• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora Lastbilstråden

Edin

Panerai
En annan är mallig för sitt nya BE-kort sen ser man era ekipage och blir sjukt imponerad (och inte så mallig längre)!!

Själv har jag kört sönder tre stödhjul och ett släpljus. Allt är ju relativt men en ABS kabel kan inte vara det värsta man kan ha sönder på en lastbil sett vare sig till pengar eller tid att laga. Bara lära av sina misstag.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Dags för en liten uppdatering.
Som ni vet så fick jag jobb på Ernsts Express i Avesta som chaufför av en lastväxlare. Volvos FH500 är det som gäller. Där är jag kvar fortfarande och har inga planer på att byta.
Som ny så får man hoppa omkring på olika bilar. Avbytare kallar de det.
Tanken är att man ska jobba tiotimmarsdagar med en dag ledigt i veckan. Av detta har det blivit INTET! Jag har haft två lediga dagar sedan oktober.
Det har blivit 55- och 60timmars veckor mest hela tiden.
Klagar inte men börjar bli sliten. När man får "egen" bil och fast anställning så brukar sådant ordna upp sig enligt kollegorna.

Har även hunnit med att ligga borta tre gånger. Alla tre gånger har jag kört kol ner till Landskrona. Lite mysigt att ligga över i bilen måste jag säga.

Något som har slagit mig är alla olika människor man träffar. Jag har nog lyckats arbeta upp en social förmåga och tycker nog att jag kan handskas ganska bra med folk. Jag brukar vara ödmjuk och direkt erkänna att jag är ny och inte har koll på läget. Ibland räcker inte det och några gånger har jag träffat på riktiga surputtar. Det som gjort mig mest förvånad är att alla de som är sura och griniga är 50+gubbs i min ålder! De yngre är oftast supertrevliga! Har ännu inte träffat på en otrevlig kvinna.

Har jag gjort bort mig något mer då? Jodå.... det har jag ju såklart.
Före jul skulle jag åka till hamnen i Västerås och hämta crom (ser ut som vanliga stenar typ) som skulle upp till Sandviken. Det var ytterst viktigt att burkarna skulle täckas. Dum som jag är så skottar jag inte ur burkarna innan jag åker iväg vilket medför att dessa är fulla med snö. Jag lastar i Västerås, täcker burkarna med presenning och åker till Sandviken. Efter ett tag ringer de från Västerås och säger att de fått skäll av Sandviken för att det var en massa snö i materialet.
Jag fattar att jag gjort bort mig och får både pudla och göra total avbön. Skittråkigt...

De senaste veckorna har jag haft tur och fått en och samma bil då den killen haft semester. I morgon kommer han tillbaka och jag får fortsätta hoppa runt på olika bilar.

Vet inte hur det ser ut i era delar av landet men i södra Dalarna är det vinter kan jag säga! De första svängarna till Karlskoga över Gyttorpsvägen var hemska. jag var inte alls säker på att jag skulle komma helskinnad fram eller tillbaka.
Det gick ändå bra och nu har jag fått en helt annan säkerhet och jag är inte lika rädd för halkan.
Är tacksam att jag kommit igenom vintern så här långt. Jag har lärt mig massor!
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Dags för en liten uppdatering.
Som ni vet så fick jag jobb på Ernsts Express i Avesta som chaufför av en lastväxlare. Volvos FH500 är det som gäller. Där är jag kvar fortfarande och har inga planer på att byta.
Som ny så får man hoppa omkring på olika bilar. Avbytare kallar de det.
Tanken är att man ska jobba tiotimmarsdagar med en dag ledigt i veckan. Av detta har det blivit INTET! Jag har haft två lediga dagar sedan oktober.
Det har blivit 55- och 60timmars veckor mest hela tiden.
Klagar inte men börjar bli sliten. När man får "egen" bil och fast anställning så brukar sådant ordna upp sig enligt kollegorna.

Har även hunnit med att ligga borta tre gånger. Alla tre gånger har jag kört kol ner till Landskrona. Lite mysigt att ligga över i bilen måste jag säga.

Något som har slagit mig är alla olika människor man träffar. Jag har nog lyckats arbeta upp en social förmåga och tycker nog att jag kan handskas ganska bra med folk. Jag brukar vara ödmjuk och direkt erkänna att jag är ny och inte har koll på läget. Ibland räcker inte det och några gånger har jag träffat på riktiga surputtar. Det som gjort mig mest förvånad är att alla de som är sura och griniga är 50+gubbs i min ålder! De yngre är oftast supertrevliga! Har ännu inte träffat på en otrevlig kvinna.

Har jag gjort bort mig något mer då? Jodå.... det har jag ju såklart.
Före jul skulle jag åka till hamnen i Västerås och hämta crom (ser ut som vanliga stenar typ) som skulle upp till Sandviken. Det var ytterst viktigt att burkarna skulle täckas. Dum som jag är så skottar jag inte ur burkarna innan jag åker iväg vilket medför att dessa är fulla med snö. Jag lastar i Västerås, täcker burkarna med presenning och åker till Sandviken. Efter ett tag ringer de från Västerås och säger att de fått skäll av Sandviken för att det var en massa snö i materialet.
Jag fattar att jag gjort bort mig och får både pudla och göra total avbön. Skittråkigt...

