Euro 6Ser ju riktigt fin ut för att vara så pass gammal!
E de precis en euro6a då?
Dom kom väl däromkring va?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Euro 6Ser ju riktigt fin ut för att vara så pass gammal!
E de precis en euro6a då?
Dom kom väl däromkring va?
Nu kanske du har kommit så pass långt i din utbildning att det inte är värt att byta och göra grejen privat. Men jag kan verkligen tipsa om Grönlunds Trafikskola.En liten uppdatering efter att ha avklarat tre veckors praktik på Ernsts Express:
Jag har som jag skrev tidigare inte fått köra upp för C ännu.
Därför har inte företaget låtit mig fått övningsköra något.
Jag har åkt med 6-7 pers vilket har varit bra. Alla kör olika och man kan snappa upp en del trots att man bara sitter bredvid. Om jag inte har tjatat så har förarna inte låtit mig göra så mycket. Jag har tjatat och visat intresse så jag har ändå rangerat en del, spänt fast 20-tons plåtrullar med spännbjörnar och andra enklare saker.
På Ernst så är det en del bulkkörning där man hämtar kalk från Rättvik till Bruket i Avesta.
Den sista tiden har jag dock fått tippa last och även kört upp på vågen i Rättvik. (He**ete vad smalt det är)
Jag har även fått backa in i båset på bruket i Avesta med släp. Detta har gått väldigt bra de sista gångerna! Känns kanon och jag har fått in snitsen på det. (tror jag)
Föraren som låtit mig göra allt detta är jag skyldig ett stort tack!
Under praktiken så har skolan tagit bort ännu en dag teori. Torsdag eftermiddagar tycker de räcker för oss. Vi har inte tillgång till körplanen och kan därför inte testa att backa eller ens öva på lastsäkring.
Yrkesakademin i Falun är kass på riktigt.
Med facit i hand så skulle jag ha tagit kortet privat
Ya i Falun blev av med uppdraget mot arbetsförmedlingen. Några av lärarna och admin gick också över till Grönlunds i samma veva.Nu kanske du har kommit så pass långt i din utbildning att det inte är värt att byta och göra grejen privat. Men jag kan verkligen tipsa om Grönlunds Trafikskola.
Jag jobbade fram till nyligen på Scania där vi fick möjlighet att ta C och CE-kort genom jobbet.
Jag läste teorin på kvällar och skrev provet. Sen bokade jag körning intensivt via Grönlunds i Jönköping. Åkte dit ner, körde fm och em pass i två dagar. Jag och skolan tyckte det gick bra så två veckor senare åkte jag ner och körde två dagar till, med tillägg att den tredje dagen så hade jag uppkörning.
Gjorde likadant på C och CE.
Nu betalade ju såklart mitt jobb det och jag vet inte vad det skulle kosta ut egen ficka.
Men känner du att du kört fast helt så kanske du kan kontakta dem, ser även att de har kontor i Falun.
Lycka till, köra lastbil är fränt!
Okej,Ya i Falun blev av med uppdraget mot arbetsförmedlingen. Några av lärarna och admin gick också över till Grönlunds i samma veva.
Iom att jag tagit studielån så blir jag ju återbetalningsskyldig om jag hoppar av. Känns tokigt.
Det är lätt att älta och vara efterklok, och det tar mycket tid och kraft och vara förbannad på en anordnare som inte håller vad de lovar.
Jag har ändå bestämt mig för att ta kortet/korten så det blir till att bita ihop.
Detta komvux kurser tar alltid en jädra tidYa i Falun blev av med uppdraget mot arbetsförmedlingen. Några av lärarna och admin gick också över till Grönlunds i samma veva.
Iom att jag tagit studielån så blir jag ju återbetalningsskyldig om jag hoppar av. Känns tokigt.
Det är lätt att älta och vara efterklok, och det tar mycket tid och kraft och vara förbannad på en anordnare som inte håller vad de lovar.
Jag har ändå bestämt mig för att ta kortet/korten så det blir till att bita ihop.
Gillar verkligen den lackerade durkplåten Jäkla schysst detaljNu har nya lastbilen blivit lackerad och ska till slutmontering
Det är läckert o slipade topparGillar verkligen den lackerade durkplåten Jäkla schysst detalj
Mycket snyggt! Ska du verkligen köra med den där?Nu har nya lastbilen blivit lackerad och ska till slutmontering
nej man har verkligen ingen lust när den står så fint inne nylackadMycket snyggt! Ska du verkligen köra med den där?
