• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora Lastbilstråden

Hur har det gått för dig? En vecka in nu :) stort lycka till.
Tack!
Jodå, det har väl inte hänt så mycket än och det som har hänt har varit struligt :)
Upprop 9 januari som sagt. Var nog bara i skolan ett par timmar.
På onsdagen den 11:e skulle vi börja på riktigt och då redan klockan 7.
Jag åkte hemifrån 05.30 för att hinna i god tid.

7.05 kommer läraren in och har ett litet upprop med oss. Det första han säger är att vi ska vara på tårna och vara beredda med skyddsskor och väst om det är så att vi ska få köra. (Ibland får de inställda lektioner och om man då är nära sin uppkörning så kan man få en extra lektion med lärare)
Naturligtvis så hade han glömt adapter till datorn så han kunde inte visa sitt bildspel. Han går ut och letar och kommer tillbaka efter en kvart. Nähä, den passade inte.
Till slut så kommer han på att vi kan byta klassrum, vilket vi gör. 7.45 kom vi äntligen igång.
Han var visst inte på tårna…

Så förra veckan hade jag en halvdan lektion på onsdag förmiddag. Därefter skulle vi jobba hemma resten av veckan och så skulle de höra av sig när vi skulle komma in nästa gång.
I fredags fick vi besked att vi ska vara på skolan för teori eftermiddagar på onsdagar och torsdagar fram till april. De sades ingenting om vad vi skulle pyssla med eller ens när vi ska ha praktik.
Jag som jobbat med utbildning i 20 år förfasas lite över den bristande planeringen över lag. Ingen vet någonting men de är supertydliga med att de verkligen inte vet eller kan svara någonting om CSN.
Jag går ju för att jag vill ha mitt CE-kort och det kommer jag nog att lösa mycket på egen hand. Jag har läst igenom böckerna och kollat på en hel del Youtube-klipp
Men när det kommer till praktik så vill jag ju verkligen få hjälp! Det kan jag inte lösa på egen hand.

Nu har jag bara haft en enda lektion så jag hoppas att det blir bättre veckan som kommer. Jag har ganska många frågor som jag hoppas få besvarade i morgon när jag kommer till skolan.

Det kanske är någon här som vet något bra åkeri i Mälardalen/Norra Västmanland så nära Fagersta som möjligt där jag kan ha praktik?


 
Tack!
Jodå, det har väl inte hänt så mycket än och det som har hänt har varit struligt :)
Upprop 9 januari som sagt. Var nog bara i skolan ett par timmar.
På onsdagen den 11:e skulle vi börja på riktigt och då redan klockan 7.
Jag åkte hemifrån 05.30 för att hinna i god tid.

7.05 kommer läraren in och har ett litet upprop med oss. Det första han säger är att vi ska vara på tårna och vara beredda med skyddsskor och väst om det är så att vi ska få köra. (Ibland får de inställda lektioner och om man då är nära sin uppkörning så kan man få en extra lektion med lärare)
Naturligtvis så hade han glömt adapter till datorn så han kunde inte visa sitt bildspel. Han går ut och letar och kommer tillbaka efter en kvart. Nähä, den passade inte.
Till slut så kommer han på att vi kan byta klassrum, vilket vi gör. 7.45 kom vi äntligen igång.
Han var visst inte på tårna…

Så förra veckan hade jag en halvdan lektion på onsdag förmiddag. Därefter skulle vi jobba hemma resten av veckan och så skulle de höra av sig när vi skulle komma in nästa gång.
I fredags fick vi besked att vi ska vara på skolan för teori eftermiddagar på onsdagar och torsdagar fram till april. De sades ingenting om vad vi skulle pyssla med eller ens när vi ska ha praktik.
Jag som jobbat med utbildning i 20 år förfasas lite över den bristande planeringen över lag. Ingen vet någonting men de är supertydliga med att de verkligen inte vet eller kan svara någonting om CSN.
Jag går ju för att jag vill ha mitt CE-kort och det kommer jag nog att lösa mycket på egen hand. Jag har läst igenom böckerna och kollat på en hel del Youtube-klipp
Men när det kommer till praktik så vill jag ju verkligen få hjälp! Det kan jag inte lösa på egen hand.

