• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

BOTL

Panerai
Magsjuka när ni kört sous vide? Personligen tycker jag både kyckling och fläsk känns helt tillagat vid 65 grader men det är ju så klart en smaksak.

Som du nämner blir det 65 nästa gång. 70 var absolut bra och god men konsistensen är jag inte nöjd med, skillnaden mot ugn var inte tillräckligt.

Smaken var god men köttet hade släppt mycket vätska i påsen. Mitt andra bekymmer är panna, vill göra ytan med eld, Brännare eller grill. Som det blir nu är det den delen som rör panna som får färg och resultat skulle blivit bättre. Avslutade med lite brynt smör på. Tunna skivorna var att föredra.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Ser väldigt smarrigt ut @BOTL ...och nyttigt/fräscht. Vi väntar på kokboken, med mycket bilder.
Lax i morgon i stället?:p
Är ångugn att likna lite vid Sous Vide? Lagade till en fläskfile för ett tag sedan
i en sådan,fick inte heller någon yta men blev väldigt saftigt och fint.
 

BOTL

Panerai
Ser väldigt smarrigt ut @BOTL ...och nyttigt/fräscht. Vi väntar på kokboken, med mycket bilder.
Lax i morgon i stället?:p
Är ångugn att likna lite vid Sous Vide? Lagade till en fläskfile för ett tag sedan
i en sådan,fick inte heller någon yta men blev väldigt saftigt och fint.

Fanns inte bra färsk lax, är hemma och sjuk så pallar inte åka och handla på flera ställen. Lax så fort jag får möjlighet, planer på inhandla en brännare finns också. :D
 

MrPlow

Rolex
Sportar också en sansaire och kör den i en smartstorelåda där jag skurit ut för sousviden.

Har en vakuummaskin vilket är lite av ett måste.

Rådjur ska man inte köra för länge! Favoriten är annars fläsksida! Där man fräser på svålen i het panna efter.
 

BOTL

Panerai
Sportar också en sansaire och kör den i en smartstorelåda där jag skurit ut för sousviden.

Har en vakuummaskin vilket är lite av ett måste.

Rådjur ska man inte köra för länge! Favoriten är annars fläsksida! Där man fräser på svålen i het panna efter.

Gärna ett par bilder.
 

MartinL

Omega
Vilka är felen man kan göra?
matage svarade klokt, finns potential att odla upp en del bakterier i påsen när man kör länge på låg temp.

- Kör aldrig långkok under 54 grader är en bra grundregel
- Lär dig maskinen så du vet att/hur den funkar (att den verkligen håller vald temp i hela vattenbadet).
- Håll koll så inte någon del av påsen sticker upp ur vattnet och hamnar i en zon med lägre temp.
- Vid senare förtäring, tänk på snabb nedkylning (som nämnt tidigare)
- Lär dig om fisk, kött och matsäkerhet. Odlad norsk lax kan vara säker vid en temp, vildfångad en annan osv.
 

matage

Omega
Själv kör jag Sansaire, en chambervac och använder en kylväska som cirkulationskärl. Det extra djupet gör en del nytta för att inte pumpen ska trycka upp påsarna mot ytan.
Sen har jag kompletterat med ett hemma-hack från Ikea - En grytlockshållare!
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70154800/

Lätt att justera till lagom storlek och funkar kanon att säkerställa att inget trycks upp över ytan. Tiden får väl utvisa om jag skapat galvaniska strömmar i vattenbadet ;)

När det gäller brännare till SousVide finns det inget som går upp emot en Searzall :D :D
searzall_action.jpg

Köpte mitt kit från Amazon.com och har lyckats hitta gas med US-gänga här i sverige :)
Alla recensioner som påstår att det tar tid att bränna av med den är helt klart skit bakom spakarna och får långt avständ. Den är helt fantastisk!
 

