• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Step case tråden - för oss som gillar räta vinklar

Hej alla kunniga!

Hoppas på er hjälp alternativt om ni kan peka mig till rätt tråd. Denna har nyligen hamnat i min ägo och jag vet egentligen ingenting om den (mer än att den möter ca 33 mm exkl kronor och är 18 mm melan luggarna) - så är på jakt efter så mkt information som möjligt. Är det step case eller liknar det bara det? Årtal? Verk? Kuriosa? Tänkt användningsområde när den kom (militärt)? Etc?

Tack snälla på förhand!
1AC63EAD-7AB4-4492-A261-14917095373A.jpeg

F96167DE-7D8F-44B1-B07B-B537D8743A11.jpeg

Cool! Kan du poste bilde av baksiden?

Ikke så mye annet å si enn at det er en cool Eterna fra 1930 tallet med
såkalte «hinged lugs» Det er dog ingen «step case» da vinkel på glass-ringen
ikke er 90 grader:)
Tack då vet jag lite mer om den redan:) då blev det kanske fel tråd jag postade i - ber om ursäkt för det.

Ngn som vet var jag bör posta för störst sannolikhet att få veta lite mer?

Härlig tråd och vilka klockor! Jag hoppas snart få posta i tråden för visst torde väl detta kunna benämnas stepcase? Eller? Blir ju lite speciellt med de speciella bandhornen likt Eternan ovan.
317B5ADE-E402-40E7-B1C2-9CFBA8CC3D1A.jpeg

B7672111-CF06-4615-B941-9ED5D89C897C.jpeg

Spännande klocka. Ser dock ut som någon satt en kapsyl på den gamla pushern.

Härlig tråd och vilka klockor! Jag hoppas snart få posta i tråden för visst torde väl detta kunna benämnas stepcase? Eller? Blir ju lite speciellt med de speciella bandhornen likt Eternan ovan.
317B5ADE-E402-40E7-B1C2-9CFBA8CC3D1A.jpeg

B7672111-CF06-4615-B941-9ED5D89C897C.jpeg
Kul, följde den där och roligt att nån här plockade den. Uppdatera gärna med bilder när den är up and running och fixad (läs ren och hel).

Yes! Ja det är lite av en chansning men stål och step känns ju spännande. Liten men hoppas den är naggande god!😀

Hej gott folk! Äntligen loppis-sommar, sprang på denna lilla pärla på nätta 28,8cm. Som ni ser är den märkt med "Terrasse Sport" på tavlan, "Wasserdicht" över sub-sekundarn och sen "Brevet +" på baklocket plus 201679 / 823007. Har inte riktigt fått igång verket, som i sig är helt obrandat och saknar serienummer/märkning helt. Min gissning är att detta är någon som den svenska agenturen för bl.a Longines på 1930-40-talet (Terrasse) tog in och brandade med egen varumärke. Men jag gissar verkligen här, finns inte så mycket att googla fram som det verkar. Någon som sitter på mer info? 5 hela kronor fick jag ge för denna och en en näve annat mög, fyndläge! :p

IMG_3432.jpg

IMG_3424.jpg

IMG_3440.jpg

Tillbaka
Topp