• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Step case tråden - för oss som gillar räta vinklar

Vad är det för storlek på step case modellen? Ser fet ut.
Den är (tyvärr) minstingen i familjen. Ett hår över 30mm, men de är ju rätt grova för sin strl. så de avbildas lite grövre. :D Otroligt fin är den oavsett. :)
Här avbildad med min dagliga 556i på 38,5mm som referens.
IMG_1544.jpg

Den är (tyvärr) minstingen i familjen. Ett hår över 30mm, men de är ju rätt grova för sin strl. så de avbildas lite grövre. :D Otroligt fin är den oavsett. :)
Här avbildad med min dagliga 556i på 38,5mm som referens.
IMG_1544.jpg
Mitt tips på band är att testa ett bund i samma stil som theargonaut på sidan 1 här. Ger mera närvaro åt en fin liten tjockis som annars är i minsta laget.

Mest tänkt som ett diskussionsämne.
Även om jag anser mig själv tänka rätt alla gånger så är det ju inte säkert att alla håller med. ;)

Är det rimligt att kalla detta step case? Personligen hade jag inte gjort det - men andra anser kanske annorlunda?
https://watchoutforsale.com/collect...ngines-sei-tacche-step-case-with-original-box

*Ping* @Diogenes - inget illa menat. Tycker bara att det gått lite inflation i "säljiga" uttryck.
Inte hos dig specifikt, men bägare, droppar och allt det där. :)

Köpte ju själv denna häromveckan eftersom jag tyckte att den var lite roligt steppad.
När jag nu fått hem den så hade jag inte själv valt att kalla den step case, men då tycker jag ändå att det är tydligare än ovan.

0D9A78A2-893C-44C4-AC7E-8F97E903B74B.jpeg

Men som sagt... Jag kanske är helt fel ute?
Oavsett vilket så står det ju var och en ganska fritt att benämna dem som man vill.

@Anders Forsberg

Jag är med dig på att benämningen är vansklig och eftersom jag själv tvekar så är jag beredd att hålla med dig och således reviderar. Benämningen är i sig baserad på ”majoritetsargumentet” - eftersom flertalet liknande modeller benämns som ”step case”
samt att där finns ett ”litet” >step< att tala om så blev benämningen därefter. Men, jag är som sagt beredd att hålla med dig och reviderar således.

Med vänlig hälsning,
D

@Anders Forsberg

Jag är med dig på att benämningen är vansklig och eftersom jag själv tvekar så är jag beredd att hålla med dig och således reviderar. Benämningen är i sig baserad på ”majoritetsargumentet” - eftersom flertalet liknande modeller benämns som ”step case”
samt att där finns ett ”litet” >step< att tala om så blev benämningen därefter. Men, jag är som sagt beredd att hålla med dig och reviderar således.

Med vänlig hälsning,
D
Vet inte om det finns något hundra rätt eller fel - det blir ju lite subjektivt - vet bara att jag inte valt att benämna den så.

Sen blir det ju också lite vanskligt när andra gör det och man då måste haka på för att spela på lika villkor. Definitivt när man har det som business.

Oavsett vilket så är det ju en väldigt charmig klocka!

Vet inte om det finns något hundra rätt eller fel - det blir ju lite subjektivt - vet bara att jag inte valt att benämna den så.

Sen blir det ju också lite vanskligt när andra gör det och man då måste haka på för att spela på lika villkor. Definitivt när man har det som business.

Oavsett vilket så är det ju en väldigt charmig klocka!

Ja, lite så blir det ju!

Men samtidigt vill jag inte att watchoutforsale ska vara en del av problemet vilket det lätt kanske blir när någon ”tror” sig köpa en step case-Longines om det samtidigt råder tveksamheter. Då är det egentligen bättre att inte nämna något alls.

Senast ändrad:
Jag tänker att man kanske kan jämföra fenomet med "gilt", som många slänger sig med. Mina tankar går ju direkt mot Longines lilla tjockis med vinkelräta tydliga steg i boetten och tre hack i baklocket när det kommer till ordet "step case". Sen används begreppet som beskrivning felaktigt eller ej.