MartinL

Omega
Ett par putsade entrecoter, en finare hängmörad köttbit behöver inte möras med sous vide men dessa från coops standardsortiment tänkte jag köra några timmar. Asiatiskt inspirerad marinad på soya, honung, glukossirap, salt och peppar. Köttet skall även smaksättas med sesamolja och ingefära efter tillagning.
DSC_0233.jpg


Vakuumpackat och redo för bad.
DSC_0234.jpg

54 grader, kör sällan högre på nötkött. Bitarna kunde gott legat ett halvt dygn men nu blir det lite kortare, ca 4 timmar.
DSC_0236.jpg

Cortado i väntans tider.
DSC_0238.jpg
 

BOTL

Panerai
Går att fota med frontkameran. Lax med lite kryddor, dill och citronskivor. Ska köras i cirka 45 min på 55 grader
image.jpeg
 

BOTL

Panerai
Herregud vilken festmåltid. Jag skiter i tillbehören. Äter bara lax med sås. Den är PERFEKT inuti och stekte den cirka 20 sek på varje sida. Ytan är krispig nästan som en kaka.

Ska se om jag får till en bild
 

MartinL

Omega
Herregud vilken festmåltid. Jag skiter i tillbehören. Äter bara lax med sås. Den är PERFEKT inuti och stekte den cirka 20 sek på varje sida. Ytan är krispig nästan som en kaka.

Ska se om jag får till en bild
Ha ha, ja det är en upplevelse! Testa 50-52 grader också, händer något spännande med laxen vid den temperaturen. Jag har aldrig stek laxen efteråt dock har jag förbehandlat den i saltat isvatten för att få bort den gråvita proteinhinnan som kan bildas.
 

Veratio

Cartier
Keep 'em coming nu pojkar (och flickor)!

Har iaf införskaffat en vacuum-förpackare nu, behövde en sån oavsett! Så i maj ska jag inhandla mig en sous vide maskin! Längtar, ska bli kul att testa!
 

ErikGBG

Audemars
Tillagar i princip allt på jobbet sous vide.
Ryggbiff: 58 grader 1 timma
Kyckling: 65 grader 1 timma
Short rib nöt: 75 grader 12 timmar
Fläsksida: 72 grader 12 Tim
Oxkind: 80 grader 12 Tim
Fisk, portion: 58 grader 10 min
Lamm, rumpa: 58 grader 1 Tim, 20 min
 
Senast ändrad:

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Har tillagat både torskrygg och hjortfilé sous vide! Blir riktigt bra, se upp med de bättre bitarna av vilt bara, eftersom det har så korta fibrer kan man inte ha det i för länge. en halvtimme var fullt tillräckligt.
 

OBRKV

Cartier
Tips! Sous Vide-burgare! Malet högrev, flingsalt och peppar. Sen 55 grader i ca 2h (om jag minns rätt). Bränn lite med brännare för att för en najs yta innan servering. På med valfria tillbehör.
 

BOTL

Panerai
På inrådan av personalen i charkdisken mot mitt samvete köpte jag hästentrecote och ikväll när frugan äter med sina väninnor testade jag. Två timmar på 55c och sedan en yta. Delade köttet och det ser fint ut. Tog en tugga och vidrigt. Aldrig mer!!

Blev en billys till middag
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Själv kör jag Sansaire, en chambervac och använder en kylväska som cirkulationskärl. Det extra djupet gör en del nytta för att inte pumpen ska trycka upp påsarna mot ytan.
Sen har jag kompletterat med ett hemma-hack från Ikea - En grytlockshållare!
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70154800/

Lätt att justera till lagom storlek och funkar kanon att säkerställa att inget trycks upp över ytan. Tiden får väl utvisa om jag skapat galvaniska strömmar i vattenbadet ;)

När det gäller brännare till SousVide finns det inget som går upp emot en Searzall :D :D
searzall_action.jpg

Köpte mitt kit från Amazon.com och har lyckats hitta gas med US-gänga här i sverige :)
Alla recensioner som påstår att det tar tid att bränna av med den är helt klart skit bakom spakarna och får långt avständ. Den är helt fantastisk!

Ha, jag anade att jag skulle hitta ett svar från dig i denna tråd. Det finns ingen jag känner som gör mat som du @matage
 
Topp