• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Tänker du vindbrus så är öronproppar nödvändiga oavsett typ av hjälm är min erfarenhet. Vissa kan vara ”mindre” sämre än andra men samma problem kvarstår, vindbruset finns där oavsett
Proppar kör jag alltid, Alpine MotoSafe Race. Undrar mer kring hur vikt & aerodynamik upplevs. Alla AGV jag kört har varit typ neutral vikt på i 120, men lite ryckiga pga turbulens bakom.

Då det utlovade regnet uteblev tog jag en kvällstur, och därefter en tvätt!

IMG_0006.jpeg

Det är bland de tystare hjälmarna, kanske tystast.

Kan lösa de flesta hjälmar till vettiga priser om ni vet vad ni vill ha, undantag Shoei
Yes, vanliga glasfiber verkar vara den tystaste som testats. Tack för erbjudandet, skicka gärna över pris på RPHA 91 Carbon samt deras 50B intercom 👍🏻

Jag fick skäll av @Strindberg så jag gör en korspostning med "vad sportar du för mc" 😂

Jag har alltid hållit på med hojar. Cross i barn och ungdomsåren, moped förstås och sen har jag haft ett par motorcyklar, senast en CB250N från -82 som jag försökte få lite scrambler-stuk på.

IMG_20210228_164855.jpg

Nu är Hondan såld. Varje gång jag köpt en MC har jag tänkt att nu är det motivation för A-kort men det har aldrig blivit av. Istället har jag hållit mig med trimmade moppar som inte är bra på något. Mest en klump i magen om Haffa skulle åka förbi.

Men nu tror jag ändå det är dags! Fyller 40 nästa år och tänkte ge mig själv en intensivkurs, det måste väl vara en lagom krisig 40-årsgrej!

Det hör väl också till med ett mått nostalgi när man får en ålderskris, så jag tänker köpa en Africa Twin. Inget sportigt öht utan driftsäkert, billigt, lättmekat och något man lätt kan hoppa upp på och dra till jobbet utan att det känns som ett större projekt eller vara orolig att den ska bli skitig.

1000017450.jpg

Någon som kört med RPHA 91 Carbon?

Testat i butik & känns ju väldigt bra, men svårt att veta hur den beter sig i motorvägsfart. Vill ha för vardagspendlingen som komplement till min AGV.

Jag är sugen på en rpha1 men har ingen aning om vilken huvudform deras hjälmar har, lust att ge lite input kring det? Shoei = rund skalle Arai = oval skalle

Min kompis har RPHA1 och den känns väldigt bra enligt henne. Skön inredning och stabil i höga farter också.

Jag har kört en del hjälmar och dessa har passat mig väldigt bra, alla i storlek Medium som kanske kan hjälpa någon:

• Airoh GP 550 S - Otroligt skön inredning, skönaste jag har men tyvärr är visiret rätt dåligt, läcker lite luft och få positioner.
• AGV Corsa R (storlek ML) - Tyvärr avslutad pga de nya reglerna, har inte hittat någon så skön hjälm efter.
• AGV K5S - Väldigt skön och snygg. Går inte köra bana med pga att man inte ser framåt pga lågt synfält (vid fullt nedlägg).
• AGV K6S - Väldigt skön och billig. Känns dock ganska stor och mycket touring över den.
• Shoei X-SPR PRO - Min nuvarande. Väldigt skön och premium. Dock stör jag mig på att inredningen har blivit lite slapp efter bara 1,5 säsong. Och att mörkaste visiret är för ljust. Går inte hitta några mörka nu för tiden från Shoei.
• Schuberth SR1 - Supertight racehjälm. Var en favorit när jag körde bana första åren. Går nog inte köpa längre.

Dessa har inte passat mig bra:

• Bell Race star DLX - För tight mot tinningen. Testat M som var för tight och L var för stor.
• Suomy SR GP - Samma som Bell. Nya "Evo" har jag inte testat än men gissar att det är samma passform.
• Bell Bullit - Testat både M och L, bägge satt ok men väldigt högludd.

Det är bland de tystare hjälmarna, kanske tystast.

Kan lösa de flesta hjälmar till vettiga priser om ni vet vad ni vill ha, undantag Shoei

Alpinestars också?

Jag fick skäll av @Strindberg så jag gör en korspostning med "vad sportar du för mc" 😂

Jag har alltid hållit på med hojar. Cross i barn och ungdomsåren, moped förstås och sen har jag haft ett par motorcyklar, senast en CB250N från -82 som jag försökte få lite scrambler-stuk på.

