• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

JesperF

Omega
2-Faktor
Förresten... Du har säkert koll, men du får inte köra upp för tung MC med 400cc, krävs 595cc minst.
blir A2 till att börja med i och med att jag bara är 22 :angel:
Grattis! Jävlar vad mycket "första MC-glädje" GSX 400 har gett folk genom åren. Den där såg för övrigt väldigt fin ut!
Tack! Blev nästan lite förvånad över hur bra skick den var i och med hur humant pris jag fick den för :)
 

Roxny

Omega
Blev ett impulsköp idag, stolt ägare till stans fulaste hoj! Bara att ta kortet nu också ;)
IMG_20180516_191611.jpg

Håller med N.M.O. Asgrym ju! Och går att få grym på riktigt med ganska enkla ingrepp om du vill. Ser ut att vara i väldigt bra skick dessutom.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tips på trevlig körskola i Stockholm för medelålders man som börjar närma sig den klassiska "40-årskrisen" att ta MC-kort på? Ingen hets att ta det innan sommaren, gissar att det ändå är tokiga köer nu, men tänker att det kan vara vettig att göra det i augusti/september?
 

joca

Patek
2-Faktor
Tips på trevlig körskola i Stockholm för medelålders man som börjar närma sig den klassiska "40-årskrisen" att ta MC-kort på? Ingen hets att ta det innan sommaren, gissar att det ändå är tokiga köer nu, men tänker att det kan vara vettig att göra det i augusti/september?

Farsta trafikskola är trevliga! Kör söder om stan, Håga industriområde och i närheten.
 

Veratio

Cartier
Dum fråga, men i mitt garage har vi inga tvättmöjligheter. Har hos svärmor, men det är 2,5 mil. Tvättar aldrig min bil för hand, endast inlämning.

Finns det något ställe som även tvättar MC i Malmö-området?
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Japp, men der är väl högtryck och bara deras inbyggda svampar man använder?

Bra fråga. Det tänkte jag inte på, har faktiskt inte använt det själv. :rolleyes:

Tvättar själv med högtryck hemma på uppfarten, dock med lägsta trycket, blir ungefär som en vanlig vattenslang. Det kanske går att göra likadant i tvättautomatena och ha med egen svamp? :D
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Någon i Stockholms-trakten (Söder) som kan tänka sig vara handledare? Enda som krävs är körkort i 5 år, ingen intro-kurs och jag har mina tillstånd klara. Står för ev kostnader och är rätt flexibel. :)
 

joca

Patek
2-Faktor
Någon i Stockholms-trakten (Söder) som kan tänka sig vara handledare? Enda som krävs är körkort i 5 år, ingen intro-kurs och jag har mina tillstånd klara. Står för ev kostnader och är rätt flexibel. :)

Jag kan hojta till om jag köper ny hoj (funderar på att vara utan hoj i år men får se hur det blir) om du inte redan fått napp av andra :)
 

mega

Rolex
Någon i Stockholms-trakten (Söder) som kan tänka sig vara handledare? Enda som krävs är körkort i 5 år, ingen intro-kurs och jag har mina tillstånd klara. Står för ev kostnader och är rätt flexibel. :)
Dom flesta timmarna kommer nog att gå åt till lågfartsträningen. Det är vansinnigt tråkigt att handleda (stå bredvid och titta på i timmar).
Har du bil med dragkrok skulle jag köpa en mc-kärra och släpa mc:n till ett industriområde för dom övningarna.
Alternativt köra kompisens bil till området och han kör din mc dit. Sen kan han ta bilen hem och plocka upp dig om ett par timmar.

Landsvägskörningen brukar vara lite roligare däremot, och enklare att få med sig andra på .
 

Häggvik

Omega
Dom flesta timmarna kommer nog att gå åt till lågfartsträningen. Det är vansinnigt tråkigt att handleda (stå bredvid och titta på i timmar).
Har du bil med dragkrok skulle jag köpa en mc-kärra och släpa mc:n till ett industriområde för dom övningarna.
Alternativt köra kompisens bil till området och han kör din mc dit. Sen kan han ta bilen hem och plocka upp dig om ett par timmar.

