• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snyggast klocka till kostym?

Jag badar enbart med ST Dupont-tändare i badbyxorna, trodde alla gjorde det?

Jag hör till skaran som tvärdiggar en rektangulär klocka till kostym.
Lyckas du knipa en JLC Reverso i det prissegmentet så har du en given vinnare där, annars har jag själv ägt en Baume et Mercier Hampton Milleis (vit med blånerade visare) som jag gillade skarpt, de går att få tag på för runt 6 000 SEK i automatutförande om man letar lite.

Swatch går utmärkt till kostym :)
image.jpeg

Hur upplevde du den på armen gällande närvaro etc. tittar man på bilder får man intryck av att den är tunn och lätt.
@Zingo
Den sätt mycket bekvämt och kändes lätt (bär dock oftast länk). Inga problem att få in den under manschetten om än att den är något tjockare än andra dressare. Upplevde framförallt att tavlan var så mycket mer livande än vad den ser ut på bild. Tyvärr svår att få tag på ett bättre beg ex till rimlig peng.

Som tidigare nämnts så är en gammal Omega inte fy skam till kostym, Constellation med piepan tavla som tidigare nämnts kostar väl runt 10k. De är väl i regel 36 mm så om du har väldigt grova handleder så kan det vara ett problem.
Här är en bild på min Seamaster 30 från 60-talet, dessa är rätt mycket billigare än tidigare nämnda klocka, alltså kan du köpa bägge inom din budget (hurra!).

Edit: Mitt exemplar är inte till salu, ursäkta mina tvetydiga formuleringar.
IMG_0511.JPG

Senast ändrad:
Longines flagship är väldigt fina och under radarn... hade gärna haft en om behovet fanns.

Jag, som kör kostym fem gånger per år, älskar fan att slänga på svarta krokot på Carreran. Visst, den har en ganska hygglig närvaro i och med sina 41 mm, det är ingen Calatrava, bla bla..

Det jag gillar bäst är att den beroende på val av band/länk ändrar karaktär från och till att vara sportig och dressad. Den gör flera klockors jobb, helt enkelt.

IMG_20170702_143948_531.jpg

IMG_20170628_082728_341.jpg

IMG_20170610_123443_548.jpg

EDIT:
Du kanske är ute efter renodlat dressat, då finns det givetvis bättre alternativ. Ville bara ge en annan infallsvinkel, och jag älskar fan den dinkan.. :D

Mina fem ören beträffande all in dressat: Cartier Tank. Är den klockan jag själv skulle satsat på.

Senast ändrad:
Om jag säger såhär: Vit smoking = aldrig norr om Kairo!
Nädå, jag är smickrad. Jag varken är eller är bekant med af Klercker. Ska säga att jag var inne på samma spår vad gäller dig @Saturn men initialerna på klackringen fick mig på andra banor. ;)
Haha! Tack jag är smickrad, "Oxfords not brouges" och allt det där ;)

Med din budget hade jag letat efter en Cartier Tank Americaine på läderband. Jag har haft en sån och den fungerar riktigt bra som kostymklocka! Kul kuriosa om just detta exemplar på bilden är att tidigare nämnda af Klercker pratar om den i (minst) ett podcastavsnitt.

IMG_1154.jpg

Ett annat alternativ är JLC Reverso Classique som du kan hitta inom budget. Både stål och tvåton.

IMG_1039.JPG

Min nummer ett till kostym är min JLC Reverso Rouge. Funkar även till "vardagskläder" som kontrast - precis som Americaine.

IMG_1970.JPG

Vill jag ha lite glitter och glamour bär jag min Rolex Datejust 116234.

IMG_0931.JPG

Du kan hitta många äldre dressklockor inom budget från andra märken. Longines, Girard Perregaux och Piaget bland annat. Räkna dock med en service när du köper äldre klockor.

Senast ändrad:
Med din budget hade jag letat efter en Cartier Tank Americaine på läderband. Jag har haft en sån och den fungerar riktigt bra som kostymklocka! Kul kuriosa om just detta exemplar på bilden är att tidigare nämnda af Klercker pratar om den i (minst) ett podcastavsnitt.

IMG_1154.jpg

Ett annat alternativ är JLC Reverso Classique som du kan hitta inom budget. Både stål och tvåton.

IMG_1039.JPG

Min nummer ett till kostym är min JLC Reverso Rouge. Funkar även till "vardagskläder" som kontrast - precis som Americaine.

IMG_1970.JPG

Vill jag ha lite glitter och glamour bär jag min Rolex Datejust 116234.

IMG_0931.JPG

Du kan hitta många äldre dressklockor inom budget från andra märken. Longines, Girard Perregaux och Piaget bland annat. Räkna dock med en service när du köper äldre klockor.

Är det inte A. Weinås klocka som just nämns i podden? ;)

Har kikat på både cartiers tank solo och JLCs reverso. Vad ger mest "bang for the buck" om jag är villig att lägga ca 25-30ish? Kommer man upp i en begagnad Reverso utan sekundvisare (om inte det är dam-modell)? En sprillans ny cartier tank solo Quartz eller är det värt att spara nån tusenlapp till och köra tank solo automat med datum?

Säg gärna till om jag är helt vilse eller om det finns någon annan spännande tank värd att kika på.

Förstått att @Ernesto s JLC är en specialvariant (hyllningen till 1931 special i rött?) finns det liknande i modeller från JLC men inte i special i närheten utav min budget?

Hoppas inlägget ses som on topic då tanken är att jag skall ha klockan dagligen till kostym.

Allt gott

Har kikat på både cartiers tank solo och JLCs reverso. Vad ger mest "bang for the buck" om jag är villig att lägga ca 25-30ish? Kommer man upp i en begagnad Reverso utan sekundvisare (om inte det är dam-modell)? En sprillans ny cartier tank solo Quartz eller är det värt att spara nån tusenlapp till och köra tank solo automat med datum?

Säg gärna till om jag är helt vilse eller om det finns någon annan spännande tank värd att kika på.

Förstått att @Ernesto s JLC är en specialvariant (hyllningen till 1931 special i rött?) finns det liknande i modeller från JLC men inte i special i närheten utav min budget?

Hoppas inlägget ses som on topic då tanken är att jag skall ha klockan dagligen till kostym.

Allt gott

Bang for the buck är i min mening det som tilltalar dig mest. Tank Solo har ert vackert yttre medan insidan inte är så rolig. JLC Reverso har både och. Kanske är Tank Solo bättre, utseendemässigt, än Reverso Classique? För de pengarna är det Reverso Classique som gäller.

Jag tycker att kvarts Solo sitter bättre än automaten, då automaten blir väldigt stor för sitt "ändamål". Har du däremot handlederna - kör. Jag har inte det.

Det finns ingen herrmodell av Ultra-Thin inom budget. Tips är att höja budgeten något och kika på Grande Taille.

Tillbaka
Topp