• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Och här är min moppe!

13130882_10154128991323582_4447836391716047206_o.jpg
13122880_10154128991493582_3704571916079334265_o.jpg
13177404_10154131494263582_8381996464203459840_n.jpg

Riktigt jäkla grym!
 
Tankväska. Någon som kör med det?
Har en MT 09 utan vare sig pakethållare eller sidoväskor. Får köra med rygga. Gillar det inte riktigt utan skulle vilja ha nåt säkrare och nåt som inte stör när man kör. Därav tankväskefunderingen. Men hur är det att ha den på plats? Stör den förarmiljön? Påverkar den köregenskaperna? Repar den tanken?
Vilka är dina erfarenheter? Skriv och berätta!
 
Jag använder en elvaliters Bags Connection (tror den heter City) som går att expandera till 15 och har ett snäppfäste som skruvas på tankringen. Jag tycker inte att den stör alls men det är klart att det inte går att ligga på tanken när det är en väska där. Jag skulle naturligtvis inte använda den på bana men på en aktiv lördagstur får den oftast följa med. Det är väldigt praktiskt att ha allt viktigt tillgängligt när man sitter på hojen och den är så enkel att ta med att man aldrig behöver lämna värdesaker obevakade.

Om du inte gillar att köra med ryggsäck är det för att du inte har en Kriega. Köp en sån!
 
Jag har kört en del med olika typer av tankväskor och tycker inte dom är i vägen. Skulle köpa en som sitter med remmar, inte magneter. Eller ännu hellre en liten mjuk väska som man fäster bakpå. Den kan sitta på för jämnan och man behöver inte lyfta av den för att tanka. Köp en liten som man kan fälla ut med en dragkedja för att öka volymen. Sen är det det där med vattentätheten... Funkar aldrig.
Typ denna bakväska (inte min):
0128151526b.jpg
 
Jag har kört en del med olika typer av tankväskor och tycker inte dom är i vägen. Skulle köpa en som sitter med remmar, inte magneter. Eller ännu hellre en liten mjuk väska som man fäster bakpå. Den kan sitta på för jämnan och man behöver inte lyfta av den för att tanka. Köp en liten som man kan fälla ut med en dragkedja för att öka volymen. Sen är det det där med vattentätheten... Funkar aldrig.
Typ denna bakväska (inte min):
0128151526b.jpg
Tack för bra tips! Snopet. Hojen på bilden ser ju ut som.... min... :happyhappy:
 
Två väskor jag använder:

Rygga, Boblbee. Gjord för att åka snabbt med och sitter utmärkt på ryggen. Fungerar minst att köra dubbelt så fort än vad man får köra (givetvis testat på bana). Finns tillbehör som nät samt extra väska som är en rulle som man har längst ner på utsidan.
image.jpeg

(Ej min bild, från www)

MC väska Kriega 20. Perfekt att ha väskan bakom istället för framför så att denninte är i vägen. Funkar utmärkt att ha även på sporthojar och du får med dig gott med saker.
image.jpeg

(Inte min bild, från www)

Kombinationen ovan gör att man har väldigt mycket packning med sig alternativt en bra väska för tillfället beroende på vad man ska göra.
 
Jag har kört med Biltemas variant/kopia av den där Boblbee och den har funkat utmärkt. Märks inte av när man kör.
Enda jag kan klaga över är väl att den kan vara ett elände att få på sig med fullt skinnställ, men det är kanske mest en inställningssak...

Märkte nu när jag skulle länka till den att dom inte verkar ha den kvar, utan dom har en annan variant numera. Även den är "hård" vilket bör funka. Kan vara värt en chansning för en fjärdedel av priset :)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Ryggsack-35-l-2000034322/
 
Tankväska. Någon som kör med det?
Har en MT 09 utan vare sig pakethållare eller sidoväskor. Får köra med rygga. Gillar det inte riktigt utan skulle vilja ha nåt säkrare och nåt som inte stör när man kör. Därav tankväskefunderingen. Men hur är det att ha den på plats? Stör den förarmiljön? Påverkar den köregenskaperna? Repar den tanken?
Vilka är dina erfarenheter? Skriv och berätta!