Nu har jag bara haft en enda lektion så jag hoppas att det blir bättre veckan som kommer. Jag har ganska många frågor som jag hoppas få besvarade i morgon när jag kommer till skolan.

Det kanske är någon här som vet något bra åkeri i Mälardalen/Norra Västmanland så nära Fagersta som möjligt där jag kan ha praktik?
Trist att höra att det känns så … oklart alltihop. Hoppas det blir bättre 👍

I mitt jobb har jag mycket att göra både med Logfab i Borlänge och Enköpings åkeri i Enköping. Kan varmt rekommendera dom.
 
Tack!
Jodå, det har väl inte hänt så mycket än och det som har hänt har varit struligt :)
Upprop 9 januari som sagt. Var nog bara i skolan ett par timmar.
På onsdagen den 11:e skulle vi börja på riktigt och då redan klockan 7.
Jag åkte hemifrån 05.30 för att hinna i god tid.

7.05 kommer läraren in och har ett litet upprop med oss. Det första han säger är att vi ska vara på tårna och vara beredda med skyddsskor och väst om det är så att vi ska få köra. (Ibland får de inställda lektioner och om man då är nära sin uppkörning så kan man få en extra lektion med lärare)
Naturligtvis så hade han glömt adapter till datorn så han kunde inte visa sitt bildspel. Han går ut och letar och kommer tillbaka efter en kvart. Nähä, den passade inte.
Till slut så kommer han på att vi kan byta klassrum, vilket vi gör. 7.45 kom vi äntligen igång.
Han var visst inte på tårna…

Så förra veckan hade jag en halvdan lektion på onsdag förmiddag. Därefter skulle vi jobba hemma resten av veckan och så skulle de höra av sig när vi skulle komma in nästa gång.
I fredags fick vi besked att vi ska vara på skolan för teori eftermiddagar på onsdagar och torsdagar fram till april. De sades ingenting om vad vi skulle pyssla med eller ens när vi ska ha praktik.
Jag som jobbat med utbildning i 20 år förfasas lite över den bristande planeringen över lag. Ingen vet någonting men de är supertydliga med att de verkligen inte vet eller kan svara någonting om CSN.
Jag går ju för att jag vill ha mitt CE-kort och det kommer jag nog att lösa mycket på egen hand. Jag har läst igenom böckerna och kollat på en hel del Youtube-klipp
Men när det kommer till praktik så vill jag ju verkligen få hjälp! Det kan jag inte lösa på egen hand.

Nu har jag bara haft en enda lektion så jag hoppas att det blir bättre veckan som kommer. Jag har ganska många frågor som jag hoppas få besvarade i morgon när jag kommer till skolan.

Det kanske är någon här som vet något bra åkeri i Mälardalen/Norra Västmanland så nära Fagersta som möjligt där jag kan ha praktik?
kolla upp thomas mattsson på youtube

hans utbildningsklipp är riktigt lärorika!!!!!
 
Trist att höra att det känns så … oklart alltihop. Hoppas det blir bättre 👍

I mitt jobb har jag mycket att göra både med Logfab i Borlänge och Enköpings åkeri i Enköping. Kan varmt rekommendera dom.
Enköping blir lite väl långt att pendla känner jag. Men Logfab ska jag kolla upp! 👍
kolla upp thomas mattsson på youtube

hans utbildningsklipp är riktigt lärorika!!!!!
Har kollat de flesta av hans klipp redan! 😃
 
En liten uppdatering:
Skrev och klarade det första teoriprovet på C igår. Kändes otroligt skönt att ha detta första hinder avklarat.
Har kört en hel del simulator. Känns ändå som att det gett en del och det är ganska roligt. Har ännu inte kommit i närheten av en riktig lastbil.
B8A2F20D-D072-43A3-9F44-F7012CAA31DE.jpeg

3ABEEF19-B02E-495B-9F89-44D0B106B306.jpeg


Vi har haft lektion två eftermiddagar i veckan men har inte hört något om hur det ser ut framöver med praktik. Lektionerna är bra och jag har lärt mig en hel del om lastvikter, lastsäkring och sånt.