De senaste veckorna har jag haft tur och fått en och samma bil då den killen haft semester. I morgon kommer han tillbaka och jag får fortsätta hoppa runt på olika bilar.

Vet inte hur det ser ut i era delar av landet men i södra Dalarna är det vinter kan jag säga! De första svängarna till Karlskoga över Gyttorpsvägen var hemska. jag var inte alls säker på att jag skulle komma helskinnad fram eller tillbaka.
Det gick ändå bra och nu har jag fått en helt annan säkerhet och jag är inte lika rädd för halkan.
Är tacksam att jag kommit igenom vintern så här långt. Jag har lärt mig massor!
Kämpa på du blir mer och mer rikare på erfarenhet.
Jag älskar jobbet och (friheten).
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Hur ser det ut snart 2 månader efteråt? Hoppas du får lite vila och så, men såklart, fantastisk erfarenhet.
Jodå, den här vintern har varit jävlig men samtidigt så skulle jag inte vilja varit utan den erfarenheten.
Har blivit lite kortare veckor nu men det är fortfarande en del övertid, vilket jag inte har något emot.
Gillar också att som nu, vara på väg ner till Landskrona med allt vad det innebär av övernattningar och så. Sitter just nu på Lagans lastbilsparkering och väntar på att få åka. (Gillar inte de ”onödiga” rasterna)

Kör fortfarande krokbil.

IMG_0738.jpeg


Edit: har haft två punkteringar varav en har varit en däckexplosion som tog med sig regskylten, baklyset och stora delar av bakskärmen.
 
Senast ändrad:

Robbanc76

Cartier
Nu när vädret varit bra ett tag så kan jag uppdatera er med att jag fick ny lastbil i mitten av december. Varit en hel del problem med påbyggnaden som byggdes om en del när det flyttades till nya chassit.
Fick frågan av chefen hur jag ville ha det ombyggd före bilen skickades till Danmark varav jag svarade att jag var nöjd med hur det var. Såklart ändrades det mesta till "det bättre" enligt chefen.
Så nu har man en bil som inte kan lasta fulla lass pga de satte tanken för långt bak (ser ju bättre ut). Trångt som fan för slangar mm.
Dock väldigt skönt att få köra en topputrustad V8 igen som på gamla goda OKQ8-tiden.
Nåväl, här kommer lite bilder.

1000023673.jpg
1000022596.jpg
1000021875.jpg
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Nu när vädret varit bra ett tag så kan jag uppdatera er med att jag fick ny lastbil i mitten av december. Varit en hel del problem med påbyggnaden som byggdes om en del när det flyttades till nya chassit.
Fick frågan av chefen hur jag ville ha det ombyggd före bilen skickades till Danmark varav jag svarade att jag var nöjd med hur det var. Såklart ändrades det mesta till "det bättre" enligt chefen.
Så nu har man en bil som inte kan lasta fulla lass pga de satte tanken för långt bak (ser ju bättre ut). Trångt som fan för slangar mm.
Dock väldigt skönt att få köra en topputrustad V8 igen som på gamla goda OKQ8-tiden.
Nåväl, här kommer lite bilder.

1000023673.jpg
1000022596.jpg
1000021875.jpg
Stiligt.
 

Rulle

Audemars
Nu när vädret varit bra ett tag så kan jag uppdatera er med att jag fick ny lastbil i mitten av december. Varit en hel del problem med påbyggnaden som byggdes om en del när det flyttades till nya chassit.
Fick frågan av chefen hur jag ville ha det ombyggd före bilen skickades till Danmark varav jag svarade att jag var nöjd med hur det var. Såklart ändrades det mesta till "det bättre" enligt chefen.
Så nu har man en bil som inte kan lasta fulla lass pga de satte tanken för långt bak (ser ju bättre ut). Trångt som fan för slangar mm.
Dock väldigt skönt att få köra en topputrustad V8 igen som på gamla goda OKQ8-tiden.
Nåväl, här kommer lite bilder.

1000023673.jpg
1000022596.jpg
1000021875.jpg
Bara å maxa och köööör!

Du kan få en 50-skylt av mig:hilarious:
20240302_140224.jpg
 

Rulle

Audemars
Har vi någon med C-kort som vill testa något nytt?

Vätternbyggdenskran i Jönköping söker en mobilkransförare!
Screenshot_20240409_001538_Facebook.jpg



Sen söker LL-kran i Karlstad även en gubbe till en mobiltornkran
Också där krav på C-kort
Står som krav att personen ska ha krankort men där finns ungefär inga att hitta med krankortet så bor du nära karlstad och är sugen så slå dom en signal!


Vill man köra en MK88 som denna kranen heter ska man inte vara höjdrädd eftersom man sitter som högst på 29m och det kan gunga en hel del i början haha
Screenshot_20240409_001553_Facebook.jpg





Att köra mobilkran är riktigt jädra bra!!
bra löner och vilkor!
eftersom man går under byggnads så får man många fördelar lönemässigt likt betald skattefri milersättning till och från jobb, galet bra ob på högtider mm.

Grundlönen ligger på mellan 35-40 i månaden beroende på region och företag
Kan lätt bli otroligt mycket övertid på ett år så man måste gilla att jobba långa dagar!





