• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Börjar fundera på ett byte i år. Jag har suktat efter en Ducati Hyperstrada ett tag - nån som provat den? Riktigt härlig faktiskt!
Jag orkar inte lägga ut min Street Triple på Blocket men jag har eventuellt en intressent. Om han slår till blir jag ju så illa tvungen att skaffa nytt...
Här är jag och min SD på en Hyperstrada-provtur i somras.
BF239A6E-0E16-48BF-A410-B2BF6C03AC8B.jpeg

Dags att ta kortet. Ska man köra på en er-6n eller kan man ha en ktm 690 smc direkt som nybörjarhoj?
IMG_20180408_145006.jpg
Det beror på hur kul du tycker att det är att betala försäkring. Duke är mycket dyrare. För mig 300% dyrare...
Er-6n är kul nog med nytaget kort om du inte kört innan. Byt i takt med att körkunskaperna utvecklas. Lätt att dö annars och det är ju lite trist.

Bravo!!
Er6 är sjukt tråkig. Gå på KTM istället!
+1
Min första ”tunga” hoj var en Yamaha FZR 1000
Dumt fega liksom :) (mååånga år sedan)
Skit i er-6. Kolla Triumph Street Triple! Liten smidig sak med grym motor trots relativt liten cylindervolym.
Tack för svar. Låter och känns som en symaskin men tänker likt alfgren nedan.. Men kör bara..
Det beror på hur kul du tycker att det är att betala försäkring. Duke är mycket dyrare. För mig 300% dyrare...
Er-6n är kul nog med nytaget kort om du inte kört innan. Byt i takt med att körkunskaperna utvecklas. Lätt att dö annars och det är ju lite trist.
Lite det jag kommit fram till också, kunskap och körvana innan man köper en bushoj. Men ktm är även så sjukt mycket mer tilltalande även estetiskt...

Senast ändrad:
Håller helt med. Det kommer antagligen att ta minst en säsong innan du känner att du kan pressa en Er-6 så att den inte räcker till.
Tycker själv det är ganska skönt att känna att man kan ge järnet med bibehållen kontroll, det blir lätt att man känner att man inte bemästrar motorcykeln om den blir för extrem jämfört med vad man klarar av.

Jag fortsätter väl att tjata om Trajjan då. Jag tror jag betalar under 3000:- helförsäkrad helår. 37 bast och bor ”på vischan”. Säkert mkt dyrare om man bor mitt på Östermalm...

• Like
Reactions: Zee
Jag fortsätter väl att tjata om Trajjan då. Jag tror jag betalar under 3000:- helförsäkrad helår. 37 bast och bor ”på vischan”. Säkert mkt dyrare om man bor mitt på Östermalm...
Jag bor i Sthlm och betalade typ 5000kr helår för min Triumph Tiger. Speed Triple är dyrare men fortfarande ”billig” jämfört med mycket annat.

Dags att ta kortet. Ska man köra på en er-6n eller kan man ha en ktm 690 smc direkt som nybörjarhoj?
IMG_20180408_145006.jpg
Efter att ha sett gossarna som körde ER-6 cup blåsa om alla 1000 cc så torde den räcka rätt långt innan den bemästras om än troligen lite seg och trist.
Duke är rolig även i låg fart och hemsk på motorväg, att tänka på vad du kommer köra.
Tipsar som ovan om Street tripple, bra skit. En Daytona utan kåpor. Lätt att sno, iaf äldre, vilket resulterar i dyrare försäkring.
Med det sagt, köpte själv det jag ville om än en äldre modell för att få ned försäkringen.

Att bara byta styre är ibland inte ”bara”, speciellt inte då man vill ha dolda sladdar och lödningarna innan ser ut som skit.

73AA5191-DB8C-4E58-8987-755995AB60AE.jpeg

1C9F33A4-F4CE-4B18-BB24-19E340D3A26E.jpeg

Ett kabel-kitt senare så;
3EC13852-9C17-43B3-B6D3-0710F43429C3.jpeg

FXR:en från -89 har för övrigt förärats med ”ny” förgasare från 04, aluminiuminsug och en kommande bromsbänk, efter att ha stått i två år.

IMG_20180408_145006.jpg

Jag hade en 690 Duke R -13 som förstahoj. SMC är ju ännu lite busigare men motorn är densamma. Inga som helst problem att börja på den, den låga vikten i kombination med att det är en hoj som inte är speciellt är rolig i höga hastigheter tycker jag gör den helt perfekt att lära sig köra på. Sen får man ju växla hela jävla tiden så ett år med en sådan så är man ju kung på det också! :woot: Man måste ju inte dumpa kopplingen i stadstrafik det första man gör...