Ja, lite så blir det ju!

Men samtidigt vill jag inte vara en del av problemet vilket det lätt kanske blir när någon ”tror” sig köpa en step case-Longines om det samtidigt råder tveksamheter. Då är det egentligen bättre att inte nämna något alls.
Snyggt! :)
Känns som raka motsatsen mot den ban-hammer man fått av Vision eller Shuck - Om man påtalat någonting liknande där.

Senast ändrad:
Så är det.
Skrev dock fel när jag svarade @Aurum.
Klockan mäter 30,1 mm.

Har en Zenith som är 30,5 mm och som jag är helt bekväm med att bära. Denna känns dock (och är de bevisligen, om än bara lite) mindre.
Ja, 30mm är inga problem. 28mm är inte så dumt heller, har en Movado i scarab-boett i den storleken som jag gillar skarpt.
Kan dock tänka mig att Tärnan kan upplevas som mindre, eftersom tavlan ser rätt liten ut i jämförelse med boetten.

Fantastiskt skick. Undrar ju varför inte en sån här klocka går på en Important Timepieces, vad är ens poängen att ha kvalitetsauktioner om man lika gärna slänger ut guldkornen i det dagliga onlineflödet?
Vi får väl anta att Bukowskis säkert varit på säljaren om att det är bättre om klockan får gå på IT, men denne kanske inte var beredd att vänta så länge.
I och med att det relativt nyligen varit en så är det väl snudd på ett halvår till nästa.
Då är det väl kanske inte någon på Bukowskis som riktigt känner för att vara den som ba'... "Du, då får det faktiskt vara. Ta din skruttiga klocka och gå!". ;)

Skämt åsido - men något åt det hållet, kanske.

Vi får väl anta att Bukowskis säkert varit på säljaren om att det är bättre om klockan får gå på IT, men denne kanske inte var beredd att vänta så länge.
I och med att det relativt nyligen varit en så är det väl snudd på ett halvår till nästa.
Då är det väl kanske inte någon på Bukowskis som riktigt känner för att vara den som ba'... "Du, då får det faktiskt vara. Ta din skruttiga klocka och gå!". ;)

Skämt åsido - men något åt det hållet, kanske.
Så är det ju säkert. Tänker alltid att säljare är typ samlare som gärna väntar på "bästa" auktionen men så är det naturligtvis inte, många är ju svensson som inte är så intresserade av att vänta. Och rent pengamässigt så gissar jag att Bukowskis kanske räknar med att skillnaden inte blir så stor på den här typen av klockor där den nischade potentiella kundkretsen nog har rätt bra koll på vad som dyker upp i vilket fall.

Hej alla kunniga!

Hoppas på er hjälp alternativt om ni kan peka mig till rätt tråd. Denna har nyligen hamnat i min ägo och jag vet egentligen ingenting om den (mer än att den möter ca 33 mm exkl kronor och är 18 mm melan luggarna) - så är på jakt efter så mkt information som möjligt. Är det step case eller liknar det bara det? Årtal? Verk? Kuriosa? Tänkt användningsområde när den kom (militärt)? Etc?

Tack snälla på förhand!
1AC63EAD-7AB4-4492-A261-14917095373A.jpeg

F96167DE-7D8F-44B1-B07B-B537D8743A11.jpeg

Hej alla kunniga!

Hoppas på er hjälp alternativt om ni kan peka mig till rätt tråd. Denna har nyligen hamnat i min ägo och jag vet egentligen ingenting om den (mer än att den möter ca 33 mm exkl kronor och är 18 mm melan luggarna) - så är på jakt efter så mkt information som möjligt. Är det step case eller liknar det bara det? Årtal? Verk? Kuriosa? Tänkt användningsområde när den kom (militärt)? Etc?

Tack snälla på förhand!
Superfint ur !! Härlig infästning av krona, och dom läckra byglarna.. du får nog hjälp snart av kunniga här i tråden.

Tillbaka
Topp