IMG_20210228_164855.jpg

Nu är Hondan såld. Varje gång jag köpt en MC har jag tänkt att nu är det motivation för A-kort men det har aldrig blivit av. Istället har jag hållit mig med trimmade moppar som inte är bra på något. Mest en klump i magen om Haffa skulle åka förbi.

Men nu tror jag ändå det är dags! Fyller 40 nästa år och tänkte ge mig själv en intensivkurs, det måste väl vara en lagom krisig 40-årsgrej!

Det hör väl också till med ett mått nostalgi när man får en ålderskris, så jag tänker köpa en Africa Twin. Inget sportigt öht utan driftsäkert, billigt, lättmekat och något man lätt kan hoppa upp på och dra till jobbet utan att det känns som ett större projekt eller vara orolig att den ska bli skitig.

1000017450.jpg
Låter som en magiskt 40-årsgrej. I valet av hoj kan jag bara bekräfta det du säger. Ägde en Affe i ca 2 år och de är som du skriver, driftsäker (Nja om man vill ha abs), lättmekat till tusen med massa reservdelar överallt och videor på YT och böcker som visar hur man ska göra. Enda att hålla koll på är att soppapumpen är reko, jag hade alltid med en extra i reserv 😊

Dock tycker jag dom börjar bli lite för dyra senaste åren, men stört coola.

1000000734.jpg

1000002932.jpg

Låter som en magiskt 40-årsgrej. I valet av hoj kan jag bara bekräfta det du säger. Ägde en Affe i ca 2 år och de är som du skriver, driftsäker (Nja om man vill ha abs), lättmekat till tusen med massa reservdelar överallt och videor på YT och böcker som visar hur man ska göra. Enda att hålla koll på är att soppapumpen är reko, jag hade alltid med en extra i reserv 😊

Dock tycker jag dom börjar bli lite för dyra senaste åren, men stört coola.

1000000734.jpg

1000002932.jpg

Håller med, det är ganska mycket pengar för en 30 år gammal hoj med typ 6000-9000 mil på räknaren. Man får ge mellan 40-60 papp nu.
Nånstans tror jag ändå de kommer överleva många av de moderna hojarna med tvärhög kompression och miljoner små elektriska sensorer och hjälpmedel.

Utöver soppapump har jag hört att det är bra att ha en extra spänningsregulator/likriktare också. En bra grej verkar vara att byta till lite kraftigare kablar och se över alla kontakter eftersom spänningsregulatorn ofta är lite svajig, så inget ger ifrån sig magisk rök rätt som det är.

Senast ändrad:
Håller med, det är ganska mycket pengar för en 30 år gammal hoj med typ 6000-9000 mil på räknaren. Man får ge mellan 40-60 papp nu.
Nånstans tror jag ändå de kommer överleva många av de moderna hojarna med tvärhög kompression och miljoner små elektriska sensorer och hjälpmedel.

Utöver soppapump har jag hört att det är bra att ha en extra spänningsregulator/likriktare också. En bra grej verkar vara att byta till lite kraftigare kablar och se över alla kontakter eftersom spänningsregulatorn ofta är lite svajig, så inget ger ifrån sig magisk rök rätt som det är.
De känns ju lite dyra med tanke på ålder och mil. Jag försökte för skojs skull fundera på om det går att hitta något annat liknande men modernare för det priset men det blir svårt. Det enda jag kom på var F800GS men hittar man en sådan för 50 000 så har den nog också gått lika långt. Det finns säkert någon reservdel där också som inbitna alltid har med sig :)

De känns ju lite dyra med tanke på ålder och mil. Jag försökte för skojs skull fundera på om det går att hitta något annat liknande men modernare för det priset men det blir svårt. Det enda jag kom på var F800GS men hittar man en sådan för 50 000 så har den nog också gått lika långt. Det finns säkert någon reservdel där också som inbitna alltid har med sig :)

Sen är jag en inbiten Honda-snubbe också. Har kört Honda-crossar sedan barnsben :)

Jag såg någon video där man diskuterade kompression kontra livslängd kontra prestation. Det givna utfallet av att ha en låg kompression är att motorn slits mindre. Lägre värme, mindre belastning på startmekanism och växellåda, mindre belastning på koppling. Men med mindre kompression kommer lägre effekt. Sen gjorde han en fullgasrepa över en lång kurva på grus från stillastående och mätte tiderna mellan tre hojar med olika effekt där Africa Twin hade minst, men det skilde i princip ingenting. Några få tiondelar.

