• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sous Vide

MrPlow

Rolex
Till Valborg blir det flap steak i värmebadet!
image.jpeg

Snart dags för ett dyk i det varma badet.
 

Mattias71

Omega
skriv gärna temp och hur länge du körde allt så ska jag prova dina recept.
Köttet körde jag på 63 grader i 60 min, för att vara säker att min dotter skulle äta det. Dock hade en 20-30 min mer inte skadat. Hade smör torkad timjan samt mitt hemma gjorda habanero / vitlök salt.
Torskfilen var det 35 min på 58 grader.
 

Oew

Rolex
Ni som kör med Sous Vide, upplever ni att det blir godare smak eller är det bara bekvämt?
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Ni som kör med Sous Vide, upplever ni att det blir godare smak eller är det bara bekvämt?

Kört sousvide rätt länge, tror jag köpte min cirkulator för ca 7år sen. Det är bekvämt som fan, när det handlar om smak, så är det upp till kvalite på kött, kryddor, stekyta, konsistens. Du får inte automatiskt bättre smak av sousvide men du kan få köttet till rätt temperatur och konsistens och smaka upp det så det blir svin gott. Tex att steka en god entrecote med bra marmorering i smör vitlök och timjan till rätt temp kan vara godare en sousvide!
 

Oew

Rolex
Kört sousvide rätt länge, tror jag köpte min cirkulator för ca 7år sen. Det är bekvämt som fan, när det handlar om smak, så är det upp till kvalite på kött, kryddor, stekyta, konsistens. Du får inte automatiskt bättre smak av sousvide men du kan få köttet till rätt temperatur och konsistens och smaka upp det så det blir svin gott. Tex att steka en god entrecote med bra marmorering i smör vitlök och timjan till rätt temp kan vara godare en sousvide!
Okej förstår, blir nog att fortsätta steka vanligt då! Praktiskt och bekvämt är mina två hatord :D
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
Okej förstår, blir nog att fortsätta steka vanligt då! Praktiskt och bekvämt är mina två hatord :D
Men en super bra grej med sousvide är att du kan köpa billigare kött detaljer och få det mört och svin bra. Mest prisvärda kött just nu är amerikansk högrev, be köttdisken skiva en bit av den sidan nära entrecote så får du bra kött för runt 100kr/kg och smakar jävligt bra. Brukar vara min sommar grill kött bit :D fast jag brukar köra sousvide 57c övernatt ca 12 timmar, kyl ner i isbad sen grilla senare nästa dag!
image.png
image.png
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Okej förstår, blir nog att fortsätta steka vanligt då! Praktiskt och bekvämt är mina två hatord :D
Efter att ha kört några dagar nu upplever jag att vanliga råvaror för mer rena och intensiva smaker med den försiktiga tillagningen, kycklingen smakar mer, lax lika så, etc. Att det är bekvämt venne om jag instämmer i, det är betydligt enklare att bara pannsteka kött än att hetta upp vattnet, paketera allt, låta det ligga i, och sen steka på en yta :)
 

Oew

Rolex
Efter att ha kört några dagar nu upplever jag att vanliga råvaror för mer rena och intensiva smaker med den försiktiga tillagningen, kycklingen smakar mer, lax lika så, etc. Att det är bekvämt venne om jag instämmer i, det är betydligt enklare att bara pannsteka kött än att hetta upp vattnet, paketera allt, låta det ligga i, och sen steka på en yta :)
Kanske går snabbare att tillaga vanligt men är ju definitivt svårare att få till rätt stekgrad osv
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Kanske går snabbare att tillaga vanligt men är ju definitivt svårare att få till rätt stekgrad osv
Ja och det är därför många restauranger kör med sous vide, varför leka en gissningslek när man kan få exakta resultat som ofta slår en vanlig pannstekt bit kött?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Varför ha en mekanisk klocka när man kan få bättre tidshållning digitalt?
Köper inte alls det resonemanget, inget som gör ett pannsekt kött till ett finare eller mer eftertraktat resultat. Jag kan också steka kött bra i panna, men när man vill jaga exakta resultat är det sous vide som gäller
Rekommenderar Chef Steps för att visa på varför sous vide är så vitt använt inom allt från kött till lemon curd, puréer, och grönsaker :)
 
Topp