Flera av oss har efterfrågat hjullastarutbildning. Skolan kan lösa det men eftersom det inte ingår i utbildningen så blir det rätt dyrt. Möjligheten finns dock att köpa hjullastarutbildning och även kranutbildning via ett företag i Falun.
Fråga: Är det värt det eller är det något man får ändå via arbetsgivare?
 
En liten uppdatering:
Skrev och klarade det första teoriprovet på C igår. Kändes otroligt skönt att ha detta första hinder avklarat.
Har kört en hel del simulator. Känns ändå som att det gett en del och det är ganska roligt. Har ännu inte kommit i närheten av en riktig lastbil.
B8A2F20D-D072-43A3-9F44-F7012CAA31DE.jpeg

3ABEEF19-B02E-495B-9F89-44D0B106B306.jpeg


Vi har haft lektion två eftermiddagar i veckan men har inte hört något om hur det ser ut framöver med praktik. Lektionerna är bra och jag har lärt mig en hel del om lastvikter, lastsäkring och sånt.

Flera av oss har efterfrågat hjullastarutbildning. Skolan kan lösa det men eftersom det inte ingår i utbildningen så blir det rätt dyrt. Möjligheten finns dock att köpa hjullastarutbildning och även kranutbildning via ett företag i Falun.
Fråga: Är det värt det eller är det något man får ändå via arbetsgivare?
Det är nog olika om arbetsgivare står för det.
Jag fick mitt av min arbetsgivare.
Jag kör hjullastare imellanåt har dock inget kort.
Jag hade inte bekostat det själv om jag inte vet det nyttjas.
 
En liten uppdatering:
Skrev och klarade det första teoriprovet på C igår. Kändes otroligt skönt att ha detta första hinder avklarat.
Har kört en hel del simulator. Känns ändå som att det gett en del och det är ganska roligt. Har ännu inte kommit i närheten av en riktig lastbil.
B8A2F20D-D072-43A3-9F44-F7012CAA31DE.jpeg

3ABEEF19-B02E-495B-9F89-44D0B106B306.jpeg


Vi har haft lektion två eftermiddagar i veckan men har inte hört något om hur det ser ut framöver med praktik. Lektionerna är bra och jag har lärt mig en hel del om lastvikter, lastsäkring och sånt.

Flera av oss har efterfrågat hjullastarutbildning. Skolan kan lösa det men eftersom det inte ingår i utbildningen så blir det rätt dyrt. Möjligheten finns dock att köpa hjullastarutbildning och även kranutbildning via ett företag i Falun.
Fråga: Är det värt det eller är det något man får ändå via arbetsgivare?
Kan inte svara på något gällande hjullastare. Men däremot kran då företaget jag jobbar på är systerföretag, och delar lokaler, med en av de större kranaktörerna på den svenska marknaden. Kanske varierar något i Sverige beroende på ort man är verksam på osv. Men kranförarbeviset tycker jag inte du ska betala några större pengar för. Vi internutbildar de flesta kranförare själva och vad jag förstått är det ganska simpelt att få ett kranförarbevis. Till våra tornkranar känns det ibland som vilken tomte som helst får jobb och hux flux kör de monstruösa tornkranar på diverse byggen. Och till våra mobilare är problemet för oss att hitta vettigt folk med just C-kort. För själva krandelen löses som sagt relativt enkelt internt. Kanske varierar över Sverige som jag skrev tidigare men så är det åtminstone för oss. Vi är verksamma i Mellansverige med majoriteten av kranarna i Mälardalen/Sthlm. Men även ett gäng norröver (hela vägen upp till Kiruna) och ett fåtal söderöver. Kuriosa, det är vi som har Sveriges högsta kran på ett skrytbygge som går sådär i bratteland 😬
 
En liten uppdatering:
Skrev och klarade det första teoriprovet på C igår. Kändes otroligt skönt att ha detta första hinder avklarat.
Har kört en hel del simulator. Känns ändå som att det gett en del och det är ganska roligt. Har ännu inte kommit i närheten av en riktig lastbil.
B8A2F20D-D072-43A3-9F44-F7012CAA31DE.jpeg

3ABEEF19-B02E-495B-9F89-44D0B106B306.jpeg


Vi har haft lektion två eftermiddagar i veckan men har inte hört något om hur det ser ut framöver med praktik. Lektionerna är bra och jag har lärt mig en hel del om lastvikter, lastsäkring och sånt.

