• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snowflakes in da house!

Att föra en diskussion o komma med kritik köper jag alla dar i veckan men att retsamt spotta ur sej negativa kommentarer när man vet om att en klocka ska säljas bara för att man själv anser att någon lämnat ”öppet mål”
undanbedes starkt.
Tycker att jag skaffat tillräckligt med belägg för min sak o lämnar härmed denna diskussion. Sånt här skit som får en att känna stark olust att hänga här:(

AB0497B3-914E-4907-8365-4D69C7FF6144.jpeg
Fler pics på Flingor på läder önskas:)

Kännt på rätt många hemmablekta inserts varav jag själv blekt ett. När du bleker ett insert så fräter man först ner lacken för att komma åt färgen som man vill bleka. Där kan man ofta känna skillnaden mot ett insert som inte fått sin lack bortfrätt.
Mitt insert är dessutom väldigt jämnt o fint blekt.
Detta i kombination med att tavlan är sk mooncrater dial (på kontgjord väg vet jag inte, typ genom vattenläcka) vilket ändå skvallrar om en hårt patinerad klocka. Kombinationen med att tavlan o insert är korrekta för perioden och flertalet tavlor och insert från just denna period har denna ”defekt” gör mej mer övertygad..
Gamla vridringsinlägg har ingen lack. Är det något äldre klorblekta vridringsinlägg är så är det jämt blekta. Mycket text och fluff från dig utan substans.

No-dates är sällsynta. Är visarna ändå bytta så att färgen är helt off så är det givetvis mer attraktivt att reluma dem i matchande ton.

No-dates är sällsynta. Är visarna ändå bytta så att färgen är helt off så är det givetvis mer attraktivt att reluma dem i matchande ton.

Ja där har du rätt. Det finns ju betydligt fler med datum till salu just nu.

Är relumade visare mer accepterat idag än för några år sedan? Det känns nästan så eftersom vissa handlare är helt öppna med det numera. Kanske inte Bulang då ;)

Nån som har en teori vad numret på baklocket på denna kan betyda?
https://www.tapatalk.com/groups/vin...=207673&t=245472&p=551770&hilit=tudor#p551770
Min 94010 har ett nummer inristat i boetten ovan modellnumer som jag försökt lista ut vad det kan betyda utan framgång.

Troligen nån inskription som bara tidigare ägare har koll på. Mäktig prislapp på den flingan :)

Ja där har du rätt. Det finns ju betydligt fler med datum till salu just nu.

Är relumade visare mer accepterat idag än för några år sedan? Det känns nästan så eftersom vissa handlare är helt öppna med det numera. Kanske inte Bulang då ;)

Troligen nån inskription som bara tidigare ägare har koll på. Mäktig prislapp på den flingan :)
No-dates har alltid varit sällsynta. Blå blir sedan ytterligare en parameter iom det såldes betydligt fler svarta än blå no-dates.

Vet inte om relumes är mer accepterade idag än förr. Framförallt så finns det fler skickliga urmakare som kan göra det snyggt och matcha rätt. Marknaden vill ha klockor som ser perfekta ut och då är detta givetvis roligare än bytta visare med fel färg. Optimalt är givetvis orört men är originalvisarna ändå bytta så varför inte ha en relume som gör att klockan blir fin istället för servicevisare med missmatchande ton.

En fråga till folk här... Tudor submariner verkar vara många som saknar metal länk. varför är det så? kollar på de klockor från 1973

En fråga till folk här... Tudor submariner verkar vara många som saknar metal länk. varför är det så? kollar på de klockor från 1973
OBS! Ren spekulation: Tudor Snowflake var "billiga" i många år och när man slitit ut länken och skulle köpa en ny så upptäckte man att den kostade väldigt mycket i förhållande till klockans värde. Det är inte jättelänge sedan en flinga kostade under 20tkr och då kostade väl en ny Oysterlänk 6-7tkr så det kändes kanske lite väl saftigt.

OBS! Ren spekulation: Tudor Snowflake var "billiga" i många år och när man slitit ut länken och skulle köpa en ny så upptäckte man att den kostade väldigt mycket i förhållande till klockans värde. Det är inte jättelänge sedan en flinga kostade under 20tkr och då kostade väl en ny Oysterlänk 6-7tkr så det kändes kanske lite väl saftigt.

Rimligt antagande tycker jag. De vikta länkarna är ju inte direkt kända för sin hållbarhet. Min flinga har kvar sin originallänk men den är ju rejält sladdrig och härlig. Spännet gav upp nån gång för länge sedan och byttes mot Rolex Fliplock, vilket jag bara är glad för.

No-dates har alltid varit sällsynta. Blå blir sedan ytterligare en parameter iom det såldes betydligt fler svarta än blå no-dates.

Vet inte om relumes är mer accepterade idag än förr. Framförallt så finns det fler skickliga urmakare som kan göra det snyggt och matcha rätt. Marknaden vill ha klockor som ser perfekta ut och då är detta givetvis roligare än bytta visare med fel färg. Optimalt är givetvis orört men är originalvisarna ändå bytta så varför inte ha en relume som gör att klockan blir fin istället för servicevisare med missmatchande ton.

