• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spåkula - Vad ser vi för trender 2021?

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
det är väl kanske underförstått.. men för att detta skall bli ett faktum igen så behöver en eller två saker hända:

1. global ekonomisk depression över längre tid.. då kommer få ändå ha råd med Rolex.
2. Märket tappar avsevärt i popularitet och släpper på sina stenhårda krav gällande rabatter.. men få kommer då sukta efter Rolex ändå.

Jag skulle vilja slänga in ett tredje alternativ,

3. Rolex ökar produktionen

Frågan är dock hur mycket Rolex behöver öka produktionen för att mätta marknaden?

Jag var inte med i klocksvängen när stål subar kunde köpas i butik men jag har svårt att tro att Rolexs image som ett statusmärke/premiumtillverkare tog skada av det.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Helst av allt skulle jag skulle vilja se en ny pyttelite uppdaterad Santos Carree av Cartier helst av allt, liiite större med lite vackra färgval :D
Sen är jag svag för integrerade länkar generellt och hade varit roligt med någon prisvärd guldig från något oväntat varumärke.
Tycker jag ser mer rundare former än förut på många instagramkonton också, vore kul med lite uppdaterat runt med riktigt bra läder och clasp.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har svårt att se i min spåkula att folk utanför trendiga storstan helt plötsligt skulle upptäcka just Cartier, men på sikt säger min kula också att utvecklingen går mot mindre storlekar och klassiska designer som inte är sportigt stål.
Cartier är en av de största tillverkarna redan.
 

sasl-92

Omega
Jag skulle vilja slänga in ett tredje alternativ,

3. Rolex ökar produktionen

Frågan är dock hur mycket Rolex behöver öka produktionen för att mätta marknaden?

Jag var inte med i klocksvängen när stål subar kunde köpas i butik men jag har svårt att tro att Rolexs image som ett statusmärke/premiumtillverkare tog skada av det.
Varumärket har blivit betydligt mer attraktivt pga låg tillgång av de populära modellerna. rolex ägs av en stiftelse så kortsiktig avkastning genom att öka produktion känns spontant osannolikt. Tror deras strategi är noga utvald och verkar funka väl.
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Letade lite men tyckte det slog rätt mycket beroende på hur man mätte. Dvs. försäljningsvärde, antal sålda och om man rensade bort smycken. Stora är de iaf, större än jag som svensk förut trodde.
För mig har Cartier alltid varit en av de största. Det var först när jag hittade KS för ett antal år sedan som jag började tvivla på om jag hade haft fel i alla år.
 

FlipSwede

Rolex
Jag vet inte om du skojar nu (eftersom du inte tycks veta vad BCG är men ändå uttalar dig tvärsäkert om dessa saker). Det är en av världens tre mest prestigefyllda managementbyråer tsm med McKinsey och Bain.

Rich Lesser ingår/ingick för övrigt i Trumps affärsråd:


Men McKinsey kanske också är en typiskt "liberal" byrå?

https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/retail/our insights/the state of fashion 2020 navigating uncertainty/the-state-of-fashion-2020-final.pdf

Det är möjligt att du har hjärnkoll på det här området. Att marknadsföring, research och trender verkligen är ditt gebit. Men givet dina tvärskarpa slutsatser som dessutom går på tvärt med alla andra samt att du inte ens vet vilka de största aktörerna på området är så betvivlar jag det.



Jag ska villigt erkanna att marknadsforing ar inget jag ar intresserad av,men du verkar ha goda kunskaper. Sa jag forlitar mig pa att du vet vad du talar om.

Att ens namna man varit en del av Trumps radgivare ar nog inte nagot man vill ha med i ens CV idag ( Aven om jag gillade Trump och helt klart hellre hade sett honom som president vs Biden) Men efter vad som hande 6/1 sa tror jag det ar bast att smyga ut bakvagen....

Vi far val vara overens om att vi inte ar overens om vilka trender som kommer rada framover.
Jag bjuder pa middag med tillbehor nasta gang jag har i Sverige om det passar sa far du ge mig en snabblektion i ditt gebit.
 

