• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tappade min Seamaster bumper och nu går den bara när man drar upp den. Dvs den har ingen gångreserv. Är detta lätt fixat?
Säkert inte mer än något hjul som transporterar kraften från rotorn till fjädern. Dessvärre är det väl inte jättegott om reservdelar till bumperverken, så du får nog lämna den till någon som kanske sitter på ett lager (har Werner kanske?).
 

Fadershan

Patek
Japp tappade i backen och nu går den bara när man skruvar på kronan.

Säkert inte mer än något hjul som transporterar kraften från rotorn till fjädern. Dessvärre är det väl inte jättegott om reservdelar till bumperverken, så du får nog lämna den till någon som kanske sitter på ett lager (har Werner kanske?).

+1, garanterat en eller flera delar som måste bytas. Vilken caliber är det?
 

Fredrikpedrik

Breitling
Hej allihopa!
Jag har fyra gamla klockor som jag haft liggande i en låda i flera år och som jag nu bestämt mig för att sälja då jag ärligt talat aldrig dragit på mig nåt större klockintresse. Jag är dock av den arten att jag vill veta vad det är jag säljer och tycker om att få info från forum med specialkompetens.

Vad är det för några klockor jag har här? Årtal? Modeller? Material? Etc.
Jag känner ju igen alla märkena förutom Hower som jag inte hittar något om på nätet. Många av klockorna verkar ju ha kommit i en massa olika varianter också. Är det guld på Tisson och Certinan? Hur får jag reda på det?

Help me Obi One-O-Clock Kenobi, you’re my only hope!

Med vänlig hälsning, Fredrik
 

Bilagor

  • 6E3C0C0F-B4F9-45F8-A240-BEAB0EEC674B.jpeg
    6E3C0C0F-B4F9-45F8-A240-BEAB0EEC674B.jpeg
    256.2 KB · Visningar: 2
  • 70852272-B52B-4901-BA15-8A09BE3B87EA.jpeg
    70852272-B52B-4901-BA15-8A09BE3B87EA.jpeg
    229.6 KB · Visningar: 3
  • FBD5F10F-BA3C-430F-8C0B-5473E6971ABF.jpeg
    FBD5F10F-BA3C-430F-8C0B-5473E6971ABF.jpeg
    144.6 KB · Visningar: 2

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej allihopa!
Jag har fyra gamla klockor som jag haft liggande i en låda i flera år och som jag nu bestämt mig för att sälja då jag ärligt talat aldrig dragit på mig nåt större klockintresse. Jag är dock av den arten att jag vill veta vad det är jag säljer och tycker om att få info från forum med specialkompetens.

Vad är det för några klockor jag har här? Årtal? Modeller? Material? Etc.
Jag känner ju igen alla märkena förutom Hower som jag inte hittar något om på nätet. Många av klockorna verkar ju ha kommit i en massa olika varianter också. Är det guld på Tisson och Certinan? Hur får jag reda på det?

Help me Obi One-O-Clock Kenobi, you’re my only hope!

Med vänlig hälsning, Fredrik
Märke och modell som det står på dem.

Omega Suveränen i stål verkar ha rejält urtvättad tavla... 1940-tal. 30T2-verk, ska det vara.

Certinan har någon slags guld på stålboett och är nog en 70-talsklocka, ungefär.

Tissoten från sent 40-tal till 50-tal har en doubleboett. (Finns dock liknande doubleboetter med glasring i guld men vanligtvis inte) Inga direkt nämnvärda mängder guld i nån av de båda.

Howerklockan i stål, som kan vara från 40-talet eller tidigt 50-tal kanske, är ett handelsnamn bland en uppsjö andra som antagligen inte finns så mycket dokumenterat om. En handlare eller firma kunde beställa sitt eget handelsnamn på urtavlan till mer eller mindre generiska verk och boetter. Hower hör inte till de mer kända av dem. Jag gillar modellen med de radiellt ställda siffrorna och röd text på tavlan.
 
Senast ändrad:

Fredrikpedrik

Breitling
Märke och modell som det står på dem.

Omega Suveränen i stål verkar ha rejält urtvättad tavla... 1940-tal. 30T2-verk, ska det vara.

Certinan har någon slags guld på stålboett och är nog en 70-talsklocka, ungefär.

Tissoten från sent 40-tal till 50-tal har en doubleboett. (Finns dock liknande doubleboetter med glasring i guld men vanligtvis inte) Inga direkt nämnvärda mängder guld i nån av de båda.