Lägger upp lite saker jag hitta på luren för att se om man kan göra nån lite sugen på att byta bransch
20230815_104319.jpg

20230901_103347.jpg

20230915_094626.jpg

20231116_152503.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Ännu en uppdatering.
Som ni vet så har jag kört krokbil på Ernst Express sedan jag gick klart utbildningen i oktober förra året.
Eftersom de kör fyradagarsvecka så får man hoppa runt en del och byta bil nästan varje dag.
Jobbet har varit roligt och utmanande med en vinter som gjort sitt bästa för att sätta käppar i hjulen.
Nedan blir jag lastad med kol som ska till Landskrona.

IMG_0480.jpeg


I Stråssa sköt jag en hyraulslang.


IMG_0738.jpeg


Bilarna har gått långt och är slitna.
Till råga på allt elände med tuff vinter, hala vägar och dåliga bilar så har orderingången minskat.
I slutet av februari ringer transportledaren och frågar om jag kan ta min lediga dag imorgon.
- Vi har inte något jobb på den bil du kör imorgon.
Så här pågick det några veckor och jag började känna mig orolig. Ska jag börja titta efter annat?
Jag har inte jobbat förbi min provanställning på 6 månader och de kan kicka mig när de vill.
Jag försökte hjälpa till att ragga jobb när jag lossade på företagen. Svårt men ibland funkade det, och vi fick någon extrakörning ibland.


En förmiddag ringer transportledaren efter att jag lämnat Karlskoga och är på väg hem till Avesta för att lossa skrot.
- Skulle du vilja testa att köra virke?
Jag visste inte alls vad det var för körning men hade hört att detta var något som många ville ha.

- Jag vet inte alls vad det går ut på men jag vill gärna testa!

- Ring Mats som är chef för flis- och virkesbilarna och prata ihop er.
Jag ringde direkt och vi kom överens om att jag skulle åka med en kille som heter Micke redan dagen efter.
Jag fick numret till Micke och vi kom överens om att lämna åkeriet kl. 6. Jag skulle följa med för att se hur en helt vanlig dag med virkeskörning kan gå till.
Den nästan nya leasade Volvon var redan upplastad och vi åkte till Heby för att lossa på en brädgård.

IMG_1282.jpeg


Efter lossning av virkespaketen åkte vi till Karl Hedin i Karbenning för att lasta på mer virke som ska till Tillberga anstalt.
Under tiden förklarar Micke att man kör dessa virkespaket från Karl Hedin i Karbenning till i stort sett hela Sverige. Väldigt ofta så köra man till Karl Hedins butiker. Ibland kör man annat som denna gång när jag lastat ’ämnen’ från Sandviken.

IMG_1602.jpeg


Eller denna gång när tegelpannorna från Jönåker ska till Hallstahammar.

IMG_1639.jpeg


Men oftast så kör man till Kark Hedins brädgårdar/butiker.

Vidare berättar Micke att de kör femdagarsvecka och att Hedins har upphandlat tio flång nya bilar till just dessa körningar.
Fem bilar går på Ernst och fem bilar går på en annan lite mindre firma utanför Avesta.
Den sista av dessa fem personer från Ernst skulle alltså vara jag!

Dagen efter sitter jag i en ny leasing-Volvo med 3000 mil på mätaren!

IMG_1353.jpeg


Efter att ha kört bilar som mer eller mindre varit lik med 70k + mil på mätaren så är detta himmelriket!
Bilen är underbart skön att köra och allt är otroligt rent och snyggt!

Jobbet i sig är inte så svårt. Att köra krokodil är definitivt krångligare. Här blir utmaningen att hitta till alla ställen, komma från rätt håll till grinden och att man kan krångla runt ekipaget på ofta trånga brädgårdar och butiker.

Den första körningen går till Orrskär som är en hamn som ligger utanför Ljusne.

Allt går bra, jag kommer både dit och hem. Transportledaren säger att jag ska åka till Karbenning för att lasta upp till en såg utanför Fagersta.
Eftersom klockan bara är tre så lastar jag och åker till Fagersta med virket.

- Var är du på väg?! Säger chefen när han ringer. Jag svarar som det är att jag ska till Fagersta.

- Du måste ju ha något att göra imorgon och dessutom så kör vi inte tiotimmarsdagar här!
Av gammal vana så tog jag för givet att fortsätta köra.
Nu kändes det som att jobba halvtid!

Jag åker några dagar hit och dit och försöker att lära mig så mkt som möjligt. Jag är ny o branschen och ännu nyare på denna typ av körning så det gäller att vara ödmjuk och inse att man inte är världsmästare dag ett.

På skärtorsdagen ringer chefen och säger att jag ska hämta ut bilen nästa vecka.
Jag har inte riktigt fattat att även jag ska få en av de nya Scaniorna. Jag har ju kört med den nya Volvon och varit väldigt nöjd med det.

Tänker att de inte vet vad de håller på med som ger mig en ny bil?

Som jag tidigare nämnt så är detta en körning som många på firman vill ha. Kommer det ses med oblida ögon om jag som rookie tar den bra körningen och dessutom får hämta ut en ny Scania?

Jag bestämmer mig för att sluta med sådana tankar. Jag har inte valt eller ens sökt tjänsten.

Förra fredagen får jag skjuts upp till Borlänge för jag ska hämta nya bilen.

