• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Låter nice men vill ändå även varna liiite för dem, jag hoppade på ett riktigt bra erbjudande på räntan för några år sedan hos dem men sen efter ngt år eller två så låg de helt plötsligt högre än "vanliga" banker och släpade nu efter rätt mycket med att sänka räntan i takt med riksbanken. Så jag tröttnade o byte nyligen bort dem mot HBanken istället.

Men att hoppa på dem ett tag på ett bra erbjudande är säkert bra bara man sen är på sin vakt.
Exakt samma upplevelse. Kommer inte skaffa det igen. Än mindre via en rekryteringskampanj från random på ett klockforum.

Hur går era tankar när det kommer till buffert?jag och min fru (30 års åldern bägge) med ett barn bor i en bostadsrätt, varav våra fasta utgifter (lån, hyra, mat etc) utgör ca 44% av vår disponibla inkomst per månad. Har idag en buffert på 80k på banken, 500k i fritt sparande på börsen. Jag upplever att bufferten bara ligger och i princip aldrig rörs. Finns det en poäng med att banta bufferten och slänga in mer på börsen? Om man behöver få loss cash så tar det ju ändå inte mer än några dagar.. hur gör ni?

+40, bostadsrätt, sambo, inga barn, bil (helägd), sparkvot dryga 30%. Då räntan på sparkonton gått ner en hel del så har jag valt att flytta över mer till börsen och har en mindre del kvar på buffertkontot. Jag har även en summan på sparkonto som jag beräknar att nästakommande semester kommer att kosta, mest för känslan att inte behöva sälja i en nedgång. Om bufferten inte skulle räcka så får jag helt enkelt sälja av lite av fonderna. Nu har jag aldrig behövt använda bufferten så funderar på att minska den ytterligare till max en månadslön efter skatt. Har även ett kreditkort som kan användas som en sorts buffert tills jag fått sålt av fonder.

Senast ändrad:
Har allt på börsen, men "behöver" inte bilen i vardagen om den går sönder. Tänker att det är mer sannolikt att pengarna ligger där och växer än att vi ska få en stor utgift helt plötsligt som måste betalas pronto. Det som kan hända är självrisker på sånt som går på försäkringar. Sånt löser vi inom de pengar som kommer in per månad. Då är det snarare så att vi hoppar över månadssparandet då och då.
Största risken är mina oplanerade klockköp.

Bra input. Förstår bankernas råd på 2-3 månaders löner, ett relativt enkelt mått. Samtidigt så tycker jag det blir lite skevt för man tar inte hänsyn till vilka kostnader man faktiskt har, de är ju nödvändigtvis inte stora i förhållande till sin lönenivå. Men god tanke att kanske låta hälften få jobba i en indexfond

En sak till att ta hänsyn till.
Har ni ett överförbruk av inkomsten eller är det enkelt att kapa kostnader?

Överförbruk skulle jag säga. Vi lever gott men skulle det knippa hade man kunna göra mycket på utgiftssidan kopplat till mat etc.

Då tror jag att du klarar dig med en lägre buffert.
Personligen skulle jag lätt kunna kapa utgifterna med åtminstone 20k-30k/månad.

Jag har som sagt själv en allt för stor lättåtkomlig buffert. Jag vet vad jag borde göra, men ids inte lägga ner någon som helst energi att ens flytta pengarna.

Då tror jag att du klarar dig med en lägre buffert.
Personligen skulle jag lätt kunna kapa utgifterna med åtminstone 20k-30k/månad.

Jag har som sagt själv en allt för stor lättåtkomlig buffert. Jag vet vad jag borde göra, men ids inte lägga ner någon som helst energi att ens flytta pengarna.
Med din stora buffert och höga amortering, varför inte amortera av med stora delar av bufferten?

Med din stora buffert och höga amortering, varför inte amortera av med stora delar av bufferten?

Även det är ett alternativ.
Jag har slängt in några klumpsummor några gånger. Det senaste året har det inte blivit några klumpamorteringar. Jag snittar runt 15k/mån i amortering och tycker att det är ganska lagom. Max är 100k på 3 månader, ska man amortera mer så måste man ringa eller besöka banken och det prövar jag att undgå.
Ca 1minjon amorterat de senaste 2…..3 åren. Måste vara 3 år

