• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spaning, svarttavlade 40-talare i modell lite större $$$

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Klockorna har varit jättebilliga för att typ ingen velat ha dem. När då dyra klockor ökat från 20k till 100k+ så är det inte konstigt att de som inte längre har råd med sånt kollar på sånt som är billigare. Då är en blanktavlad Omega eller Eterna ganska så het när motsvarande Patek kostar en halv miljon. Därför blir det huggsexa på dem och priserna ökar. Här är det förmodligen mer intressant att kolla på den nominella ökningen på 18k istället för att se det som tio gånger pengarna på 2000kr.
Håller inte riktigt med. Finns många väldigt fina alldagliga ur där ute. Många är finare/ovanligare/intressantare än en PN-daytona. Bara vissa utvalda modeller tokrusar plötsligt. Förstår att en klocka som kostar 1 000 kr lättare kan dubbla i värde än en som kostar 1 000 000 kr, men jag känner att de rena marknadskrafterna borde relatera till en procentuell ökning till största grad. Kan vara fel dock.

Jag misstänker konspiration, spekulation, och ängsliga människor som inte vet vad de borde gilla. Få tyckte tex att en 70-tals-centrumsekundvisare i gäll färg tillförde något speciellt värde till en klassiker, tills plötsligt en dag eliten bestämde det. Suverän och samtida vattentäta stålur är väldigt fina klockor. Lite enkla i sin framtoning men det bästa i sin klass. De kostade vad folk ville betala, några få tusenlappar. Skulle de plötsligt blivit tio gånger mer attraktiva? Marknaden är verkligen sjuk, känns som vi behöver den där lågkonjunkturen...

Så vad vill jag säga? En ökning på 10 ggr pengarna på kort tid är konstig. Ser man inte det är man fartblind.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Håller inte riktigt med. Finns många väldigt fina alldagliga ur där ute. Många är finare/ovanligare/intressantare än en PN-daytona. Bara vissa utvalda modeller tokrusar plötsligt. Förstår att en klocka som kostar 1 000 kr lättare kan dubbla i värde än en som kostar 1 000 000 kr, men jag känner att de rena marknadskrafterna borde relatera till en procentuell ökning till största grad. Kan vara fel dock.

Jag misstänker konspiration, spekulation, och ängsliga människor som inte vet vad de borde gilla. Få tyckte tex att en 70-tals-centrumsekundvisare i gäll färg tillförde något speciellt värde till en klassiker, tills plötsligt en dag eliten bestämde det. Suverän och samtida vattentäta stålur är väldigt fina klockor. Lite enkla i sin framtoning men det bästa i sin klass. De kostade vad folk ville betala, några få tusenlappar. Skulle de plötsligt blivit tio gånger mer attraktiva? Marknaden är verkligen sjuk, känns som vi behöver den där lågkonjunkturen...

Så vad vill jag säga? En ökning på 10 ggr pengarna på kort tid är konstig. Ser man inte det är man fartblind.
Marknaden för det mesta är idag dealer-driven. När de hittar en nisch så köper de upp den. Ingen skillnad om det är dessa eller PN-Daytonor. Någon har nosat sig till en efterfrågan och sedan skjuter priserna i höjden.

Snarare att dessa varit undervärderade än att de nu är övervärderade. Då täpps luckan snabbt igen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Marknaden för det mesta är idag dealer-driven. När de hittar en nisch så köper de upp den. Ingen skillnad på dessa eller PN-Daytonor.
Känns som att det skulle kunna vara en betydande faktor ja. Även de stora internet-profilerna/sidorna som uppmärksammar vissa specifika modeller.

Aja, vi får se hur det ser ut om tio år. Tycker mig se mer galenskap nu än jag någonsin sett tidigare.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Har hört att Patina Watches är Hodinkee... Får se...
Känns lite som att det plötsligt blir en tokhype från ingenstans. Men det stämmer väl bra med att ett antal stora handlare/profiler bestämmer att det ska bli en hype och köper allt, skriver löpmeter oxh bombar Insta, vartefter det blir en hype. Jag menar, nu höjer ju alla sin referensbild. En gång är ingen gång och så vidare men efter 10 Suveräner för 20k börjar man vara glad att man fyndar för 10, vilket man nyss tyckte var idioti... Köpte nästan en tropic suverän för 7k men hoppade. Nu känns ju det helt plötsligt billigt...
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Lite OT men ändå på temat hypes, samt lite på temat jag var inne på i fulurstråden...
Screenshot_20181210_095519.jpg

Rätt intressant hur en modell kan stendö på detta vis (visst är de säkert fortfarande rätt dyra men jämför prisutvecklingen med stålsport). Många menar nog att de är för små etc, men det är väl i mång och mycket samma folk som köpte dessa som nu köper Ultraman och 1675...?

Orchi menar också att en betydande orsak var att de höga priserna ledde till massa "fixade" ex, och att det tillslut blev för minerat fält. Det är precis det jag var inne på i fulurstråden - tillslut måste alla prissättas som citroner....

