• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

Hej, har en Seiko Baby Jumbo 6139-7070.

Seiko loggan har som ni ser på bilden lossnat från urtavlan och ligger löst.

Någon som drabbats av samma problematik? Går det att åtgärda medelst lim hos urmakare eller är det byte till bättre begagnad urtavla som gäller? Någon som har en till salu i så fall eller kan komma med tips på en för lämpligt pris?

Bilagor

• 20230205_184143.jpg
    20230205_184143.jpg
    389.1 KB · Visningar: 20
Någon som vet om det går att byta index mellan tavlor?

Gjorde ett felköp på auktion för länge sedan. Skadat tavla enligt beskrivning men jag tyckte det såg bra ut, reparationsobjekt Och böjt bandhorn så tänkte skaffa donatorklocka med dålig tavla. La klockan i en låda och först ett år senare upptäckte jag att ett index var utbytt. Tänkte att det är bara att glömma, läropeng som man säger. Men innan jag avvisar det helt kan man ju lika gärna fråga om någon vet mer, går det att ordna med en donatortavla? Är ett longines 30LS där index kl 10 är ersatt.
20230117_154753.jpg

Någon som vet om det går att byta index mellan tavlor?

Gjorde ett felköp på auktion för länge sedan. Skadat tavla enligt beskrivning men jag tyckte det såg bra ut, reparationsobjekt Och böjt bandhorn så tänkte skaffa donatorklocka med dålig tavla. La klockan i en låda och först ett år senare upptäckte jag att ett index var utbytt. Tänkte att det är bara att glömma, läropeng som man säger. Men innan jag avvisar det helt kan man ju lika gärna fråga om någon vet mer, går det att ordna med en donatortavla? Är ett longines 30LS där index kl 10 är ersatt.
20230117_154753.jpg

Förutsatt att inte mer är mixtrat med tavlan än index kl 10 (vilket jag inte ens noterade först) så hade jag nog själv försökt böja bandhornet försiktigt, och sedan använt den. Om det är det enda som besvärar så tycker jag inte det är en big deal.

Förutsatt att inte mer är mixtrat med tavlan än index kl 10 (vilket jag inte ens noterade först) så hade jag nog själv försökt böja bandhornet försiktigt, och sedan använt den. Om det är det enda som besvärar så tycker jag inte det är en big deal.
Tack för svar! Är som du säger ingen big deal, jag märkte det inte på hur länge som helst. Handlar mer om att jag är orimligt petig, har flera olika flagships och söker en blanksvart till "samlingen". Men är tveksam till att jag kommer bära den. Får se vad jag gör med den framöver, kanske får den fixad och ger den en chans.

Tack för svar! Är som du säger ingen big deal, jag märkte det inte på hur länge som helst. Handlar mer om att jag är orimligt petig, har flera olika flagships och söker en blanksvart till "samlingen". Men är tveksam till att jag kommer bära den. Får se vad jag gör med den framöver, kanske får den fixad och ger den en chans.

Hajjar det. Om du skulle kröka till den lite och lägga ut den på t ex Tradera, med förbehållen, tror jag nog ändå du hade fått loss en del pengar till en modell som tickar i dina boxar.

Kan det inte vara så att en del av indexet trillat av förresten?

Hajjar det. Om du skulle kröka till den lite och lägga ut den på t ex Tradera, med förbehållen, tror jag nog ändå du hade fått loss en del pengar till en modell som tickar i dina boxar.

Kan det inte vara så att en del av indexet trillat av förresten?
Det kan nog bli den lösningen, men får fundera på det lite till. Dyker ju upp flagships regelbundet så jag hittar nog det jag söker förr eller senare ändå :)

Tror att orginalindex trillat av och en urmakare satt dit ett annat. Sett från sidan ser det ganska annorlunda ut, plattare bl.a:
20230117_154851.jpg

Varför hittar jag inte tråden om urverk som jag tror att @Klockjägaren startar? "Visa ditt urverk" eller likande.