Jag använder också en Boblbee rygga på dagsturerna. Funkar hur bra som helst, märker inte av den. Har även en tankväska med magneter om mer packning ska med. Reprisk finns om det är smuts på magneterna när du fäster den på tanken och om den mot förmodan skulle röra på sig på tanken. Har aldrig fått någon repa dock. Går ju att sätta några remsor eltejp om man vill vara extra försiktig :rolleyes:. Finns även tankskydd till vissa modeller, finns kanske till din också, som man sedan fäster tankväskan i.

BagKreig3-L.jpg

(bild från www)
Ett annat alternativ är från SW Motech, där man sätter ett fäste på tanklocket så väskan "hänger" i luften. Kanske kan vara något?

Tank bag in place.JPG

(bild även från www)

Annars är ju som ovanstående har rekommenderat, Tankväska med remmar eller en väska bakom dig.

Hoppas det gav lite nya ideer. Lycka till. :)
 
Tack för bra tips!
Då så. Kriega både såg och lät jäkligt fränt tyckte så det fick bli en sån här

http://www.getgeared.co.uk/Kriega_US20_Motorcycle_DryBag

Då slipper jag ha den på ryggen annat än vid transport utan hoj, och den inverkar inte öht på förarmiljön. Visst mek blir det med stropparna som ska stoppas i varje gång den monteras, men idel lovord från brukare borde väl ändå stämma, kan man tycka. Får väl återkomma med en kommentar när den provats.
 
Tack för bra tips!
Då så. Kriega både såg och lät jäkligt fränt tyckte så det fick bli en sån här

http://www.getgeared.co.uk/Kriega_US20_Motorcycle_DryBag

Då slipper jag ha den på ryggen annat än vid transport utan hoj, och den inverkar inte öht på förarmiljön. Visst mek blir det med stropparna som ska stoppas i varje gång den monteras, men idel lovord från brukare borde väl ändå stämma, kan man tycka. Får väl återkomma med en kommentar när den provats.
Den är grym, jag har en sån också. Rymlig nog för en lättare helgpackning och helt vattentät. Det som gör att jag använder min R20 mycket mer än min US20 är som du säger mecket med remmarna.
 
Tack för bra tips!
Då så. Kriega både såg och lät jäkligt fränt tyckte så det fick bli en sån här

http://www.getgeared.co.uk/Kriega_US20_Motorcycle_DryBag

Då slipper jag ha den på ryggen annat än vid transport utan hoj, och den inverkar inte öht på förarmiljön. Visst mek blir det med stropparna som ska stoppas i varje gång den monteras, men idel lovord från brukare borde väl ändå stämma, kan man tycka. Får väl återkomma med en kommentar när den provats.
Om du inte köpt så kan du köpa min, halva priset, sparsamt använd. Samma sak med ryggan med tillbehör. Om annat kanske nån annan är intresserad? Kör så lite gata så en utspädning är på sin plats.
 
Om du inte köpt så kan du köpa min, halva priset, sparsamt använd. Samma sak med ryggan med tillbehör. Om annat kanske nån annan är intresserad? Kör så lite gata så en utspädning är på sin plats.
Typiskt. Just beställt. Hade gärna tagit din men är tveksam till att beställningen går att backa. Jag kollar om det är möjligt på måndag. Går det är jag intresserad.
 
Bygg en sissy och surra fast väskan. Tankväskor är fulare än magväskor. Till och med på plasträsers.