Howerklockan i stål, som kan vara från 40-talet eller tidigt 50-tal kanske, är ett handelsnamn bland en uppsjö andra som antagligen inte finns så mycket dokumenterat om. En handlare eller firma kunde beställa sitt eget handelsnamn på urtavlan till mer eller mindre generiska verk och boetter. Hower hör inte till de mer kända av dem. Jag gillar modellen med de radiellt ställda siffrorna och röd text på tavlan.
Tack så mycket för svar!
”Urtvättad tavla”. Den är inte bara skitig alltså? Bortom räddning? Är de helt ointressanta klockor i det här skicket?
Jaja, vi får väl se om nån vill ha dom. Jag kommer lägga ut dom för en spänn på Tradera så får den som är intresserad buda. :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack så mycket för svar!
”Urtvättad tavla”. Den är inte bara skitig alltså? Bortom räddning? Är de helt ointressanta klockor i det här skicket?
Jaja, vi får väl se om nån vill ha dom. Jag kommer lägga ut dom för en spänn på Tradera så får den som är intresserad buda. :)
Nej, ointressanta behöver de inte vara. Omegan t.ex är ändå en rolig klocka för många trots den våldsamma tvätten.
Det är ofta det bästa sättet det du nämner att sälja liknande klockor på.
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Fråga om lume. Fick en kommentar på Instagram angående att lumen på min Sinn 903 skulle vara vattenskadad med hänvisning till färgen. Stämmer det eller kan det bero på andra saker såsom exponering för sol, hur mycket man har applicerat eller liknande. Mina andra gamla Sinn från samma period är vit i färgen i ena fallet och krämfärgad i det andra. Navitimer/903-boetten har ju ingen vidare vattentäthet så det är ju inte osannolikt att det har kommit in väta vid något tillfälle under dess levnadstid. Skulle vara kul att höra era åsikter :)

Här är kommentaren.

IMG_20180923_142525.jpg


Det här är bilden som kommenterades.

IMG_20180923_133855_928.jpg
 
Senast ändrad:

nöt

Vacheron
2-Faktor
Nu har jag skickat bumper på service. Nu till en ny fråga om service.

Min dj 1603 har slutat att gå. Om jag jämför med min dd så är det precis som att inte kronan "klickar i" när man trycker in den. Någon som har en aning vad det kan vara för fel? Servad för 3år sen.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Här är en snabb fråga.. Vem faan sätter fast band med springbars avsedda på klockor med lug holes på klockor som saknar lug holes!! :D Heeela tiden ska man sitta och blir irriterad på detta fenomen :p
Det är ett jävla mög helt klart, rejäl insats för att komma åt ifall det sitter en länk på plats - är det läder kan man ju köra avbitartång. :D
 

Fadershan

Patek
Här är en snabb fråga.. Vem faan sätter fast band med springbars avsedda på klockor med lug holes på klockor som saknar lug holes!! :D Heeela tiden ska man sitta och blir irriterad på detta fenomen :p

Det är ett jävla mög helt klart, rejäl insats för att komma åt ifall det sitter en länk på plats - är det läder kan man ju köra avbitartång. :D

Absolut går det ju men inte alltid utan att pajja delar av läder, gummi osv då det måste tryckas ihop för att komma åt. Så onödigt bara :)

Finns nu ett alternativt tillvägagångssett preresenterat i bildform i hemslöjddelens tips och tips tråd! ;)
https://klocksnack.se/threads/dagens-fix-och-trix.74346/page-142#post-2521974
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Här är en snabb fråga.. Vem faan sätter fast band med springbars avsedda på klockor med lug holes på klockor som saknar lug holes!! :D Heeela tiden ska man sitta och blir irriterad på detta fenomen :p
Aarrgghhh de har en särskild plats på min shit-list! :mad:
Slutar inte helt sällan med att man får ta fram avbiltartången...
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
För en icke expert. Vad är skillnaden mellan bandysiffror för lugholes och inte? Hur ser de olika ut?
Till en klocka med lug holes har man axellösa bandstift:
IMG_20181001_061352.jpg

Till en klocka utan lug holes har man bandstift med axlar. Detta för att man ska kunna haka i verktyget mot något (då man ej kan trycka piggen genom hålet i luggen).
FAT-SB20MM-1.jpg

Så har man axellösa stift i en klocka utan lug holes är det ett jävla meck att få bort...
 

Husse

Patek
Till en klocka med lug holes har man axellösa bandstift:
IMG_20181001_061352.jpg

Till en klocka utan lug holes har man bandstift med axlar. Detta för att man ska kunna haka i verktyget mot något (då man ej kan trycka piggen genom hålet i luggen).
FAT-SB20MM-1.jpg

Så har man axellösa stift i en klocka utan lug holes är det ett jävla meck att få bort...
Aha!
Hade ingen aning innan, men det förklarar en hel del...
Dags för shit list! :)
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Till en klocka med lug holes har man axellösa bandstift:
IMG_20181001_061352.jpg

Till en klocka utan lug holes har man bandstift med axlar. Detta för att man ska kunna haka i verktyget mot något (då man ej kan trycka piggen genom hålet i luggen).
FAT-SB20MM-1.jpg

Så har man axellösa stift i en klocka utan lug holes är det ett jävla meck att få bort...
Tack! Makes perfect sense.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Hello vintage lovers. Kollega hittade klockor hemma hos sina föräldrar och undrar om något ska behållas eller om han ska hiva allt.
Jag sa åt honom att använda dom som han tycker om såklart men ställer en fråga här så ni kan se om någon av dom är ”speciell” tror själv inte det men jag har pinsamt dålig koll på vintage eller äldre ur.


