• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snowflakes in da house!

thomastheswede

Audemars
Fattar inte? Den du länkar till är från 75 och har enligt mig standard tryck......de två jag visade är mkt senare och har en anan font. Visa gärna din tavla.......
Kanske var otydlig, bättre med bildexempel: (från nätet, inte mina)

Detta upplever jag som den tidigare fonten i SUBMARINER:
D804C4BE-74D4-4F98-8EA7-E8F653CD63D0.jpeg


eller här:
4869D028-CB50-477D-9CAC-9F652086EBB6.jpeg


Som sent i Snowflakeproduktionen ersattes med:
986626FA-D5DD-40EA-A724-36A61DFEBA1A.jpeg


ett till exempel:
A96AD4A4-24FC-4A91-B9BB-8386D550DEEB.jpeg


Den fonten ser man sedan även på efterföljade Tudor-subbar under 80-talet.
F6AD1E96-A87A-4542-8EF9-AC02BAC43D8A.jpeg
 

thomastheswede

Audemars
Måste läsa på lite mer......min är ju väldigt sen i produktionen och har inte den tavelvariant du anser är sen...
Har också sett det på några stycken sena. Mina slutsatser är:
-Tidiga flingor har alltid den ”gamla” fonten.
-Sena flingor (80 och framåt) verkar finnas med både gamla och nya fonten

...och sedan har vi HQ:s 75:a med tavla med ny font. Känns inte 100, baserat på ovanstående...

Otroligt att det inte finns mer detaljerad info om våra kära flingor så att man får full koll. Inte ens Tudorboken jag nyligen köpte täcker allt...
 
Senast ändrad:

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Har också sett det på några stycken sena. Mina slutsatser är:
-Tidiga flingor har alltid den ”gamla” fonten.
-Sena flingor (80 och framåt) verkar finnas med både gamla och nya fonten

...och sedan har vi HQ:s 75:a med tavla med ny font. Känns inte 100, baserat på ovanstående...

Otroligt att det inte finns mer detaljerad info om våra kära flingor så att man får full koll. Inte ens Tudorboken jag nyligen köpte täcker allt...
En enkel förklaring kan ju vara att tavlan är utbytt någon gång....
 

thomastheswede

Audemars
En enkel förklaring kan ju vara att tavlan är utbytt någon gång....
Ja, det var det jag menade i mitt första inlägg när jag skrev att den kändes lite Franken.

Hade hopp om att nån här satt på svaren kring de olika fonterna men det verkar vara lika random som det ofta är med Gamla Rolex, man ändrade lite småskaer under resans gång beroende på taveltillverkare eller annat. Men när det gäller Rolex så har ju fler personer ”brytt sig” under ganska lång tid vilket gör att det finns hemsidor och böcker som i detalj beskriver fonter, placeringar, mellanrum osv på urtavlorna.

Tudor är fortfarande delvis outforskat, men det kommer säkert fram mer och mer nu när t.ex. flingorna börjar bli så eftertraktade.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ja, det var det jag menade i mitt första inlägg när jag skrev att den kändes lite Franken.

Hade hopp om att nån här satt på svaren kring de olika fonterna men det verkar vara lika random som det ofta är med Gamla Rolex, man ändrade lite småskaer under resans gång beroende på taveltillverkare eller annat. Men när det gäller Rolex så har ju fler personer ”brytt sig” under ganska lång tid vilket gör att det finns hemsidor och böcker som i detalj beskriver fonter, placeringar, mellanrum osv på urtavlorna.

Tudor är fortfarande delvis outforskat, men det kommer säkert fram mer och mer nu när t.ex. flingorna börjar bli så eftertraktade.

Det finns lite info på Tudorcollector, men fortfarande långt ifrån storebrors info volymer.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Det finns lite info på Tudorcollector, men fortfarande långt ifrån storebrors info volymer.
Tudorboken var faktiskt en rejäl besvikelse i många delar. Mest stora bilder och väldigt övergripande beskrivningar om modellernas utveckling. I fallet med Snowflakes så ägnar man ju mest utrymme åt att beskriva en del issued specialmodeller medan man knappt överhuvudtaget nämner 9411 tex. Mer anekdotbok än historiebok.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tudorboken var faktiskt en rejäl besvikelse i många delar. Mest stora bilder och väldigt övergripande beskrivningar om modellernas utveckling. I fallet med Snowflakes så ägnar man ju mest utrymme åt att beskriva en del issued specialmodeller medan man knappt överhuvudtaget nämner 9411 tex. Mer anekdotbok än historiebok.
Helt klart trist att höra.....
 

thomastheswede

Audemars
Tudorboken var faktiskt en rejäl besvikelse i många delar. Mest stora bilder och väldigt övergripande beskrivningar om modellernas utveckling. I fallet med Snowflakes så ägnar man ju mest utrymme åt att beskriva en del issued specialmodeller medan man knappt överhuvudtaget nämner 9411 tex. Mer anekdotbok än historiebok.
JA, den kändes väldigt lovande men som du säger så är det väldigt många bilder och väldigt lite ny eller nyttig fakta om man jmf med t.ex. SUBMARINER-boken från Mondani.

Kanske dags att starta en fling-sajt i DRSD-anda..? http://www.drsd.com/watch-info/
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Har kikat igenom alla Flingor jag kunde hitta på HQ:s site......bara den från 1975 har en tavla som bryter mönstret...dessutom har den perfekt pumpkinpatina...som man normalt sett bara ser komma från en annan säljare.....och ponera att det är därifrån den kommer........så hade i alla fall jag inte köpt den :)
 
Senast ändrad:

thomastheswede

Audemars
Har kikat igenon alla Flingor jag kunde hitta på HQ:s site......bara den från 1975 har en tavla som bryter mönstret...dessutom har den perfekt pumpkinpatina...som man normalt sett bara ser komma från en annan säljare.....och ponera att det är därifrån den kommer........så hade i alla fall jag inte köpt den :)
Håller med. ...men nu är den såld! :D
 

DrKlocka

Audemars
Topp