• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sommar och dyra klockor...

Så här ser jag på det;

• Klockor ska användas oavsett värde. Klockan är med och får hänga med under alla aktiviteter

Röster: 202 61.4%
  • Jag har min/a fina klocka/or med men har även en beater för stranden etc.

Röster: 103 31.3%
  • De dyrare klockorna får stanna hemma inlåsta. Kör hellre en billigare beater och kopplar av.

Röster: 24 7.3%

• Totala väljare
    329
Tror bara det funderas liiiiite för mycket på det där, som personen som lämnade sin 40tkr-rolex hemma när han skulle åka berg och dalbana på grönan.
Särskilt när hela motiveringen till alla dessa subköp är att de är typ oförstörbara och bästa möjliga kvalitet och ett verk som ska tåla allt och lite till...motivet till köpet dör lite där som tidigare reflekterats över.

Exakt min tanke. Är man inte bekväm med att använda den mest hela tiden är den nog för dyr. Samma gäller oro för servicekostnader. Så tänker jag själv när jag kollar på ny klocka.

Men som många av oss klockentusiaster anser jag att olika typer av klockor passar olika tillfällen förstås. Men det finns förstås undantag :) Stålsportis (inte dykare) funkar ju till det mesta utom högtidsklädsel.
Då bör man kanske strunta i hur man förvarar klockorna också? :p Eller låta sin 2-åring titta lite extra på klockan ;)

Äh, folk får väl ha sina klockor var och när de vill eller inte alls. Kan inte säga det spelar roll för min del.

• Like
Reactions: PJW
Då bör man kanske strunta i hur man förvarar klockorna också? :p Eller låta sin 2-åring titta lite extra på klockan ;)
Du pratar om en extrem situation :D Force of mass destruction!

Jag läger i regel ifrån mig klockan jag använder på en hylla, utom räckhåll för treåringen, när den tas av. ;)

Personligen så bär jag antingen en klocka jag gillar eller ingen klocka alls. Aldrig riktigt förstått ”beater”-snacket. Inte för det handlar om värde utan mer för att det handlar om att jag är rädd om de saker jag faktiskt gillar.

Det sagt så tål mina stålklockor det mesta även om jag undviker vatten. Repor stör mig inte.

Svaret om min uppfattning ligger i din egen text. För min del är en klocka utan WR mindre användbart i min vardag.

Svaret om min uppfattning ligger i din egen text. För min del är en klocka utan WR mindre användbart i min vardag.
Vi gillar uppenbarligen helt olika klockor. Jag kan inte motivera att bada med 50 år gamla sportklockor. Oavsett om de är täta eller ej. För mig så ligger charmen med klockor i helt andra saker än att kunna bada med dem.

Min poäng är att om jag inte vill använda mina klockor för specifika ändamål så ser jag inget direkt behov av att bära en klocka alls i de situationerna.

En sak som är ändå rätt intressant är att de flesta klocknördar i världen sitter förmodligen och deskdivar på vardagen, och dreglar över ref. med historiska anknytningar. Inget fel i det, men på något sätt blir det lite ironiskt när man låser in klockan på bankfacket eller låter plasten sitta kvar.

Historiken kring märken och deras ursprung, samt ikoner som burit dessa klockor upp till toppen av Everest, ner i havets djup vid Bermuda, händer aldrig(läs ytterst sällan), i verkligheten. Tillverkarna säljer den dröm, eller historia.

Jag kommer förmodligen inte bestiga Everest. men har jag en dykarklocka så åker den åtminstone ner i plurrat på somrarna utan att blinka.

Med det sagt, klockor är till för att användas, jag förstår att vissa kan se saker låst kapital, dels om har vintage Rolex eller dylikt som stiger i värde hela tiden. Eller om man varit dum och köpt en dyrare klocka fast man kanske inte har pengar för det, egentligen. Men annars känns det vara rätt svennigt, som någon sade.

Vi gillar uppenbarligen helt olika klockor. Jag kan inte motivera att bada med 50 år gamla sportklockor. Oavsett om de är täta eller ej. För mig så ligger charmen med klockor i helt andra saker än att kunna bada med dem.