IMG_1536.jpeg


Jag som bara en enda gång kört Scania och då ett gammalt härke med 70k mil, inser att detta är en annan nivå.
Bilen går som en dröm men allt är väldigt ovant. Knapparna sitter inte där de brukar men allt är så jäkla fräscht! (Obviously)

IMG_1553.jpeg

IMG_1557.jpeg
IMG_1618.jpeg


Bilen är en Scania 500R med Super-motorn. Den har normalhytten så jag kan ’nästan’ stå raklång i den. Gillade verkligen Volvon med stora hytten men denna är bättre i körkänsla.
Nu har bilen gått 280 mil och den har hunnit bli skitig. Jag lär mig fortfarande nya saker om den och är fortfarande livrädd att repa eller göra någon skada.

Jobbet är roligt och man träffar nya människor hela tiden.
Jag trivs med att socialisera och här får jag göra det i lagoma mängder. Man har inte tid att tjöta med folk i flera timmar. Ganska skönt ändå.

I går hade jag en körning där jag började kl. 5, åkte till Hedin i Strängnäs för att lossa släpet. Lossade bilen i Hallstahammar och åkte vidare till Köpings hamn där jag hämta 36 ton salt o storsäck som jag levererade till Ludvika.
Karbenning stänger 14 på fredagar men jag hann tillbaka med några minuter till godo!

Transportledaren är lite ’Old school’ så det var lite skönt att visa att jag klarade det. 🙂

Det här var ju den första hela veckan jag körde och första veckan med nya bilen. Jag funderar fortfarande på hur de törs sätta mig med min ringa erfarenhet i en sådan här bil och med dessa fina körningar.

En förklaring är kanske att jag aktivt går in för att vara ödmjuk inför uppgiften. Jag har också varit noga med att ta hjälp och Alla har varit otroligt hjälpsamma och ställt upp utan några som helst krusiduller.

Micke var med mig i telefonen hela tiden när jag krånglade mig in till Liljeholmen över spårvagnsspår, tät trafik och jävelskap.

Elin har skickat skärmdumpar på nästan varje ställe jag ska till, där hon ritar pilar från vilket håll jag behöver komma ifrån. Uffe har tagit av sin lediga tid och suttit med mig för att visa hur man fyller i dagrapporterna.

Hjullastarkillarna på Karbenning såg är otroligt skickliga och vet exakt hur de ska ställa virket på bil och släp så att blir så bra som möjligt att lossa.

Man blir nästan tårögd när man tänker på hur alla har ställt upp!

Det blev en lång story på händelser under en väldigt kort tid.



På måndag kör vi konvoj med tre vita Scanior upp till Orrskär. 🙂
 
Senast ändrad:

supreeme

Omega
Ännu en uppdatering.
Som ni vet så har jag kört krokbil på Ernst Express sedan jag gick klart utbildningen i oktober förra året.
Eftersom de kör fyradagarsvecka så får man hoppa runt en del och byta bil nästan varje dag.
Jobbet har varit roligt och utmanande med en vinter som gjort sitt bästa för att sätta käppar i hjulen.
Nedan blir jag lastad med kol som ska till Landskrona.

IMG_0480.jpeg


I Stråssa sköt jag en hyraulslang.


IMG_0738.jpeg


Bilarna har gått långt och är slitna.
Till råga på allt elände med tuff vinter, hala vägar och dåliga bilar så har orderingången minskat.
I slutet av februari ringer transportledaren och frågar om jag kan ta min lediga dag imorgon.
- Vi har inte något jobb på den bil du kör imorgon.
Så här pågick det några veckor och jag började känna mig orolig. Ska jag börja titta efter annat?
Jag har inte jobbat förbi min provanställning på 6 månader och de kan kicka mig när de vill.
Jag försökte hjälpa till att ragga jobb när jag lossade på företagen. Svårt men ibland funkade det, och vi fick någon extrakörning ibland.


En förmiddag ringer transportledaren efter att jag lämnat Karlskoga och är på väg hem till Avesta för att lossa skrot.
- Skulle du vilja testa att köra virke?
Jag visste inte alls vad det var för körning men hade hört att detta var något som många ville ha.

- Jag vet inte alls vad det går ut på men jag vill gärna testa!

- Ring Mats som är chef för flis- och virkesbilarna och prata ihop er.
Jag ringde direkt och vi kom överens om att jag skulle åka med en kille som heter Micke redan dagen efter.
Jag fick numret till Micke och vi kom överens om att lämna åkeriet kl. 6. Jag skulle följa med för att se hur en helt vanlig dag med virkeskörning kan gå till.
Den nästan nya leasade Volvon var redan upplastad och vi åkte till Heby för att lossa på en brädgård.

IMG_1282.jpeg


Efter lossning av virkespaketen åkte vi till Karl Hedin i Karbenning för att lasta på mer virke som ska till Tillberga anstalt.
Under tiden förklarar Micke att man kör dessa virkespaket från Karl Hedin i Karbenning till i stort sett hela Sverige. Väldigt ofta så köra man till Karl Hedins butiker. Ibland kör man annat som denna gång när jag lastat ’ämnen’ från Sandviken.

IMG_1602.jpeg


Eller denna gång när tegelpannorna från Jönåker ska till Hallstahammar.

IMG_1639.jpeg


Men oftast så kör man till Kark Hedins brädgårdar/butiker.

Vidare berättar Micke att de kör femdagarsvecka och att Hedins har upphandlat tio flång nya bilar till just dessa körningar.
Fem bilar går på Ernst och fem bilar går på en annan lite mindre firma utanför Avesta.
Den sista av dessa fem personer från Ernst skulle alltså vara jag!

