• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sommar och dyra klockor...

Så här ser jag på det;

• Klockor ska användas oavsett värde. Klockan är med och får hänga med under alla aktiviteter

Röster: 202 61.4%
  • Jag har min/a fina klocka/or med men har även en beater för stranden etc.

Röster: 103 31.3%
  • De dyrare klockorna får stanna hemma inlåsta. Kör hellre en billigare beater och kopplar av.

Röster: 24 7.3%

• Totala väljare
    329
Hur ska man tänka inför utlandsresor, ska till Spanien i sommar och har precis köpt mig en Tag Heuer Aquaracer Cal. 5. Min första dyra klocka jag äger.
Vilka prisklasser vågar man springa runt med, ser ju i tråden att det inte är klockor mellan 20-30.000kr klassen som det pratas om, utan en bit ovan.
Ska jag lämna hemma min Aquaracer och sporta min Orient Mako istället?

Ta den du känner för att ha på dej se till så din försäkring är ok ;)
Detta är för din text i din signatur --> ''Vi knullar inte klockor men vi fuckar gärna ur'' - :D --->
Trevlig Fredag

//Simon

Hur ska man tänka inför utlandsresor, ska till Spanien i sommar och har precis köpt mig en Tag Heuer Aquaracer Cal. 5. Min första dyra klocka jag äger.
Vilka prisklasser vågar man springa runt med, ser ju i tråden att det inte är klockor mellan 20-30.000kr klassen som det pratas om, utan en bit ovan.
Ska jag lämna hemma min Aquaracer och sporta min Orient Mako istället?
Turistresan: Killen brevid dig kommer sitta med en helgulds-AP, tror du kan koppla av. :)

En beater kan ju kosta mer än "finklockan"? Jag misstänker att många tycker att en Rolex Sub är en "finklocka" medan en DW är en beater? En beater är väl en klocka som är gjord att tåla stryk, vattentät, stål, osv., har väl inget med pris att göra? En "finklocka" är väl ett dressur, allt från en DW till en VC Patrimony.

Har man köpt en beater ska den väl beatas, oavsett prisklass, och vice versa. Enda undantaget är väl ifall man semestrar i lite mer laglösa områden.

Klart man är lite extra rädd om dyrare klockor, lr klockor man tycker extra mycket om. Sen kan jag tycka det är lite larvigt att inte våga bada med en sub lr dylikt, det är ju liksom lite vad dom är till för :)

Det som kanske bör tas upp i en tråd som denna är att sommaren ofta innebär kortärmat. Med sportrolle, sportpatek, AP RO eller helguldare i största allmänhet så ska man kanske fundera både en och två gånger vilka risker man tar om man är ute. Förbannat tråkigt att det ska vara på det sättet men sommaren lockar fram mycket smutsigt folk med dåliga avsikter.

Inte för att man ska vara livrädd och inte använda klockan men man ska vara medveten om att buset känner igen de vanligaste dyrgriparna.

Precis, dock är riskerna störst när man befinner sig i storstäders innerstan på div. ”kända” gator där statusberoende folk gärna rör sig på.. Där är det gott om skumma folk.. Har varit utsatt för klockrelaterad rånförsök två gånger.. Men ute på stränder och likadant upplever jag rätt lugnt & tryggt faktiskt de senaste 5-6 åren..

En beater kan ju kosta mer än "finklockan"? Jag misstänker att många tycker att en Rolex Sub är en "finklocka" medan en DW är en beater? En beater är väl en klocka som är gjord att tåla stryk, vattentät, stål, osv., har väl inget med pris att göra? En "finklocka" är väl ett dressur, allt från en DW till en VC Patrimony.

Har man köpt en beater ska den väl beatas, oavsett prisklass, och vice versa. Enda undantaget är väl ifall man semestrar i lite mer laglösa områden.
1+ på den kommentaren!
Edit: Ser nu att man kan gilla inlägg, skall göra så i framtiden.

Alltså, jag är faktiskt lite delad. Själv väljer jag klocka efter vad de är lämpade för och inte efter vad de kostar. Att använda alla olika typer av klockor till alla olika typer av aktiviteter är ju inte så smart. Jag tycker att man bör lägga det på en nivå så att man känner att man kan använda dem för vad de är byggda för.

Jag har full förståelse för att en dressad Patek inte får hänga med till stranden, men vågar man knappt bära den till kostym är den förmodligen för dyr. Jag har också förståelse för att en Sub inte hänger med när man (svårt att komma på något) meckar bil, men vågar man inte bära den när man dyker är den nog för dyr. (Med vissa undantag. Har man en dyr vintageSub kan jag respektera att den inte används till dyk. Men då blir det återigen en fråga om vad de är lämpade för - en gammal Sub kanske är sketchy när det kommer till vattentäthet tex).

