• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

hejsam

Patek
2-Faktor
Ja ok. Borde vara omgjort då. Det dras upp manuellt som det är nu. Men kan vara delvis original då?
Kan inte dessa så bra men är väl bara att jämföra med ett Tissot bumper verk. Tex:
CE183430-2D1F-4543-A53F-84CAD535E940.jpeg


Vid snabb titt ser din ut att sakna både rotor och brygga? (Den plattan till vänster där serienummer står). Sorry kan inte urmakarspråk
 

ted

Omega
2-Faktor
Sitter och tittar på c24 på submariner 16800.
Letar efter en av de tidigare med målade tavlor ser då att vissa saknar open6 och 9. Vad är det som gör att ett datumhjul byts ut? Slits de på något sätt? Eller ska man vara orolig för mekanisk åverkan typ vattenskada?
 

acue

Cartier
Oj, sorry. Hade helt missat.
Supermärklig vinkel gör det klurigt att se riktigt hur bandhornen verkligen ter sig.
Tavlan känns väl spontant som den skulle passa i en Suverän 2425, men vet inte om jag tycker att det känns rätt vad gäller boetten.
Tror dock att den är av rimlig (d.v.s. herr-) storlek.
Har du köpt?
Lugnt, tack för svar! Jo väldigt svår vinkel dom valt, men tycker väl också den ser ut som en herrklocka. Inte köpt än, får se om det blir en liten chansning när det drar ihop sig 🙂
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Lugnt, tack för svar! Jo väldigt svår vinkel dom valt, men tycker väl också den ser ut som en herrklocka. Inte köpt än, får se om det blir en liten chansning när det drar ihop sig 🙂

Går det inte att kontakta annonsören och fråga om måtten?

Jag får intryck av en något mindre klocka, ett lite mindre herrur möjligen, men det är bara ett intryck utifrån bilden. Kanske kronans storlek som ju ändå inte är originalkronan gör att det verkar så.

Boetten är tämligen lik en Dennisonboett jag har. Men det är ingen ovanlig grundform så det kan många påminna om.
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Går det inte att kontakta annonsören och fråga om måtten?

Jag får intryck av en något mindre klocka, ett lite mindre herrur möjligen, men det är bara ett intryck utifrån bilden. Kanske kronans storlek som ju ändå inte är originalkronan gör att det verkar så.

Boetten är tämligen lik en Dennisonboett jag har. Men det är ingen ovanlig grundform så det kan många påminna om.
Tycker bilden ger mig känsla av 30mm. Min med dennisonboett är runt 32-33 vilket är helt ok för mig, 30 däremot känns ofta lite litet.
 

acue

Cartier
Går det inte att kontakta annonsören och fråga om måtten?

Jag får intryck av en något mindre klocka, ett lite mindre herrur möjligen, men det är bara ett intryck utifrån bilden. Kanske kronans storlek som ju ändå inte är originalkronan gör att det verkar så.

Boetten är tämligen lik en Dennisonboett jag har. Men det är ingen ovanlig grundform så det kan många påminna om.
Ja det borde gå, ska nog göra så.
 

acue

Cartier
Absolut, har du en trevlig vintagelänk så hjälper det. Samma sak om den har lite annorlunda form, tank på 22mm t.ex. är inga problem.
Absolut, har inte ägt så många tanks (tankar?) men den fyrkantiga boettformen är ju en helt annan grej. Ser faktiskt gärna att den fyrkantiga formen är 24-25 mm bred åtminstone. Vad har du för omkrets på handleden?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Absolut, har inte ägt så många tanks (tankar?) men den fyrkantihayboettformen är ju en helt annan grej. Ser faktiskt gärna att den fyrkantiga formen gärna är 24-25 mm bred åtminstone. Vad har du för omkrets på handleden?
Tanks är för mig ofta rektangulära snarare än kvadratiska. Dvs högre på höjden än bredden, de flesta 30-talare brukar vara runt 22x40 isch millimeter.

Den här tissot'en från 1932 är på 22mm i bredd och runt 42mm i höjd. Tycker den sitter bra på min (då 17cm) handled.

eiA8GHo.jpg
 

acue

Cartier
För mig är både kvadrater och rektanglar fyrkantiga, men är långt ifrån någon matematiker så kan ha snurrat till det 😉

Snygg Tissot tank! Du har ungefär lika smal handled som mig och tycker den ser bra ut. Kanske höjden (42 mm) gör att den känns större på något vis, de jag ägt har nog varit kortare... Tål att tänkas på!
 

acue

Cartier
Tanks är för mig ofta rektangulära snarare än kvadratiska. Dvs högre på höjden än bredden, de flesta 30-talare brukar vara runt 22x40 isch millimeter.

Den här tissot'en från 1932 är på 22mm i bredd och runt 42mm i höjd. Tycker den sitter bra på min (då 17cm) handled.

eiA8GHo.jpg

Tanks är för mig ofta rektangulära snarare än kvadratiska. Dvs högre på höjden än bredden, de flesta 30-talare brukar vara runt 22x40 isch millimeter.