Dagen efter sitter jag i en ny leasing-Volvo med 3000 mil på mätaren!

IMG_1353.jpeg


Efter att ha kört bilar som mer eller mindre varit lik med 70k + mil på mätaren så är detta himmelriket!
Bilen är underbart skön att köra och allt är otroligt rent och snyggt!

Jobbet i sig är inte så svårt. Att köra krokodil är definitivt krångligare. Här blir utmaningen att hitta till alla ställen, komma från rätt håll till grinden och att man kan krångla runt ekipaget på ofta trånga brädgårdar och butiker.

Den första körningen går till Orrskär som är en hamn som ligger utanför Ljusne.

Allt går bra, jag kommer både dit och hem. Transportledaren säger att jag ska åka till Karbenning för att lasta upp till en såg utanför Fagersta.
Eftersom klockan bara är tre så lastar jag och åker till Fagersta med virket.

- Var är du på väg?! Säger chefen när han ringer. Jag svarar som det är att jag ska till Fagersta.

- Du måste ju ha något att göra imorgon och dessutom så kör vi inte tiotimmarsdagar här!
Av gammal vana så tog jag för givet att fortsätta köra.
Nu kändes det som att jobba halvtid!

Jag åker några dagar hit och dit och försöker att lära mig så mkt som möjligt. Jag är ny o branschen och ännu nyare på denna typ av körning så det gäller att vara ödmjuk och inse att man inte är världsmästare dag ett.

På skärtorsdagen ringer chefen och säger att jag ska hämta ut bilen nästa vecka.
Jag har inte riktigt fattat att även jag ska få en av de nya Scaniorna. Jag har ju kört med den nya Volvon och varit väldigt nöjd med det.

Tänker att de inte vet vad de håller på med som ger mig en ny bil?

Som jag tidigare nämnt så är detta en körning som många på firman vill ha. Kommer det ses med oblida ögon om jag som rookie tar den bra körningen och dessutom får hämta ut en ny Scania?

Jag bestämmer mig för att sluta med sådana tankar. Jag har inte valt eller ens sökt tjänsten.

Förra fredagen får jag skjuts upp till Borlänge för jag ska hämta nya bilen.

IMG_1536.jpeg


Jag som bara en enda gång kört Scania och då ett gammalt härke med 70k mil, inser att detta är en annan nivå.
Bilen går som en dröm men allt är väldigt ovant. Knapparna sitter inte där de brukar men allt är så jäkla fräscht! (Obviously)

IMG_1553.jpeg

IMG_1557.jpeg
IMG_1618.jpeg


Bilen är en Scania 500R med Super-motorn. Den har normalhytten så jag kan ’nästan’ stå raklång i den. Gillade verkligen Volvon med stora hytten men denna är bättre i körkänsla.
Nu har bilen gått 280 mil och den har hunnit bli skitig. Jag lär mig fortfarande nya saker om den och är fortfarande livrädd att repa eller göra någon skada.

Jobbet är roligt och man träffar nya människor hela tiden.
Jag trivs med att socialisera och här får jag göra det i lagoma mängder. Man har inte tid att tjöta med folk i flera timmar. Ganska skönt ändå.

I går hade jag en körning där jag började kl. 5, åkte till Hedin i Strängnäs för att lossa släpet. Lossade bilen i Hallstahammar och åkte vidare till Köpings hamn där jag hämta 36 ton salt o storsäck som jag levererade till Ludvika.
Karbenning stänger 14 på fredagar men jag hann tillbaka med några minuter till godo!

Transportledaren är lite ’Old school’ så det var lite skönt att visa att jag klarade det. 🙂

Det här var ju den första hela veckan jag körde och första veckan med nya bilen. Jag funderar fortfarande på hur de törs sätta mig med min ringa erfarenhet i en sådan här bil och med dessa fina körningar.

En förklaring är kanske att jag aktivt går in för att vara ödmjuk inför uppgiften. Jag har också varit noga med att ta hjälp och Alla har varit otroligt hjälpsamma och ställt upp utan några som helst krusiduller.

Micke var med mig i telefonen hela tiden när jag krånglade mig in till Liljeholmen över spårvagnsspår, tät trafik och jävelskap.

Elin har skickat skärmdumpar på nästan varje ställe jag ska till, där hon ritar pilar från vilket håll jag behöver komma ifrån. Uffe har tagit av sin lediga tid och suttit med mig för att visa hur man fyller i dagrapporterna.

Hjullastarkillarna på Karbenning såg är otroligt skickliga och vet exakt hur de ska ställa virket på bil och släp så att blir så bra som möjligt att lossa.

Man blir nästan tårögd när man tänker på hur alla har ställt upp!

Det blev en lång story på händelser under en väldigt kort tid.



På måndag kör vi konvoj med tre vita Scanior upp till Orrskär. 🙂
Fantastiskt kul läsning!
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Ännu en uppdatering.
Som ni vet så har jag kört krokbil på Ernst Express sedan jag gick klart utbildningen i oktober förra året.
Eftersom de kör fyradagarsvecka så får man hoppa runt en del och byta bil nästan varje dag.
Jobbet har varit roligt och utmanande med en vinter som gjort sitt bästa för att sätta käppar i hjulen.
Nedan blir jag lastad med kol som ska till Landskrona.

