• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snyggast klocka till kostym?

Som rubriken antyder, vilken klockmodell passar snyggast till kostym. Jag förstår att svaren är väldigt subjektiva men eftersom jag ska påbörja en anställning som kräver kostym så är jag även ute efter en klocka. Har själv alltid varit intresserad av "minimalism" på klockor. Gillar Grand Seiko väldigt mycket, främst SBGX009.

Svårt att svara på, men en Calatrava från Patek eller en Saxonia från Lange kommer inte göra någon besviken kan jag garantera. Vilken prisnivå har du tänkt dig?
Patek Phillipe Calatrava
1874c8ea1b25c6b77dfbe062d41fb033.jpg

Lange Saxonia

Lange-Sohne-Saxonia-Moon-Phase-Automatic-outisze-date-SIHH-2016-_0620.jpg

OMG den är snygg.

Som rubriken antyder, vilken klockmodell passar snyggast till kostym. Jag förstår att svaren är väldigt subjektiva men eftersom jag ska påbörja en anställning som kräver kostym så är jag även ute efter en klocka. Har själv alltid varit intresserad av "minimalism" på klockor. Gillar Grand Seiko väldigt mycket, främst SBGX009.

Swatch All Black utan datum och spar vidare till en fin Datejust är mitt bästa råd, ännu bättre är att efter några år köpa en ny Swatch och spara vidare till Patek.
Om du kan tänka dig att lägga dig i det övre spannet av din budget tycker jag att du ska satsa på en schyst DJ. För 25k borde du, med lite tur, kunna hitta en utan box och cert. Jag är sjukt nöjd med min och den funkar utmärkt till kostymen.
PSX_20170607_200156.jpg

Jag hade tänkt mig mellan 10 k - 25 k kanske. Inte jättedyrt tyvärr, inte kommit dit än med besparingar :(
Man skall aldrig ursäkta sig, vi har alla olika finansiella förutsättningar att spela efter !
Den goda nyheten är att för 10-25 tusen har du massor av fina klockor att välja mellan,
speciellt om du kan tänka dig en begagnad klocka. Häng här på klocksnack ett tag så kommer du garanterat få upp ögonen för flera tänkbara alternativ. Frederique Constant och Raymond Weil är två tillverkare som har många fina kostym-klockor i sitt sortiment.
Lycka till :)

Senast ändrad:
Swatch All Black utan datum och spar vidare till en fin Datejust är mitt bästa råd, ännu bättre är att efter några år köpa en ny Swatch och spara vidare till Patek.
Det är många som just rekommenderat Rolex Datejust, föredrar den dock med schysst läderband om det nu inte vore att förstöra helheten för mycket.

Om du kan tänka dig att lägga dig i det övre spannet av din budget tycker jag att du ska satsa på en schyst DJ. För 25k borde du, med lite tur, kunna hitta en utan box och cert. Jag är sjukt nöjd med min och den funkar utmärkt till kostymen.
PSX_20170607_200156.jpg
Har sett ett par på forumet som finns för försäljning. Vet bara inte vilka man ska tro är rätt prissatta mm. Antar att jag borde helst köpa en klocka som blivit servad relativt nyligen iallafall? Schyssta klockor du sitter på, Datejust sitter schysst med läderband ser jag :)

Man skall aldrig ursäkta sig, vi har alla olika finansiella förutsättningar att spela efter !
Den goda nyheten är att för 10-25 tusen har du massor av fina klockor att välja mellan,
speciellt om du kan tänka dig en begagnad klocka. Häng här på klocksnack ett tag så kommer du garanterat få upp ögonen för flera tänkbara alternativ. Frederic Constante och Raymond Weil är två tillverkare som har många fina kostym-klockor i sitt sortiment.
Lycka till :)
Tack så mycket. Finns få som säljer i Gbg tyvärr, hade gärna velat prova innan man slår till såklart. Frederique Constant var riktigt schyssta, väldigt "clean". Så hålla utkik främst för servade klockor för att minska risken med framtida problem antar jag?

