• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sommar och dyra klockor...

Så här ser jag på det;

• Klockor ska användas oavsett värde. Klockan är med och får hänga med under alla aktiviteter

Röster: 202 61.4%
  • Jag har min/a fina klocka/or med men har även en beater för stranden etc.

Röster: 103 31.3%
  • De dyrare klockorna får stanna hemma inlåsta. Kör hellre en billigare beater och kopplar av.

Röster: 24 7.3%

• Totala väljare
    329

Airbus

Guld
Friends Of KS
Jag vet att det finns en tråd om sommarklockor, är mer nyfiken på en annan vinkel... Ni som har lite dyrare klockor - tänker då ädelmetall, Patek etc, sällsynta/eftertraktade Rolexreferenser, vintageklockor etc. Hur resonerar ni då ni tänker klocka för sommaren?

Det viktiga är ju att klockan passar för ändamålet men det känns ganska självklart.
Dumt att bada med en klocka som inte är tät t.ex. ;)
I övrigt tycker jag att de klockor man har ska användas :)

Nu har jag bara en omega men den är på jämt förutom när jag skruvar mc, snickrar etc.

Jag matchar klockor med outfits och tillfällen. Ingenting är för känsligt för att sluta användas i perioder men däremot är vissa saker mer eller mindre snyggt/praktiskt vid olika tillfällen.

Vintage tank på mocka kanske inte följer med på stranden utan åker på för middag senare på dagen medan min Seiko pepsi inte riktigt får hänga med när skjorta och kavaj åker på.

Inte så mycket värdet som styr för mig mer hur ömtåliga och svårersättliga de är. T ex så är min 16710 fin men inte ovanlig. Delar finns i överflöd och allt går att laga. Sen har jag några udda gamla fåglar utan större monetärt värde som jag aldrig skulle utsätta för en dag på stranden.

När jag åker på semester brukar jag ha med mig endast en klocka då jag inte vill behöva låsa in klockor i något halvkasst säkerhetsskåp på hotellet eller gömma det i bagage osv när jag ska lämna hotellrummet.
Det vore oerhört tråkigt om jag då bara ska ha med mig någon form av beater på hela semestern då jag ibland faktiskt vill ha en "dyrare" klocka utanför strandmiljö. Så den klocka som åker med på semestern är den jag har på mig dygnet runt förutom under sömn.

Fråga: Vad är det för extrem rädsla hos folk att ta med klockor till stranden? Det låter ibland som att det är som att man tar med klockan till en extremt fientlig miljö, typ planeten Mars.
Det enda som är tråkigt med strand är ju att sanden repar/hairline'ar länk och boett något fruktansvärt om man inte är extra försiktig.

Senast ändrad:
Kör bara kör! Kan man inte använda klockan har man inte råd med den :)
Exakt min tanke. Är man inte bekväm med att använda den mest hela tiden är den nog för dyr. Samma gäller oro för servicekostnader. Så tänker jag själv när jag kollar på ny klocka.

Men som många av oss klockentusiaster anser jag att olika typer av klockor passar olika tillfällen förstås. Men det finns förstås undantag :) Stålsportis (inte dykare) funkar ju till det mesta utom högtidsklädsel.

Det är en sak att vissa klockor inte är lämpade för vissa typer av aktiviteter; en annan är skitnödigheten.. "Min Sub eller Seadweller, nä aldrig att jag utsätter dem för stranden och havet".. Larv.

Använder det jag känner för , förutsatt att WR och servicestatus tillåter det
Med vänlig hälsning
Ola G

Det är väl vart man drar gränsen där och hur mycket man de facto funderar på just det som är grejen.. :)
Well. På stranden helt klart ok, om jag ska in i grejer med armen (typ meka?) nej. Men det gör jag aldrig ändå.

Men alla drar ju olika gränser. Men i de fall där det är stor risk att klockan repas eller dingas kan man ju lämna den eller välja en annan.

Personligen så bär jag antingen en klocka jag gillar eller ingen klocka alls. Aldrig riktigt förstått ”beater”-snacket. Inte för det handlar om värde utan mer för att det handlar om att jag är rädd om de saker jag faktiskt gillar.

Det sagt så tål mina stålklockor det mesta även om jag undviker vatten. Repor stör mig inte.

Well. På stranden helt klart ok, om jag ska in i grejer med armen (typ meka?) nej. Men det gör jag aldrig ändå.

Men alla drar ju olika gränser. Men i de fall där det är stor risk att klockan repas eller dingas kan man ju lämna den eller välja en annan.
Tror bara det funderas liiiiite för mycket på det där, som personen som lämnade sin 40tkr-rolex hemma när han skulle åka berg och dalbana på grönan.

Tillbaka
Topp