Även det är ett alternativ.
Jag har slängt in några klumpsummor några gånger. Det senaste året har det inte blivit några klumpamorteringar. Jag snittar runt 15k/mån i amortering och tycker att det är ganska lagom. Max är 100k på 3 månader, ska man amortera mer så måste man ringa eller besöka banken och det prövar jag att undgå.
Ca 1minjon amorterat de senaste 2…..3 åren. Måste vara 3 år
Jag har gjort precis tvärt om amorterat 0 och dubblat sparandet på börsen istället (till största del aktier som är lätta att likvidera, Saab, Investor, Sandvik osv.) Visst lånet är kvar men kostar sin ränta och att amortera av 100k extra hade sparat typ 225kr i ränta per månad. Utvecklingen på börsen har varit lite svängig p.g.a tullhot och lite annat men har genererat betydligt mer än 225kr i månaden.
IMG_2563.png

Jag har gjort precis tvärt om amorterat 0 och dubblat sparandet på börsen istället (till största del aktier som är lätta att likvidera, Saab, Investor, Sandvik osv.) Visst lånet är kvar men kostar sin ränta och att amortera av 100k extra hade sparat typ 225kr i ränta per månad. Utvecklingen på börsen har varit lite svängig p.g.a tullhot och lite annat men har genererat betydligt mer än 225kr i månaden.
IMG_2563.png

Ja, jag har långt mer utveckling på både foner och aktieportfölj än jag sparar på räntan.
Tror räntan är typ 1500kr/månad, så det är inte ens några pengar att gnälla över.

Jag amorterar mest för sinnesfridens skull. Hade det varit för ren ekonomisk del, så hade jag nog t.o.m lånat mer pengar och lagt på valfri investering.

Enda lånet jag har är huslånet. Har inte haft billån på…..vette fan när.
Skulle jag däremot låna pengar till bil så hade jag nog inte haft problem med att lägga det lånet på huset

2.39 på 3-månaders Nordea från och med igår. Men villkoren kommer behöva förhandlas i slutet på Januari, ser inte fram emot det
Då löper även den fasta ränta ut på det andra av våra tre lån som vi haft fast ränta på i fyra år.

Har haft Länsförsäkringar på en av bostäderna i över 7 år nu samt spar, bilförsäkringar, hem-och djurförsäkringar på samma ställe. Vid senaste räntesänkningen(September?) var de till och med så snälla att de sänkte min ränterabatt med motsvarande 0.2%. Rätt fult gjort i min mening. Nu fick jag dessutom ett meddelande där det stod att min ränterabatt går ut den sista December. Är det en grej, att ränterabatten "går ut"?

I vilket fall så är jag inte helt nöjd med de 2.94% jag har, så det blir nog byte av bank här inom kort.

Har haft Länsförsäkringar på en av bostäderna i över 7 år nu samt spar, bilförsäkringar, hem-och djurförsäkringar på samma ställe. Vid senaste räntesänkningen(September?) var de till och med så snälla att de sänkte min ränterabatt med motsvarande 0.2%. Rätt fult gjort i min mening. Nu fick jag dessutom ett meddelande där det stod att min ränterabatt går ut den sista December. Är det en grej, att ränterabatten "går ut"?

I vilket fall så är jag inte helt nöjd med de 2.94% jag har, så det blir nog byte av bank här inom kort.
Ränterabatt går förvisso ut men 2,94% är inte särskilt bra så ett ypperligt tillfälle att byta bank

Har också LF och de är väl inte billigast i stan. De gjorde samma sak för mig 1/10, och passade även på att inte följa Riksbankens sänkning förrän några dagar senare. Jag blev lite tjurig och kontaktade dem och de matchade vad jag fick hos SBAB, vilket blev 2.64 vilket jag haft den dess. Fortfarande inte billigast men jag nöjde mig iallafall. Ränterabatten går ut, oftast efter ett år för mig om de inte sagt nåt annat.

Ränterabatten gäller väl 1 år, oavsett bank? De har sänkt min ränterabatt också utan att jag uppmärksammat det. De erbjöd mig en ränta på 2,7% för någon vecka sedan, men jag ska kolla runt. De plockar mig på småpengar och menar att jag behöver flytta min villaförsäkring till dem, men jag är nöjd med Folksam.

2.57% rörligt (3 mån) hos SBAB, snart 2.47% då vi kommer få grönt bolån efter sänkt energiklass i föreningen - orkar inte bråka med storbanker om rabatter som löper ut med jämna mellanrum.

Senast ändrad:
2,35% med grönt bolån hos shb efter senaste sänkningen.

Skandia ger 2,22% med samma förutsättningar, sugen på ett byte mest för att slippa tramsförhandligen varje år.
Via Handelsbanken har vi förvisso ett bolåneskydd som löser halva lånet om en av oss dör, men det går att lösa med separat försäkring också.

Tillbaka
Topp