Snyggt, grattis!Klarade uppkörningen på C förra onsdagen.
Nästa vecka är det truckutbildning och sedan väntar tre veckors praktik på Ernsts Express i Avesta.
Ska bli skönt att äntligen få köra på riktigt och med släp dessutom!
Stort grattis!!!!Klarade uppkörningen på C förra onsdagen.
Nästa vecka är det truckutbildning och sedan väntar tre veckors praktik på Ernsts Express i Avesta.
Ska bli skönt att äntligen få köra på riktigt och med släp dessutom!
Jag va uppe i en korg 60m med Åke Rapp åker uppTekniskt sett så räknas dessa som lastbilar och dä får man ju posta bilder
Kollegan och jag var och rev scenen efter springsteen i förra veckan
Två styckna 70 tons kranar ifrån liebherr
Goa att sitta och krana i men äckliga att köra på vägen...
Hörde något med att ekipage måste väga in sig när dom kör in i vissa delstater medBärighetsklasser - svenska regler verkar vara mkt generösare med bruttovikten än t ex i USA där det är extremt petigt att bruttovikten på t ex en kontainer inte får överstiga t ex 23 ton (beroende på delstat). I Sverige tillåts mycket högre vikt. Varför skiljer det såpass? Är det att det passerar många fler lastbilar på en amerikansk väg än den svenska?
Hade aldrig åkt så högt upp i en korg!!!!Jag va uppe i en korg 60m med Åke Rapp åker upp
Dagen efter hade han vällt
Hörde något med att ekipage måste väga in sig när dom kör in i vissa delstater med
Tror nog bara att vägarna är bättre gjorda här i Sverige jämfört med usa!
Sen skiljer det sig också med kör och vilotiderna
Man får köra runt 12 timmar per dag i USA medans här är det max 10
Gillar ej höjde heller men när man va över 40m blev det helt annat sånt lugn och härlig känslaHade aldrig åkt så högt upp i en korg!!!!
Vet några på en annan kranfirma i Göteborg som åkte upp 75m i en korg utan sele dessutom
Jag är höjdrädd och det gungar rätt bra i dessa ibland även om man sitter 3 m från marken
Fyfaaan!!!Gillar ej höjde heller men när man va över 40m blev det helt annat sånt lugn och härlig känsla
Jag vet att när företaget jag jobbar på brukar köra 46 pallar på en bil inom Sverige med vår standardprodukt, men så fort vi ska leverera till t.ex Frankrike så får vi bara köra 33 pallar pga viktbegränsningar. Vad jag tycker mig ha läst är att Sverige och Finland har avsevärt högre viktgränser än resten av Europa, vilket jag har för mig motiverades med att vi har långa avstånd att transportera i Sverige.Bärighetsklasser - svenska regler verkar vara mkt generösare med bruttovikten än t ex i USA där det är extremt petigt att bruttovikten på t ex en kontainer inte får överstiga t ex 23 ton (beroende på delstat). I Sverige tillåts mycket högre vikt. Varför skiljer det såpass? Är det att det passerar många fler lastbilar på en amerikansk väg än den svenska?
KärlekEn trevlig gammal dragare på kvällen fordonsträff
Gillar att den har en USA-byggd sleeper. Ser jäkligt maffig ut
Hur går det för dig?Klarade uppkörningen på C förra onsdagen.
Nästa vecka är det truckutbildning och sedan väntar tre veckors praktik på Ernsts Express i Avesta.
Ska bli skönt att äntligen få köra på riktigt och med släp dessutom!
Jo tack, det går väl rätt så bra. Har haft praktiken som jag skrev om tidigare. Lärde mig mycket på Ernst till skillnad från skolan som fortfarande är kass.Hur går det för dig?
Håller tummarna för dig!Jo tack, det går väl rätt så bra. Har haft praktiken som jag skrev om tidigare. Lärde mig mycket på Ernst till skillnad från skolan som fortfarande är kass.
I veckan som kommer har jag både Ykb- och CE-teoriprov. Mycket plugga just nu. Har hört att man ska göra testerna på Komarkens sida. Så det gör jag nu.