IMG_0480.jpeg


I Stråssa sköt jag en hyraulslang.


IMG_0738.jpeg


Bilarna har gått långt och är slitna.
Till råga på allt elände med tuff vinter, hala vägar och dåliga bilar så har orderingången minskat.
I slutet av februari ringer transportledaren och frågar om jag kan ta min lediga dag imorgon.
- Vi har inte något jobb på den bil du kör imorgon.
Så här pågick det några veckor och jag började känna mig orolig. Ska jag börja titta efter annat?
Jag har inte jobbat förbi min provanställning på 6 månader och de kan kicka mig när de vill.
Jag försökte hjälpa till att ragga jobb när jag lossade på företagen. Svårt men ibland funkade det, och vi fick någon extrakörning ibland.


En förmiddag ringer transportledaren efter att jag lämnat Karlskoga och är på väg hem till Avesta för att lossa skrot.
- Skulle du vilja testa att köra virke?
Jag visste inte alls vad det var för körning men hade hört att detta var något som många ville ha.

- Jag vet inte alls vad det går ut på men jag vill gärna testa!

- Ring Mats som är chef för flis- och virkesbilarna och prata ihop er.
Jag ringde direkt och vi kom överens om att jag skulle åka med en kille som heter Micke redan dagen efter.
Jag fick numret till Micke och vi kom överens om att lämna åkeriet kl. 6. Jag skulle följa med för att se hur en helt vanlig dag med virkeskörning kan gå till.
Den nästan nya leasade Volvon var redan upplastad och vi åkte till Heby för att lossa på en brädgård.

IMG_1282.jpeg


Efter lossning av virkespaketen åkte vi till Karl Hedin i Karbenning för att lasta på mer virke som ska till Tillberga anstalt.
Under tiden förklarar Micke att man kör dessa virkespaket från Karl Hedin i Karbenning till i stort sett hela Sverige. Väldigt ofta så köra man till Karl Hedins butiker. Ibland kör man annat som denna gång när jag lastat ’ämnen’ från Sandviken.

IMG_1602.jpeg


Eller denna gång när tegelpannorna från Jönåker ska till Hallstahammar.

IMG_1639.jpeg


Men oftast så kör man till Kark Hedins brädgårdar/butiker.

Vidare berättar Micke att de kör femdagarsvecka och att Hedins har upphandlat tio flång nya bilar till just dessa körningar.
Fem bilar går på Ernst och fem bilar går på en annan lite mindre firma utanför Avesta.
Den sista av dessa fem personer från Ernst skulle alltså vara jag!

Dagen efter sitter jag i en ny leasing-Volvo med 3000 mil på mätaren!

IMG_1353.jpeg


Efter att ha kört bilar som mer eller mindre varit lik med 70k + mil på mätaren så är detta himmelriket!
Bilen är underbart skön att köra och allt är otroligt rent och snyggt!

Jobbet i sig är inte så svårt. Att köra krokodil är definitivt krångligare. Här blir utmaningen att hitta till alla ställen, komma från rätt håll till grinden och att man kan krångla runt ekipaget på ofta trånga brädgårdar och butiker.

Den första körningen går till Orrskär som är en hamn som ligger utanför Ljusne.

Allt går bra, jag kommer både dit och hem. Transportledaren säger att jag ska åka till Karbenning för att lasta upp till en såg utanför Fagersta.
Eftersom klockan bara är tre så lastar jag och åker till Fagersta med virket.

- Var är du på väg?! Säger chefen när han ringer. Jag svarar som det är att jag ska till Fagersta.

- Du måste ju ha något att göra imorgon och dessutom så kör vi inte tiotimmarsdagar här!
Av gammal vana så tog jag för givet att fortsätta köra.
Nu kändes det som att jobba halvtid!

Jag åker några dagar hit och dit och försöker att lära mig så mkt som möjligt. Jag är ny o branschen och ännu nyare på denna typ av körning så det gäller att vara ödmjuk och inse att man inte är världsmästare dag ett.

På skärtorsdagen ringer chefen och säger att jag ska hämta ut bilen nästa vecka.
Jag har inte riktigt fattat att även jag ska få en av de nya Scaniorna. Jag har ju kört med den nya Volvon och varit väldigt nöjd med det.

Tänker att de inte vet vad de håller på med som ger mig en ny bil?

Som jag tidigare nämnt så är detta en körning som många på firman vill ha. Kommer det ses med oblida ögon om jag som rookie tar den bra körningen och dessutom får hämta ut en ny Scania?

Jag bestämmer mig för att sluta med sådana tankar. Jag har inte valt eller ens sökt tjänsten.

Förra fredagen får jag skjuts upp till Borlänge för jag ska hämta nya bilen.

IMG_1536.jpeg


Jag som bara en enda gång kört Scania och då ett gammalt härke med 70k mil, inser att detta är en annan nivå.
Bilen går som en dröm men allt är väldigt ovant. Knapparna sitter inte där de brukar men allt är så jäkla fräscht! (Obviously)

IMG_1553.jpeg

IMG_1557.jpeg
IMG_1618.jpeg


Bilen är en Scania 500R med Super-motorn. Den har normalhytten så jag kan ’nästan’ stå raklång i den. Gillade verkligen Volvon med stora hytten men denna är bättre i körkänsla.
Nu har bilen gått 280 mil och den har hunnit bli skitig. Jag lär mig fortfarande nya saker om den och är fortfarande livrädd att repa eller göra någon skada.

