MartinL
Basic
Ah, metoden är bra mycket säkrare jämfört med andra tillagningsmetoder eftersom du har full kontroll. Samtidigt är det ett effektivt sätt att odla bakterier i maten om man gör fel.Nej vi har precis skaffat Sous Vide.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ah, metoden är bra mycket säkrare jämfört med andra tillagningsmetoder eftersom du har full kontroll. Samtidigt är det ett effektivt sätt att odla bakterier i maten om man gör fel.Nej vi har precis skaffat Sous Vide.
Vilka är felen man kan göra?Ah, metoden är bra mycket säkrare jämfört med andra tillagningsmetoder eftersom du har full kontroll. Samtidigt är det ett effektivt sätt att odla bakterier i maten om man gör fel.
Hygienen blir än viktigare vid låg temp/lång tid och anaeroba bakterier är ganska otrevliga.Vilka är felen man kan göra?
Magsjuka när ni kört sous vide? Personligen tycker jag både kyckling och fläsk känns helt tillagat vid 65 grader men det är ju så klart en smaksak.
Ser väldigt smarrigt ut @BOTL ...och nyttigt/fräscht. Vi väntar på kokboken, med mycket bilder.
Lax i morgon i stället?
Är ångugn att likna lite vid Sous Vide? Lagade till en fläskfile för ett tag sedan
i en sådan,fick inte heller någon yta men blev väldigt saftigt och fint.
Sportar också en sansaire och kör den i en smartstorelåda där jag skurit ut för sousviden.
Har en vakuummaskin vilket är lite av ett måste.
Rådjur ska man inte köra för länge! Favoriten är annars fläsksida! Där man fräser på svålen i het panna efter.
matage svarade klokt, finns potential att odla upp en del bakterier i påsen när man kör länge på låg temp.Vilka är felen man kan göra?
Ha ha, ja det är en upplevelse! Testa 50-52 grader också, händer något spännande med laxen vid den temperaturen. Jag har aldrig stek laxen efteråt dock har jag förbehandlat den i saltat isvatten för att få bort den gråvita proteinhinnan som kan bildas.Herregud vilken festmåltid. Jag skiter i tillbehören. Äter bara lax med sås. Den är PERFEKT inuti och stekte den cirka 20 sek på varje sida. Ytan är krispig nästan som en kaka.
Ska se om jag får till en bild
Ryggbiff, waguy körd sous vide 1h 58 grader
Jäklar, det där ser riktigt jävla fint ut!
Ryggbiff, waguy körd sous vide 1h 58 grader
Själv kör jag Sansaire, en chambervac och använder en kylväska som cirkulationskärl. Det extra djupet gör en del nytta för att inte pumpen ska trycka upp påsarna mot ytan.
Sen har jag kompletterat med ett hemma-hack från Ikea - En grytlockshållare!
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70154800/
Lätt att justera till lagom storlek och funkar kanon att säkerställa att inget trycks upp över ytan. Tiden får väl utvisa om jag skapat galvaniska strömmar i vattenbadet
När det gäller brännare till SousVide finns det inget som går upp emot en Searzall
Köpte mitt kit från Amazon.com och har lyckats hitta gas med US-gänga här i sverige
Alla recensioner som påstår att det tar tid att bränna av med den är helt klart skit bakom spakarna och får långt avständ. Den är helt fantastisk!