Sorry lite OT men tyckte det var rätt OnT så hoppas ok att jag postade här...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Lite OT men ändå på temat hypes, samt lite på temat jag var inne på i fulurstråden...
Screenshot_20181210_095519.jpg

Rätt intressant hur en modell kan stendö på detta vis (visst är de säkert fortfarande rätt dyra men jämför prisutvecklingen med stålsport). Många menar nog att de är för små etc, men det är väl i mång och mycket samma folk som köpte dessa som nu köper Ultraman och 1675...?

Orchi menar också att en betydande orsak var att de höga priserna ledde till massa "fixade" ex, och att det tillslut blev för minerat fält. Det är precis det jag var inne på i fulurstråden - tillslut måste alla prissättas som citroner....

Sorry lite OT men tyckte det var rätt OnT så hoppas ok att jag postade här...
Orchi är bara galen. Att de inte är heta längre beror på att de trendmässigt är ute.

Så länge man kan lura sig till pengar så kommer frolk att göra det. Vare sig det är Bubblebacks eller Daytonas. Problemet är dock inte lika stort som vissa vill tro.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Orchi är bara galen. Att de inte är heta längre beror på att de trendmässigt är ute.

Så länge man kan lura sig till pengar så kommer frolk att göra det. Vare sig det är Bubblebacks eller Daytonas. Problemet är dock inte lika stort som vissa vill tro.
Ok. Skönt isf! Man undrar ju vad nästa trend är. Sportstål har ju hållit rätt länge
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ok. Skönt isf! Man undrar ju vad nästa trend är. Sportstål har ju hållit rätt länge
Är väl bara att kolla på det som är modernt idag så ser det ut som att stålsport kommer stt hålla en stund till. Det viktigaste är väl för all del inte vad som ska bli trendigt eller vad som riskerar att tappa. Det viktigaste är att man vet vad man gillar själv. Även om man säkert är lättpåverkad av marknaden i stort..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok. Skönt isf! Man undrar ju vad nästa trend är. Sportstål har ju hållit rätt länge
Orchi är rätt kul i lagom doser. Har dock svårt att se folk välja bort en modell bara för att den förfalskas. Allt mode går i cykler men den tydligaste på senare tid är Speedmaster. Starka men kanske inte så breda trender sedan länge är vattentäta tidiga kronografer. På senare tid verkar de enkla "Calatrava"-klockorna ha blivit lite populärare.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Är väl bara att kolla på det som är modernt idag så ser det ut som att stålsport kommer stt hålla en stund till. Det viktigaste är väl för all del inte vad som ska bli trendigt eller vad som riskerar att tappa. Det viktigaste är att man vet vad man gillar själv. Även om man säkert är lättpåverkad av marknaden i stort..
Ja visst är det så, iaf om man söker glädje före pengar. Jag köper ju mest sånt som är ganska halvdött rent marknadsmässigt så satsar på glädje. De för tillfället hypade uren lockar mig inte, iaf inte motsvarande pengarna. Allt är relativt för mig och köper det som kittlar mig mest för pengen typ... :) Rent ekonomiskt troligen bättre att följa strömmen och rida på vågen...

Orchi är rätt kul i lagom doser. Har dock svårt att se folk välja bort en modell bara för att den förfalskas. Allt mode går i cykler men den tydligaste på senare tid är Speedmaster. Starka men kanske inte så breda trender sedan länge är vattentäta tidiga kronografer. På senare tid verkar de enkla "Calatrava"-klockorna ha blivit lite populärare.
Ja han blir lätt väldigt mycket :D
En vattentät tidig krono hade varit fint. Väntar tills de är ute ;)

Ursäkta sidospåret hörni!
 
Senast ändrad:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Att blanka fina tavlor börjar kosta pengar känns inte konstigt. Att blanka tavlor som åldrats sämre också gör det är däremot konstigt.
Mmm... Just Suveränerna brukar ju inte ha jättbra gloss på tavlorna vad jag sett, men det kanske finns en handfull någonstans där ute, och då är de ju ULTRARARE :) Visst kan jag tycka att Suveränerna är väldigt trevliga, bland de trevligaste och historiskt roligare dussin-Omegorna IMHO. Men 20k är en hyfsat konstig hype IMHO. I alla fall för oss i Sverige.

Kanske finns det ett gäng Seiko-/Citizen-/Orient-modeller, som bara såldes i Japan, som har, eller kommer att få, en liknande utveckling på marknader utanför Japan? Modeller som får japanerna att bara skaka på huvudet, och sälja till utländska köpare. Eller vad säger ni @Molle @yonsson @kuma-kun ?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Mmm... Just Suveränerna brukar ju inte ha jättbra gloss på tavlorna vad jag sett, men det kanske finns en handfull någonstans där ute, och då är de ju ULTRARARE :) Visst kan jag tycka att Suveränerna är väldigt trevliga, bland de trevligaste och historiskt roligare dussin-Omegorna IMHO. Men 20k är en hyfsat konstig hype IMHO. I alla fall för oss i Sverige.

