skulle kunna smacka på en flexlänk på en av dom och visa hur det ser ut, om du vill!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Kan vara knepigt att med passande ändlänkar överhuvudtaget i 16mm skulle jag tro. Om du inte typ skaffar en modern länk till ett damur eller nåt. Flex är grymt trevligt och bekvämt! Så länge man har rätt längd på det så blir det aldrig tight oavsett hur handleden sväller under dagen. Jag har några likadana klockor som din. Skulle kunna smacka på en flexlänk på en av dom och visa hur det ser ut, om du vill!
Gärna :)
 

KB13

Breitling
Hej,
Jag har nyss blivit bestulen av min Omega vintage klocka och är i kontakt med mitt försäkringsbolag för att eventuellt kunna få ut ersättning för den.
Försäkringsbolaget kommer göra en värdering av klockan av de bilder jag har på den, men skulle vilja ha andras åsikter om vad klockan kan vara värd. Nedan följer information om klockan och bilderna den ska värderas utefter. Tack på förhand!

Omega Genève (från 1973)
- Kaliber 1022
- ST 166.0169
- Automatiskt verk
- Guldpläterad
- Plexiglas
- Dag- och datumvisare
- Diameter: 39 mm (44 mm inkl. kronan)
- Tidsdiff. på under 20 sekunder/dag i bruk
- Bra reserv
- Bara originaldelar så vitt jag kunde se
- På ett brunt racer-klockarmband (110mm/70mm)
Omega_Genéve.JPG Omega_Genéve_2.JPG Omega_Genéve_3.JPG Omega_Genéve_4.JPG Omega_Genéve_5.JPG Omega_Genéve_6.JPG Omega_Genéve_8.JPG
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hej,
Jag har nyss blivit bestulen av min Omega vintage klocka och är i kontakt med mitt försäkringsbolag för att eventuellt kunna få ut ersättning för den.
Försäkringsbolaget kommer göra en värdering av klockan av de bilder jag har på den, men skulle vilja ha andras åsikter om vad klockan kan vara värd. Nedan följer information om klockan och bilderna den ska värderas utefter. Tack på förhand!

Omega Genève (från 1973)
- Kaliber 1022
- ST 166.0169
- Automatiskt verk
- Guldpläterad
- Plexiglas
- Dag- och datumvisare
- Diameter: 39 mm (44 mm inkl. kronan)
- Tidsdiff. på under 20 sekunder/dag i bruk
- Bra reserv
- Bara originaldelar så vitt jag kunde se
- På ett brunt racer-klockarmband (110mm/70mm)
Omega_Genéve.JPG Omega_Genéve_2.JPG Omega_Genéve_3.JPG Omega_Genéve_4.JPG Omega_Genéve_5.JPG Omega_Genéve_6.JPG Omega_Genéve_8.JPG
Beklagar stölden! :(

Värdet är 2500 kanske, ingen superpopulär modell.
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Hej,
Jag har nyss blivit bestulen av min Omega vintage klocka och är i kontakt med mitt försäkringsbolag för att eventuellt kunna få ut ersättning för den.
Försäkringsbolaget kommer göra en värdering av klockan av de bilder jag har på den, men skulle vilja ha andras åsikter om vad klockan kan vara värd. Nedan följer information om klockan och bilderna den ska värderas utefter. Tack på förhand!

Omega Genève (från 1973)
- Kaliber 1022
- ST 166.0169
- Automatiskt verk
- Guldpläterad
- Plexiglas
- Dag- och datumvisare
- Diameter: 39 mm (44 mm inkl. kronan)
- Tidsdiff. på under 20 sekunder/dag i bruk
- Bra reserv
- Bara originaldelar så vitt jag kunde se
- På ett brunt racer-klockarmband (110mm/70mm)
Omega_Genéve.JPG Omega_Genéve_2.JPG Omega_Genéve_3.JPG Omega_Genéve_4.JPG Omega_Genéve_5.JPG Omega_Genéve_6.JPG Omega_Genéve_8.JPG

Tråkigt att du blivit av med klockan :(
Om man kollar runt på Tradera och söker på Omega Geneve och avslutade auktioner så verkar priserna ligga runt 2500kr men verkade inte hitta någon med dagsvisning svårt att säga om det drar upp eller ner priset.
Sen ju mera "kött-på.benen" du har gör det enklare att förhandla fram en ersättning med försäkringsbolaget som du kan känna dig nöjd med.
 

Koppe

Cartier
Hej! Jag köpte nyligen en vintagekronograf på bukten. Citizen med cal 8110- verk. Refnr: 4-901134 ska det alltså vara. Jag umgås med tankar att lägga ut denna på k/s, men innan detta vill jag veta om någonting är direkt fel med den så att jag kan skriva ut detta i annonsen. Kan någon avgöra det från dessa bilder? Tack! :)
EC5BCA5C-FDE3-48F0-A4C4-3BA387F1FF3F.jpeg
01643F3D-9564-4BF1-B132-ED9DDE4449BE.jpeg
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Tjenare, har en Tissot pr516 som nu immat igen ordentligt efter att ha använts under tvätt av händer igår kväll. alltså runt 12timmar sedan. finns det något man bör göra för att minimera skadan av vattnet eller är man helkörd?
IMG_20180623_151954.jpg

//edit bifogade en bild har någon tips på urmakare i stockholm som kan ta sig an detta nu? Farfars verkar ha sommarstängt :/
 
Senast ändrad:

MrBeam

Cartier
Tjenare, har en Tissot pr516 som nu immat igen ordentligt efter att ha använts under tvätt av händer igår kväll. alltså runt 12timmar sedan. finns det något man bör göra för att minimera skadan av vattnet eller är man helkörd?
IMG_20180623_151954.jpg

//edit bifogade en bild har någon tips på urmakare i stockholm som kan ta sig an detta nu? Farfars verkar ha sommarstängt :/
Jag är egentligen inte rätt man att svara, men spontant hade jag rusat efter verktygen och skruvat upp boetten, dragit ur kronan så att du får ut verket med tavla och lagt delarna vid ett ventilationsdrag. Så att inte all fukt hålls inne pga glaset.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Jag är egentligen inte rätt man att svara, men spontant hade jag rusat efter verktygen och skruvat upp boetten, dragit ur kronan så att du får ut verket med tavla och lagt delarna vid ett ventilationsdrag. Så att inte all fukt hålls inne pga glaset.
Var min första tanke också, tyvärr ute vid sommarstugan har inget som jag kan använda för att öppna boetten :/ testat silvertejp och allt. samtidigt har den en jobbig boettlock med egen typ av "huvud" eller grepp yta och behöver special verktyg för att öppna. Har lagt den bredvid en varm dator och dragit ut kronan den, en del har dunstat men finns fortfarande mycket kvar. Dock så går den fortfarande hehe :depressed:
 
Topp