• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Spaning, svarttavlade 40-talare i modell lite större $$$

Sure. Jag syftar mer på när både bra och dåliga klockor kostar typ samma. En sak om det är 321, 33.3 eller 13ZN osv där verket trots allt är svårhittat och dyrt i rätt klocka.

Som samlare så känns det vettigt om sånt som är svårt att hitta (och trevligare att se på) kostar långt mer än sånt som bara flyter runt. Som handlare så är det givetvis enklare om det går att tjäna pengar på klockor som man kan hitta var dag.

Jag tycker att detta är ett rätt så vanligt fenomen när något blir hett. När marknaden sedan mognar så löser sig detta problem men till dess så byggs det luft när okunniga köpare köper halvkassa klockor i tron att de är mycket bättre än de är.

Det vore roligt om vi kunde dela toppex i tråden istället för tvärt om. Det hade nog varit mer utvecklande. :)
Håller med om att det vore kul att se mer toppex, men kanske i en egen tråd. Tycker denna tråd ändå varit bra på många sätt, och kanske t.o.m. fått den galna bubblan att dämpas något... Förhoppningsvis kan man som läsare ta in de olika aspekterna och åsikterna som skrivs av mer eller mindre insatta, och utifrån de och sina egna tankar, bilda sig en uppfattning av de olika aspekterna inom fenomenen som diskuteras. Jag har iaf fått mig några nyttiga tankeställare :)

Jag tillhör dem som verkligen gillar dessa, särskilt med rail-index, men visst är priserna höga med tanke på den förmodade tillgången. Tycker de blir som bäst om boetten är väderbiten och natot slitet.

Håller med om att det vore kul att se mer toppex, men kanske i en egen tråd. Tycker denna tråd ändå varit bra på många sätt, och kanske t.o.m. fått den galna bubblan att dämpas något... Förhoppningsvis kan man som läsare ta in de olika aspekterna och åsikterna som skrivs av mer eller mindre insatta, och utifrån de och sina egna tankar, bilda sig en uppfattning av de olika aspekterna inom fenomenen som diskuteras. Jag har iaf fått mig några nyttiga tankeställare :)
Well.. Tror knappast att en tråd på KS förändrar marknaden nämnvärt. :)

Skapar vi en tråd för fina ex så kommer den snabbt att också ha väldigt alldagliga exemplar av den enkla anledningen att folk vill visa upp sina klockor. Det känns enklare att också posta grymma exemplar i denna tråd. Då kan folk själva försöka bilda sig en uppfattning över vad som är vad.

Det sagt så är riktigt fina ex ovanliga och svåra att hitta. :)

Inget toppex, ingen toppreferens. Men över 8 Lök..
Screenshot_20191006_154008.jpg

Okey, lät på posten som att den inte var det längre.
Nej? Jag förstod det som att @Criss Cross menade att klockor som var märkta seamaster var dyrare än klockor med enbart Omega-märkning. Ref 2639 finns väl t.ex. både som seamaster och "blank" utan modellbeteckning.

Det är väl för övrigt det vanligaste, att klockor som tillhör en känd modellserie betingar ett högre pris än klockor som inte har ett specifikt modellnamn (allt annat lika givetvis).

Nej? Jag förstod det som att @Criss Cross menade att klockor som var märkta seamaster var dyrare än klockor med enbart Omega-märkning. Ref 2639 finns väl t.ex. både som seamaster och "blank" utan modellbeteckning.

Det är väl för övrigt det vanligaste, att klockor som tillhör en känd modellserie betingar ett högre pris än klockor som inte har ett specifikt modellnamn (allt annat lika givetvis).
Ja, det var så jag menade det @deddas . T ex på Heuer så är ofta ett rejält hopp upp i pris när klockorna börjar heta Carrera och Autavia på 60-talet.

Jo, jag menade Omega och syftade främst på den ovan som inte hade något namn.
Här kan säkert experterna ge mer info, men jag vet att i Sverige var ”Seamaster” ett starkt varumärke vilket gjorde att man använde det i kanske större utsträckning(?) Efter att ha pratat med gamla urmakare så har de vidimerat detta. På andra marknader kanske endast Omega på urtavlan räckte?

Angående blanka tavlor och dyrt diskussionen.
Jag har alltid tänkt att det är väldigt riskfyllt att betala dyrt för en blank tavla. Låt oss säga en Rolex, du betalar svinmycket för en med en fin blank tavla. När du ägt den ett tag så börjar klarlacken släppa och den är inte blank längre. Då sitter du med en klocka som inte har samma värdet som du betalade för. Hade du istället köpt en matt från början så har ingen skada skett.

Så till frågan, släpper inte all klarlack till slut?
Då vill man inte vara den som äger klockan vid tillfället.

Jag har alltid tänkt att det är väldigt riskfyllt att betala dyrt för en blank tavla. Låt oss säga en Rolex, du betalar svinmycket för en med en fin blank tavla. När du ägt den ett tag så börjar klarlacken släppa och den är inte blank längre. Då sitter du med en klocka som inte har samma värdet som du betalade för. Hade du istället köpt en matt från början så har ingen skada skett.

Släpper den jämt? Själv har jag hellre fint än fult. Det är betydligt viktigare än priset för mig.

Det är en risk, men finns folk som fixar även sådant. Olja eller ny lack.

Släpper den jämt? Själv har jag hellre fint än fult. Det är betydligt viktigare än priset för mig.
Jag antod att den alltid släpper till slut? Därför jag är skeptiskt när dom fortfarande är blanka.
Det är en risk, men finns folk som fixar även sådant. Olja eller ny lack.
Pussyoil är min favorit och favorit orchi. Rpr brukar ha på olja.

Jag antod att den alltid släpper till slut? Därför jag är skeptiskt när dom fortfarande är blanka.

Pussyoil är min favorit och favorit orchi. Rpr brukar ha på olja.
Klart det fortfarande finns väldigt blanka tavlor. Det är dock ovanligt. Beroende på era så är också glossen väldigt annorlunda.

Det Philipp Stahl gör är en helt annan sak. Snarare fuktar upp en annars snustorr yta. Jag har ingen större uppfattning i den frågan men det är inte direkt som att han gör tavlor blanka.

Orchi som var skön en gång i tiden är nu bara trött och bitter. Tråkigt.

Tillbaka
Topp