Den här tissot'en från 1932 är på 22mm i bredd och runt 42mm i höjd. Tycker den sitter bra på min (då 17cm) handled.

eiA8GHo.jpg
För mig är både kvadrater och rektanglar fyrkantiga, men är långt ifrån någon matematiker så kan ha snurrat till det
😉


Snygg Tissot tank! Du har ungefär lika smal handled som mig och tycker den ser bra ut. Kanske höjden (42 mm) gör att den känns större på något vis, de jag ägt har nog varit kortare... Tål att tänkas på!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
För mig är både kvadrater och rektanglar fyrkantiga, men är långt ifrån någon matematiker så kan ha snurrat till det 😉

Snygg Tissot tank! Du har ungefär lika smal handled som mig och tycker den ser bra ut. Kanske höjden (42 mm) gör att den känns större på något vis, de jag ägt har nog varit kortare... Tål att tänkas på!
Handledens form och längden på klockan gör mer för känslan än bredden på klockan imo.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Lugnt, tack för svar! Jo väldigt svår vinkel dom valt, men tycker väl också den ser ut som en herrklocka. Inte köpt än, får se om det blir en liten chansning när det drar ihop sig 🙂
Hoppas att jag inte sabbade för dig nu, men jag skrev och frågade.
Nyfikenheten tog det bättre av mig…
Fortfarande ingen referens jag, på rak arm, känner igen - men storleken listas i alla fall som 36 mm.
 

acue

Cartier
Hoppas att jag inte sabbade för dig nu, men jag skrev och frågade.
Nyfikenheten tog det bättre av mig…
Fortfarande ingen referens jag, på rak arm, känner igen - men storleken listas i alla fall som 36 mm.
Då var vi två som gjorde det 🙂 Dom kände väl trycket och bjöd på en del bilder också.

Risken kan väl va att den springer iväg lite ja, men hade den säkert kunna göra ändå. Kan det va ett hopplock?

Gillade den boetten faktiskt!
 

martaSM30

Audemars
För andra gången har jag nu en gammal Certina där kronan inte går att dra upp, helt stopp. Från att ha varit väldigt fin i uppdraget en vecka tidigare? Finns det något magiskt fix eller skrotning?
 

Kupad Hand

Panerai
För andra gången har jag nu en gammal Certina där kronan inte går att dra upp, helt stopp. Från att ha varit väldigt fin i uppdraget en vecka tidigare? Finns det något magiskt fix eller skrotning?
Är den uppdragen för hårt eller bara fastnat? Om för hårt så kan det ju gå om du får klockan att ticka och på så sätt så går ”uppdraget ur”. Annars har kanske något fastnat/gått sönder i ställverken vilket inte är så svårt att åtgärda.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För andra gången har jag nu en gammal Certina där kronan inte går att dra upp, helt stopp. Från att ha varit väldigt fin i uppdraget en vecka tidigare? Finns det något magiskt fix eller skrotning?
Kan du öppna den? Rör sig sekundvisaren, om den har en, när du skakar klockan? Jag brukar se till att den är varm, sedan tvingar man försiktigt igång balansen. Man puttar bara till den något och ser om komponenter efter balansen rör på sig. Ankaret tex.
 

martaSM30

Audemars
Kan du öppna den? Rör sig sekundvisaren, om den har en, när du skakar klockan? Jag brukar se till att den är varm, sedan tvingar man försiktigt igång balansen. Man puttar bara till den något och ser om komponenter efter balansen rör på sig. Ankaret tex.
Ingen sekundvisare. Antar att jag kan bända upp den men vet inte fall jag kan stänga den själv?
8685E551-DBF6-4429-9326-90CD80F225FF.jpeg
96ECDF42-7576-4B83-8423-C2CB007FA5A4.jpeg
 

martaSM30

Audemars
När jag ändå är igång: har en 40-tals Doxa som högst sannolikt inte blivit servad eller använd senaste 50 åren. Dock så tickar den och går som den ska men finns det risk att slita på urverket? (pga inte vet jag, torkade oljor eller så?)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
När jag ändå är igång: har en 40-tals Doxa som högst sannolikt inte blivit servad eller använd senaste 50 åren. Dock så tickar den och går som den ska men finns det risk att slita på urverket? (pga inte vet jag, torkade oljor eller så?)

Ja, den risken finns så klart.
Över åren har oljorna helt säkert tappat en del i viskositet och det har säkert också kommit in en del skit (oavsett hur Dust- och Waterproof tavlan nu hävdar att den kanske är) i verket.

Men jag brukar ändå alltid försöka väga kostnad mot värde.
Är det en ”billig” klocka som ändå går bra så brukar jag landa i att den får klara sig bäst den kan.
Är det en klocka som betyder något lite mer så kanske kostnaden ändå är värd det.
 

martaSM30

Audemars
Ja, den risken finns så klart.
Över åren har oljorna helt säkert tappat en del i viskositet och det har säkert också kommit in en del skit (oavsett hur Dust- och Waterproof tavlan nu hävdar att den kanske är) i verket.

Men jag brukar ändå alltid försöka väga kostnad mot värde.
Är det en ”billig” klocka som ändå går bra så brukar jag landa i att den får klara sig bäst den kan.
Är det en klocka som betyder något lite mer så kanske kostnaden ändå är värd det.
Tack, då tror jag att jag kostar på den lite service då det är mammas gamla.
 
Topp