• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är detta oysterdates med stella?
Screenshot_20180507-221728_Instagram.jpg
Nope, ommålade.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag lämnade in några klockor idag på Kaplans för värderingsintyg. Bland annat min Sinn 141S Gmt och Georgios uttryckte en smula förvåning att den inte hade applicerad lume på index. Jag har ingen anledning att tro att någon skulle ha bytt ut tavlan då den är i princip orörd i övrigt med klisterlapp kvar på baklocket.

Om man tittar på den här bilden som Vintage Sinn Collector har postat på Instagram så ser de två äldre varianterna ut som min, utan lysmassa på index, medan den nyare verkar ha lysmassa. Översta bilden är min klocka. Så vad säger ni andra...något att vara misstänksam över eller korrekt? Ska maila Sinn också, men om någon har bra info att dela med sig av tar jag tacksamt emot.

IMG_20180202_154226.jpg
Skärmavbild 2018-05-08 kl. 16.08.36.png
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag lämnade in några klockor idag på Kaplans för värderingsintyg. Bland annat min Sinn 141S Gmt och Georgios uttryckte en smula förvåning att den inte hade applicerad lume på index. Jag har ingen anledning att tro att någon skulle ha bytt ut tavlan då den är i princip orörd i övrigt med klisterlapp kvar på baklocket.

Om man tittar på den här bilden som Vintage Sinn Collector har postat på Instagram så ser de två äldre varianterna ut som min, utan lysmassa på index, medan den nyare verkar ha lysmassa. Översta bilden är min klocka. Så vad säger ni andra...något att vara misstänksam över eller korrekt? Ska maila Sinn också, men om någon har bra info att dela med sig av tar jag tacksamt emot.

IMG_20180202_154226.jpg
Skärmavbild 2018-05-08 kl. 16.08.36.png
Nu är ju jag ingen expert men jag hade inte varit minsta orolig. Speciellt när de två till vänster liknar din och båda saknar lysmassa.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Ja mer premium. Allt är relativt. Vanlig 145.022 semidyr, 145.022 69 dyrare, dito med DON ännu dyrare, 321 svindyr, ännu äldre ännu mer svindyrt... Typ? :D
Bara insertet på den på Kaplans är värt 20k
Okej, där ser man. Bezeln känns ju ovärd, 20k för pricken på ett annat ställe. Inget estetiskt utan bara mer ovanlig, lite Rolex över det.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Försöker få av länken på min Santos men stiften verkar sitta som berget. De flexar inte för fem öre. @Aurum har du koll? Är det bara att försöka trycka hårdare? Skulle vilja prova detta:
46015276-78DD-4F7B-879B-51C824C5D3E8.jpeg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Det är solida stift och jag tror tyvärr inte det bandet få plats, men det är bara att försöka!
Ok tack! Nä det kan bli riktigt tight men skulle vilja ge det ett försök. Solida stift vet jag nog faktiskt inte hur de funkar? Måste man limma fast eventuellt band alltså?
 
Senast ändrad:

Ormet

Panerai
2-Faktor
Kan man hitta klockor i denna boett på nåt smidigt sätt? Smeknamn, boettillverkare eller liknande... Intresserad av alla varianter, Heuer, Candino och så vidare. Bild lånad av @Pictor.
image-jpeg.815703
Nöjer man sig med Seiko så finns exempelvis denna: 7546-603A. Om du inte menade en tillverkare av exakt samma boett som den du lagt med bild på?

Edit: Allt blir bättre med bild.
iWwDOmo.jpg
 

Psykel

Patek
Nöjer man sig med Seiko så finns exempelvis denna: 7546-603A. Om du inte menade en tillverkare av exakt samma boett som den du lagt med bild på?

Edit: Allt blir bättre med bild.
iWwDOmo.jpg
Seikon funkar också, naturligtvis! Kände mig mest sugen på nån kul 80-talsdykare från Ostistan! :D
Lite väl lik, dock! Det är inte Seiko som tillverkade boetten åt Heuer och co, tillochmed?
Edit: jag drar tillbaks min konspirationsteori. Seikon har ju integrerad länk!
 
Senast ändrad:

nöt

Vacheron
2-Faktor
Om man gillar roliga tavlor typ stenar, trä etc är det bara Rolex dd man kan kika på då (och vissa dj) ?
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Hittade inget roligt så jag har bytt nisch. Brukar kolla på Santa Lauras (namn?) Instagram där han har sina stella med färgglada band och ler lite. Vad finns det som har färgglada tavlor (tänk dd stella)? Det enda jag kommer på är dom små speedysarna som finns i gul, blått, rätt etc.
 

Psykel

Patek
Hittade inget roligt så jag har bytt nisch. Brukar kolla på Santa Lauras (namn?) Instagram där han har sina stella med färgglada band och ler lite. Vad finns det som har färgglada tavlor (tänk dd stella)? Det enda jag kommer på är dom små speedysarna som finns i gul, blått, rätt etc.
Indienklockor? :D
Skämt å sido, är lite samma grej som med stentavlorna. Finns en del udda 70-talsklockor i glada färger. Enicar Sherpa 320 kom exempelvis med bland annat röd tavla. Seiko hade en riktigt fin grön tavla på en del klockor också. Dock kan det vara knepigt att hitta tavlor i pastellfärger som inte är Mumbai Special.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Indienklockor? :D
Skämt å sido, är lite samma grej som med stentavlorna. Finns en del udda 70-talsklockor i glada färger. Enicar Sherpa 320 kom exempelvis med bland annat röd tavla. Seiko hade en riktigt fin grön tavla på en del klockor också. Dock kan det vara knepigt att hitta tavlor i pastellfärger som inte är Mumbai Special.
Certina hade en del hyfsat balla tavlor i sina DS2or också. Sen finns det ju Cartier som hade en rad olika stenar - likt din. Annars är det väl bara att söka på stenen och watch på ebay. :)
 
Topp