Champion helmets brukar göra bra test. Kollat in deras review?Någon som kört med RPHA 91 Carbon?
Testat i butik & känns ju väldigt bra, men svårt att veta hur den beter sig i motorvägsfart. Vill ha för vardagspendlingen som komplement till min AGV.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Champion helmets brukar göra bra test. Kollat in deras review?Någon som kört med RPHA 91 Carbon?
Testat i butik & känns ju väldigt bra, men svårt att veta hur den beter sig i motorvägsfart. Vill ha för vardagspendlingen som komplement till min AGV.
HJC är ovala i formen, likt AGV typJag är sugen på en rpha1 men har ingen aning om vilken huvudform deras hjälmar har, lust att ge lite input kring det? Shoei = rund skalle Arai = oval skalle
Tack för info!!Jag brukar köra HJC och Shoi passar inte på mig men Arai har jag inte provat. Så kanske är HJC ovala då![]()
Proppar kör jag alltid, Alpine MotoSafe Race. Undrar mer kring hur vikt & aerodynamik upplevs. Alla AGV jag kört har varit typ neutral vikt på i 120, men lite ryckiga pga turbulens bakom.Tänker du vindbrus så är öronproppar nödvändiga oavsett typ av hjälm är min erfarenhet. Vissa kan vara ”mindre” sämre än andra men samma problem kvarstår, vindbruset finns där oavsett
Will do, tack!Champion helmets brukar göra bra test. Kollat in deras review?
Blir att köpa imorgonChampion helmets brukar göra bra test. Kollat in deras review?
Det är bland de tystare hjälmarna, kanske tystast.Någon som kört med RPHA 91 Carbon?
Testat i butik & känns ju väldigt bra, men svårt att veta hur den beter sig i motorvägsfart. Vill ha för vardagspendlingen som komplement till min AGV.
Yes, vanliga glasfiber verkar vara den tystaste som testats. Tack för erbjudandet, skicka gärna över pris på RPHA 91 Carbon samt deras 50B intercomDet är bland de tystare hjälmarna, kanske tystast.
Kan lösa de flesta hjälmar till vettiga priser om ni vet vad ni vill ha, undantag Shoei
Någon som kört med RPHA 91 Carbon?
Testat i butik & känns ju väldigt bra, men svårt att veta hur den beter sig i motorvägsfart. Vill ha för vardagspendlingen som komplement till min AGV.
Jag är sugen på en rpha1 men har ingen aning om vilken huvudform deras hjälmar har, lust att ge lite input kring det? Shoei = rund skalle Arai = oval skalle
Det är bland de tystare hjälmarna, kanske tystast.
Kan lösa de flesta hjälmar till vettiga priser om ni vet vad ni vill ha, undantag Shoei
Låter som en magiskt 40-årsgrej. I valet av hoj kan jag bara bekräfta det du säger. Ägde en Affe i ca 2 år och de är som du skriver, driftsäker (Nja om man vill ha abs), lättmekat till tusen med massa reservdelar överallt och videor på YT och böcker som visar hur man ska göra. Enda att hålla koll på är att soppapumpen är reko, jag hade alltid med en extra i reservJag fick skäll av @Strindberg så jag gör en korspostning med "vad sportar du för mc"
Jag har alltid hållit på med hojar. Cross i barn och ungdomsåren, moped förstås och sen har jag haft ett par motorcyklar, senast en CB250N från -82 som jag försökte få lite scrambler-stuk på.
![]()
Nu är Hondan såld. Varje gång jag köpt en MC har jag tänkt att nu är det motivation för A-kort men det har aldrig blivit av. Istället har jag hållit mig med trimmade moppar som inte är bra på något. Mest en klump i magen om Haffa skulle åka förbi.
Men nu tror jag ändå det är dags! Fyller 40 nästa år och tänkte ge mig själv en intensivkurs, det måste väl vara en lagom krisig 40-årsgrej!
Det hör väl också till med ett mått nostalgi när man får en ålderskris, så jag tänker köpa en Africa Twin. Inget sportigt öht utan driftsäkert, billigt, lättmekat och något man lätt kan hoppa upp på och dra till jobbet utan att det känns som ett större projekt eller vara orolig att den ska bli skitig.
![]()
Låter som en magiskt 40-årsgrej. I valet av hoj kan jag bara bekräfta det du säger. Ägde en Affe i ca 2 år och de är som du skriver, driftsäker (Nja om man vill ha abs), lättmekat till tusen med massa reservdelar överallt och videor på YT och böcker som visar hur man ska göra. Enda att hålla koll på är att soppapumpen är reko, jag hade alltid med en extra i reserv
Dock tycker jag dom börjar bli lite för dyra senaste åren, men stört coola.