Nu fattar jag ju att prestation på grusunderlag inte är där hästkrafterna mest märks, utan på landsväg eller motorväg, men det är ändå värt att fundera på att det inte behöver spela någon större roll vilken effekt du har, speciellt inte när man köper en hoj som man ev. ska köra på otillgängliga ställen. Pålitligheten kan trumfa :)

Edit: Hittade klippet!

Senast ändrad:
Yamaha har ju både Tenere och Super Tenere som motsvarar Africa Twin som ligger lite billigare i pris. Annars finns Suzuki DR, men jag vet inte. Känns sämre på något sätt.
Honda dominator är ett alternativ, om än jädrigt ful. 😅

Sen är jag en inbiten Honda-snubbe också. Har kört Honda-crossar sedan barnsben :)

Jag såg någon video där man diskuterade kompression kontra livslängd kontra prestation. Det givna utfallet av att ha en låg kompression är att motorn slits mindre. Det sliter mindre på allt, helt enkelt. Men med mindre kompression kommer lägre effekt. Sen gjorde han en fullgasrepa över en lång kurva på grus från stillastående och mätte tiderna mellan tre hojar med olika effekt där Africa Twin hade minst, men det skilde i princip ingenting. Några få tiondelar.

Nu fattar jag ju att prestation på grusunderlag inte är där hästkrafterna mest märks, utan på landsväg eller motorväg, men det är ändå värt att fundera på att det kan vara värt att inte stirra sig blind på effekten när man köper en hoj som man ev. ska köra på otillgängliga ställen. Pålitligheten kan trumfa :)

Edit: Hittade klippet!
Om du kan ha tålamod tror jag Affarna sjunker i pris ju längre säsongen går. Finns trots allt många ute i landet.
Riemanns videor är otroliga. Finns många fina videor där han visar hur kapabel AT är, men man får ha i åtanke att han är sjuuukt duktig på att köra också. 😊

Yamaha har ju både Tenere och Super Tenere som motsvarar Africa Twin som ligger lite billigare i pris. Annars finns Suzuki DR, men jag vet inte. Känns sämre på något sätt.
Honda dominator är ett alternativ, om än jädrigt ful. 😅

Om du kan ha tålamod tror jag Affarna sjunker i pris ju längre säsongen går. Finns trots allt många ute i landet.
Riemanns videor är otroliga. Finns många fina videor där han visar hur kapabel AT är, men man får ha i åtanke att han är sjuuukt duktig på att köra också. 😊

Ja, det där är inget en aspirerande körkorts-tagare ska titta på alls, egentligen :D Jag har också fastnat lite för Stephen på All in Travel-youtubekanalen. Han körde Paris-Dakar på en KTM lite på en klackspark. Fantastiskt underhållande kille med massor av upptåg utöver att vara grym på att köra.

Blev en tur med sporthojs-gruppen igår. 25 hojar, varav vi var 7 som körde hela rundan på 16mil. En omkull-körning på grus i lågfart (inte jag).

Vissa kör helt galet!

att.3gxYbp98-GwQUeT6RHupwaPAw7m2Sdo0zZdjis7vn4o.jpeg

att.dC-Z5hfQvSNqj4-XLrBw31Cgw7JGFjTvEfAY9CY-cFs.jpeg
GBG-folk? Känner igen Duken.
Körde med sporthoj.com folk för 20 år sedan när jag pluggade i Jönköping. Insåg snabbt att det inte var min grej. Någon vecka senare bröt en av förarna nacken när hon körde omkull.

Ett par timmar i solen på hojen med sonen. Blir inte mycket mysigare. Om tre år är sonen 16 då hoppas vi på en tur med två hojar. Han är mycket motiverad just nu i alla fall.
IMG_7922.jpeg
Visst är det mysigt.
Hoppas motivationen håller i sig, i sonens fall gjorde det det och han har redan hunnit avverka många mil med den lilla Svartpilen sedan förra året 🙂.
Första bilden som lite yngre passagerare och den andra från första mc-semestern på egen hoj förra sommaren (bra att ha med föräldrarna som kunde ta packningen).
IMG_4187.jpeg

IMG_8666.jpeg

GBG-folk? Känner igen Duken.
Körde med sporthoj.com folk för 20 år sedan när jag pluggade i Jönköping. Insåg snabbt att det inte var min grej. Någon vecka senare bröt en av förarna nacken när hon körde omkull.
Yes, folk från västkusten.
Jag låg i bakre delen av gruppen, och blev frånkörd närapå konstant - och då tryckte jag ändå på ordentligt.

Tillbaka
Topp