Någon som har koll på "vanlighetsfaktorn"? Är det så här enkelt:
1) Svart datum
2) Blå datum
3) svart no date
4) Blå no date
5) MN

Någon som har koll på "vanlighetsfaktorn"? Är det så här enkelt:
1) Svart datum
2) Blå datum
3) svart no date
4) Blå no date
5) MN
Något sånt. MN är ju bara issued no-dates så inte direkt en konfiguration. Att tänka på är att snowflakes kom i samband med att datum blev en möjlighet på subbar. Förmodligen därför nästan alla är med datum. Väldigt låg andel no-dates generellt.

Rimligt antagande tycker jag. De vikta länkarna är ju inte direkt kända för sin hållbarhet. Min flinga har kvar sin originallänk men den är ju rejält sladdrig och härlig. Spännet gav upp nån gång för länge sedan och byttes mot Rolex Fliplock, vilket jag bara är glad för.
Är det inte precis det de vikta länkarna är kända för?

Är det inte precis det de vikta länkarna är kända för?

Så det är därför det kryllar av klockor till salu med originallänkar i bra skick? Eller? Att byta en sliten länk i samband med service är vad jag förstått en ganska vanlig företeelse. Om en länk blir väldigt sliten kan man väl inte kalla den hållbar? Hållbar jämfört med ett läderband möjligen.

Älskar du att vara tvärsöver eller är du bara en besserwisser? ;)

Så det är därför det kryllar av klockor till salu med originallänkar i bra skick? Eller? Att byta en sliten länk i samband med service är vad jag förstått en ganska vanlig företeelse. Om en länk blir väldigt sliten kan man väl inte kalla den hållbar? Hållbar jämfört med ett läderband möjligen.

Älskar du att vara tvärsöver eller är du bara en besserwisser? ;)
Jag tycker det är de vikta som håller allra bäst. De tidigare nitade har mindre anläggningsyta och nitarna kan lossna. De senare solida ger inte efter och därför slits de snabbt i sidled. Sedan är de vikta länkarna klart lättast att tighta åt själv. Att du tycker de försvunnit från marknaden har nog mer med ålder att göra än något annat. De är ju fler än de nitade? Sedan blandar folk ihop upplevd kvalitet och kvalitet med avseende på hållbarhet.

Kan du förklara varför du anser den mindre hållbar än de andra konstruktionerna?

Väl bevarade exemplar har också ofta kvar sin länk. Som med allt annat. Är klockan i risigt skick eller har en massa bytta delar så är givetvis också länken ofta bytt. Inget konstigt. :)

Jag tycker det är de vikta som håller allra bäst. De tidigare nitade har mindre anläggningsyta och nitarna kan lossna. De senare solida ger inte efter och därför slits de snabbt i sidled. Sedan är de vikta länkarna klart lättast att tighta åt själv. Att du tycker de försvunnit från marknaden har nog mer med ålder att göra än något annat. De är ju fler än de nitade? Sedan blandar folk ihop upplevd kvalitet och kvalitet med avseende på hållbarhet.

Kan du förklara varför du anser den mindre hållbar än de andra konstruktionerna?

Vikta länkar bör ju rimligen nötas ner i samband med tunn metall och smuts som skär sönder/ erroderar länkbitarna. Så konstruktionen i sig är ju inte optimal över tid! Så länge länken är tajt så är hållbarheten god, men när den börjar stretcha går det fort utför..........de nitade är ju en äldre generation och när de föll ihop så ersattes de av vikta.....osv osv.....

Vikta länkar bör ju rimligen nötas ner i samband med tunn metall och smuts som skär sönder/ erroderar länkbitarna. Så konstruktionen i sig är ju inte optimal över tid! Så länge länken är tajt så är hållbarheten god, men när den börjar stretcha går det fort utför..........de nitade är ju en äldre generation och när de föll ihop så ersattes de av vikta.....osv osv.....
Håller inte med, de slits snyggare/bättre än de senare då de är mer följsamma och därmed bli anläggningsytan större. Kan hända att de lättare binder småsten, men det vet jag inte. Men här är det ju såklart en fråga om när man tycker en länk är slut/utsliten. I min värld står sig de vikta riktigt bra. Verkligen inte övertygad om att de modernare slits bättre.

Håller inte med, de slits snyggare/bättre än de senare då de är mer följsamma och därmed bli anläggningsytan större. Kan hända att de lättare binder småsten, men det vet jag inte. Men här är det ju såklart en fråga om när man tycker en länk är slut/utsliten. I min värld står sig de vikta riktigt bra. Verkligen inte övertygad om att de modernare slits bättre.
Hur kan något slitas bättre? Frågan var väl varför konstruktionen ansågs sämre......nu börjar du blanda in känslor här va F? Föredrar gvs en vikt framför ett moderare alternativ alla dagar i veckan.......

Tillbaka
Topp