Dj0

Omega
Låt mig killgissa lite... För mig som föddes i 70-talets CCCP-Sverige i ett medelklassområde så bar vissa av mina polares farsor klockor som statussymboler. Jag har aldrig lockats av Jante och tyckte, till min pappas förtret, att dessa guldcasios och fräsiga omegor som dessa SAAB-åkandes farsor oftast bar (nåns farsa som var tandläkare hade en Cartier etc också) var svincoola.. Min morbror hade dessutom en Breitling och körde Volvo 760 medans min sossefamilj åkte 245 glt ;)

Idag lever vi i ett samhälle där statussymboler som är uppnåeliga för ”kidsen” är nåt helt annat.. det handlar om skrikiga loggor och dom senaste apple-produkterna i de yngre åldrarna.. hos de äldre är det lite åt samma håll: bling, skumpa och väskor med stora loggor.. tänk Kardashians..

Klockorna dessa människor lockas av är av den blingiga karaktären.. har du inte råd med dom blingiga märkena så kommer du att köpa nånting som ser lika blingigt ut.. därför förutspår jag att massor av micromärken och parfymklockor med mycket guld och glas/kristaller/zirkonium kommer ta allt mer plats framöver, samtidigt som klassiska klockor inte suktas efter liks mycket.. dock skall man komma ihåg att de som faktiskt drar in pengar kommer fortsätta köpa välkända märken så guldrollar kommer öka, dom som har ordentligt med pengar kommer driva upp priserna på Patek och A.P. mfl samtidigt som ultradyrt också växer (tex Richard Mille).
Men med detta sagt tror jag också att många klassiska tillverkare utan bling/influencer/kändis-faktorn kommer att minska.. Vilka utav dessa youtubenyrika kids kommer bry sig ett skvatt om Heuer, Omega (som ändå kommer dras med av Rolex, trots min 18-årings totals oförstående kring Månklockans historia..), IWC eller Grand Seiko osv? Jag kan fortsätta en stund till, men det börjar bli sent och detta liknar mer ett ”jag börjar bli gammal”-inlägg än något annat ;)
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Låt mig killgissa lite... För mig som föddes i 70-talets CCCP-Sverige i ett medelklassområde så bar vissa av mina polares farsor klockor som statussymboler. Jag har aldrig lockats av Jante och tyckte, till min pappas förtret, att dessa guldcasios och fräsiga omegor som dessa SAAB-åkandes farsor oftast bar (nåns farsa som var tandläkare hade en Cartier etc också) var svincoola.. Min morbror hade dessutom en Breitling och körde Volvo 760 medans min sossefamilj åkte 245 glt ;)

Idag lever vi i ett samhälle där statussymboler som är uppnåeliga för ”kidsen” är nåt helt annat.. det handlar om skrikiga loggor och dom senaste apple-produkterna i de yngre åldrarna.. hos de äldre är det lite åt samma håll: bling, skumpa och väskor med stora loggor.. tänk Kardashians..

Klockorna dessa människor lockas av är av den blingiga karaktären.. har du inte råd med dom blingiga märkena så kommer du att köpa nånting som ser lika blingigt ut.. därför förutspår jag att massor av micromärken och parfymklockor med mycket guld och glas/kristaller/zirkonium kommer ta allt mer plats framöver, samtidigt som klassiska klockor inte suktas efter liks mycket.. dock skall man komma ihåg att de som faktiskt drar in pengar kommer fortsätta köpa välkända märken så guldrollar kommer öka, dom som har ordentligt med pengar kommer driva upp priserna på Patek och A.P. mfl samtidigt som ultradyrt också växer (tex Richard Mille).
Men med detta sagt tror jag också att många klassiska tillverkare utan bling/influencer/kändis-faktorn kommer att minska.. Vilka utav dessa youtubenyrika kids kommer bry sig ett skvatt om Heuer, Omega (som ändå kommer dras med av Rolex, trots min 18-årings totals oförstående kring Månklockans historia..), IWC eller Grand Seiko osv? Jag kan fortsätta en stund till, men det börjar bli sent och detta liknar mer ett ”jag börjar bli gammal”-inlägg än något annat ;)
Ang sista här så har ju kändisar kört diamantströdda specialversioner ett tag, inte så smakfullt men ett sett att man har råd med det ingen annan har - något nyrika också vill. Sedan är nog inte 18-åriga youtube-stjärnor och dess fans inte riktigt målgruppen än MEN de kommer att bli det snart och jag tror många klockmärken på sikt kommer att få det tufft när de behöver ställa om till en ny typ av varumärkesstrategi för att skapa ha-begär (om ens awareness) hos en yngre målgrupp som bryr sig mer om digital status. Mindre väggar på flygplatser och mer få rätt personer att ha dem och visa det i rätt kanaler kanske?
Hade varit trevligt om bifogat hade räckt som influencer marketing några decennier till :D
 