EDIT: Och så klart kom jag på i samma sekund som jag postade ett det var någon med "lyft på locket" så nu hittar jag. Tack till mig själv :)

Vet någon hur denna öppnas? Trodde snap back av något slag, men ser ingen tydlig skarv runt hela. Så innan jag bänder sönder plasten, om nån sitter på svaret?
0CB6507E-22E0-4266-A72D-952EC9CE443F.jpeg
Jag har någon liknande plastklocka med monocoqueboett så det behöver inte finnas någon skarv. Har inte vågat öppna min eftersom jag inte vet om det är en sådan delad bom som man kan dra isär för att använda glaspump eller om man måste lyfta ur glaset med klo. Ska återkomma med en bild och hoppas att någon kan hjälpa oss båda. Finns väl risk att klockan dör batteriläckagedöden om jag inte tar tag i det snart.

Jag har någon liknande plastklocka med monocoqueboett så det behöver inte finnas någon skarv. Har inte vågat öppna min eftersom jag inte vet om det är en sådan delad bom som man kan dra isär för att använda glaspump eller om man måste lyfta ur glaset med klo. Ska återkomma med en bild och hoppas att någon kan hjälpa oss båda. Finns väl risk att klockan dör batteriläckagedöden om jag inte tar tag i det snart.
Finns en skarv på ovansidan, så möjligt att det går den vägen! Och kollade inte ens om delad bom, men genomskinlig baksida så ska gnugga gluggarna ordentligt o kika! Sista utväg är att bara köra på med stenkross så berättar jag sen så överlever din iaf!
AFC7976C-8CA2-4EC1-B439-CC8FAEAD962A.jpeg

Update! Monocoque stämmer bra, men satt ej delad bom i(iaf på min!) Drog i bommen och hela hängde med ut. Fick lyfta glaset med klo, gick inte med lufttryck alls… Väl inne så oklart hur dom tänkt att man ska få ut verket utan att dra ut hela bommen?! Men inget blev skadat så kunde tillslut byta batteri o stoppa tillbaks allt. Så inget elegant lösning men verkar görbart iaf!

Då jag inte verkar ha svart bälte i att googla lyckas jag inte lista ut vad det här är för urverk. Tacksam för hjälp och sitter i en flygplansklocka om det kan hjälpa.

Skärmavbild 2023-02-22 kl. 20.35.51.png

Hej,
Jag har en fråga ang glas. Jag har en äldre, femsiffrig Rolex GMT och där jag upplever glaset som typ "poröst". Vet inte om det är rätt beskrivet men smuts och fettfläckar fastnar mkt lätt på glaset. Min teori är att glaset blivit mer poröst/öppet/gropigt med tiden. Har varit med om det på andra, äldre klockor också.
Jag undrar om man kan behandla glaset med något som gör det mer smutsavstötande? Typ som med bilars lack där man först polerar och sedan stänger lacken med ngn typ av lackskydd.

Hej alla vintageproffs!

Fick för ett tag sen hem denna trevliga Timor för en billig peng. Även om den är väldigt fin på utsidan så är urverket i desto sämre skick (har dock inte öppnat och kollat). Verket håller tiden bra men stannar väldigt ofta.

Nu till min fråga: Då jag tycker om klockan hade jag gärna servat den så att den går någorlunda bra, men däremot är jag inte så sugen på att lägga flera tusenlappar då värdet på klockan inte är i närheten. Har ni några bra tips på hur man kan komma undan billigt med en duglig service?

Tack på förhand!
IMG_20230420_153010.jpg

Hej alla vintageproffs!

Fick för ett tag sen hem denna trevliga Timor för en billig peng. Även om den är väldigt fin på utsidan så är urverket i desto sämre skick (har dock inte öppnat och kollat). Verket håller tiden bra men stannar väldigt ofta.

Nu till min fråga: Då jag tycker om klockan hade jag gärna servat den så att den går någorlunda bra, men däremot är jag inte så sugen på att lägga flera tusenlappar då värdet på klockan inte är i närheten. Har ni några bra tips på hur man kan komma undan billigt med en duglig service?

Tack på förhand!
IMG_20230420_153010.jpg
Ett problem som i princip alla känner igen. Jag kan inte ge dig något specifikt namn, men ställa frågan och surfa runt i vintagedelen så tror jag du hittar någon som kan hjälpa dig.

