• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora Lastbilstråden

En liten uppdatering efter att ha avklarat tre veckors praktik på Ernsts Express:
Jag har som jag skrev tidigare inte fått köra upp för C ännu.
Därför har inte företaget låtit mig fått övningsköra något.
Jag har åkt med 6-7 pers vilket har varit bra. Alla kör olika och man kan snappa upp en del trots att man bara sitter bredvid. Om jag inte har tjatat så har förarna inte låtit mig göra så mycket. Jag har tjatat och visat intresse så jag har ändå rangerat en del, spänt fast 20-tons plåtrullar med spännbjörnar och andra enklare saker.
På Ernst så är det en del bulkkörning där man hämtar kalk från Rättvik till Bruket i Avesta.

IMG_6549.jpeg

IMG_6556.jpeg


Den sista tiden har jag dock fått tippa last och även kört upp på vågen i Rättvik. (He**ete vad smalt det är)
Jag har även fått backa in i båset på bruket i Avesta med släp. Detta har gått väldigt bra de sista gångerna! Känns kanon och jag har fått in snitsen på det. (tror jag)
Föraren som låtit mig göra allt detta är jag skyldig ett stort tack!

Under praktiken så har skolan tagit bort ännu en dag teori. Torsdag eftermiddagar tycker de räcker för oss. Vi har inte tillgång till körplanen och kan därför inte testa att backa eller ens öva på lastsäkring.
Yrkesakademin i Falun är kass på riktigt.
Med facit i hand så skulle jag ha tagit kortet privat 🤔


IMG_6546.jpeg

IMG_6530.png
IMG_6528.jpeg
Nu kanske du har kommit så pass långt i din utbildning att det inte är värt att byta och göra grejen privat. Men jag kan verkligen tipsa om Grönlunds Trafikskola.
Jag jobbade fram till nyligen på Scania där vi fick möjlighet att ta C och CE-kort genom jobbet.
Jag läste teorin på kvällar och skrev provet. Sen bokade jag körning intensivt via Grönlunds i Jönköping. Åkte dit ner, körde fm och em pass i två dagar. Jag och skolan tyckte det gick bra så två veckor senare åkte jag ner och körde två dagar till, med tillägg att den tredje dagen så hade jag uppkörning.
Gjorde likadant på C och CE.
Nu betalade ju såklart mitt jobb det och jag vet inte vad det skulle kosta ut egen ficka.
Men känner du att du kört fast helt så kanske du kan kontakta dem, ser även att de har kontor i Falun.
Lycka till, köra lastbil är fränt!
 
Nu kanske du har kommit så pass långt i din utbildning att det inte är värt att byta och göra grejen privat. Men jag kan verkligen tipsa om Grönlunds Trafikskola.
Jag jobbade fram till nyligen på Scania där vi fick möjlighet att ta C och CE-kort genom jobbet.
Jag läste teorin på kvällar och skrev provet. Sen bokade jag körning intensivt via Grönlunds i Jönköping. Åkte dit ner, körde fm och em pass i två dagar. Jag och skolan tyckte det gick bra så två veckor senare åkte jag ner och körde två dagar till, med tillägg att den tredje dagen så hade jag uppkörning.
Gjorde likadant på C och CE.
Nu betalade ju såklart mitt jobb det och jag vet inte vad det skulle kosta ut egen ficka.
Men känner du att du kört fast helt så kanske du kan kontakta dem, ser även att de har kontor i Falun.
Lycka till, köra lastbil är fränt!
Ya i Falun blev av med uppdraget mot arbetsförmedlingen. Några av lärarna och admin gick också över till Grönlunds i samma veva.
Iom att jag tagit studielån så blir jag ju återbetalningsskyldig om jag hoppar av. Känns tokigt.
Det är lätt att älta och vara efterklok, och det tar mycket tid och kraft och vara förbannad på en anordnare som inte håller vad de lovar.
Jag har ändå bestämt mig för att ta kortet/korten så det blir till att bita ihop.
 
Ya i Falun blev av med uppdraget mot arbetsförmedlingen. Några av lärarna och admin gick också över till Grönlunds i samma veva.
Iom att jag tagit studielån så blir jag ju återbetalningsskyldig om jag hoppar av. Känns tokigt.
Det är lätt att älta och vara efterklok, och det tar mycket tid och kraft och vara förbannad på en anordnare som inte håller vad de lovar.
Jag har ändå bestämt mig för att ta kortet/korten så det blir till att bita ihop.
Okej,
Kämpa på och lycka till!
 
Ya i Falun blev av med uppdraget mot arbetsförmedlingen. Några av lärarna och admin gick också över till Grönlunds i samma veva.
Iom att jag tagit studielån så blir jag ju återbetalningsskyldig om jag hoppar av. Känns tokigt.
Det är lätt att älta och vara efterklok, och det tar mycket tid och kraft och vara förbannad på en anordnare som inte håller vad de lovar.
Jag har ändå bestämt mig för att ta kortet/korten så det blir till att bita ihop.
Detta komvux kurser tar alltid en jädra tid

Gick en för att bli anläggare för många år sen och det var som en cirkus

Allt för oseriöst och så

Men ta det lite som en lugn semester inför vad som komma skall!!

Ha det gött nu i ett tag för att sen lägga in en hög växel och köra som ett svin

Plugga mycket teori hemma bland annat och kämpa på!
 
