• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Spaning, svarttavlade 40-talare i modell lite större $$$

Jag har definitivt sett blanka Tissot. Även blanka Omegor även om det säkert kan skilja sig mellan modeller. :)
De med lack och radium har jag nog aldrig sett i superskick. Finns säkert men tex Suverän verkar inte tillhöra dem. Lägg gärna upp exempel, är intressant.

Well.. Är tavlan kanon (kan inte avgöra om denna är) så är det fortfarande förbannat mycket klocka för 3k. Nu är väl inte det primära just Atlantis men överlag så är marknaden ganska så outbildad och dum när man ser dålig kvalitet gå dyrt bara för att modellen i sig är het.

Hajpen i sig är inte fel. Problemet är att många har jävligt svårt att skilja på grymt bra och alldagligt eller rent av kasst. Inget som för all del är unikt för just denna nisch.

Jag tycker alla gånger att gamla, välbevarade blanka tavlor ska kosta mycket pengar. Det som är grymt är fortfarande för billigt i mina ögon.
Kan du ge något konkret exempel gällande det sista stycket? Vore bra om du kunde utveckla lite mer. Har faktiskt svårt att greppa vad du menar... Något exempel på vad som är "mycket pengar" för en specifik modell med välbevad blank tavla? Något exempel på något "grymt som fortfarande är för billigt"?

De med lack och radium har jag nog aldrig sett i superskick. Finns säkert men tex Suverän verkar inte tillhöra dem. Lägg gärna upp exempel, är intressant.
Har faktiskt nyligen köpt en suverän som inte är perfekt blank men ändå ovanligt blank. Ska byta till rätt visare dock.
IMG_20190921_101133.jpg
11714071_fullsize.jpg

Inte min men en god väns. Den är väldigt blank och bra. Det finns säkerligen bättre exempel men det är iaf en start.

F7BCB398-DB33-41AA-9329-A440260F5982.jpeg

De är inte lackade dåväl? De sk. galvaniska tavlorna?
FF92F947-B901-4801-B4F3-20D079D8E288.jpeg
Jag har den inte i handen så ska inte svära. Jag tror att de är galvaniserade. Omega-kronos som tex 33.3 är riktiga gilt. Och de kan vara väldigt blanka.

Det är däremot väldigt ovanligt. Därav priset. Något som också borde gälla riktigt fina ”billigare” klockor.

De är inte lackade dåväl? De sk. galvaniska tavlorna?
FF92F947-B901-4801-B4F3-20D079D8E288.jpeg

Jag har den inte i handen så ska inte svära. Jag tror att de är galvaniserade. Omega-kronos som tex 33.3 är riktiga gilt. Och de kan vara väldigt blanka.

Det är däremot väldigt ovanligt. Därav priset. Något som också borde gälla riktigt fina ”billigare” klockor.
Kan inte svara på om den är äkta gilt men nästan 100 på att det är min gamla ovan och den var perfekt blank iaf... Nog den enda dressade Omega/Tissot jag sett i det skicket dock...

Kan inte svara på om den är äkta gilt men nästan 100 på att det är min gamla ovan och den var perfekt blank iaf... Nog den enda dressade Omega/Tissot jag sett i det skicket dock...
Det är absolut ovanligt. Därför de ska kosta mer. De ska inte kosta mer för att de är samma modell som en som är så fräsch.

Kallar du dessa omålade galvaniska tavlor gilt? Lär vara samma som den jag lade upp här ovan. Du får inget djup i trycket som med Rolex gilt där det är färg/lack som bygger på höjden.

Kallar du dessa omålade galvaniska tavlor gilt? Lär vara samma som den jag lade upp här ovan. Du får inget djup i trycket som med Rolex gilt där det är färg/lack.
Ta de som såldes på Bukkan och Kaplans så var delar av texten/skalorna bottenplattan.

Ta de som såldes på Bukkan och Kaplans så var delar av texten/skalorna bottenplattan.
Yes, men ingen färg/lack för det svarta. Utan infärgade med en slags plätering. Blir inga nivåskillnader man kan urskilja med blotta ögat.

Sedan är det nog inte bottenplattan du ser, utan en plätering av bottenplattan.

Yes, men ingen färg/lack för det svarta. Utan infärgade med en slags plätering. Blir inga nivåskillnader man kan urskilja med blotta ögat.
Jag vill minnas att man kunde se det. Speciellt på den på Kaplans som var så blank att man trodde att den var gjord igår.

Minns jag fel så fair enough men klart det finns andra än Rolex som är blanka och producerade på samma sätt. Jag har tex en blank Titus som tydligt är gilt.

För all del senare än 40-talet men det är väl ganska så mycket i denna tråd.

Jag vill minnas att man kunde se det. Speciellt på den på Kaplans som var så blank att man trodde att den var gjord igår.

