• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Laserleffe

Breitling
IMG_20180813_181929.jpg
IMG_20180813_182319.jpg
Hej vintage-folket.
Gick igenom fassans gamla låda med klockor och hittade denna, hans far ska ha köpt den under 60-talet, han tippade på sent 60-tal. Den är i behov av service men annars i fint skick.

Någon som känner till något om denna klocka? På urtavlan står det "Nivada", "incabloc 17 rubis antimagnetic". På baksidan endast 531.
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
IMG_20180813_181929.jpg
IMG_20180813_182319.jpg
Hej vintage-folket.
Gick igenom fassans gamla låda med klockor och hittade denna, hans far ska ha köpt den under 60-talet, han tippade på sent 60-tal. Den är i behov av service men annars i fint skick.

Någon som känner till något om denna klocka? På urtavlan står det "Nivada", "incabloc 17 rubis antimagnetic". På baksidan endast 531.
Jag gissar iaf på ett Landeron 248 verk! :)
 

Kje11e

Breitling
Hej,
Jag har köpt en Certina från 1966? Jag möter problem när jag ska byta band då det ena bandhornet inte vill lossna. Det är så att säga tjockare och jag gissar äldre?
Är det någon som har erfarenhet eller tips?
Mvh
 

Bilagor

  • 15342628989318988897720104664502.jpg
    15342628989318988897720104664502.jpg
    166.8 KB · Visningar: 2
  • 15342634609368349824424831002835.jpg
    15342634609368349824424831002835.jpg
    108.5 KB · Visningar: 3
  • 1534263655943603806422045869515.jpg
    1534263655943603806422045869515.jpg
    74.4 KB · Visningar: 3

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej,
Jag har köpt en Certina från 1966? Jag möter problem när jag ska byta band då det ena bandhornet inte vill lossna. Det är så att säga tjockare och jag gissar äldre?
Är det någon som har erfarenhet eller tips?
Mvh
Du har stoppat in något smalt och försökt trycka ihop bandstiftet genom lughålet? Inte bara försökt med ett bandbytarverktyg (gaffel)? Vissa äldre bandstift fungerar bara på klockor med lughål.
 

UpNorth

Breitling
Hittade en rätt fin Sicura i en auktion till största del fylld med rena skräpklockor, det var den och en äldre tank som kändes värda att spara. Sicura:n tickade igång så fort jag lyfte den och håller fortfarande tiden efter snart 6 timmar. Bezel-ringen sitter på insidan och manövreras via den övre kronan och funkar felfritt. Sitter på en Sicura-länk som känns rätt fladdrig jämfört med pjäsen till klocka, inte en aning om den är original. Skicket på både länk och klocka är iaf riktigt bra från vad jag kan avgöra, bortsett från en mängd repor på baksidan av klockan. Riktigt nöjd med mitt lilla fynd iaf och har svårt att ta av den just nu, den sitter fint där den sitter känner jag. Om någon har mer koll på klockan får ni gärna fylla på med information, något det här forumet brukar vara galet bra på.
Måtten på boetten är 41×45×13mm förresten.

20180816_172908.jpg
20180816_172844.jpg
20180816_172811.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hittade en rätt fin Sicura i en auktion till största del fylld med rena skräpklockor, det var den och en äldre tank som kändes värda att spara. Sicura:n tickade igång så fort jag lyfte den och håller fortfarande tiden efter snart 6 timmar. Bezel-ringen sitter på insidan och manövreras via den övre kronan och funkar felfritt. Sitter på en Sicura-länk som känns rätt fladdrig jämfört med pjäsen till klocka, inte en aning om den är original. Skicket på både länk och klocka är iaf riktigt bra från vad jag kan avgöra, bortsett från en mängd repor på baksidan av klockan. Riktigt nöjd med mitt lilla fynd iaf och har svårt att ta av den just nu, den sitter fint där den sitter känner jag. Om någon har mer koll på klockan får ni gärna fylla på med information, något det här forumet brukar vara galet bra på.
Måtten på boetten är 41×45×13mm förresten.

20180816_172908.jpg
20180816_172844.jpg
20180816_172811.jpg
Kul modell, skojig färg och bra fynd om den inte var för dyr. Positivt att innerringen fungerar. Verkar vara nån vitmetallpläterad boett, hade varit ännu roligare om det varit stål. Det är tydligen en Sicuralänk och kan väl förmodligen vara originallänken då. Rolig utformning på den med. Annars har inte jag nån koll på den eller särskild info att tillföra.
 

UpNorth

Breitling
Kul modell, skojig färg och bra fynd om den inte var för dyr. Positivt att innerringen fungerar. Verkar vara nån vitmetallpläterad boett, hade varit ännu roligare om det varit stål. Det är tydligen en Sicuralänk och kan väl förmodligen vara originallänken då. Rolig utformning på den med. Annars har inte jag nån koll på den eller särskild info att tillföra.

Nä, var inte särskilt dyrt. Betalade omkring 400:- för den och lite andra klockor tillsammans så kändes rätt prisvärt.
 

Ftira

Omega
Vad kan vara fel när en quartzklocka tappar ca en minut/dygn? Det gäller en simpel Heuer som nyligen var hos urmakare för byte av datumskiva och tickar på bra i övrigt. Trodde quartzverk höll tiden så länge batteriet är okej?

