• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Jag kan varmt rekommendera Norge på MC. Sörlandet -Västlandet och tillbaka över Hardangervidda till Oslo. Har kört MC i de flesta Europeiska länder b.l.a i Österrike.
Naturen i Norge har en dimension extra med alla Fjordarna, en klar favorit :cigar: Lycka till :cool:
Norge är bra men en tur i Europa och gärna då på östra sidan, Polen, Tjeckien, Slovakien slår det mesta. Vägarna är super, priserna är låga. Extremt mycket att se.

Jag kan varmt rekommendera Norge på MC. Sörlandet -Västlandet och tillbaka över Hardangervidda till Oslo. Har kört MC i de flesta Europeiska länder b.l.a i Österrike.
Naturen i Norge har en dimension extra med alla Fjordarna, en klar favorit :cigar: Lycka till :cool:
+1 angående Norge. Blir nog en sväng dit i sommar igen.
IMGP3443.JPG

Senast ändrad:
Skrev in mig på körskolan i fredags för A kort. Aldrig kört tidigare så det kan bli spännande. Älskar allt som går fort så det ska nog inte bli några problem men när det kommer till hoj köp vad ska man satsa på? Jag gillar snabba sport hojar som Ducati panigale, gsxr, och rsv4 men kanske inte den optimala att börja med. Har tittat på touring och vad jag läst så ska det vara det bästa att starta med men vad säger ni? Har ni några bra tips på en snygg motorcykel som inte kostar allt för mycket. Tänkte att iår blir det inte dyrare än 50K för att sedan köpa en dyrare när man har erfarenhet tills nästa säsong.

Skrev in mig på körskolan i fredags för A kort. Aldrig kört tidigare så det kan bli spännande. Älskar allt som går fort så det ska nog inte bli några problem men när det kommer till hoj köp vad ska man satsa på? Jag gillar snabba sport hojar som Ducati panigale, gsxr, och rsv4 men kanske inte den optimala att börja med. Har tittat på touring och vad jag läst så ska det vara det bästa att starta med men vad säger ni? Har ni några bra tips på en snygg motorcykel som inte kostar allt för mycket. Tänkte att iår blir det inte dyrare än 50K för att sedan köpa en dyrare när man har erfarenhet tills nästa säsong.
Kul! Kawa ER-6 kanske? Eller en Honda 600 Hornet? Båda bra hojar och inte alltför dyra att försäkra.

Kul! Kawa ER-6 kanske? Eller en Honda 600 Hornet? Båda bra hojar och inte alltför dyra att försäkra.

Ja kawasakin var riktigt billig och då är den ny. Är det som alla säger att längre resor med en supersport hoj är tortyr för kroppen? Tar kortet i första hand för att kunna njuta genom fina landskap men samtidigt vill man ha en riktigt snygg och sportig hoj :D

Ja kawasakin var riktigt billig och då är den ny. Är det som alla säger att längre resor med en supersport hoj är tortyr för kroppen? Tar kortet i första hand för att kunna njuta genom fina landskap men samtidigt vill man ha en riktigt snygg och sportig hoj :D
Har ingen erfarenhet faktiskt då den enda hoj jag ägt ör just en Hornet, o bara en sommar. Men tror folk upplever det lite olika, vissa tycker att det går bra och andra inte. Farsan har åkt en del långresor på (super)sporthoj o visst, är man lite ovan så blir man väl främst stel i nacke av att sitta hängd över tanken o får träsmak i arslet, men iaf för honom så vänjer han sig efter lite åkande. Åker man i motorvägsfart är det gött att ha en kåpa att krypa ner innanför. Naket i 100+ blir lite blåsigt o är lite segt i längden. Man ska man mest åka landsväg går det bra tycker jag iallafqll

Senast ändrad:

Jag vet hur det ser ut att rekommendera det man själv äger men måste ändå lyfta Street Triple från Triumph! Började själv med en KTM 690 Duke R, fantastiskt rolig att köra tack vare bra botten och låg vikt. Jobbig att köra över 140km/h och händer och fötter domnade efter långa körningar då den vibrerar lite... Kört en del BMW F800 som absolut är kompetent. Har själv problem med sittställningen på den men de är generellt välutrustade för pengarna. Var nära att köpa en Ducati 821 monster, magiskt ljud och motorn är underbar. Sitter bra men väldigt lite möjlighet att flytta runt lite i sadeln om man ska köra långt. Kändes lite nervös att bromsa hårt och den dök i ingången av kurvor, hade gärna haft en annan gaffel med lite justering... Hade en Honda CBR 600 FA mellan min KTM och min nuvarande Triumph ett par veckor, bekväm och trevlig men kändes ganska själlös, har lite svårt för radfyror då de saknar lite karaktär och vill köras på höga varv för att bli roliga. En kompis har länge kört Yamaha R1 och det är ju ett monster till hoj. Däremot otroligt jobbig i låga hastigheter och blir ett riktigt sömnpiller om man inte kör den hårt, chassi, fjädring och bromsar är ju dimensionerat för hastigheter långt över vad som är lämpligt på allmän väg. Spänningen är obefintlig på 70-väg. På riktigt kurviga vägar hade han svårt att hänga med min KTM 690, jag hade helt klart roligare på de små vägarna då.

Landade till slut med en Street Triple R ett par år sedan. Ville ha något som sambon kunde åka med på någon gång ibland, hon hade svårt med det ryckiga encylindriga. Jag ville ha något med lite mer karaktär än fyra cylindrar och då passar tre cylindrar väldigt bra. Otroligt bra chassi, grymt bra bromsar och bra justeringsmöjligheter när det kommer till fjädringen. Låg vikt gör att den är kul även i lägre hastigheter. Ljudet när man vrider lite extra är beroendeframkallande! Vettig försäkring även på mig en bit under 30 med centralt boende. Pålitlig, lättkörd som ny men kan ge otroligt mycket tillbaka med en mer erfaren förare.

Det är som du märker extremt mycket personliga preferenser som styr. Vissa gillar supermotard, andra vill köra glidare. En del gillar en cylinder, andra vill ha fyra. Mina åsikter kan skilja sig väldigt mycket från dina men du kanske kan se lite tydligare vad du letar efter genom att få lite input från andra! Med kortet i handen är det helt enkelt bara att ta dig till handlare och provköra allt du orkar, då kommer du hitta en hoj som passar dig och det du faktiskt ska göra med den. Lycka till med kortet, hoppas vi ses på vägarna i vår! :)

Yamaha Fz8, inte snabbast inte snyggast men jävligt lättkörd. Man sitter riktigt bra på den och försäkringen är human, jag betalar ca 3000kr/år. Här är bild på min:D
IMG_2545.PNG

BMW, främst deras F800GS/R och S1000R/XR är bra maskiner, lättkörda och i S modellerna tillräckligt med kraft. Har en S1000XR, 160hk så den hänger lätt med valfri sporthoj upp till ca 220 km/h, kostar hel/hel 3400kr. Körställning som gör att man lätt orkar 75 mil om dagen samtidogt som det är en väldigt allround hoj. Priset är det som är negativit på BMW

Grymt och tack för alla tips har kollat massa blocket idag. Hur är priserna? Är dom lite billigare nu när det inte är säsong eller bör man köpa en mitt i säsongen under semeter tider?

Var och kollade MC idag, suget kommer när man har sol och fina dagar ute.

Två stilar som jag gillar till max. Nya Kawasaki 900rs och Kawasaki Z900. Kanske aningen fördel Z900... Vill dock ha fart redan från början när man drar på, inte behöva varva ihjäl sig. Någon som har någon input?

Någon som säljer/jobbar och säljer dessa som kan ge ett bättre pris?

Var och kollade MC idag, suget kommer när man har sol och fina dagar ute.

Två stilar som jag gillar till max. Nya Kawasaki 900rs och Kawasaki Z900. Kanske aningen fördel Z900... Vill dock ha fart redan från början när man drar på, inte behöva varva ihjäl sig. Någon som har någon input?