Flera av oss har efterfrågat hjullastarutbildning. Skolan kan lösa det men eftersom det inte ingår i utbildningen så blir det rätt dyrt. Möjligheten finns dock att köpa hjullastarutbildning och även kranutbildning via ett företag i Falun.
Fråga: Är det värt det eller är det något man får ändå via arbetsgivare?
Hur går det för dig?

Har du börjat tänka mer på vad du vill göra?

Hjullastare är väl alltid bra att ha men rätt ofta så kan man ju få låna det mesta utan kort om det bara ska användas en kortare tid


Ungefär som när man behöver en stege på ett skanska bygge...

Skanska har förbjudit stegar men det är helt okej att låna en lift även om man ej har liftkort :hilarious:
 
Senast ändrad:
Kan inte svara på något gällande hjullastare. Men däremot kran då företaget jag jobbar på är systerföretag, och delar lokaler, med en av de större kranaktörerna på den svenska marknaden. Kanske varierar något i Sverige beroende på ort man är verksam på osv. Men kranförarbeviset tycker jag inte du ska betala några större pengar för. Vi internutbildar de flesta kranförare själva och vad jag förstått är det ganska simpelt att få ett kranförarbevis. Till våra tornkranar känns det ibland som vilken tomte som helst får jobb och hux flux kör de monstruösa tornkranar på diverse byggen. Och till våra mobilare är problemet för oss att hitta vettigt folk med just C-kort. För själva krandelen löses som sagt relativt enkelt internt. Kanske varierar över Sverige som jag skrev tidigare men så är det åtminstone för oss. Vi är verksamma i Mellansverige med majoriteten av kranarna i Mälardalen/Sthlm. Men även ett gäng norröver (hela vägen upp till Kiruna) och ett fåtal söderöver. Kuriosa, det är vi som har Sveriges högsta kran på ett skrytbygge som går sådär i bratteland 😬
Vart jobbar du?
Binsell?

Jag tror @Moorflax tänker på lastbilskran eller har jag fel?

Kör själv mobilare i gbg .....
 
Hur går det för dig?

Har du börjat tänka mer på vad du vill göra?

Hjullastare är väl alltid bra att ha men rätt ofta så kan man ju få låna det mesta utan kort om det bara ska användas en kortare tid


Ungefär som när man behöver en stege på ett skanska bygge...

Skanska har förbjudit stegar men det är helt okej att låna en lift även om man ej har liftkort :hilarious:
Det går segt….
Yrkesakademin i Falun har inte direkt levererat. Vi hade blivit lovade att få göra en uppkörning innan praktiken. Jag går på praktik vecka 19 så det lär inte bli av.
Företaget jag ska vara på, Ernst express i Avesta, och många andra företag, vill att man har ett körkort om man ska få köra något på praktiken.
Blir väl att sitta bredvid och glo. 😢

Över lag så har utbildningen varit trött. Jag började i januari och jag har kört 6-7 lektioner, haft teori två eftermiddagar i veckan och planering av lektioner har varit obefintlig.
Nu har det bytts lärare och administrativ personal. Hoppas det blir bättre.

Jag tänker en del på tankbil eller mjölkbil. Men den lite hemliga drömmen är nog timmerbil.
Det är just nu inte så viktigt. Bara jag får kortet så känns det som att jag kan ta det beslutet då.
Hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag tagit körkortet privat.
 
Det går segt….
Yrkesakademin i Falun har inte direkt levererat. Vi hade blivit lovade att få göra en uppkörning innan praktiken. Jag går på praktik vecka 19 så det lär inte bli av.
Företaget jag ska vara på, Ernst express i Avesta, och många andra företag, vill att man har ett körkort om man ska få köra något på praktiken.
Blir väl att sitta bredvid och glo. 😢

Över lag så har utbildningen varit trött. Jag började i januari och jag har kört 6-7 lektioner, haft teori två eftermiddagar i veckan och planering av lektioner har varit obefintlig.
Nu har det bytts lärare och administrativ personal. Hoppas det blir bättre.

