• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sous Vide

5D58050E-0AE3-4734-98C1-E5A6ECB17316.jpeg

Jag tänkte bjuda på röding ikväll, såklart från sous viden. Temp och tid? Något mer i påsen som vin, smör etc? Rimma innan eller salt i påsen? Steka på skinnsidan efter sous vide?

Hur många grader skall jag köra en hel fläskfile och hur länge?

Läser jag amerikanska forum hittar jag 57 grader 2 timmar. Svenska sidor säger 65 grader 1,5-4 timmar....

Klocksnack... hjälp mig :)

Läser jag amerikanska forum hittar jag 57 grader 2 timmar. Svenska sidor säger 65 grader 1,5-4 timmar....

Svenska riktlinjer är mycket mer restriktiva, inte minst när det kommer till fläsk. 65 grader i 4 timmar så har du en grå stenhård bit. Vi brukar köra 57 grader i ett par timmar. Sedan en sväng på grillen. Brukar bli toppen. Är rosa i mitten då.

Svenska riktlinjer är mycket mer restriktiva, inte minst när det kommer till fläsk. 65 grader i 4 timmar så har du en grå stenhård bit. Vi brukar köra 57 grader i ett par timmar. Sedan en sväng på grillen. Brukar bli toppen. Är rosa i mitten då.
63-65 i en timma borde vara
lagom om man önskar lätt rosa. Har personligen inga problem med lätt stekt griskött men tänker ofta på gästerna/familjen som inte har samma preferenser. Har ätit iberia/iberico rare.

Beror på tjockleken 😌

Gjorde ett litet hack. Liten kylväska på classe och en lagom borr.
Perfekt för längre sessioner!

516E9AFA-DEC0-42DB-8D10-EE3BFA99D3B8.jpeg

Snyggt. Jag gjorde något liknande men var inte lika noggrann så jag har mer glapp i hålet.

Lärde mig också att det krävde lite mer snack med personalen att köpa en kylväska mitt i vintern när de inte står framme på butiksgolvet. :D

Om jag ska sous vide hängmörad ryggbiff med väldigt fin marmorering. Har tidigare kört påsarna i ca 2 Tim, bör jag köra 3-4 timmar eller är det någon skillnad?

Har tänkt att salta, timjan och vitlök. Blir det mer smak av timjan om man kör längre? Ändras konsistensen till de sämre om man kör längre?

Om jag ska sous vide hängmörad ryggbiff med väldigt fin marmorering. Har tidigare kört påsarna i ca 2 Tim, bör jag köra 3-4 timmar eller är det någon skillnad?

Har tänkt att salta, timjan och vitlök. Blir det mer smak av timjan om man kör längre? Ändras konsistensen till de sämre om man kör längre?
Min högst personliga åsikt är att ryggbiff får en något konstig smak av sous-vide. Kör reversed sear i pannan istället (om du inte tänkt helsteka en bit då).

men om du ändå skall köra sous-vide.
Är den mör och fin räcker det med 2 timmar beroende på hur tjock den är. 1timma/2.5cm brukar man ju säga.

Hur stor är biten eller bitarna?

Låter som det finns risk för att få pastej textur om du kör så länge, beror såklart på hur stora bitarna är, men jag hade absolut inte kört längre än vad du normalt brukar.

Låter som det finns risk för att få pastej textur om du kör så länge, beror såklart på hur stora bitarna är, men jag hade absolut inte kört längre än vad du normalt brukar.
Just ryggbiff har jag mörat i SV så att det fått konsistens som oxfilé. Det var rätt längesedan så jag kommer inte ihåg vilka tider jag körde och det beror ju så klart även på köttet. Resultatet blir fantastiskt om man får till det. Smak av ryggbiff men mör som filé.

Man kan skära ett antal små bitar typ 2x2cm som man vacuumförpackar individuellt. Sedan plockar man upp 1 bit efter 2 timmar och provsmakar eller till och med provsteker. Sedan tar man en ny bit efter en timme till i badet (eller tidigare om första biten redan var mör). Så kör man tills man tycker den har perfekt tuggmotstånd. Så är det ingen risk att man kör den

Hur länge, vilken temperatur och vilken detalj har du kört för att få pastej?
Det har jag också lyckats med. Vilt är svårt att köra i SV utan att råka göra pastej det hinner rätt lätt bli pastej innan mitten kommit upp i temp.

Jag har även lyckats med nötkött. Minns dock inte styckdetalj men har för mig att det var ryggbiff som var mycket mörare från start än vad jag trodde. Knepet med att vacca småbitar seperat började jag med av den anledningen.

Har samma erfarenhet. Blir bra 9 fall av 10, kan ha varit en sämre köttbit då?

Efter mina omgångar och experimenterande så har jag åtminstone kommit underfund med att det bästa är att ta picanhan och grilla den direkt efter badet. Idioti att kyla ner den är det i alla fall.
En avtorkning är dock på plats

Har ni kört hel vid då? Hur länge? 4h? Någon rub?

Har tyvärr inte grill så får bli att steka på.

Jag har kört den hel. Endast salt för min del.
Jag har däremot slutat med Sous Vide av någon anledning sedan jag skaffade gasolgrill.

Ska du steka den i panna så föreslår jag i så fall att du skivar upp den i 2-3 cm skivor efter sous vide badet och kör den hett som satan för att få färg.
Se bara till att torka av köttet innan stekpannan. Annars är risken att du får en kokt yta

Tillbaka
Topp