För 10-25k får du grymt fina begagnade klockor. Vad sägs om denna DJ: https://www.chrono24.se/rolex/datejust--id6475181.htm
Endast 24K Sek.

Vad sägs om en https://www.chrono24.se/rolex/datejust--id6475181.htm
Klockan är riktigt schysst, vill gärna ha en i läder dock men det är väl bara att byta ut bandet. Hade hellre köpt från någon på KS forumet, känns betydligt bekvämare/pålitligare då man helst kan få prova på klockan, kanske ta ett gott snack också och få lära sig lite mer med tanke på att jag är en nybörjare.

För minimalism så föreslår jag Nomos Orion! Inom budget med in-houseverk. (Lånad bild)
Nomos-Series-38-4.jpg

Om inte det funkar är Cartier Tank
Solo ett säkert kort! Här på min egen arm till kostym...
DSC_0631.JPG

Nomos var riktigt snygg!!

Seiko SARB065 är ett prisvärt alternativ:
SARB065-8.jpg
Agreed. Mycket bra startklocka så kan du spara vidare till den perfekta kostymklockan. :)

IMG_3852.JPG

Har länge varit intresserad av SBGX009. Tycker den ser väldigt tidslös ut. Har varit svårt att finna en sådan tyvärr

Jag äger ca 40 (vintage) klockor, varav endast 3 st kostat över 1000kr + 3 st moderna över 1000kr. Prisklass spelar verkligen ingen roll när det kommer till klockintresse.

Jag har en väldigt nära vän som är en klockfantast. Ursprungligen hade jag iden att kanske dela upp summan och köpa 2-3 st klockor men det förkastade han helt och hållet. Han menade mer att jag borde då slå samman summan och köpa en "ordentlig" klocka istället.

Tack så mycket. Finns få som säljer i Gbg tyvärr, hade gärna velat prova innan man slår till såklart. Frederique Constant var riktigt schyssta, väldigt "clean". Så hålla utkik främst för servade klockor för att minska risken med framtida problem antar jag?

Klockan är riktigt schysst, vill gärna ha en i läder dock men det är väl bara att byta ut bandet. Hade hellre köpt från någon på KS forumet, känns betydligt bekvämare/pålitligare då man helst kan få prova på klockan, kanske ta ett gott snack också och få lära sig lite mer med tanke på att jag är en nybörjare.

Nomos var riktigt snygg!!

För att hårdra det hela så ja ! Alla mekaniska (läs: automatiska och manuella) klockor behövs servas med jämna mellanrum eftersom oljorna i dem blir mer trögflytande med tiden vilket skapar slitage. Quartz klockor är det inte riktigt lika noga med, så det kommer an på vilken sorts "hjärta" det är i klockan hurpass mycket klockan kommer kosta dig i det långa loppet. Det är för och nackdelar med bägge såklart, och meningarna är delade om vad som är "bäst".

Har länge varit intresserad av SBGX009. Tycker den ser väldigt tidslös ut. Har varit svårt att finna en sådan tyvärr

Jag har en väldigt nära vän som är en klockfantast. Ursprungligen hade jag iden att kanske dela upp summan och köpa 2-3 st klockor men det förkastade han helt och hållet. Han menade mer att jag borde då slå samman summan och köpa en "ordentlig" klocka istället.
Totalt skitsnack att "ordentliga" klockor måste vara dyra. Köp nåt som du tycker är snyggt/bra och tänk inte på prislappen.
Här är min klocka för idag: Seiko från 1956 som går alldeles utmärkt. Pris? Omkring 750kr.
snapseed-jpg.569284

Fick man välja så skulle denna vara rätt go som kostym klocka men det sticker väl iväg pris:). Annars är väl Tank ett bra val.
Rolex-Cellini-Dual-Time-Brown-Dial-everose-gold-2016-4.jpg

Tillbaka
Topp