Minns jag fel så fair enough men klart det finns andra än Rolex som är blanka och producerade på samma sätt. Jag har tex en blank Titus som tydligt är gilt.
Säger inte att det är på det ena eller det andra viset. Min Titus ser jag inte heller någon nivåskillnad på. Vet inte hur den är behandlad, har ingen vattenlöslig lack iaf. Kronografen här ovan har ingen lack. Har aldrig fått närstudera fina gilttavlor med lupp. Frågan är någonstans var charmen finns och hur mycket man vill betala. Jag hade inte blandat ihop de jag kallar galvaniska och gilttavlor med lack.

Säger inte att det är på det ena eller det andra viset. Min Titus ser jag inte heller någon nivåskillnad på. Vet inte hur den är behandlad, har ingen vattenlöslig lack iaf. Kronografen här ovan har ingen lack. Har aldrig fått närstudera fina gilttavlor med lupp. Frågan är någonstans var charmen finns och hur mycket man vill betala. Jag hade inte blandat ihop de jag kallar galvaniska med gilttavlor med lack.
Jag syftade aldrig på din gilt. Jag syftade på Tissoten och de svarta 33.3 kronosarna.

Jag ska se om jag kan få en bra bild av min Titus. Tavlan är just nu urtagen ur boetten.

Och där var det ingen nivåskillnad? Ingen lack? Det ser nämligen inte ut så.
Jag vill minnas att det var.

Förstår inte riktigt dialogen. Det finns blanka tavlor. De är dock extremt ovanliga och de borde kosta pengar. De som åldrats och tappat det (de allra flesta) borde inte kosta lika mycket. Rätt enkelt för mig.

Jag vill minnas att det var.

Förstår inte riktigt dialogen. Det finns blanka tavlor. De är dock extremt ovanliga och de borde kosta pengar. De som åldrats och tappat det (de allra flesta) borde inte kosta lika mycket. Rätt enkelt för mig.
Finns två olika trycktekniker. Ena har ingen färg eller lack utan är endast galvaniserad/pläterad. Man färgar metallen mer än att lägga ett lager färg ovanpå. Den andra har lack/färg och därför blir det en tydlig nivåskillnad. Den första åldras inte om den är skyddad. Den varianten med färg/lack åldras. Dessa två typer ser olika ut. De galvaniska har ofta inte riktigt samma skärpa. Folk kanske inte skiljer dem åt? Av vad jag har sett har inte Omegas tidiga kronograftavlor någon lack eller nivåskillnad. Skiljer sig markant från Rolex gilt.

Nästan allt åldrade av tavlor beror på klarlacken man lagt ovanpå tavlan. Vattenlöslig och ogillar radium.

Finns två olika trycktekniker. Ena har ingen färg eller lack utan är endast galvaniserad/pläterad. Man färgar metallen mer än att lägga ett lager färg ovanpå. Den andra har lack/färg och därför blir det en tydlig nivåskillnad. Den första åldras inte om den är skyddad. Den varianten med färg/lack åldras. Dessa två typer ser olika ut. De galvaniska har ofta inte riktigt samma skärpa. Folk kanske inte skiljer dem åt? Av vad jag har sett har inte Omegas tidiga kronograftavlor någon lack eller nivåskillnad. Skiljer sig markant från Rolex gilt.
Oavsett vad så kan de vara väldigt, väldigt blanka. Det vi diskuterar i denna tråd. :)

Det som iaf i mina ögon bör vara avgörande för priset.

Oavsett vad så kan de vara väldigt, väldigt blanka. Det vi diskuterar i denna tråd. :)

Det som iaf i mina ögon bör vara avgörande för priset.
Problemet är att de jag kallar galvaniska behåller blankheten, så av de som tillverkats finns många kvar i superskick. Känns dock som rätt få hamnade i sportboetter. Närmar sig emaljtavlorna lite som inte heller åldras, blir ju lite fusk. Jag skiljer som sagt på dessa men det gör då kanske inte majoriteten. Skönt, då kan jag kalla min gamla kronograf gilt och pensionera mig. Utan färgen/lacken som bygger på höjden och ger ett visst djup tycker jag tavlorna förlorar en del charm.

Problemet är att de jag kallar galvaniska behåller blankheten, så av de som tillverkats finns många kvar i superskick. Känns dock som rätt få hamnade i sportboetter. Närmar sig emaljtavlorna lite som inte heller åldras, blir ju lite fusk. Jag skiljer som sagt på dessa men det gör då kanske inte majoriteten. Skönt, då kan jag kalla min gamla kronograf gilt och pensionera mig. Utan färgen/lacken som bygger på höjden och ger ett visst djup tycker jag tavlorna förlorar en del charm.
Den är iaf svarttavlad. Var den ursprungligen blank och still is så hade iaf jag betalat mer för den än om den inte var blank.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp