• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sportklockor i 36mm

Min senaste besatthet är att hitta en bra s

0701_club_metallband_sport_2d_front_masked.jpg


Nomos Club

  • Otrolig snygg design
  • Fantastiska timmarkörer
  • Enkel och elegant men ändå sportig
  • Snygg och lite udda länk
  • 100m wr.

Cons:
- Mer eller mindre perfekt, men vit urtavla.. Är tyvärr inget jätte stort fan av det, speciellt inte på sportklockor och på länk. Blir lite ofta för elegant och sterilt.


Har också kollat på Nomos Club. Speciellt Aqua-serien. Väldigt fina. Men...48.5 mm lug to lug.
 

Jakob Häll

Cartier
Hm, besvärligt när man låser sig till just 36mm. Gå upp till 38 men titta på klockor som ändå är lite nättare i boetten så kommer flera alternativ. Har själv sneglat på Christopher Ward C65 Sandhurst med chronometerverk. Tror inte att den känns stor.
Besvärligt är ordet. Men hittat min sweetspot. 38mm brukar absolut funka men är i de största laget. Vill ha nått nättare denna gång. Dykare i 38mm är absolut inga problem, då de i naturen ska vara lite bulkigare.

Men har mer eller mindre bestämt mig för BB36an nu. Är då bara att spara ihop lite pengar och sen vänta på att den dyker upp begagnad. :D
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Besvärligt är ordet. Men hittat min sweetspot. 38mm brukar absolut funka men är i de största laget. Vill ha nått nättare denna gång. Dykare i 38mm är absolut inga problem, då de i naturen ska vara lite bulkigare.

Men har mer eller mindre bestämt mig för BB36an nu. Är då bara att spara ihop lite pengar och sen vänta på att den dyker upp begagnad. :D
Kolla med @Cosmo möjligt att det finns kvar en BB36 som verkar fått en del kärlek
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Vet inte vad som skulle krävas för att jag ska sälja min svarta. Ett hjärnsläpp kanske 😉
Det är min gada klocka som jag trivs för bra med helt enkelt :)
3E8B2A49-9731-4E9C-AB5E-9D2E0046C39A.jpeg
För egen del så är det en ultimat och riktig GADA. Men med annat i lådan som är keepers så fick den inte så mycket tid på handleden som den var värd. Men om du bara ska ha en riktig all round klocka är denna grym!

Den är sjukt snygg på NATO och läderband också.

Har du kikat ngt i BB36 tråden för inspo?
 

Jakob Häll

Cartier
För egen del så är det en ultimat och riktig GADA. Men med annat i lådan som är keepers så fick den inte så mycket tid på handleden som den var värd. Men om du bara ska ha en riktig all round klocka är denna grym!

Den är sjukt snygg på NATO och läderband också.

Har du kikat ngt i BB36 tråden för inspo?
Varit där och kikat lite granna. Sett många fina varianter på band. Verkar funka på det mesta faktiskt :) Är absolut mest intresserad av länken men alltid kul att kunna variera lite. På gummi hade den blitt riktigt bra tror jag.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Varit där och kikat lite granna. Sett många fina varianter på band. Verkar funka på det mesta faktiskt :) Är absolut mest intresserad av länken men alltid kul att kunna variera lite. På gummi hade den blitt riktigt bra tror jag.
Fördelen med ex MN att det töjer sig naturligt vilket är vansinnigt bekvämt när man blivit varm och handleder sväller.
 

Stalrob

Cartier
Jag stod inför exakt samma beslut för drygt ett år sedan.

Slutade med att jag successivt gick upp i pris rejält och testade några rolex, mest pga namnet tbh (Explorer 1 var väl den jag övervägde mest i Rolexlineupen)

Men kom fram till att jag inte gillar de skarpa och kantiga moderna rollarna.

Lämnade kvar budgeten rent mentalt och fastnade rejält för sjöö sandström royal steel 36, som sedan pga den höjda budgeten snabbt fickt sällskap av en worldtimer 36.

MN är ett marine nationale strap - elastiskt band tillverkat av fallskärmar och användes ursprungligen av franska militären. Finns flera tillverkare men Min absoluta favorit är Erikas originals som gjorde en något annorlunda design av originalet. Riktigt trevliga!
En mer historiskt ackurat version tillverkas av ndc, men finns som sagt en uppsjö av tillverkare, inte olikt NATO-band marknden.

Skickar med en dagsfärsk bild på klockorna.
IMG_20210418_110138.jpg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Nu visar jag upp min okunskap, men vad är MN?
Absolut inte okunskap, jag som var otydlig. Det finns en rätt beskrivande tråd

Erika’s hittar du på: https://erikasoriginals.com/

Så här såg den ut på min när det begav sig.
6B7FBAA0-6191-498A-B26F-4CABD20F82D4.jpeg
 

Olpes

Cartier
Men fasiken. De kanske blir den ändå.. Bristen på AR känns tråkigt men absolut inte en dealbreaker.
Men det tar lite emot att spendera kring 20k på en klocka. Intellektet säger att de är väldigt onödigt, allting annat säger "köööp!!". Vet att 20k inte är mycket i relation me många andra klockor, men fan.. De är inte kaffepengar. Det är dock bb36:an som talar till mig allra mest, och har gjort så ett längre tag. Så kanske dumt att köpa nå annat och sen gå runt och ångra sig.
Lite sen på bollen men jag tycker du ska utmana ditt sätt att värdera klockpriser. Jag ser det som att BB36 är den smartaste klockan att köpa, framförallt eftersom det är den som kommer vara enklast att sälja om du skulle behöva frigöra kapital. Sen har den bevisat sig de senaste åren att ha ett riktigt stabilt andrahandsvärde, och jag hade t.o.m fått mer för min idag än vad jag fick när jag sålde den 2019. För att minimera potentiell förlust är köpa begagnat en självklarhet, vilket jag ser att du redan har insett, men vill även lägga in en push för att köpa den på länk. Betydligt enklare att sälja på länk, och de extra par tusenlapparna du får betala är värt det alla dagar i veckan. Finns inget värre än att köpa utan länk, för att ett år senare vilja testa länken och inse att den kostar 5000+ att köpa till.

Huruvida klockan är "värd" 20k eller inte är ju egentligen helt irrelevant förutsatt att du kan sälja den för samma pris. För mig är det exakt samma sak som bostadspriser. En 4a i Stockholms innerstad är ju bara värd 10 miljoner förutsatt att du kan sälja den för 10 miljoner. Att du kan få en lika stor lägenhet för ett billigare pris i Mariestad gör ju inte det per automatik till en smartare affär.

Inget emot Mariestad förövrigt :cigar:
 

Jakob Häll

Cartier
Lite sen på bollen men jag tycker du ska utmana ditt sätt att värdera klockpriser. Jag ser det som att BB36 är den smartaste klockan att köpa, framförallt eftersom det är den som kommer vara enklast att sälja om du skulle behöva frigöra kapital. Sen har den bevisat sig de senaste åren att ha ett riktigt stabilt andrahandsvärde, och jag hade t.o.m fått mer för min idag än vad jag fick när jag sålde den 2019. För att minimera potentiell förlust är köpa begagnat en självklarhet, vilket jag ser att du redan har insett, men vill även lägga in en push för att köpa den på länk. Betydligt enklare att sälja på länk, och de extra par tusenlapparna du får betala är värt det alla dagar i veckan. Finns inget värre än att köpa utan länk, för att ett år senare vilja testa länken och inse att den kostar 5000+ att köpa till.

Huruvida klockan är "värd" 20k eller inte är ju egentligen helt irrelevant förutsatt att du kan sälja den för samma pris. För mig är det exakt samma sak som bostadspriser. En 4a i Stockholms innerstad är ju bara värd 10 miljoner förutsatt att du kan sälja den för 10 miljoner. Att du kan få en lika stor lägenhet för ett billigare pris i Mariestad gör ju inte det per automatik till en smartare affär.

Inget emot Mariestad förövrigt :cigar:
Du tänker ju så klart helt rätt. BB36an verkar väldigt lätt att sälja. Mitt motstånd hade inte så mycket met logik att göra, utan enbart en känsla. Att spendera lika mycket pengar på en klocka som jag köpte min första bil för känns lite tokigt. Men klockan ska in! Engagerat för mycket emotioner i detta nu för att backa undan. Men de känns ju såklart skönt att om ja inte tycker om klockan eller behöver pengar så går den att sälja lätt till samma pris.

Edit: Och ja, kommer att köpa den på länk. 100%. Väldigt mycket snyggare i min mening, + som du säger blire lättare att sälja. Skulle ju själv inte köpa en utan så..
 

Olpes

Cartier
Du tänker ju så klart helt rätt. BB36an verkar väldigt lätt att sälja. Mitt motstånd hade inte så mycket met logik att göra, utan enbart en känsla. Att spendera lika mycket pengar på en klocka som jag köpte min första bil för känns lite tokigt. Men klockan ska in! Engagerat för mycket emotioner i detta nu för att backa undan. Men de känns ju såklart skönt att om ja inte tycker om klockan eller behöver pengar så går den att sälja lätt till samma pris.

Edit: Och ja, kommer att köpa den på länk. 100%. Väldigt mycket snyggare i min mening, + som du säger blire lättare att sälja. Skulle ju själv inte köpa en utan så..
Låter bra, köööör! Övertygad om att du kommer bli nöjd, speciellt förutsatt att du vet att 36mm passar dig väl.
 

80-talet

Cartier
2-Faktor
Jag har haft följande:

Glycine combat 6 36mm - finare o bättre kvalitet än man kan tro maa priset. Tråkiga index, ingen/för liten taper på länken som även saknar mikrojusteringar.

Smiths everest expedition 36mm - mycket fin och välbyggd men crap clasp som inte funkar med nitarna på länkarna och jag gillade inte visarna riktigt.

Lorier falcon 2 36mm - väldigt trevlig! Men saknar lite finess i finishen o varken denna eller övriga ovan är en tudor 36a...

Tudor 36 - sammanfattningsvis så skulle jag köpt den direkt, så bra! En äkta GADA. Saknas en mikrojustering i claspen men vem fan bryr sig (gör man det så kan man göra som Cosmo o fixa ett).

Jag är dock sugen på en sjöö sandström!
 

Jakob Häll

Cartier
Låter bra, köööör! Övertygad om att du kommer bli nöjd, speciellt förutsatt att du vet att 36mm passar dig väl.
36mm är en sweetspot. Gillar 38mm på dykare, men 36 känns perfekt när de gäller vardagsur utan vridring.
De enda ja är lite orolig över med bb36 är de polerade delarna, då jag personligen kan tycka att polering ironiskt sett ibland gör att klockan ibland ser lite... ja billig ut (syftet är väl det motsatta). Baserar de utifrån andra klockor jag sett och ägt. Kan vara associationer som jag har, eller att de var dåligt gjort. På bilder ser de inte ut så på bb36an men sånt är ju svårt att se.

Jag har haft följande:

Glycine combat 6 36mm - finare o bättre kvalitet än man kan tro maa priset. Tråkiga index, ingen/för liten taper på länken som även saknar mikrojusteringar.

Smiths everest expedition 36mm - mycket fin och välbyggd men crap clasp som inte funkar med nitarna på länkarna och jag gillade inte visarna riktigt.

Lorier falcon 2 36mm - väldigt trevlig! Men saknar lite finess i finishen o varken denna eller övriga ovan är en tudor 36a...

Tudor 36 - sammanfattningsvis så skulle jag köpt den direkt, så bra! En äkta GADA. Saknas en mikrojustering i claspen men vem fan bryr sig (gör man det så kan man göra som Cosmo o fixa ett).

Jag är dock sugen på en sjöö sandström!
Sjöö Sandström verkar riktigt fina. Har dock lite svårt för silverfärgad vridring till länk, tycker de blir lite för mycket silver helt enkelt. Blir en lite tråkig framtoning på klockan. De verkar dock riktigt tjusiga på gummi och andra band. :) Inte omöjligt att det blir en sådan nån gång i framtiden.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
De enda ja är lite orolig över med bb36 är de polerade delarna, då jag personligen kan tycka att polering ironiskt sett ibland gör att klockan ibland ser lite... ja billig ut (syftet är väl det motsatta).
För min del har det aldrig varit ett problem. Tror att man tänker mer på det när man ser på bild än på handleden. :)
 
Senast ändrad:

Cosmo

Audemars
2-Faktor
36mm är en sweetspot. Gillar 38mm på dykare, men 36 känns perfekt när de gäller vardagsur utan vridring.
De enda ja är lite orolig över med bb36 är de polerade delarna, då jag personligen kan tycka att polering ironiskt sett ibland gör att klockan ibland ser lite... ja billig ut (syftet är väl det motsatta). Baserar de utifrån andra klockor jag sett och ägt. Kan vara associationer som jag har, eller att de var dåligt gjort. På bilder ser de inte ut så på bb36an men sånt är ju svårt att se.


Sjöö Sandström verkar riktigt fina. Har dock lite svårt för silverfärgad vridring till länk, tycker de blir lite för mycket silver helt enkelt. Blir en lite tråkig framtoning på klockan. De verkar dock riktigt tjusiga på gummi och andra band. :) Inte omöjligt att det blir en sådan nån gång i framtiden.
Jag var inte alls sugen på BB36an efter att ha settt den på bild otaliga gånger. Däremot när jag fick se och hålla i den så var kärleken total 😍
Det var en kvalitetskänsla som uppenbarade sig ganska omedelbart för min del.
Min farhåga var att det är lite utav en repmagnet där det snabbt blir synliga användningsspår men nu när den är inkörd så är det bara skönt.
Den gör sig bra med hairlines och synliga spår efter lite drygt 1,5 års användning :) Inget som tar bort helhetsintrycket.

Appropå Sjöö Sandström så har jag fram tills nyligen haft en Worldtimer 36.
Det är nog också en utav mina favoriter utav alla de klockor jag testat och en riktigt bra allroundare.
Däremot det jag inte gillade är att länken har polerade mittlänkar samt ett lås som är aningen fippligt att få upp men det var lite utav en vanesak och till slut fick man till tekniken. Jag gillar klockor främst på länk och det är även synd med den länken att det ej finns någon microjustering.
Trots halvlänkar så var det svårt för min del att hitta ett bra storleksläge.
Provade den även på tillhörande S&S gummit men det var ingen hit för min del.
Men kan det till trots mycket väl tänka mig en sådan igen någon vacker dag :)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag var inte alls sugen på BB36an efter att ha settt den på bild otaliga gånger. Däremot när jag fick se och hålla i den så var kärleken total 😍
Det var en kvalitetskänsla som uppenbarade sig ganska omedelbart för min del.
Min farhåga var att det är lite utav en repmagnet där det snabbt blir synliga användningsspår men nu när den är inkörd så är det bara skönt.
Den gör sig bra med hairlines och synliga spår efter lite drygt 1,5 års användning :) Inget som tar bort helhetsintrycket.

Appropå Sjöö Sandström så har jag fram tills nyligen haft en Worldtimer 36.
Det är nog också en utav mina favoriter utav alla de klockor jag testat och en riktigt bra allroundare.
Däremot det jag inte gillade är att länken har polerade mittlänkar samt ett lås som är aningen fippligt att få upp men det var lite utav en vanesak och till slut fick man till tekniken. Jag gillar klockor främst på länk och det är även synd med den länken att det ej finns någon microjustering.
Trots halvlänkar så var det svårt för min del att hitta ett bra storleksläge.
Provade den även på tillhörande S&S gummit men det var ingen hit för min del.
Men kan det till trots mycket väl tänka mig en sådan igen någon vacker dag :)
Även om länken och justeringen på BB36 kan vara svår att få till så måste jag säga att den verkligen är pang för pengen.
 

v0n

Patek
2-Faktor
36mm är en sweetspot. Gillar 38mm på dykare, men 36 känns perfekt när de gäller vardagsur utan vridring.
De enda ja är lite orolig över med bb36 är de polerade delarna, då jag personligen kan tycka att polering ironiskt sett ibland gör att klockan ibland ser lite... ja billig ut (syftet är väl det motsatta). Baserar de utifrån andra klockor jag sett och ägt. Kan vara associationer som jag har, eller att de var dåligt gjort. På bilder ser de inte ut så på bb36an men sånt är ju svårt att se.

Sjöö Sandström verkar riktigt fina. Har dock lite svårt för silverfärgad vridring till länk, tycker de blir lite för mycket silver helt enkelt. Blir en lite tråkig framtoning på klockan. De verkar dock riktigt tjusiga på gummi och andra band. :) Inte omöjligt att det blir en sådan nån gång i framtiden.
Oj, utifrån det du beskriver är ju BB36 helt tvärtom. Största repmagneten jag ägt, rmegapolerat och ser ut som en spegel.

Sen är ju tråkig framtoning BB36s signum...kan inte bli så mycket tråkigare men det behöver ju såklart inte vara något negativt beroende på användningsområde 🙂
 

Stalrob

Cartier
My 2 cents:
Tycker inte glasringen i stål på wt36 är ett problem - jag upplever den ultimat som smidigare än den på bb36 (förmodligen pga timmgravyren! Men gillar dock den vanliga rs36 snäppet bättre.

Repor är ofrånkomligt om man faktiskt ämnar att använda klockan, oavsett finish. Och tycker personligen inte det är störande längre.

Bb36 är en schysst klocka, men tycker den kändes aningen för bulkig/osmidig, lite som en explorer som käkat för många munkar.
Gillar kronan ppå den däremot!
Full disclosure så är jag inget fan av snowflake visarna heller. Aldrig ägt men testat den flera gånger i timmar, då det var en av mina kandidater.

Angående andrahandsvärdet, så ska jag gå emot strömmen här och säga, ignorera den faktorn helt. Köp vad DU gillar och kommer använda och njuta av, oavsett om det är en DW eller sportrolle och lägg resten på börsen så har du större chans att "få tillbaka pengarna" eller tom. "Tjäna".

Avslutningsvis ta det jag säger med en liten nypa salt, jag blev verkligen ett fan av S&S.
Edit; menar besatt, köpte en rs36, sedan en wt36, sedan en ORC, och nu är en chronolink på ingång.

Obligatoriskt wristshot.

IMG_20210420_124404.jpg
 
Senast ändrad:

Jakob Häll

Cartier
För min del har det aldrig varit ett problem. Tror att man tänker mer på det när man ser på bild än på handleden. :)
Jag var inte alls sugen på BB36an efter att ha settt den på bild otaliga gånger. Däremot när jag fick se och hålla i den så var kärleken total 😍
Det var en kvalitetskänsla som uppenbarade sig ganska omedelbart för min del.
Min farhåga var att det är lite utav en repmagnet där det snabbt blir synliga användningsspår men nu när den är inkörd så är det bara skönt.
Den gör sig bra med hairlines och synliga spår efter lite drygt 1,5 års användning :) Inget som tar bort helhetsintrycket.

Appropå Sjöö Sandström så har jag fram tills nyligen haft en Worldtimer 36.
Det är nog också en utav mina favoriter utav alla de klockor jag testat och en riktigt bra allroundare.
Däremot det jag inte gillade är att länken har polerade mittlänkar samt ett lås som är aningen fippligt att få upp men det var lite utav en vanesak och till slut fick man till tekniken. Jag gillar klockor främst på länk och det är även synd med den länken att det ej finns någon microjustering.
Trots halvlänkar så var det svårt för min del att hitta ett bra storleksläge.
Provade den även på tillhörande S&S gummit men det var ingen hit för min del.
Men kan det till trots mycket väl tänka mig en sådan igen någon vacker dag :)

Ja alltså hairlines är inget jag oroar mig för speciellt. Om klockan känns bra vid köp ska den användas och då får de uppstå repor. Brukar inte tänka att klockan måste hållas i super skick inför senare köp. Så inget större problem.

Oj, utifrån det du beskriver är ju BB36 helt tvärtom. Största repmagneten jag ägt, rmegapolerat och ser ut som en spegel.

Sen är ju tråkig framtoning BB36s signum...kan inte bli så mycket tråkigare men det behöver ju såklart inte vara något negativt beroende på användningsområde 🙂

Vad menar du med helt tvärt om? Utifrån vilket av vad jag skrev? Skrev ganska så mycket.. 😅 Tänker du att de blir mycket silver? Har oftast inget problem med det när de handlar om klockor utan vridring. Oklart varför men då funkar det enligt mig.

Men angående tråkighet kan ja nog hålla med, men av någon konstig anledning är det de mer avskalade och "tråkiga" klockorna jag går igång på. Vilket är konstigt då jag annars gillar en mer färgrann och utstickande stil, i tex kläder.
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: v0n
Topp