![]()
![]()
De känns ju lite dyra med tanke på ålder och mil. Jag försökte för skojs skull fundera på om det går att hitta något annat liknande men modernare för det priset men det blir svårt. Det enda jag kom på var F800GS men hittar man en sådan för 50 000 så har den nog också gått lika långt. Det finns säkert någon reservdel där också som inbitna alltid har med sigHåller med, det är ganska mycket pengar för en 30 år gammal hoj med typ 6000-9000 mil på räknaren. Man får ge mellan 40-60 papp nu.
Nånstans tror jag ändå de kommer överleva många av de moderna hojarna med tvärhög kompression och miljoner små elektriska sensorer och hjälpmedel.
Utöver soppapump har jag hört att det är bra att ha en extra spänningsregulator/likriktare också. En bra grej verkar vara att byta till lite kraftigare kablar och se över alla kontakter eftersom spänningsregulatorn ofta är lite svajig, så inget ger ifrån sig magisk rök rätt som det är.
De känns ju lite dyra med tanke på ålder och mil. Jag försökte för skojs skull fundera på om det går att hitta något annat liknande men modernare för det priset men det blir svårt. Det enda jag kom på var F800GS men hittar man en sådan för 50 000 så har den nog också gått lika långt. Det finns säkert någon reservdel där också som inbitna alltid har med sig![]()
Yamaha har ju både Tenere och Super Tenere som motsvarar Africa Twin som ligger lite billigare i pris. Annars finns Suzuki DR, men jag vet inte. Känns sämre på något sätt.De känns ju lite dyra med tanke på ålder och mil. Jag försökte för skojs skull fundera på om det går att hitta något annat liknande men modernare för det priset men det blir svårt. Det enda jag kom på var F800GS men hittar man en sådan för 50 000 så har den nog också gått lika långt. Det finns säkert någon reservdel där också som inbitna alltid har med sig![]()
Om du kan ha tålamod tror jag Affarna sjunker i pris ju längre säsongen går. Finns trots allt många ute i landet.Sen är jag en inbiten Honda-snubbe också. Har kört Honda-crossar sedan barnsben
Jag såg någon video där man diskuterade kompression kontra livslängd kontra prestation. Det givna utfallet av att ha en låg kompression är att motorn slits mindre. Det sliter mindre på allt, helt enkelt. Men med mindre kompression kommer lägre effekt. Sen gjorde han en fullgasrepa över en lång kurva på grus från stillastående och mätte tiderna mellan tre hojar med olika effekt där Africa Twin hade minst, men det skilde i princip ingenting. Några få tiondelar.
Nu fattar jag ju att prestation på grusunderlag inte är där hästkrafterna mest märks, utan på landsväg eller motorväg, men det är ändå värt att fundera på att det kan vara värt att inte stirra sig blind på effekten när man köper en hoj som man ev. ska köra på otillgängliga ställen. Pålitligheten kan trumfa
Edit: Hittade klippet!
Yamaha har ju både Tenere och Super Tenere som motsvarar Africa Twin som ligger lite billigare i pris. Annars finns Suzuki DR, men jag vet inte. Känns sämre på något sätt.
Honda dominator är ett alternativ, om än jädrigt ful.
Om du kan ha tålamod tror jag Affarna sjunker i pris ju längre säsongen går. Finns trots allt många ute i landet.
Riemanns videor är otroliga. Finns många fina videor där han visar hur kapabel AT är, men man får ha i åtanke att han är sjuuukt duktig på att köra också.![]()
Det går hälften så fort och är hälften så kul.Orkar inte skruva på/av
Får nog skaffa en till hoj när sambon ska åka med.
Så är det. Därför jag tänker man lika gärna kan satsa på komfort de gångerna och köra glidare/adventure eller nåtDet går hälften så fort och är hälften så kul.
GBG-folk? Känner igen Duken.Blev en tur med sporthojs-gruppen igår. 25 hojar, varav vi var 7 som körde hela rundan på 16mil. En omkull-körning på grus i lågfart (inte jag).
Vissa kör helt galet!
![]()
![]()
Visst är det mysigt.Ett par timmar i solen på hojen med sonen. Blir inte mycket mysigare. Om tre år är sonen 16 då hoppas vi på en tur med två hojar. Han är mycket motiverad just nu i alla fall.![]()
Yes, folk från västkusten.GBG-folk? Känner igen Duken.
Körde med sporthoj.com folk för 20 år sedan när jag pluggade i Jönköping. Insåg snabbt att det inte var min grej. Någon vecka senare bröt en av förarna nacken när hon körde omkull.