Jobbet är roligt och man träffar nya människor hela tiden.
Jag trivs med att socialisera och här får jag göra det i lagoma mängder. Man har inte tid att tjöta med folk i flera timmar. Ganska skönt ändå.

I går hade jag en körning där jag började kl. 5, åkte till Hedin i Strängnäs för att lossa släpet. Lossade bilen i Hallstahammar och åkte vidare till Köpings hamn där jag hämta 36 ton salt o storsäck som jag levererade till Ludvika.
Karbenning stänger 14 på fredagar men jag hann tillbaka med några minuter till godo!

Transportledaren är lite ’Old school’ så det var lite skönt att visa att jag klarade det. 🙂

Det här var ju den första hela veckan jag körde och första veckan med nya bilen. Jag funderar fortfarande på hur de törs sätta mig med min ringa erfarenhet i en sådan här bil och med dessa fina körningar.

En förklaring är kanske att jag aktivt går in för att vara ödmjuk inför uppgiften. Jag har också varit noga med att ta hjälp och Alla har varit otroligt hjälpsamma och ställt upp utan några som helst krusiduller.

Micke var med mig i telefonen hela tiden när jag krånglade mig in till Liljeholmen över spårvagnsspår, tät trafik och jävelskap.

Elin har skickat skärmdumpar på nästan varje ställe jag ska till, där hon ritar pilar från vilket håll jag behöver komma ifrån. Uffe har tagit av sin lediga tid och suttit med mig för att visa hur man fyller i dagrapporterna.

Hjullastarkillarna på Karbenning såg är otroligt skickliga och vet exakt hur de ska ställa virket på bil och släp så att blir så bra som möjligt att lossa.

Man blir nästan tårögd när man tänker på hur alla har ställt upp!

Det blev en lång story på händelser under en väldigt kort tid.



På måndag kör vi konvoj med tre vita Scanior upp till Orrskär. 🙂
Nu hade jag något att läsa på dass 😂kanon.
Grattis o kul att det går bra.
Dom nya Scaniorna är helt underbara nästan som att köra bil.
 

Edin

Panerai
Ännu en uppdatering.
Som ni vet så har jag kört krokbil på Ernst Express sedan jag gick klart utbildningen i oktober förra året.
Eftersom de kör fyradagarsvecka så får man hoppa runt en del och byta bil nästan varje dag.
Jobbet har varit roligt och utmanande med en vinter som gjort sitt bästa för att sätta käppar i hjulen.
Nedan blir jag lastad med kol som ska till Landskrona.

IMG_0480.jpeg


I Stråssa sköt jag en hyraulslang.


IMG_0738.jpeg


Bilarna har gått långt och är slitna.
Till råga på allt elände med tuff vinter, hala vägar och dåliga bilar så har orderingången minskat.
I slutet av februari ringer transportledaren och frågar om jag kan ta min lediga dag imorgon.
- Vi har inte något jobb på den bil du kör imorgon.
Så här pågick det några veckor och jag började känna mig orolig. Ska jag börja titta efter annat?
Jag har inte jobbat förbi min provanställning på 6 månader och de kan kicka mig när de vill.
Jag försökte hjälpa till att ragga jobb när jag lossade på företagen. Svårt men ibland funkade det, och vi fick någon extrakörning ibland.


En förmiddag ringer transportledaren efter att jag lämnat Karlskoga och är på väg hem till Avesta för att lossa skrot.
- Skulle du vilja testa att köra virke?
Jag visste inte alls vad det var för körning men hade hört att detta var något som många ville ha.

- Jag vet inte alls vad det går ut på men jag vill gärna testa!

- Ring Mats som är chef för flis- och virkesbilarna och prata ihop er.
Jag ringde direkt och vi kom överens om att jag skulle åka med en kille som heter Micke redan dagen efter.
Jag fick numret till Micke och vi kom överens om att lämna åkeriet kl. 6. Jag skulle följa med för att se hur en helt vanlig dag med virkeskörning kan gå till.
Den nästan nya leasade Volvon var redan upplastad och vi åkte till Heby för att lossa på en brädgård.

IMG_1282.jpeg


Efter lossning av virkespaketen åkte vi till Karl Hedin i Karbenning för att lasta på mer virke som ska till Tillberga anstalt.
Under tiden förklarar Micke att man kör dessa virkespaket från Karl Hedin i Karbenning till i stort sett hela Sverige. Väldigt ofta så köra man till Karl Hedins butiker. Ibland kör man annat som denna gång när jag lastat ’ämnen’ från Sandviken.

IMG_1602.jpeg


Eller denna gång när tegelpannorna från Jönåker ska till Hallstahammar.

IMG_1639.jpeg


Men oftast så kör man till Kark Hedins brädgårdar/butiker.

Vidare berättar Micke att de kör femdagarsvecka och att Hedins har upphandlat tio flång nya bilar till just dessa körningar.
Fem bilar går på Ernst och fem bilar går på en annan lite mindre firma utanför Avesta.
Den sista av dessa fem personer från Ernst skulle alltså vara jag!

Dagen efter sitter jag i en ny leasing-Volvo med 3000 mil på mätaren!

IMG_1353.jpeg


Efter att ha kört bilar som mer eller mindre varit lik med 70k + mil på mätaren så är detta himmelriket!
Bilen är underbart skön att köra och allt är otroligt rent och snyggt!