Bilagor

  • 0C64EB84-7FB3-4E93-96FB-C25CA5CB4FB6.jpeg
    0C64EB84-7FB3-4E93-96FB-C25CA5CB4FB6.jpeg
    291.3 KB · Visningar: 14
  • 0871BA55-98B2-4CE8-B17A-3E9B65E1A58B.jpeg
    0871BA55-98B2-4CE8-B17A-3E9B65E1A58B.jpeg
    24.1 KB · Visningar: 27
  • Like
Reactions: Dj0

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tror liksom många andra att GS får ett uppsving för den bredare publiken. Men framförallt tror jag att online försäljning och mervärdestjänster hos AD’s och producenter kommer att öka. Med detta som verktyg kommer de flest tillverkare ’våga’ släppa de modeller som de satt och höll på under 2020.

Möjligt att lite mindre klockor börjar öka i utbud men fortfarande med 40mm som den vanligaste storleken. Men klockstorlekar och ev bling har ju som mycket annat med konjukturen att göra. Även om folk har råd under sämre tider faller valet oftast på något mer sparsmakat. Möjligt att vi iof innan dess ser en våg av revenge spending.
 
  • Like
Reactions: Dj0

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Hur många klockor producerar Cartier per år? Har ingen koll alls på deras produktion.
Den här visar hur stora Cartier är i förhållande till andra märken, vet tyvärr inte hur många klockor som produceras.

FHH-graph-by-brand-en-1240x840.jpg

 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, det betvivlar jag inte en sekund men trendigt utanför nördträsket vet jag inte om det varit sedan PG Gyllenhammars glansdagar?
Säljer man mycket av en lyx/status-produkt måste väl det vara ett tecken på att det redan är rätt trendigt? Behöver däremot inte betyda att de kommer öka och ta fler marknadsandelar framöver.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Varumärket har blivit betydligt mer attraktivt pga låg tillgång av de populära modellerna. rolex ägs av en stiftelse så kortsiktig avkastning genom att öka produktion känns spontant osannolikt. Tror deras strategi är noga utvald och verkar funka väl.

Ja det borde det inte råda någon tvivel om att den artificiella begränsningen på tillgången av stål subar är en noga utvald strategi.

Håller själv tummarna för att konsumenterna kommer att tröttna på detta och börja köpa Sinn istället, men chansen att det kommer inträffa är säkerligen minimal 😅
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Den här visar hur stora Cartier är i förhållande till andra märken, vet tyvärr inte hur många klockor som produceras.

FHH-graph-by-brand-en-1240x840.jpg


Fast det där är ju inte en jämförelse i antalet tillverkade klockor.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Säljer man mycket av en lyx/status-produkt måste väl det vara ett tecken på att det redan är rätt trendigt? Behöver däremot inte betyda att de kommer öka och ta fler marknadsandelar framöver.
Ja, så kan man se det förstås, finns ju en värld utanför lilla Sverige också.
Funderade på hur stor försäljningsandel det kan ligga på damur, borde vara betydligt större än andra märken i segmentet?
 

vfa_pilot

Omega
Som entusiast tror jag att flera av oss är trötta på hype-modeller och att de inte går at köpa i butik (trots att de marknadsförs som sådant). Trot att vi i större utsträckning kommer börja blicka mot micro-märken och andra independents som dedikera sina yrkesliv att driva fram teknologin, förfina det estetiska och hantverket.
Tycker det är löjligt att du kan få en Lange för mycket mindre än en hype Rolex eller en Lange med komplikation för en instegs Patek/AP.