Kanske finns det ett gäng Seiko-/Citizen-/Orient-modeller, som bara såldes i Japan, som har, eller kommer att få, en liknande utveckling på marknader utanför Japan? Modeller som får japanerna att bara skaka på huvudet, och sälja till utländska köpare. Eller vad säger ni @Molle @yonsson @kuma-kun ?
Jag trodde tråden handlade om svarta tavlor i största allmänhet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mmm... Just Suveränerna brukar ju inte ha jättbra gloss på tavlorna vad jag sett, men det kanske finns en handfull någonstans där ute, och då är de ju ULTRARARE :) Visst kan jag tycka att Suveränerna är väldigt trevliga, bland de trevligaste och historiskt roligare dussin-Omegorna IMHO. Men 20k är en hyfsat konstig hype IMHO. I alla fall för oss i Sverige.

Kanske finns det ett gäng Seiko-/Citizen-/Orient-modeller, som bara såldes i Japan, som har, eller kommer att få, en liknande utveckling på marknader utanför Japan? Modeller som får japanerna att bara skaka på huvudet, och sälja till utländska köpare. Eller vad säger ni @Molle @yonsson @kuma-kun ?
Vad menar du? Från 40-talet?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att det borde finnas äldre japanska klockmodeller, som är betydligt ovanligare utanför Japan, och därför eftertraktade och betydligt högre värderade utanför Japan. Jag tänkte nog inte på något speciellt årtionde, utan bara på gammalt mög...
Svårt att säga emot det där. ;)
Finns däremot knappt några seikos kvar från 40-talet. Japanerna hade annat för sig än lulla runt och tillverka klockor. Finns däremot någon cool Kamikaze-SEIKO som flygvapnet använde.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Svårt att säga emot det där. ;)
Finns däremot knappt några seikos kvar från 40-talet. Japanerna hade annat för sig än lulla runt och tillverka klockor. Finns däremot någon cool Kamikaze-SEIKO som flygvapnet använde.
Min tank är jag ganska säker på är från kring WW2, just före eller efter, och den illustrerar del av problemet. Seiko kring den tiden producerade hyggligt med klockor även under krigsperioden av det man kan läsa sig till men pga verkligheten omkring dem så var det produktion av tämligen låg kvalitet. Verket i min bedömde uris vara ej lönt att serva då det inte har stenar i verket vid friktionspunkterna, budgetverk mao. Att den ändå har överlevt är väl sannolikt för att boetten iaf är stål till skillnad från det mesta som var kromat och därför har högre svinn genom åren.
That said, så tror jag ändå det finns hyggligt med klockor att hitta i Asien om nån skulle få för sig att bygga hypen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min tank är jag ganska säker på är från kring WW2, just före eller efter, och den illustrerar del av problemet. Seiko kring den tiden producerade hyggligt med klockor även under krigsperioden av det man kan läsa sig till men pga verkligheten omkring dem så var det produktion av tämligen låg kvalitet. Verket i min bedömde uris vara ej lönt att serva då det inte har stenar i verket vid friktionspunkterna, budgetverk mao. Att den ändå har överlevt är väl sannolikt för att boetten iaf är stål till skillnad från det mesta som var kromat och därför har högre svinn genom åren.
That said, så tror jag ändå det finns hyggligt med klockor att hitta i Asien om nån skulle få för sig att bygga hypen.
Källa på det?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
"A journey in time" bl.a. Sökte som en gnu efter info om perioden när jag köpte klockan men har inte sparat länkar till de smulor jag hittade. Ska se om jag kan hitta något av det igen.
DABF205E-EFE2-4C3E-950C-8D323894F019.jpeg

Tror vi tolkar texten olika i så fall. Jag tolkar det som jag skrev tidigare att SEIKO tillverkade väldigt få armbandsur under andra världskriget och att produktionen till största delen var skiftad till att stödja Japan i kriget.

43683FFB-8040-4A98-A467-6EB128C3BCD4.jpeg
5976611F-1C9A-4A12-8DCC-DC329E8ECC9F.jpeg

Så ja, det producerades ju klockor med det var väldigt få och de flesta gick direkt till armén.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
DABF205E-EFE2-4C3E-950C-8D323894F019.jpeg

Tror vi tolkar texten olika i så fall. Jag tolkar det som jag skrev tidigare att SEIKO tillverkade väldigt få armbandsur under andra världskriget och att produktionen till största delen var skiftad till att stödja Japan i kriget.

43683FFB-8040-4A98-A467-6EB128C3BCD4.jpeg
5976611F-1C9A-4A12-8DCC-DC329E8ECC9F.jpeg

Så ja, det producerades ju klockor med det var väldigt få och de flesta gick direkt till armén.
Jag hade mest gjort tolkningen att produktionen gick till militären mestadels men mindes inte noteringen om att man plötslig tillverkade andra prylar.
 
Topp