Jag tänker en del på tankbil eller mjölkbil. Men den lite hemliga drömmen är nog timmerbil.
Det är just nu inte så viktigt. Bara jag får kortet så känns det som att jag kan ta det beslutet då.
Hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag tagit körkortet privat.
Oj!

Låter ju inte alls kul!

Jag tog mitt c-kort på 2-2.5 månader men då hade jag visserligen mitt D-kort sedan tidigare och behövde bara gå ykb i en vecka och sen skriva upp ykb provet igen

Hur har körningen känts dessa gånger?
Känns det logiskt?



Timmerbil låter spännande men det är kanske inget man ska hoppa på direkt med tanke på all galen backning och så??


Inte sugen på kranbil,mobilkran eller tex betongbil,betongpump eller så?

En stor monteringskran är ju rätt häftigt om du gillar problemlösning



Alla kan ju köra lastbil men sen är ju de stora vart man ska nischa sig mot...
Jag tröttnar lätt om man bara ska köra och vill gärna ha lite annat spännande vid sidan av.


Jag är just nu mobilkranslärling på ett av dom större bolagen i Västra Sverige.
 
Det går segt….
Yrkesakademin i Falun har inte direkt levererat. Vi hade blivit lovade att få göra en uppkörning innan praktiken. Jag går på praktik vecka 19 så det lär inte bli av.
Företaget jag ska vara på, Ernst express i Avesta, och många andra företag, vill att man har ett körkort om man ska få köra något på praktiken.
Blir väl att sitta bredvid och glo. 😢

Över lag så har utbildningen varit trött. Jag började i januari och jag har kört 6-7 lektioner, haft teori två eftermiddagar i veckan och planering av lektioner har varit obefintlig.
Nu har det bytts lärare och administrativ personal. Hoppas det blir bättre.

Jag tänker en del på tankbil eller mjölkbil. Men den lite hemliga drömmen är nog timmerbil.
Det är just nu inte så viktigt. Bara jag får kortet så känns det som att jag kan ta det beslutet då.
Hade jag vetat vad jag vet nu så hade jag tagit körkortet privat.

Tråkigt att utbildningen verkar vara värdelös.

Jag har kört lastbil sedan 95 och tankbil på diverse oljebolag sedan 07.
Om du vill köra tank så rekommenderar jag att du får tillräckligt mycket körvana så att du inte är ett dugg osäker på själva framförandet av lastbilen.
Börja med att köra nåt smidigt som genererar många mil som tex flis eller köra byten på natten för tex Schenker.

Den stora (svåra) biten med att köra bränsle är lastning/lossning och INTE att köra.
"Förr" så hade bolagen krav på att man skulle ha 5 års erfarenhet från andra lastbilsjobb, något som nu helt verkar ha försvunnit tyvärr.
Om du i framtiden kommer köra för nåt oljebolag som har kunder inom skogsindustrin så kommer du få din beskärda del av skogskörning.

Den stora skillnaden mellan att köra mjölk och bränsle är tidsstyrningen. Mjölkbilar har oftast ett tidsschema på lastningarna de ska följa medans vi inom bränsle kan planera dagen själva betydligt mer.

Jag skulle just nu inte kunna tänka mig att köra annat än bränsle, lagom dos av stress, jävlighet och slapphet. Medans att tex köra åt DHL enbart leder till stress, upprördhet och ständiga självmordstankar 😅

När man leverar gods till en av DHLs kunder så är man antingen för sen, för tidig eller bara besvärlig som behöver hjälp med att lossa tex de 753 st vinterdäck som kunden har beställt.
Medans en oljekund nästan alltid är glad och tacksam när vi kommer med en leverans.