Min poäng är att om jag inte vill använda mina klockor för specifika ändamål så ser jag inget direkt behov av att bära en klocka alls i de situationerna.
Utifrån vad jag sett att du äger är inte smaken olika, men det ligger helt utanför min budget.

Min poäng var att ge en förklaring till beater-snacket. Jag ser ingen charm i att utsätta klockan för vatten - däremot ser jag det som en nackdel att inte kunna göra det.

Personligen så bär jag antingen en klocka jag gillar eller ingen klocka alls. Aldrig riktigt förstått ”beater”-snacket. Inte för det handlar om värde utan mer för att det handlar om att jag är rädd om de saker jag faktiskt gillar.
Det sagt så tål mina stålklockor det mesta även om jag undviker vatten. Repor stör mig inte.

Tanken med en beater är väl att ha någonting som man tycker om och uppskattar men ändå kan acceptera lite repor på osv :)
Håller dock med dig om att man kan vara rädd om saker man gillar och dessutom ta hand om det "på bästa möjliga sätt"

• Like
Reactions: Per
Förr(?) hade folk en finservis som endast användes vid högtider, finrum som användes på samma sätt, sommarbilar som enbart användes vid garanterat finväder.............att vara sparsam med klockanvändandet ser jag som ett utslag av detta..........det verkar sitta rätt djupt rotat.
Det finns många sätt att se på dessa fenomen, en del skulle aldrig någonsin ens tänka i dessa banor att något enbart är till för högtider medan andra värderar detta högt!
Jag kan inte fördöma något utav förfarandena, jag förstår bägge sidorna.

Mina moderna klockor används till det mesta. Vintage används lite mer sparsamt. Sen ska man kanske inte hantera en hydralborr med en patek. Men det vore coolt om nån gjorde det.

"Jag har också en, men min ligger hemma!!"

// det alla svennar, som lämnar finklockan hemma när dom ligger och badar bredvid någon som faktiskt har råd, egentligen hade velat säga.

Jag tänker bara på killen för något år sen blev busted för att ha en fake daytona, och förklarade att han hade den för att han inte vågade ha sin riktiga daytona utanför hemmet.. :D

När jag åker på semester brukar jag ha med mig endast en klocka då jag inte vill behöva låsa in klockor i något halvkasst säkerhetsskåp på hotellet eller gömma det i bagage osv när jag ska lämna hotellrummet.
Det vore oerhört tråkigt om jag då bara ska ha med mig någon form av beater på hela semestern då jag ibland faktiskt vill ha en "dyrare" klocka utanför strandmiljö. Så den klocka som åker med på semestern är den jag har på mig dygnet runt förutom under sömn.

Fråga: Vad är det för extrem rädsla hos folk att ta med klockor till stranden? Det låter ibland som att det är som att man tar med klockan till en extremt fientlig miljö, typ planeten Mars.
Det enda som är tråkigt med strand är ju att sanden repar/hairline'ar länk och boett något fruktansvärt om man inte är extra försiktig.

Din fråga svarar du ju alldeles utmärkt på själv i sista meningen ;)
Antingen är man en sån som bara bär vad man vill oavsett situation (önskar jag hade varit så obrydd), eller så är man en sån som tänker "strand? mikro-stenar som maler mot min glansiga stålklocka - näe, tror inte det"

Jag gick omkring med den här ett par dagar i Tyskland förra veckan, lånad av en kompis. Flyger bra under radarn, men med kortärmat blir man liiiite vaksam...
93DB39AD-68DE-41D6-B96F-5F68E149CDEA.jpeg

ALS double-split PT - om det inte syns...

Man måste ingenting. Jag skulle aldrig gå runt med farfars gamla klocka hur som helst och jag skulle sannolikt inte ta en dressklocka till stranden heller.
Det kan bli lite skitnödigt att tvunget slita på sin sportrolle i alla lägen, samtidigt som det är skitnödigt att ha en som mest ligger i sin box.

Klart klockan skall användas. Ytterst är klockan trots allt ett verktyg för tidshållning.
Vill eller vågar man inte använda sin klocka så kanske man skulle fundera över om man köpt i en för dyr prisklass i förhållande till sitt leverne.

