• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Strindberg

Patek
2-Faktor
De säljs ju på massor av scramblerhojar så de är nog helt OK för tyngre. Ducati Scrambler och Svartpilen 801 kommer med dem. Verkar dock vara rätt mycket gata över dem.

IMG_3185.png
De är inte något vidare för grus alls egentligen. Hade kikat på typ Scorpion STR istället.
STR är grymma, men de blir lite väl fokuserade på grus. Jag åker 95% asfalt, mest bara att det vore gött med lite mer mönster.
Tror dessutom att det skulle se coolt ut.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
STR är grymma, men de blir lite väl fokuserade på grus. Jag åker 95% asfalt, mest bara att det vore gött med lite mer mönster.
Tror dessutom att det skulle se coolt ut.
Jag har STR på min 401. Man märker inte att det inte är ett rent gatdäck. De slits någorlunda fort dock. Jag har kört 600mil, skulle tro att bakdäcket klarar sig 300-400mil till.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
STR är grymma, men de blir lite väl fokuserade på grus. Jag åker 95% asfalt, mest bara att det vore gött med lite mer mönster.
Tror dessutom att det skulle se coolt ut.
STR funkar kanon på gata men för 95% asfalt är nog MT60 ett bra val. Bra livslängd och bra grepp på gata. De sitter som Yonson sa på en del Scramblers, hade dem på min gamla Urabn Enduro på banadagar och det funkade fint för båda väta och torrt.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Denna är lite bättre än förra årets modell, den hade lite större knapp så man nådde inte blinkers-knappen.
Tydligen så är de nya mindre.

Detta var förra:
f006eb000b6291227f86a8525a1fbdd4e4a1825a_315_624_2.jpg
Klart smidigare med nya knappen.

Jag körde på de beprövade Oxford Premium Sport. Gick på 700 kr på eBay. Helt klart inte lika snyggt med känns rimligt sett till priset på MCn.
1418-of692_2-1-3-1000.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fina men är det inte värt med större bitar? Är man ute efter utseende eller viktsparande? Bägge?

Köpte själv kevlarbyxa, hoodie, jacka & handskar för mindre än vad kolfibret hade kostat 😬
Man sparar inte så mycket vikt, så det handlar mestadels om cool/snyggfaktorn.

Bytte lite delar på min 401
Framskärm: 248-81= -167g
Drevskydd: 135-77g= -58g
Hugger: 162-90g = -72g
= - 297g
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
När använder ni värmehandtag? Kör ni långt i kyla eller vad är grejen?
Jag använder mina när det är kring 5-6 grader eller lägre. Jag har väl lite känsliga händer kanske, men blir väldigt stel och f f a tummarna blir väldigt kalla, trots tjocka handskar. Handtagsvärmen hjälper en del, men bäst vore att bli kvitt fartvinden.
Tycker nog komforttemperaturen generellt för hojåkning är typ 12-15 grader. Då klarar sig händerna bra också.
 
Annars är det bara att lämna tillbaka 2 minuter tidigare och gå till nästa. Det är ju fritt att åka av banan när du vill…
Jo om man hinner? Det stod nämligen att man bör ha minst 15 min mellan varje provkörning för att hinna med. Har aldrig varit där så jag vet inte. Men om jag hinner genom att åka av någon min innan så är det väl det självklara i detta fallet.
 

Tachymeter

Cartier
Apropå äventyrshojar så ska jag byta däck på Grison.
Tänkte lägga på Pirelli MT60, jag åker ändå lite grusväg.
Input från någon, att ha dem på en rätt tung hoj?

STR är grymma, men de blir lite väl fokuserade på grus. Jag åker 95% asfalt, mest bara att det vore gött med lite mer mönster.
Tror dessutom att det skulle se coolt ut.

Jag har STR på min 401. Man märker inte att det inte är ett rent gatdäck. De slits någorlunda fort dock. Jag har kört 600mil, skulle tro att bakdäcket klarar sig 300-400mil till.
Det är alltid intressant med däckdiskussioner :).
Håller med @yonsson, STR fungerar utmärkt på asfalt oavsett väder.
Hade STR på min CRF1000, det blev stor skillnad (förbättring) på asfalt jämfört med 50/50-däcken jag hade innan. Har även STR nu på min V85TT och tycker de funkar utmärkt så länge man inte ger sig ut på alltför lösa eller hala grusvägar.

Edit: Kanske lite roligare med en bild, även Svartpilen har STR :) .
IMG_8260.jpg
 
Senast ändrad:

RobinW

Cartier
2-Faktor
Jo om man hinner? Det stod nämligen att man bör ha minst 15 min mellan varje provkörning för att hinna med. Har aldrig varit där så jag vet inte. Men om jag hinner genom att åka av någon min innan så är det väl det självklara i detta fallet.
Jag kan inte se att något annat än pappersarbete skulle kunna ta sådan tid. Med raska steg kan du gå mellan märkena på 2 minuter från kant till kant
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker det är grymt. Kör alltid med min Knoxjacka under vanliga kläder. Igår hade jag en Fox-jacka över, idag en vanlig Stone Island-jacka, regnar det har jag regnjacka, är det varmt har jag bara crosströja. Asnice.
Ja det går ju att tvätta.
I Italien drar de ju runt på sina maxiscooters i kostym.
 
Topp