Jobbet i sig är inte så svårt. Att köra krokodil är definitivt krångligare. Här blir utmaningen att hitta till alla ställen, komma från rätt håll till grinden och att man kan krångla runt ekipaget på ofta trånga brädgårdar och butiker.

Den första körningen går till Orrskär som är en hamn som ligger utanför Ljusne.

Allt går bra, jag kommer både dit och hem. Transportledaren säger att jag ska åka till Karbenning för att lasta upp till en såg utanför Fagersta.
Eftersom klockan bara är tre så lastar jag och åker till Fagersta med virket.

- Var är du på väg?! Säger chefen när han ringer. Jag svarar som det är att jag ska till Fagersta.

- Du måste ju ha något att göra imorgon och dessutom så kör vi inte tiotimmarsdagar här!
Av gammal vana så tog jag för givet att fortsätta köra.
Nu kändes det som att jobba halvtid!

Jag åker några dagar hit och dit och försöker att lära mig så mkt som möjligt. Jag är ny o branschen och ännu nyare på denna typ av körning så det gäller att vara ödmjuk och inse att man inte är världsmästare dag ett.

På skärtorsdagen ringer chefen och säger att jag ska hämta ut bilen nästa vecka.
Jag har inte riktigt fattat att även jag ska få en av de nya Scaniorna. Jag har ju kört med den nya Volvon och varit väldigt nöjd med det.

Tänker att de inte vet vad de håller på med som ger mig en ny bil?

Som jag tidigare nämnt så är detta en körning som många på firman vill ha. Kommer det ses med oblida ögon om jag som rookie tar den bra körningen och dessutom får hämta ut en ny Scania?

Jag bestämmer mig för att sluta med sådana tankar. Jag har inte valt eller ens sökt tjänsten.

Förra fredagen får jag skjuts upp till Borlänge för jag ska hämta nya bilen.

IMG_1536.jpeg


Jag som bara en enda gång kört Scania och då ett gammalt härke med 70k mil, inser att detta är en annan nivå.
Bilen går som en dröm men allt är väldigt ovant. Knapparna sitter inte där de brukar men allt är så jäkla fräscht! (Obviously)

IMG_1553.jpeg

IMG_1557.jpeg
IMG_1618.jpeg


Bilen är en Scania 500R med Super-motorn. Den har normalhytten så jag kan ’nästan’ stå raklång i den. Gillade verkligen Volvon med stora hytten men denna är bättre i körkänsla.
Nu har bilen gått 280 mil och den har hunnit bli skitig. Jag lär mig fortfarande nya saker om den och är fortfarande livrädd att repa eller göra någon skada.

Jobbet är roligt och man träffar nya människor hela tiden.
Jag trivs med att socialisera och här får jag göra det i lagoma mängder. Man har inte tid att tjöta med folk i flera timmar. Ganska skönt ändå.

I går hade jag en körning där jag började kl. 5, åkte till Hedin i Strängnäs för att lossa släpet. Lossade bilen i Hallstahammar och åkte vidare till Köpings hamn där jag hämta 36 ton salt o storsäck som jag levererade till Ludvika.
Karbenning stänger 14 på fredagar men jag hann tillbaka med några minuter till godo!

Transportledaren är lite ’Old school’ så det var lite skönt att visa att jag klarade det. 🙂

Det här var ju den första hela veckan jag körde och första veckan med nya bilen. Jag funderar fortfarande på hur de törs sätta mig med min ringa erfarenhet i en sådan här bil och med dessa fina körningar.

En förklaring är kanske att jag aktivt går in för att vara ödmjuk inför uppgiften. Jag har också varit noga med att ta hjälp och Alla har varit otroligt hjälpsamma och ställt upp utan några som helst krusiduller.

Micke var med mig i telefonen hela tiden när jag krånglade mig in till Liljeholmen över spårvagnsspår, tät trafik och jävelskap.

Elin har skickat skärmdumpar på nästan varje ställe jag ska till, där hon ritar pilar från vilket håll jag behöver komma ifrån. Uffe har tagit av sin lediga tid och suttit med mig för att visa hur man fyller i dagrapporterna.

Hjullastarkillarna på Karbenning såg är otroligt skickliga och vet exakt hur de ska ställa virket på bil och släp så att blir så bra som möjligt att lossa.

Man blir nästan tårögd när man tänker på hur alla har ställt upp!

Det blev en lång story på händelser under en väldigt kort tid.



På måndag kör vi konvoj med tre vita Scanior upp till Orrskär. 🙂

Superkul läsning efter att det var lite knackigt för dig i ”skolbänken”.

Bara gratulera till finbilen och att du troligen har någon som tycker du gör ett toppenjobb!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Nu hade jag något att läsa på dass 😂kanon.
Grattis o kul att det går bra.
Dom nya Scaniorna är helt underbara nästan som att köra bil.
Härligt att jag kan bidra med lite dassig lektyr 😁
Superkul läsning efter att det var lite knackigt för dig i ”skolbänken”.

Bara gratulera till finbilen och att du troligen har någon som tycker du gör ett toppenjobb!
Själva läsandet gick ju bra. Det var mest skolformen jag störde mig på. Kommer ju från skolvärlden och då är man nog en rätt jobbig elev. 😉
 
Topp