Klart klockan skall användas. Ytterst är klockan trots allt ett verktyg för tidshållning.
Vill eller vågar man inte använda sin klocka så kanske man skulle fundera över om man köpt i en för dyr prisklass i förhållande till sitt leverne.
Gäller kanske för de med bara en klocka. Sitter man på flera så är det ju bara dumt att inte anpassa vad man bär beroende på vad man gör. Skulle inte ta mina vintage dressare när jag ska bada till exempel även om de kostat 500kr att köpa.

Det som kanske bör tas upp i en tråd som denna är att sommaren ofta innebär kortärmat. Med sportrolle, sportpatek, AP RO eller helguldare i största allmänhet så ska man kanske fundera både en och två gånger vilka risker man tar om man är ute. Förbannat tråkigt att det ska vara på det sättet men sommaren lockar fram mycket smutsigt folk med dåliga avsikter.

Inte för att man ska vara livrädd och inte använda klockan men man ska vara medveten om att buset känner igen de vanligaste dyrgriparna.

Gäller kanske för de med bara en klocka. Sitter man på flera så är det ju bara dumt att inte anpassa vad man bär beroende på vad man gör. Skulle inte ta mina vintage dressare när jag ska bada till exempel även om de kostat 500kr att köpa.
Man får såklart anpassa klockan efter situationen. Att då länma en dressare hemma när man skall till stranden känns väll inte så konstigt alls. På samma sätt som du tar av valdri klocka med läderband om du skall bli svettig eller potentiellt väldigt smutsig.
Men när man väljer att inte med sig en Sub etc. till stranden för att den potentiellt kan bli repig tycker jag personligen man missar lite poängen med att äga en klocka.

Det som kanske bör tas upp i en tråd som denna är att sommaren ofta innebär kortärmat. Med sportrolle, sportpatek, AP RO eller helguldare i största allmänhet så ska man kanske fundera både en och två gånger vilka risker man tar om man är ute. Förbannat tråkigt att det ska vara på det sättet men sommaren lockar fram mycket smutsigt folk med dåliga avsikter.

Inte för att man ska vara livrädd och inte använda klockan men man ska vara medveten om att buset känner igen de vanligaste dyrgriparna.

En perfekt anledning att ha någon ovanligare klocka eller välja från ett mindre eller mer okänt märke vid dess tidpunker i min mening.

En perfekt anledning att ha någon ovanligare klocka eller välja från ett mindre eller mer okänt märke vid dess tidpunker i min mening.
Absolut. Vintage i stål är ett alldeles ypperligt val för det. Även om buset kanske känner igen en vintagerolle så förstår de knappast värdet och charmen. :)

Stjäls de så är de inte heller lika lättsålda till den vänlige hälaren eller till andra kriminella. Då är statussymboler mer viktigt.

Ska via Neapel till Ischia och väljer att ta med min Metall G-Shock eller min Zodiac. Inte för att jag är rädd att min SMPc skall skadas på något sätt men känner mig obekväm med en sådan pga stöld/rån-risk.
Man gör det man tycker känns bäst för sig själv så blir det bra tycker jag.

Hur ska man tänka inför utlandsresor, ska till Spanien i sommar och har precis köpt mig en Tag Heuer Aquaracer Cal. 5. Min första dyra klocka jag äger.
Vilka prisklasser vågar man springa runt med, ser ju i tråden att det inte är klockor mellan 20-30.000kr klassen som det pratas om, utan en bit ovan.
Ska jag lämna hemma min Aquaracer och sporta min Orient Mako istället?

Hur ska man tänka inför utlandsresor, ska till Spanien i sommar och har precis köpt mig en Tag Heuer Aquaracer Cal. 5. Min första dyra klocka jag äger.
Vilka prisklasser vågar man springa runt med, ser ju i tråden att det inte är klockor mellan 20-30.000kr klassen som det pratas om, utan en bit ovan.
Självklart inte. Använd aquaracern

Ta den med dig så länge du känner dig bekväm med det. Känns inte som det vore vårdslöst på samma sätt som att sporta en guldrolle i Neapel.

Tillbaka
Topp