Landsvägskörningen brukar vara lite roligare däremot, och enklare att få med sig andra på .
Har man lite balanssinne och motorik så sitter lågfartsbanan efter nån timme. Högfartsbanan däremot behöver man ju känna den specifika hojen lite bättre, så man inte låser bromsar m.m
 

mega

Rolex
Har man lite balanssinne och motorik så sitter lågfartsbanan efter nån timme. Högfartsbanan däremot behöver man ju känna den specifika hojen lite bättre, så man inte låser bromsar m.m
Någon timme???? Kanske att Spindelmannen fixar det på någon timme, men ingen annan normal varelse på två ben...
Nåja, oavsett så gäller resonemanget för både hög och lågfartsbanorna. Man kan dessutom ofta gömma konorna (finns billiga på Jula) i ex. vis sandlådor (för halkbekämpning, inte barnvarianten) så slipper man baxa på dom varje gång. Och rita ut vart dom skall stå med krita så sparar du massor av tid.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Dom flesta timmarna kommer nog att gå åt till lågfartsträningen. Det är vansinnigt tråkigt att handleda (stå bredvid och titta på i timmar).
Har du bil med dragkrok skulle jag köpa en mc-kärra och släpa mc:n till ett industriområde för dom övningarna.
Alternativt köra kompisens bil till området och han kör din mc dit. Sen kan han ta bilen hem och plocka upp dig om ett par timmar.
Landsvägskörningen brukar vara lite roligare däremot, och enklare att få med sig andra på .
Lågfarten är redan löst på det sättet du beskrev. Det är landsväg osv som jag är mest ute efter. Kör helt ok, måste ut lite mer bara innan jag känner mig redo att boka in proven.
 

Häggvik

Omega
Jo jag menar någon timme. Har man cyklat mycket i sin ungdom eller kört moped så har man en klar fördel. När jag skulle ta kortet så markerade jag upp lågfartsbanan med färg på ett industriområde, bara små prickar. Sen ställde jag ut koner och körde en timme så satt det.
Jag har hjälpt flera kompisar på samma bana och alla har lärt sig typ lika fort, utom en som skulle envisas och köra custom.
 

sharetracker

Cartier
När jag tog kortet så var ration lågfart/trafik 80-20. När man kört bil i 12 år så är inte trafiken något problem. Problemet ligger i att man är så inihelvete nervös på uppkörningen, och då behöver lågfarten sitta i ryggmärgen. Personligen har jag aldrig varit så skakis i vuxen ålder som när jag skulle köra upp på mc
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
När jag körde upp så var det en sån där som "minsanna kunde det där med hoj". Han hade kört cross och liknande så lågfartsbanan var bara en petitess. Vi tre som övningskört via körskola var lurade osv.
Efter tre försök från en mycket generös inspektör så hade han fortfarande inte lyckats köra rätt. Han fick åka hem utan kort. Så mycket för att spara de där 2-3 lektionerna som behövs för att verkligen göra rätt när det gäller. Vi andra tre fick kortet.

Snåla inte.
 

Häggvik

Omega
När jag körde upp så var det en sån där som "minsanna kunde det där med hoj". Han hade kört cross och liknande så lågfartsbanan var bara en petitess. Vi tre som övningskört via körskola var lurade osv.
Efter tre försök från en mycket generös inspektör så hade han fortfarande inte lyckats köra rätt. Han fick åka hem utan kort. Så mycket för att spara de där 2-3 lektionerna som behövs för att verkligen göra rätt när det gäller. Vi andra tre fick kortet.

Snåla inte.
Absolut ska man träna tills det sitter. Men har man möjlighet att träna lågfart på en parkeringsplats etc själv så ser jag ingen anledning att boka körlektion för just den biten. Jag tog 2 lektioner och sa till läraren att jag ville fokusera på körning på vägen och högfartsbanan.
 
Topp