82F18A39-CA05-43DE-AE50-9ACA068AFA82.jpeg
3B3F7426-F6FF-4A61-B8A5-15D787A0B625.jpeg
900360F9-6462-4D09-8E28-322E65F22DAA.jpeg
035C81B6-013E-42EF-B841-CC28A6F13314.jpeg
867AB76F-D0E5-431E-AA48-4BB207D28FEE.jpeg
 

Bilagor

  • 0AB44097-27AA-4E67-A80A-0A9665222C98.jpeg
    0AB44097-27AA-4E67-A80A-0A9665222C98.jpeg
    138.5 KB · Visningar: 3

Psykel

Patek
Hello vintage lovers. Kollega hittade klockor hemma hos sina föräldrar och undrar om något ska behållas eller om han ska hiva allt.
Jag sa åt honom att använda dom som han tycker om såklart men ställer en fråga här så ni kan se om någon av dom är ”speciell” tror själv inte det men jag har pinsamt dålig koll på vintage eller äldre ur.


82F18A39-CA05-43DE-AE50-9ACA068AFA82.jpeg
3B3F7426-F6FF-4A61-B8A5-15D787A0B625.jpeg
900360F9-6462-4D09-8E28-322E65F22DAA.jpeg
035C81B6-013E-42EF-B841-CC28A6F13314.jpeg
867AB76F-D0E5-431E-AA48-4BB207D28FEE.jpeg
Mest typ Ur & Pennklockor och vad som ser ut som en helknasig fejk-Rolex. Skräp.
Svean var dock rätt trevlig. Små damur kan vara rätt underskattade. Har kollegan en dam i sin närhet så kan den kanske uppskattas. Tissoten är det nog inget värde i heller, men säkerligen en helt okej bruksklocka för en icke klockintresserad dam.
Edit: Nivadan var också trevlig.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Mest typ Ur & Pennklockor och vad som ser ut som en helknasig fejk-Rolex. Skräp.
Svean var dock rätt trevlig. Små damur kan vara rätt underskattade. Har kollegan en dam i sin närhet så kan den kanske uppskattas. Tissoten är det nog inget värde i heller, men säkerligen en helt okej bruksklocka för en icke klockintresserad dam.
Edit: Nivadan var också trevlig.
Tack! Samma klockor som jag bad honom behålla till frugan.

Trevlig kväll
 

JohanHLM

Rolex
Är svag för välbehållna dressklockor från Omega och det fina är att det oftast inte blir några svindlande skillnader i pris mellan en riktigt fin och en sliten. Ropade hem denna på pantauktion idag där auktionshuset angivit att de inte vågat öppna den pga. skicket men att det var en 166.033. Inskriptionen på boettlocket med tool 106 verkar stämma bra överens med detta men de på de 166.033 jag hittat ser det ut som det är en svag fasning mellan den borstade och polerade ytan på boettlocket vilket jag inte kan se på denna. Jag har inte lyckats hitta någon annan modell som det kan vara så jag antar att det är bilderna som spelar ett spratt men det finns ju några Omega experter på forumet. Är det en 166.033 precis som jag och auktionshuset antar?
IMG_1866.JPG
IMG_1865.JPG
IMG_1868.JPG
IMG_1869.JPG
IMG_1870.JPG
 

kalle71

Omega
Hittade den här klockan i en låda och undrar vad det kan vara. Klockan är ca 4,5 cm i diameter och fungerar tyvärr inte. (Balansen svänger dock.) Jag kan inte hitta någon märkning på verket mer än att det är 16 stenar. Laga och behålla, sälja som den är eller sälja guldet, 18K? (Ni får ursäkta de dåliga bilderna.)
Tavla LQ.jpg
Boett LQ.jpg
Innerboett LQ.jpg
Insida bakboett LQ.jpg
Urverk 2 LQ.jpg
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Hittade den här klockan i en låda och undrar vad det kan vara. Klockan är ca 4,5 cm i diameter och fungerar tyvärr inte. (Balansen svänger dock.) Jag kan inte hitta någon märkning på verket mer än att det är 16 stenar. Laga och behålla, sälja som den är eller sälja guldet, 18K? (Ni får ursäkta de dåliga bilderna.)
Tavla LQ.jpg
Boett LQ.jpg
Innerboett LQ.jpg
Insida bakboett LQ.jpg
Urverk 2 LQ.jpg
Sälja guldet vore ju tråkigt. Fin klocka i övrigt. Jag säger att du ska försöka få den lagad.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Jo, den är fin på sitt sätt men har lite bucklor. En guldsmed säger sig kunna fixa boetten för några hundringar. Men sen är det verket som inte fungerar.
Om det handlar om några hundringar tycker jag det känns värt det. Urverket kan jag inte säga något om hur pass enkelt eller svårt det är att få ordning på.
 
Topp