Snapchat-1949163420.jpg


Den tråkiga biten med att köra tankbil är att på ungefär var femte mack så står det antingen en personbil eller lastbil på vår lossningsplats med ursäkten "jag ska bara" eller "jag har bara 22 minuter kvar på rasten"
Bilen på bilden parkerades medans jag lossade. När jag kört fram för att lossa släpet så kom säljaren i 35 årsåldern fram och frågade hur han skulle kunna köra därifrån eftersom jag parkerat in honom.
Jag ryckte på axlarna och sa att det bryr jag mig om lika lite som han bryr sig om att hindra mig i mitt arbete 🤗
 
Senast ändrad:
Tråkigt att utbildningen verkar vara värdelös.

Jag har kört lastbil sedan 95 och tankbil på diverse oljebolag sedan 07.
Om du vill köra tank så rekommenderar jag att du får tillräckligt mycket körvana så att du inte är ett dugg osäker på själva framförandet av lastbilen.
Börja med att köra nåt smidigt som genererar många mil som tex flis eller köra byten på natten för tex Schenker.

Den stora (svåra) biten med att köra bränsle är lastning/lossning och INTE att köra.
"Förr" så hade bolagen krav på att man skulle ha 5 års erfarenhet från andra lastbilsjobb, något som nu helt verkar ha försvunnit tyvärr.
Om du i framtiden kommer köra för nåt oljebolag som har kunder inom skogsindustrin så kommer du få din beskärda del av skogskörning.

Den stora skillnaden mellan att köra mjölk och bränsle är tidsstyrningen. Mjölkbilar har oftast ett tidsschema på lastningarna de ska följa medans vi inom bränsle kan planera dagen själva betydligt mer.

Jag skulle just nu inte kunna tänka mig att köra annat än bränsle, lagom dos av stress, jävlighet och slapphet. Medans att tex köra åt DHL enbart leder till stress, upprördhet och ständiga självmordstankar 😅

När man leverar gods till en av DHLs kunder så är man antingen för sen, för tidig eller bara besvärlig som behöver hjälp med att lossa tex de 753 st vinterdäck som kunden har beställt.
Medans en oljekund nästan alltid är glad och tacksam när vi kommer med en leverans.

Snapchat-1949163420.jpg


Den tråkiga biten med att köra tankbil är att på ungefär var femte mack så står det antingen en personbil eller lastbil på vår lossningsplats med ursäkten "jag ska bara" eller "jag har bara 22 minuter kvar på rasten"
Bilen på bilden parkerades medans jag lossade. När jag kört fram för att lossa släpet så kom säljaren i 35 årsåldern fram och frågade hur han skulle kunna köra därifrån eftersom jag parkerat in honom.
Jag ryckte på axlarna och sa att det bryr jag mig om lika lite som han bryr sig om att hindra mig i mitt arbete 🤗
"Behöver tyvärr ta ut 45 min rast efteråt också"
 
Tråkigt att utbildningen verkar vara värdelös.

Jag har kört lastbil sedan 95 och tankbil på diverse oljebolag sedan 07.
Om du vill köra tank så rekommenderar jag att du får tillräckligt mycket körvana så att du inte är ett dugg osäker på själva framförandet av lastbilen.
Börja med att köra nåt smidigt som genererar många mil som tex flis eller köra byten på natten för tex Schenker.

Den stora (svåra) biten med att köra bränsle är lastning/lossning och INTE att köra.
"Förr" så hade bolagen krav på att man skulle ha 5 års erfarenhet från andra lastbilsjobb, något som nu helt verkar ha försvunnit tyvärr.
Om du i framtiden kommer köra för nåt oljebolag som har kunder inom skogsindustrin så kommer du få din beskärda del av skogskörning.

Den stora skillnaden mellan att köra mjölk och bränsle är tidsstyrningen. Mjölkbilar har oftast ett tidsschema på lastningarna de ska följa medans vi inom bränsle kan planera dagen själva betydligt mer.

Jag skulle just nu inte kunna tänka mig att köra annat än bränsle, lagom dos av stress, jävlighet och slapphet. Medans att tex köra åt DHL enbart leder till stress, upprördhet och ständiga självmordstankar 😅

När man leverar gods till en av DHLs kunder så är man antingen för sen, för tidig eller bara besvärlig som behöver hjälp med att lossa tex de 753 st vinterdäck som kunden har beställt.
Medans en oljekund nästan alltid är glad och tacksam när vi kommer med en leverans.

