• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sous Vide

Lånar en kompis sous vide i veckan. Igår premiär med entrecote, blev riktigt bra. Nu är planen att maxa sous vide-matlagningen hela veckan, vad får jag inte missa?

Och: när det väl blir dags att skaffa en egen, vilken rekommenderar ni? Vad skiljer t.ex. Anova från en billigare på Clas Ohlson?

SV.jpg

Lånar en kompis sous vide i veckan. Igår premiär med entrecote, blev riktigt bra. Nu är planen att maxa sous vide-matlagningen hela veckan, vad får jag inte missa?

Och: när det väl blir dags att skaffa en egen, vilken rekommenderar ni? Vad skiljer t.ex. Anova från en billigare på Clas Ohlson?

SV.jpg
Skippa smöret i påsen, finns diskussion längre bak i tråden. Färsk vitlök finns det också en del om. Jag kör alltid pulver.

Jag har en från OBH och en Anova.

• Anovan är högljudd, kommer upp i temperatur snabbare och är väldigt justerbar i höjd.
  • OBH är nästan helt tyst, tar länge tid att nå temperatur och är nästan inte alls justerbar i höjd.
Jag kör oftast OBH på längre tillagning och oftast. Köpte för 500 så ett jäkla kap.

Du får inte missa kyckling, gärna lår. Inte heller fisk.
Sen köp en billigare bit rulle av nöt och kör i typ 24h. Så ser du hur bra det kan bli.

6EA2301C-4B0B-47EF-9B2D-8D1A5F0B2072.jpeg
A30CA4D0-2016-4FEE-A445-7021B45BE7AB.jpeg

Ryggbiff m kappa, 54°/70min (körd i skivor m endast salt).

——————
Ekologisk hängmörad gräsbeteskossa körd SV enligt ovan. Isbad 3-4min efter SV, vila/torka, penslad m mayo och körd i rostfri stålpanna m peppar (salt behövdes ej).

Serverad m ugnsrostad (fast) eko-potatis från Gotland. Rosta/vila/rosta.
Kallslagen syrlig ”bea-mayo” på dragon/lök/persilje-reduktion, solrosolja, dijon, gräslök (fryst), färsk persilja, lite torkade provencale-kryddor och mycket dragon. Smakade av m salt/peppar/vitvinsvinäger.

Rödvinssås/sky på egen kalvfond. Reducerad med lagerblad, lök och lite rotselleri. Avsmak m socker, salt och peppar. När jag tänker efter var det lite balsamico och ytterst lite potatismjöl i.

Och en halv rostad tomat, olivolja/salt/peppar.

Avslutade med att riva över lite färsk pepparrot och ett varv med pepparkvarnen.

Helt ok

SV.jpg
Du får inte missa kycklingfilé som är i en klass för sig, torskrygg blir makalöst bra. Kolla in gruppen Sous vide Sverige på Facebook https://www.facebook.com/groups/sousvidesverige

Köpte några Wagyuburgare som jag tänkte köra i Sous Viden. Några förslag på kryddning, temperatur och tid i Sous Viden? Fördrar burgare medium well
v47-2020_Wagyuburgare.jpg

Köpte några Wagyuburgare som jag tänkte köra i Sous Viden. Några förslag på kryddning, temperatur och tid i Sous Viden? Fördrar burgare medium well
v47-2020_Wagyuburgare.jpg
Aldrig testat att köra burgare i sous vide och ser inte vinsten med det heller?
Så fint kött skulle jag bara krydda med salt och peppar och sedan steka på hög temp i panna direkt.

Håller på att byta kök och kommer ha en en ångungn som har funktion för sous vide. Behöver därför köpa en vakuumförpackare och har tittat runt lite men svårt att veta exakt vad jag ska leta efter, vad gör den bra/dålig. Är denna t ex ett bra köp: https://www.kitchenlab.se/p/anova-precision-vacuum-sealer-vakuumforpackare/
Ingen erfarenhet av den. Hade jag köpt en ny så hade det förmodligen blivit denna. Den är bra.

Foodsaver v2860.

Aldrig testat att köra burgare i sous vide och ser inte vinsten med det heller?
Så fint kött skulle jag bara krydda med salt och peppar och sedan steka på hög temp i panna direkt.
Har inte heller gjort det. Skulle förstås kunna grilla dom men burgarna typ 2,5 cm tjocka och jag vill inte riskera att det blir för rare eller genomstekt. Jag har heller inte grillat burgare med den fetthalten (30%) förut.
Aldrig gjort det heller. Men som med allt annat, få en exakt önskad stekgrad.
Typ exakt så!