Håller med föregående men jag tipsa om Per-Erik som är urmakarmästare på Olofsfors Ur .

Han tar emot klockor från hela landet så kontakta honom och få ett prisförslag!

Per-Erik älskar vintage och har mycket delar, hittar han inte det som behövs tillverkar han helt enkelt delen då han har en i princip komplett urmakarverkstad!

Hälsa från mig! 🙏🏻

Håller med föregående men jag tipsa om Per-Erik som är urmakarmästare på Olofsfors Ur .

Han tar emot klockor från hela landet så kontakta honom och få ett prisförslag!

Per-Erik älskar vintage och har mycket delar, hittar han inte det som behövs tillverkar han helt enkelt delen då han har en i princip komplett urmakarverkstad!

Hälsa från mig! 🙏🏻
Tack, det där tipset tar jag till min Buler.
IMG_7023.JPG

Hej alla vintageproffs!

Tack på förhand!
IMG_20230420_153010.jpg
Leta runt i Östeuropa efter urmakare. Ungern kan man hitta service för en 5 hunka men frakt tillkommer. Och sedan skall klockan överleva transporten vilket inte är så säkert om man tex inte ens har incabloc på klockan. Lycka till. Och nej, jag har tyvärr inte kvar någon kontakt i Ungern.

Hej, jag har en GMT master 16700 från -89. Den har en ganska speciell tavla. Oftast upplevs den som en vanlig svart blank tavla. Men i vissa ljus blir den både lätt Spider dial och tropical. Inte helt lätt att fånga på bild, det är tydligare i verkligheten. Någon som vet hur tropical brukar utvecklas? På min verkar det vara mest utvecklat runt index och runt mitten av tavlan men kanske kan spridas? Eller brukar det utvecklas jämt fördelat över tavlan? Tänker att detta kan bli en spännande utveckling över åren hur den åldras om jag bara låter bli att sälja den :D. Borde den få ligga i solljus och mysa för att påskynda processen tro? :D Har väl skrivits spaltmeter om det temat och svårt att veta vad som skapar dessa effekter då det händer på klockor som ligger stilla i skrivbordslådor också..

tempImageQxUiXN.jpg

tempImage7bOHDp.jpg

Hej, jag har en GMT master 16700 från -89. Den har en ganska speciell tavla. Oftast upplevs den som en vanlig svart blank tavla. Men i vissa ljus blir den både lätt Spider dial och tropical. Inte helt lätt att fånga på bild, det är tydligare i verkligheten. Någon som vet hur tropical brukar utvecklas? På min verkar det vara mest utvecklat runt index och runt mitten av tavlan men kanske kan spridas? Eller brukar det utvecklas jämt fördelat över tavlan? Tänker att detta kan bli en spännande utveckling över åren hur den åldras om jag bara låter bli att sälja den :D. Borde den få ligga i solljus och mysa för att påskynda processen tro? :D Har väl skrivits spaltmeter om det temat och svårt att veta vad som skapar dessa effekter då det händer på klockor som ligger stilla i skrivbordslådor också..

tempImageQxUiXN.jpg

tempImage7bOHDp.jpg
Mmm, skadad lack helt klart. Ser inte ut som den prishöjande tropicreaktionen då den är mer jämn. Om värme eller ljus påskyndar denna vet jag inte. Det är som sagt mycket svårt att veta. Dock brukar svart färg tappa sin svarthet pga solljus rent allmänt.

Mmm, skadad lack helt klart. Ser inte ut som den prishöjande tropicreaktionen då den är mer jämn. Om värme eller ljus påskyndar denna vet jag inte. Det är som sagt mycket svårt att veta. Dock brukar svart färg tappa sin svarthet pga solljus rent allmänt.
misstänkte att det borde utvecklats lite jämnare i så fall ja. Vi får se vad som händer med den över tid. :)
Oavsett gör det den unik vilket jag personligen uppskattar.
Hittade en bild till.
E9921385-4440-4DDA-8362-E79104C5DA99.jpeg

Tillbaka
Topp