Snapchat-1949163420.jpg


Den tråkiga biten med att köra tankbil är att på ungefär var femte mack så står det antingen en personbil eller lastbil på vår lossningsplats med ursäkten "jag ska bara" eller "jag har bara 22 minuter kvar på rasten"
Bilen på bilden parkerades medans jag lossade. När jag kört fram för att lossa släpet så kom säljaren i 35 årsåldern fram och frågade hur han skulle kunna köra därifrån eftersom jag parkerat in honom.
Jag ryckte på axlarna och sa att det bryr jag mig om lika lite som han bryr sig om att hindra mig i mitt arbete 🤗
Wow, tack som 17 för den berättelsen!
Jag blev mer sugen på tank nu, men har hört det där med körvanan. Låter ju klokt såklart.
Ska träffa Ernsts Express imorrn och snacka om kommande tre veckors praktik.
 
Oj!

Låter ju inte alls kul!

Jag tog mitt c-kort på 2-2.5 månader men då hade jag visserligen mitt D-kort sedan tidigare och behövde bara gå ykb i en vecka och sen skriva upp ykb provet igen

Hur har körningen känts dessa gånger?
Känns det logiskt?



Timmerbil låter spännande men det är kanske inget man ska hoppa på direkt med tanke på all galen backning och så??


Inte sugen på kranbil,mobilkran eller tex betongbil,betongpump eller så?

En stor monteringskran är ju rätt häftigt om du gillar problemlösning



Alla kan ju köra lastbil men sen är ju de stora vart man ska nischa sig mot...
Jag tröttnar lätt om man bara ska köra och vill gärna ha lite annat spännande vid sidan av.


Jag är just nu mobilkranslärling på ett av dom större bolagen i Västra Sverige.

Mobilkran ser onekligen häftigt ut och skulle vara något jag absolut skulle vilja prova. Men eftersom jag i det här läget in inte vet någonting om någonting så är ju allt lite roligt och häftigt, så mina åsikter kan ändras fort. ;)
Jag har kört över 80 timmar i simulator men bara ett fåtal lektioner på riktigt. Det har ändå känts ganska så bra. Jag har fått lite skäll för att jag kommer för fort in i rondeller och så. Sista lektionen gick det bättre så jag har har nog förbättrat mig där.
Jag brukar tänka att jag ska köra lastbil även när jag åker vanlig bil.
På måndag blir det praktik men jag vet inte annat än att jag ska träffa en Billy kvart i sex. Jag kommer ju inte att få köra något men hoppas jag iaf kan få med mig något matnyttigt.
 
Mobilkran ser onekligen häftigt ut och skulle vara något jag absolut skulle vilja prova. Men eftersom jag i det här läget in inte vet någonting om någonting så är ju allt lite roligt och häftigt, så mina åsikter kan ändras fort. ;)
Jag har kört över 80 timmar i simulator men bara ett fåtal lektioner på riktigt. Det har ändå känts ganska så bra. Jag har fått lite skäll för att jag kommer för fort in i rondeller och så. Sista lektionen gick det bättre så jag har har nog förbättrat mig där.
Jag brukar tänka att jag ska köra lastbil även när jag åker vanlig bil.
På måndag blir det praktik men jag vet inte annat än att jag ska träffa en Billy kvart i sex. Jag kommer ju inte att få köra något men hoppas jag iaf kan få med mig något matnyttigt.
Tror mitt rekord med gamla bilen var 122 i en nedförsbacke påväg upp mot Strömstad en väldigt tidig morgon :hilarious:

Saker man gör när man kör lastbilar där man ej behöver ha förarkort i :angel::angel:


Det kan vara svårt i början när man ska ta det lugnt men inte för lugnt på vägarna

Motorbromsen är din bästa vän helt enkelt

Och ta din plats i trafiken
Var inte rädd för att ta för mycket plats!


Snart sitter du i hytten, skitt som fan, kör i dina 90 och dunkar rasmus gozzi på högsta volym!



Nu ska jag inte vara sån men försök att hitta din grej i yrket för det är så jäkla brett med vad man egentligen kan göra!

Vill du sluka mil å stressa i trafiken så kör styckegods

Är du lat och vill ha det gött så börja köra tank/bulk eller schakt...