Skärmavbild 2018-08-27 kl. 22.28.45.png
 

Psykel

Patek
Vad kan vara fel när en quartzklocka tappar ca en minut/dygn? Det gäller en simpel Heuer som nyligen var hos urmakare för byte av datumskiva och tickar på bra i övrigt. Trodde quartzverk höll tiden så länge batteriet är okej?

Skärmavbild 2018-08-27 kl. 22.28.45.png
Quartz kan tappa tid eller gå för fort som vilken klocka som helst, men är generellt lite tåligare är mekaniska. Skulle tippa på att din Heuer har ett gammalt ETA av nåt slag med ett gäng juveler. Borde gå att serva.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Quartz kan tappa tid eller gå för fort som vilken klocka som helst, men är generellt lite tåligare är mekaniska. Skulle tippa på att din Heuer har ett gammalt ETA av nåt slag med ett gäng juveler. Borde gå att serva.
Njae? Visare kan vara lösa, kan tjuvstanna, men tappa tid?
 

Psykel

Patek
Njae? Visare kan vara lösa, kan tjuvstanna, men tappa tid?
Nånting kan ju göra att den tappar tid. Äldre quartzverk har väl fler mekaniska delar än modernare, med tanke på att dom ofta har juveler och därmed nån form av rörliga delar? Kan ju glappa i elektroniken också, som gör att verket inte orkar driva fram visarna ordentligt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nånting kan ju göra att den tappar tid. Äldre quartzverk har väl fler mekaniska delar än modernare, med tanke på att dom ofta har juveler och därmed nån form av rörliga delar? Kan ju glappa i elektroniken också, som gör att verket inte orkar driva fram visarna ordentligt.
Fast det du beskriver känner inte jag igen hos kvartsverk. Antingen går de eller så stannar de. Friktion gör inte att de går långsammare. De tickar alltid på i takt. Få andra saker som kan göra att de tappar tid i en någorlunda konstant hastighet.
 

Psykel

Patek
Fast det du beskriver känner inte jag igen hos kvartsverk. Antingen går de eller så stannar de. Friktion gör inte att de går långsammare. De tickar alltid på i takt. Få andra saker som kan göra att de tappar tid i en någorlunda konstant hastighet.
Du vet säkert bäst, men jag tänker att om urverket exempelvis inte får tillräckligt med kraft från batteriet av en eller annan anledning så borde den kunna tappa tid. Eller att friktion nånstans i dom rörliga delarna gör att visarna inte orkar röra sig korrekt.
Det bästa är väl som sagt att @Ftira tar klockan till uris som får kika.
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Hämta hem en ny vintage idag och har en snabb fråga. Klockan är i väldigt bra skick förutom glaset som är lite repigt, första tanken va att bytta men nu vet jag inte, hör ju till att den är lite repig. Så ska jag byta eller inte? Sista bilden är tagen med blixt så kollar man på den i vanligt ljus så ser den inte så repig ut.
20180831_191407.jpg

20180831_193331.jpg

20180831_193444.jpg
 

AndersE

Cartier
2-Faktor
Ett alternativ är att polera glaset med något polermedel, tex Polywatch. Dock ser det ut att vara några sprickor i ditt glas också (vid 3-4) och de går förstås inte att polera bort.

Personligen tycker jag inte att repor i glaset är särskilt charmigt, så jag föreslår att du åtgärdar det på något sätt.
Hämta hem en ny vintage idag och har en snabb fråga. Klockan är i väldigt bra skick förutom glaset som är lite repigt, första tanken va att bytta men nu vet jag inte, hör ju till att den är lite repig. Så ska jag byta eller inte? Sista bilden är tagen med blixt så kollar man på den i vanligt ljus så ser den inte så repig ut.
20180831_191407.jpg

20180831_193331.jpg

20180831_193444.jpg
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Ett alternativ är att polera glaset med någon poleroasta, tex Polywatch. Dock ser det ut att vara några sprickor i ditt glas också (vid 3-4) och de går förstås inte att polera bort.
Aa är en spricka mellan 3 och 5, men inget som stör, är ju vintage så ska ju vara lite repig och sprickig. Men det tråkiga är ju om den börjar ta in vatten där såklart, kanske får bli ett nytt glas ändå!
Nästa fråga, vad tror ni ett original glas kostar?
 

Fadershan

Patek
Aa är en spricka mellan 3 och 5, men inget som stör, är ju vintage så ska ju vara lite repig och sprickig. Men det tråkiga är ju om den börjar ta in vatten där såklart, kanske får bli ett nytt glas ändå!
Nästa fråga, vad tror ni ett original glas kostar?
Repor poleras om man vill men sprickor tkr jag iaf på en sån där clean modell ska bytas. Ett originalglas kostar ca 350pix och byts på några minuter.
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Repor poleras om man vill men sprickor tkr jag iaf på en sån där clean modell ska bytas. Ett originalglas kostar ca 350pix och byts på några minuter.
Då är det bestämt, får bli nytt glas. Någon som har en bra sida ni brukar köpa original delar ifrån? Eller ska man fråga här på Ks i "Tråd där vi eftersöker delar till vintageur"?
 
Topp