Några har redan påpekat men det tål att upprepas att vi entusiaster är en försvinnande liten del av köpare för de stora tillverkarna. Många tillverkare kommer säkert att fortsätta i samma spår då deras strategi hittills har visat sig vara vinnande koncept och affärer går bra. Det var (vill jag tro) inte längesen jag som tonåring och tidig 20-nånting jagade namn och logotyper som hade noll intrinsic värde bara för att det va trendigt, något säkert några av er kan attestera till. Mina två ören säger att de priser vi ser idag är förmodligen här för att stanna då det alltid kommer finnas ungdomar som försöker navigera sig genom livet och siktar mot instrumentellt värde. Tonårsperioden var en fantastisk tid men det är fasansfullt vid tillbakablick över hur jag fick det att regna pengar i klädbutikerna.


Att inte kunna köpa den hypade klocka vi vill ha i butik tror jag är en av de mest positiva saker som kan hända oss entusiaster för vi tvingas lyfta blicken och titta bortom horisonten. Det finns många klockor därute som ger så mycket valuta krona för krona att det är skrattretande. Jag älskar Rolex, är kanske t.o.m. en "fan boy" men jag ser absolut ingen anledning att köpa en Daytona när du kan få en Speedmaster från Apollo eran och ha tillräckligt över i fickan för att släpa med hela familjen (hunden, katten, nymfparakiten, hamstern även en säl om du har en!) till terminal 5, flyga till varmare breddgrader där Chang och Singha kan åtnjutas för en billig peng 5m från en glimrande stranden samtidigt som oförglömliga minnen skapas.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är ju knappast stora volymer vi pratar om. Cartiers klockdivision omsatte 15 miljarder kr 2018 (https://www.robbreport.com.sg/bigge...est-earners-in-the-luxury-timepiece-industry/)

Om vi antar att snittpriset per klocka är 50 000 så blir det 300 000 klockor. Man får nog tänka att det finns i absoluta tal väldigt många hyfsat förmögna asiater och amerikaner med annorlunda smak än de flesta här på KS som köper lyxklockor.
Fast där stod det väl andra siffror?
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Det är ju knappast stora volymer vi pratar om. Cartiers klockdivision omsatte 15 miljarder kr 2018 (https://www.robbreport.com.sg/bigge...est-earners-in-the-luxury-timepiece-industry/)

Om vi antar att snittpriset per klocka är 50 000 så blir det 300 000 klockor. Man får nog tänka att det finns i absoluta tal väldigt många hyfsat förmögna asiater och amerikaner med annorlunda smak än de flesta här på KS som köper lyxklockor.
Ekvationen är inte riktigt så enkel, sen beror det såklart på vad du jämför med. 300 000 är ganska många klockor. Det finns inga exakta siffror som visar hur många klockor tillverkarna producerar men 2015 COSC certifierade Rolex ca 800 000 klockor och Omega ca 500 000 men alla modeller är inte certifierade. Hur man än vrider och vänder på siffrorna är det fortfarande en lyxprodukt, nedan citat är ganska intressant:

"Switzerland continues to dominate, making up 53% of the global watch market in value compared with a tiny 2% of volume."
 

v0n

Patek
2-Faktor
Subjektiv uppfattning men jag tycker mig ha känt att Cartiers klockor står jämsides med Rolex som mest eftertraktat märke bland kvinnor.
Ja, kan mycket väl vara så. Jag har verkligen ingen aning om man ens redovisar sådana dam/herr säljsiffror offentligt? Intressant ändå.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Den här visar hur stora Cartier är i förhållande till andra märken, vet tyvärr inte hur många klockor som produceras.

FHH-graph-by-brand-en-1240x840.jpg

Intressant läsning. Däremot hade det varit intressatnt som det nämns att se revenue per unit och även vilka segment hos respektive tillverkare som går bra för att förstå trenderna. Skulle även vara intressant att se hur klockor inom denna price point står sig mot annan sällan konsumtion. Trendmessigt Omega kan ju exempelvis fått ett uppswing för att man inte stängde fabriker och att man släppte en webshop ganska snabbt under Q2. Etc. etc. ursäkta den sedanliga OCD´n ;)
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Ja, det betvivlar jag inte en sekund men trendigt utanför nördträsket vet jag inte om det varit sedan PG Gyllenhammars glansdagar?
Nja, Cartier är väl isåfall bara en nördklocka på klockforum, iden andra värden är det ju ett väldigt populärt märke och varit länge, dock inte så mycket bland svenska män. Jobbade i Paris och där var den poppis.
 
  • Like
Reactions: v0n
Topp