Gillar du utmaningar så är ju lastbilskranar lite spännande


Kan lägga in ett gott ord om betongvärlden!

Otroligt bra körningar
Rätt varierande men finns dagar då man kan kör från fabrik till samma betongpump 8- 10 gånger

Sen får man åka ut och lägga betong själv också med en hydraulisk ränna...
Roterbil_9M2014035_DSC0637.jpg


Efter man kört den ett tag kan man sen gå över och köra pump och tjäna massa pengar
FB_IMG_1683390123376.jpg

Dock är det ett jävla adhd jobb om man gillar att ha action hela tiden
 
En liten uppdatering efter att ha avklarat tre veckors praktik på Ernsts Express:
Jag har som jag skrev tidigare inte fått köra upp för C ännu.
Därför har inte företaget låtit mig fått övningsköra något.
Jag har åkt med 6-7 pers vilket har varit bra. Alla kör olika och man kan snappa upp en del trots att man bara sitter bredvid. Om jag inte har tjatat så har förarna inte låtit mig göra så mycket. Jag har tjatat och visat intresse så jag har ändå rangerat en del, spänt fast 20-tons plåtrullar med spännbjörnar och andra enklare saker.
På Ernst så är det en del bulkkörning där man hämtar kalk från Rättvik till Bruket i Avesta.

IMG_6549.jpeg

IMG_6556.jpeg


Den sista tiden har jag dock fått tippa last och även kört upp på vågen i Rättvik. (He**ete vad smalt det är)
Jag har även fått backa in i båset på bruket i Avesta med släp. Detta har gått väldigt bra de sista gångerna! Känns kanon och jag har fått in snitsen på det. (tror jag)
Föraren som låtit mig göra allt detta är jag skyldig ett stort tack!

Under praktiken så har skolan tagit bort ännu en dag teori. Torsdag eftermiddagar tycker de räcker för oss. Vi har inte tillgång till körplanen och kan därför inte testa att backa eller ens öva på lastsäkring.
Yrkesakademin i Falun är kass på riktigt.
Med facit i hand så skulle jag ha tagit kortet privat 🤔


IMG_6546.jpeg

IMG_6530.png
IMG_6528.jpeg
 
En liten uppdatering efter att ha avklarat tre veckors praktik på Ernsts Express:
Jag har som jag skrev tidigare inte fått köra upp för C ännu.
Därför har inte företaget låtit mig fått övningsköra något.
Jag har åkt med 6-7 pers vilket har varit bra. Alla kör olika och man kan snappa upp en del trots att man bara sitter bredvid. Om jag inte har tjatat så har förarna inte låtit mig göra så mycket. Jag har tjatat och visat intresse så jag har ändå rangerat en del, spänt fast 20-tons plåtrullar med spännbjörnar och andra enklare saker.
På Ernst så är det en del bulkkörning där man hämtar kalk från Rättvik till Bruket i Avesta.

IMG_6549.jpeg

IMG_6556.jpeg


Den sista tiden har jag dock fått tippa last och även kört upp på vågen i Rättvik. (He**ete vad smalt det är)
Jag har även fått backa in i båset på bruket i Avesta med släp. Detta har gått väldigt bra de sista gångerna! Känns kanon och jag har fått in snitsen på det. (tror jag)
Föraren som låtit mig göra allt detta är jag skyldig ett stort tack!

Under praktiken så har skolan tagit bort ännu en dag teori. Torsdag eftermiddagar tycker de räcker för oss. Vi har inte tillgång till körplanen och kan därför inte testa att backa eller ens öva på lastsäkring.
Yrkesakademin i Falun är kass på riktigt.
Med facit i hand så skulle jag ha tagit kortet privat 🤔


IMG_6546.jpeg

IMG_6530.png
IMG_6528.jpeg
Angående teorin så kan jag tipsa om thomas Mattsson på Youtube

Han är super bra på att förklara teorin på ett vettigt sätt



Hans videos hjälpte mig en hel del!

Har tänkt gå och ta ce nu till hösten så jag ska börja plugga lite smått själv nu
 
Tillbaka
Topp