IMG_5795.JPG
Bygg en sissy! Hahaha! Störtskönt! Det blir nog världens första och enda sissy på en MT 09 tror jag. Om tankväskor är fult då måste sissy på en sån vara apfult!
Nä, det blir som sagt en Kriga US 20. Samma tema, men utan staket baktill.
Dock håller jag med om att hojen på bilden med packningen på är riktigt mysig!
 
Hörde om en 25 åring som krockade med lastbil häromdagen i Göteborg.
Ingen som hört eller vet något mer om hur det gick? Eller kanske identiteten på killen (Skicka PM isf)
 
Nej inte skrivit något. Men inte kollat heller. Forumet känns dött.
Ingen vet på FB-sidan dock.
Inte FB, där är det bara trams om Gixxer vs Ducce. Kolla www.sporthoj.com under allmänt snack så har då olyckstråden för rapportering samt diskussionstråden om olyckor.

"Göteborg 6/10
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...borg-1.3848428
Mc-förare allvarligt skadad i olycka i Göteborg
GÖTEBORG En mc-förare skadades allvarligt i en olycka på Vågmästareplatsen i Göteborg på torsdagen. Vägen stängdes av helt i samband med olyckan som skedde i rusningstrafik.
Olyckan inträffade strax innan klockan 16 på måndagen, och enligt tidiga uppgifter till SOS och polis var det en lastbil och en mc som kolliderade. Det skulle senare visa sig att det troligtvis rörde sig om en singelolycka, enligt vittnesmål från olycksplatsen.
– Lastbilsföraren kan ha stannat för att hjälpa till som vi förstått det, säger Hans Lippens, polisens presstalesperson.
Mc-föraren fördes med ambulans till Sahlgrenska sjukhuset. Föraren är en man i 25-årsåldern och tillståndet är allvarligt, kan sjukhusets pressjour meddela under torsdagskvällen.
Platsen där olyckan inträffade är mycket trafikerad, och polisen hade flera patruller på plats. Först stängdes två körfält av under räddningsarbetet, och något senare stängdes hela vägen tillfälligt av. "
 
Inte FB, där är det bara trams om Gixxer vs Ducce. Kolla www.sporthoj.com under allmänt snack så har då olyckstråden för rapportering samt diskussionstråden om olyckor.

"Göteborg 6/10
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...borg-1.3848428
Mc-förare allvarligt skadad i olycka i Göteborg
GÖTEBORG En mc-förare skadades allvarligt i en olycka på Vågmästareplatsen i Göteborg på torsdagen. Vägen stängdes av helt i samband med olyckan som skedde i rusningstrafik.
Olyckan inträffade strax innan klockan 16 på måndagen, och enligt tidiga uppgifter till SOS och polis var det en lastbil och en mc som kolliderade. Det skulle senare visa sig att det troligtvis rörde sig om en singelolycka, enligt vittnesmål från olycksplatsen.
– Lastbilsföraren kan ha stannat för att hjälpa till som vi förstått det, säger Hans Lippens, polisens presstalesperson.
Mc-föraren fördes med ambulans till Sahlgrenska sjukhuset. Föraren är en man i 25-årsåldern och tillståndet är allvarligt, kan sjukhusets pressjour meddela under torsdagskvällen.
Platsen där olyckan inträffade är mycket trafikerad, och polisen hade flera patruller på plats. Först stängdes två körfält av under räddningsarbetet, och något senare stängdes hela vägen tillfälligt av. "
Kom på i efterhand att jag nog missförstod, du frågade efter statusen på den skadade? Tyvärr dålig info om det.
 
Kom på i efterhand att jag nog missförstod, du frågade efter statusen på den skadade? Tyvärr dålig info om det.

Yes det jag undrade över.
Mycket folk i den åldern man träffat när man varit ute och åkt. Men har ju inte kontakt med alla. Så helt omöjligt att veta om personen klarade sig eller inte.
Men nyhetssidorna brukar uppdatera med nyhet vid dödsfall. Så troligtvis klarade han sig med livet i behåll iallafall.
 
Tillbaka
Topp