Någon som säljer/jobbar och säljer dessa som kan ge ett bättre pris?
RS-modellen har mer vrid lägre i varvtalsregistret. Den vanliga Z900 har väl dock högre toppeffekt om jag inte missminner mig. Enklast är nog att provköra för att avgöra, tror inte direkt att någon av dem känns slö. I den klassen är det väl MT-09 som annars fått fin kritik för sin motor. Lite annan design dock, Kaworna känns lite mer genomtänkta i formgivningen kanske.

Det här känns som en rätt bra motorcykel och priset är ungefär precis vad jag vill ge för en första hoj. :D
764BECC7-6B9C-49A5-B0A4-5755417221CA.png

Duke är coola!
Vet inte hur du har det med parkering men jag var oerhört nära att köpa en Duke i fjol men det var strul med försäkring på just KTM och HD. Det gick inte att ha den i gemensamt men låst garage utan man var tvungen att ha den i eget låst förvar. Kanske ha ändrat men kan vara värt att kolla upp kanske. :)

För den som vill fynda lite inför kommande säsong så börjar konkursutförsäljningen av Hojcenter på fredag. Mer info kommer på konkursauktioner.se enligt deras nyhetsbrev.

För den som vill fynda lite inför kommande säsong så börjar konkursutförsäljningen av Hojcenter på fredag. Mer info kommer på konkursauktioner.se enligt deras nyhetsbrev.
Oj, att det går så dåligt för dom? Trodde KTM och Triumph var lite halvheta, men det kanske säljs för lite?
Tack för tipset i alla fall, skulle behöva någonting "billigt" att vardagspendla med, kanske att det dyker upp någonting.

Haloi.
Vill ner till Alperna i augusti för en tripp.
Vill inte köra hela vägen dit.
Vet någon några bra sätt att få ner hojarna, skeppade eller typ nattåg där man åken med själv.
Ja, ni som gjort liknande, hur löste ni det?

Oj, att det går så dåligt för dom? Trodde KTM och Triumph var lite halvheta, men det kanske säljs för lite?
Tack för tipset i alla fall, skulle behöva någonting "billigt" att vardagspendla med, kanske att det dyker upp någonting.
Vad de förmedlat själva är att Triumph Sweden inte ville fortsätta med dem som återförsäljare, och då fanns det inga andra alternativ kvar för dem. KTM inte tillräckligt stort för dem för att täcka för tappet på Triumph.
Probike tar över och blir ny Triumph ÅF om jag förstod det rätt.

Haloi.
Vet någon några bra sätt att få ner hojarna, skeppade eller typ nattåg där man åken med själv.

Man borde väl kunna ta en båt till Polen/Tyskland och sedan någon
Haloi.

En halvlösning som en vän gjorde var att åka Polenfärjan över. Sparar några mil.
Tror att man förr kunde lasta mc:n på tåg i Danmark och sova sig igenom hela Tyskland, men ingen aning om hur det är idag.

Vad de förmedlat själva är att Triumph Sweden inte ville fortsätta med dem som återförsäljare, och då fanns det inga andra alternativ kvar för dem. KTM inte tillräckligt stort för dem för att täcka för tappet på Triumph.
Probike tar över och blir ny Triumph ÅF om jag förstod det rätt.
Probike? Fyfan, tur man inte kör Triumph. Tyvärr ser de även till att jag inte kan köpa en Aprilia - tragiskt.

Jag pendlade Stockholm / Ystad två somrar på en Kawasaki Zr7. Drygt 120mil per helg. Det var sådär... köpte en liten flugsmälla över framlyset, då kunde man snitta 160-170 istället för som tidigare 140. Men på den satt man ganska upprätt. 30 mil på R1 funkar, men är inte bekvämt. Någonstans får man fundera på vad man tänkt använda hojen... Lycka till :)

• Like
Reactions: M3a
Tillbaka
Topp