Tycker överlag att folk är jäkligt mesiga. Kanske för att de ser på klockor som ett substitut till pengar på banken mer än ett intresse?

Imorn hänger min rikligt polerade GS med på en heldag på stranden här i Frankrike - det är ju trots allt ett reseur.. :)

Senast ändrad:
Man får såklart anpassa klockan efter situationen. Att då länma en dressare hemma när man skall till stranden känns väll inte så konstigt alls. På samma sätt som du tar av valdri klocka med läderband om du skall bli svettig eller potentiellt väldigt smutsig.
Men när man väljer att inte med sig en Sub etc. till stranden för att den potentiellt kan bli repig tycker jag personligen man missar lite poängen med att äga en klocka.

Kan bara instämma i ovanstående. Klart att man måste använda grejerna. Annars ska man kanske lägga pengarna på annat.

När jag åker på semester brukar jag ha med mig endast en klocka då jag inte vill behöva låsa in klockor i något halvkasst säkerhetsskåp på hotellet eller gömma det i bagage osv när jag ska lämna hotellrummet.
Just detta är jag också orolig för vid resa. I sommar ska jag till Sicilien och då blir det troligtvis Seiko Turtle runt armen eftersom det blir mkt strandhäng. Då motiverar det inte att ta vintage Speedy eller otryckt AP, även om jag såklart hade föredragit någon av dom två till kvällarnas restaurangs-besök. Men skulle jag åka till en huvudstad - utan strand och bad hade jag inte tvekat på att ta vilken klocka som lockar just då.

Just detta är jag också orolig för vid resa. I sommar ska jag till Sicilien och då blir det troligtvis Seiko Turtle runt armen eftersom det blir mkt strandhäng. Då motiverar det inte att ta vintage Speedy eller otryckt AP, även om jag såklart hade föredragit någon av dom två till kvällarnas restaurangs-besök. Men skulle jag åka till en huvudstad - utan strand och bad hade jag inte tvekat på att ta vilken klocka som lockar just då.
Kolla din hemförsäkring. Har du folksam kan du lugnt ta med klockor upp till 40k. Jag frågade dom om just detta vad som gäller med flygbagage och hotellrum. Har man deras utökade henförsäkring har jag för mig ersättningen är de dubbla, alltså 80k men det tar jag inte gift på.
IMG_20180526_215550.jpg

Ska via Neapel till Ischia och väljer att ta med min Metall G-Shock eller min Zodiac. Inte för att jag är rädd att min SMPc skall skadas på något sätt men känner mig obekväm med en sådan pga stöld/rån-risk.
Man gör det man tycker känns bäst för sig själv så blir det bra tycker jag.
På ischia rockar alla gubbar rolex :) väldigt vänlig miljö.

Bilagor

• IMG_20170618_113433.jpg
    IMG_20170618_113433.jpg
    124.5 KB · Visningar: 2
Klocka är alltid på hemma i LA oavsett aktivitet. Enda semestern jag inte haft klocka med mig har varit Mexico City, vilket så här i efterhand kändes väldigt löjligt.

Många har fortfarande plasten kvar när dem säljer sina rollar efter 1 år.
Är inte plasten det första man tar bort när man kommer hem och ska spänna på sig sitt nyförvärv? ^^ Jag förstår att tonåringar försöker undvika att skyddsplasten på mobiltelefonen åker av den första tiden. Sån var jag också. Men att gå runt med skyddsplasten kvar på en klocka känns lite som att låta prislappen sitta kvar synligt i nacken på en ny klänning ^^

Är inte plasten det första man tar bort när man kommer hem och ska spänna på sig sitt nyförvärv? ^^ Jag förstår att tonåringar försöker undvika att skyddsplasten på mobiltelefonen åker av den första tiden. Sån var jag också. Men att gå runt med skyddsplasten kvar på en klocka känns lite som att låta prislappen sitta kvar synligt i nacken på en ny klänning ^^
Plasten kvar på klockan genererar samma leprautslag som det här fenomenet:
37F38DD5-7098-44DD-A782-C28ECEDCC7AB.jpeg

Plasten kvar på klockan genererar samma leprautslag som det här fenomenet:
37F38DD5-7098-44DD-A782-C28ECEDCC7AB.jpeg
Haha^^ min pojkvän är också sådär. Han använder gärna både dyra och exklusiva märken och modeller. Men de får absolut inte ha några synliga märken som visar att de är dyra. Det är ju fult att skryta. Behöver folk se vilket märke kläderna har för att kunna avgöra om man är välklädd så behöver man sannolikt inte klä upp sig inför dessa brukar det låta. ;)

Har inga betänkligheter att ta med någon av mina vintage Rolex på semestrar eller bada i havet med dem. En av fördelarna med dem är att de allihopa redan har patina och vad spelar det för roll om det skulle bli lite mer. Det hör till klockans karaktär. De är trycktestade. Hellre att de vattenskadas eller hamnar på havets botten än i händerna på någon tjuv.