Nackdel med dem är bristen på startspärr i kombination med estetiken och buset. De blir stulna på en kvart om man inte passar sig. Har du eget garage är det ju inte något större problem om du kan förlika dig med en hög försäkringspremie. Det tog mindre än en månad innan min var borta när jag flyttade in i centrala Gbg och då stod jag med lås, i låst bur (delad med en annan) bakom två elektroniska portar.

ER-6 är ju grym som förstahoj, får man på ett lite roligare avgassystem så tutar den ju lite och låter hojen snabbare så känns den ju roligare. I samma kategori är Yamaha MT-07 som jag tyckte var riktigt, riktigt bra när jag provkörde den.

Street Triple som många tipsar om är också bra! Finns lite mer att hämta ur den än ovanstående när man väl blivit mer erfaren. Lätt till vikten, lite mer motor och ett magiskt ljud när man kommer upp lite i varv. Insugsljudet är beroendeframkallande vilket leder till att det är lätt att köra lite för fort. Riktigt bra chassi gör också att det är lättare att köra lite för fort på den jämfört med ovanstående alternativ. Saknar du eget garage så sikta på en 2013 eller nyare så har den elektronisk startspärr och du får den uppdaterade modellen. Tycker man det är kul med prylar går man på R-modellen med justerbar fjädring och lite vassare bromsar.

Ta kortet, provkör allt du kan lägga vantarna på och köp något som passar dig och den typen av körning du vill göra. Sen ser du helt enkelt till att inte välja någon radfyra för de är som ett jävla sömnpiller om du inte ska åka dödsfort hela tiden :D Lycka till med kortet!

@D.B Tack för tipset! Jag har faktiskt testat en sån idag, just i mattsvart, men tyckte att den var lite tråkig i färgen. Visste inte att det var en glasfiber dock, så det var en överraskning. Jag testade den som sagt, storlek M var perfekt och tight. Så, nu beställde jag en. Beställde dock en lite annorlunda, kunde inte låta bli.

630-1804.jpg

Fria returer och 10% rabatt för nya kunder, blev 2 605 kr inkl frakt från FunBike. Kanon!
Hehe beställde en exakt likadan idag så tack själv ;)

IMG_20180408_145006.jpg
Mitt råd är att lär dig köra riktigt på en hoj som är lite förlåtande, dvs något motor svagare som tex er-6n.
Jag körde mina första 3-4 år på en Ducati ST2 som har runt 80 Hk. Det var rätt gott att kunna vrida ur trasan helt utan att man tappade kontrollen.
Kört en del på bana med den också och visst kunde man inte hänga med alla i slutet av rakan, men så fort det började svänga så insåg man att det var rätt många som hade lite för mycket mellan bena. För stort och tungt för att kunna koncentrera sig på kör tekniken istället.
Köra fort rakt fram kan alla, men hantera hojen i kurvorna krävs lite mer.

IMG_20180408_145006.jpg
Det vettiga rådet är att köpa någon av de klassiska 600-modellerna från någon av de japanska tillverkarna. En begagnad så förlorar man inte så mycket pengar när man kommer på vad man egentligen vill ha.

Med det sagt köpte jag en ny Street Triple R i motsvarande situation. Hojåkande handlar inte om vad som är vettigt.

Det vettiga rådet är att köpa någon av de klassiska 600-modellerna från någon av de japanska tillverkarna. En begagnad så förlorar man inte så mycket pengar när man kommer på vad man egentligen vill ha.

Med det sagt köpte jag en ny Street Triple R i motsvarande situation. Hojåkande handlar inte om vad som är vettigt.
@snoozarn jag håller med ovan talare.

Min första var en HD Sportster :D

Du är väl en Vespa-nestor? :) Vart är bästa stället att leta om man vill ha en äldre i originalskick? Sverige eller utomlands?
Jag tror, observera tror, att det fortfarande är både enklast och bäst att handla i Sverige. Många Vespor på Blocket försvinner utomlands tyvärr.
Jag sålde min Vespa i höstas men funderar på att leta nytt(läs gammalt)
Tror absolut det är värt att lägga en extra slant på att hitta en som är riktigt fin.

Tillbaka
Topp