Klarade uppkörningen på C förra onsdagen. 🙂
Nästa vecka är det truckutbildning och sedan väntar tre veckors praktik på Ernsts Express i Avesta.
Ska bli skönt att äntligen få köra på riktigt och med släp dessutom!

822E94E5-302E-431C-AD87-F3E30568A85A.jpeg
Stort grattis!!!!

Kul att höra att det flyter på

Kändes lite sådär I din ton sist du skrev en uppdatering

Grattis än en gång
 
Tekniskt sett så räknas dessa som lastbilar och dä får man ju posta bilder😄
20230629_154228.jpg

Kollegan och jag var och rev scenen efter springsteen i förra veckan

Två styckna 70 tons kranar ifrån liebherr

Goa att sitta och krana i men äckliga att köra på vägen...
 
Tekniskt sett så räknas dessa som lastbilar och dä får man ju posta bilder😄
20230629_154228.jpg

Kollegan och jag var och rev scenen efter springsteen i förra veckan

Två styckna 70 tons kranar ifrån liebherr

Goa att sitta och krana i men äckliga att köra på vägen...
Jag va uppe i en korg 60m med Åke Rapp åker upp 😃
Dagen efter hade han vällt 🤕
 
Bärighetsklasser - svenska regler verkar vara mkt generösare med bruttovikten än t ex i USA där det är extremt petigt att bruttovikten på t ex en kontainer inte får överstiga t ex 23 ton (beroende på delstat). I Sverige tillåts mycket högre vikt. Varför skiljer det såpass? Är det att det passerar många fler lastbilar på en amerikansk väg än den svenska?
 
Bärighetsklasser - svenska regler verkar vara mkt generösare med bruttovikten än t ex i USA där det är extremt petigt att bruttovikten på t ex en kontainer inte får överstiga t ex 23 ton (beroende på delstat). I Sverige tillåts mycket högre vikt. Varför skiljer det såpass? Är det att det passerar många fler lastbilar på en amerikansk väg än den svenska?
Hörde något med att ekipage måste väga in sig när dom kör in i vissa delstater med


Tror nog bara att vägarna är bättre gjorda här i Sverige jämfört med usa!

Sen skiljer det sig också med kör och vilotiderna
Man får köra runt 12 timmar per dag i USA medans här är det max 10
 
Jag va uppe i en korg 60m med Åke Rapp åker upp 😃
Dagen efter hade han vällt 🤕
Hade aldrig åkt så högt upp i en korg!!!!

Vet några på en annan kranfirma i Göteborg som åkte upp 75m i en korg utan sele dessutom

Jag är höjdrädd och det gungar rätt bra i dessa ibland även om man sitter 3 m från marken
 
Hörde något med att ekipage måste väga in sig när dom kör in i vissa delstater med


Tror nog bara att vägarna är bättre gjorda här i Sverige jämfört med usa!

Sen skiljer det sig också med kör och vilotiderna
Man får köra runt 12 timmar per dag i USA medans här är det max 10

Japp rederierna påtvingar detta har vi sett. Och debiterar nån form av straffavgift om vikten överskrids fastän rederiet från pålastningsport (samma rederi) godkänt vikten.. Kan handla om några hundra kg övervikt och de tvingar kunden att komma med en annan truck osv.
 
Hade aldrig åkt så högt upp i en korg!!!!

Vet några på en annan kranfirma i Göteborg som åkte upp 75m i en korg utan sele dessutom

Jag är höjdrädd och det gungar rätt bra i dessa ibland även om man sitter 3 m från marken
Gillar ej höjde heller men när man va över 40m blev det helt annat sånt lugn och härlig känsla 😃
IMG_0513.jpeg
 
Senast ändrad:
Bärighetsklasser - svenska regler verkar vara mkt generösare med bruttovikten än t ex i USA där det är extremt petigt att bruttovikten på t ex en kontainer inte får överstiga t ex 23 ton (beroende på delstat). I Sverige tillåts mycket högre vikt. Varför skiljer det såpass? Är det att det passerar många fler lastbilar på en amerikansk väg än den svenska?
Jag vet att när företaget jag jobbar på brukar köra 46 pallar på en bil inom Sverige med vår standardprodukt, men så fort vi ska leverera till t.ex Frankrike så får vi bara köra 33 pallar pga viktbegränsningar. Vad jag tycker mig ha läst är att Sverige och Finland har avsevärt högre viktgränser än resten av Europa, vilket jag har för mig motiverades med att vi har långa avstånd att transportera i Sverige.
 
Jo tack, det går väl rätt så bra. Har haft praktiken som jag skrev om tidigare. Lärde mig mycket på Ernst till skillnad från skolan som fortfarande är kass.
I veckan som kommer har jag både Ykb- och CE-teoriprov. Mycket plugga just nu. Har hört att man ska göra testerna på Komarkens sida. Så det gör jag nu.
Håller tummarna för dig!
 
En stressig pluggvecka med både YKB- CEteoriprov.
55/60 på Ykb och idag blev det stolpe in på CE med 47/60. 🙂

Ringde Ernst Express direkt och frågade om Apl den sista tiden jag har kvar. Låter som de kan ta emot mig.
Verkar inte som att de anställer dock.

Ställer väl frågan här: Jag bor i Fagersta och skulle vilja ha ett jobb i skaplig närhet. Någon som kan tipsa?
Jag jobbar ju gratis fram till 13 oktober när jag går ut skolan. Har uppkörning på släp den 22 september.
 
Tillbaka
Topp