Däremot kan jag vid vissa tillfällen välja att inte ha klockan med mig på semestrar beroende på resmål. I efterhand har jag tänkt att det kan ha varit lite för försiktigt. Men man har tagit det säkra före det osäkra. Oavsett gillar jag inte att lämna klockan på hotellrum, hyrbil i något fack eller i skorna på någon strand om man vill hålla låg profil. Vill heller inte dra till mig onödig uppmärksamhet och bli måltavla för rån i okänd miljö. Med det sagt kan man lika gärna bli rånad här hemma. Det verkar ju inte vara helt ovanligt att läsa om klockrån numera. Och det där med att kriminella/småbus inte har koll på att vintage har stuckit i pris. Det kan man nog glömma. Ingen har nog missat att vi har haft en högkonjuktur och att priserna på tillgångslag som konst, klockor, bilar, fastigheter har ökat flerfaldigt om.

Som många har nämnt här så är det troligaste stället att bli rånad på/vid/kring en krog i staden där man bor. Man är dragen, man är troligtvis ensam, det är sent, Aina har fullt upp med Leffe och Klassesom ska veva om något världsviktigt (en öl, om någon ögade den andras brud, om någon tog den sista ciggen).

På semester har jag aldrig tänkt så mycket på dylikt. Morsan blev av med väskan i Florens men frugan blev av med väskan när hon käkade lunch hemma i stan. I båda fallen var el bandido så proffsig att de inte hade en aning om det förrän de skulle gå från bordet. Nu har jag ingen PP Nautilus, kanske skulle jag tänka annorlunda då, men när det blir semestertider tar jag med mig de klockor jag vill ha på mig. Livet är liksom för kort för att vara rädd att använda ens grejer.

Haha^^ min pojkvän är också sådär. Han använder gärna både dyra och exklusiva märken och modeller. Men de får absolut inte ha några synliga märken som visar att de är dyra. Det är ju fult att skryta. Behöver folk se vilket märke kläderna har för att kunna avgöra om man är välklädd så behöver man sannolikt inte klä upp sig inför dessa brukar det låta. ;)
Tämligen sund och korrekt inställning!

Har sportat TT Rolex Sub i Neapel, var inte heller något problem! Antagligen är det större risk att du blir av med den här i Sverige!:)
Nä. Det är snudd på farligt. Jag känner fler än en som drabbats i de krokarna. En kom undan med skrubbsår och den andra med benbrott. Inget jag skulle rekommendera så länge man inte gömmer sig på en resort. De känner igen en rolle på mils avstånd och de tar den bara de får chansen.

Fråga italienare i klockbranschen och de ger dig samma varning.

Den klocka jag har på mig för stunden får helt enkelt vara med på det jag gör.

Nä. Det är snudd på farligt. Jag känner fler än en som drabbats i de krokarna. En kom undan med skrubbsår och den andra med benbrott. Inget jag skulle rekommendera så länge man inte gömmer sig på en resort. De känner igen en rolle på mils avstånd och de tar den bara de får chansen.

Fråga italienare i klockbranschen och de ger dig samma varning.
Det beror nog på vilka kvarter man rör sig i, staden är väldigt segregerad, men inte mer än Stockholm eller Göteborg. Går du med Rolex synlig i vissa ruffa förorter där kan du nog vara lika säker på att du blir av med den. Jag var där i 4 dagar och såg på Napoli-Juventus och var ute sent alla dagar utan att ens känna mig orolig. :)

Det beror nog på vilka kvarter man rör sig i, staden är väldigt segregerad, men inte mer än Stockholm eller Göteborg. Går du med Rolex synlig i vissa ruffa förorter där kan du nog vara lika säker på att du blir av med den. Jag var där i 4 dagar och såg på Napoli-Juventus och var ute sent alla dagar utan att ens känna mig orolig. :)
Som sagt; det händer mycket även i stan. Men skönt du kände dig trygg och det gick bra. :)

Det tips jag kan ge är att bara tänka efter lite extra i dem olika situationerna, sen kan man aldrig riktigt förutspå när man kan bli rånad. Bor sedan några år tillbaka i sydamerika och använde dagligen min 14060m men efter ett rån som involverade en pistol riktad mot ansiktet och ett försök till rån (har klockan fortfarande i behåll som tur är) föredrar jag att inte alltid ha på mig klocka. Annars i Sverige och större delen av europa använder jag klocka hela tiden. Så länge du känner dig bekväm, använd klockorna.

Tillbaka
Topp