Aldrig gjort det heller. Men som med allt annat, få en exakt önskad stekgrad.

Har inte heller gjort det. Skulle förstås kunna grilla dom men burgarna typ 2,5 cm tjocka och jag vill inte riskera att det blir för rare eller genomstekt. Jag har heller inte grillat burgare med den fetthalten (30%) förut.

Typ exakt så!
Återkom gärna med resultat:)
Ett tips kan ju vara att testa med vanlig färs i sous viden och se hur det blir innan fiiin färsen tillagas den vägen.

Tänkte passa på och köpa min första sous vide nu under black friday. Tror ni jag kommer bli nöjd med detta kit?

Har ni andra förslag så tas detta tacksamt emot! Budget max 3kkr in alles (cirkulator och vakumförpackare), men gärna lägre.

Denna var ju också relativt "billig" https://www.elgiganten.se/product/h...umforpackare/53924/obh-nordica-sous-vide-7974, men vill ju inte köpa något man inte blir nöjd med.

mvh
/Rickard

Tänkte passa på och köpa min första sous vide nu under black friday. Tror ni jag kommer bli nöjd med detta kit?

Har ni andra förslag så tas detta tacksamt emot! Budget max 3kkr in alles (cirkulator och vakumförpackare), men gärna lägre.

Denna var ju också relativt "billig" https://www.elgiganten.se/product/h...umforpackare/53924/obh-nordica-sous-vide-7974, men vill ju inte köpa något man inte blir nöjd med.

mvh
/Rickard
Köpte dessa två förra veckan. Endast kört 3 gånger, men än så länge nöjd. Känns inte direkt superpremium men gör jobbet väl än så länge.

Typ 3 lax med lite extra plast.

mvh
/Rickard
Köpte precis den uppsättningen du länkar till i somras och har nog använt den 10-15 gånger. Inga som helt bekymmer och är riktigt nöjd!

Finns inte så många fördelar med att jobba hemma. Att kunna sous-vida lunchen är en av dom.

När det gäller hamburgare tycker jag smaken kommer fram bättre. När jag steker eller grillar vill jag ha 75% högrev och 25% nötfärs för att få fram smaken. I sous-viden går det lika bra med 100% nötfärs. Sedan blir dom ju perfekta rakt igenom. Lyckas alltid köra för länge eller för kort tid i panna och grill.
6151B74C-30D6-4CCD-B764-7CE1212CF364.jpeg

Finns inte så många fördelar med att jobba hemma. Att kunna sous-vida lunchen är en av dom.

När det gäller hamburgare tycker jag smaken kommer fram bättre. När jag steker eller grillar vill jag ha 75% högrev och 25% nötfärs för att få fram smaken. I sous-viden går det lika bra med 100% nötfärs. Sedan blir dom ju perfekta rakt igenom. Lyckas alltid köra för länge eller för kort tid i panna och grill.
6151B74C-30D6-4CCD-B764-7CE1212CF364.jpeg
Det där kan man kalla för en rejäl lunch

Klickade hem en anova nano och en anova vakuumförpackare precis. De kör upp till 50% rabatt på deras sida just nu 😀
Min polare beställde en pro och vakum PRO för 1599:- 75% rabatt via en instagramannons. Dom hade råkat skriva fel pris men han fick igenom beställningen. Helt sjukt

Bilagor

• BBAE0CC2-DA1C-4A34-A89A-04D10B1F6279.jpeg
    BBAE0CC2-DA1C-4A34-A89A-04D10B1F6279.jpeg
    116.7 KB · Visningar: 19
Min polare beställde en pro och vakum PRO för 1599:- 75% rabatt via en instagramannons. Dom hade råkat skriva fel pris men han fick igenom beställningen. Helt sjukt

Var så jäkla nära att klicka hem en PRO och vaccummaskin för 1600 kr. De hade satt ut fel pris (ord.pris 6200). Reapriset skulle vara 3200 , men alla som beställde fick det låga priset
Såg också annonsen via Instagram, sjukt att de fick till de priset 😱 men får nöja mig med snikmodellen.... än så länge iaf 😁

Tillbaka
Topp