• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Moppen.
IMG_20180525_170507.jpg
Roligaste hoj jag kört! Busar på varenda växel om mam vill :D

Precis som många andra här inne vill jag ta mc-kort. Mitt problem är att jag blir 24 i slutet av augusti. Där jag bor just nu tillåts det ej att ha MC i cykelförrådet, MC-parkering finns i området men är inte så sugen på att ha den ståendes där då det är utomhus samt i en mindre säker förort. Kan dock ställa den hos föräldrarna men då har vi problemet att det tar 40min enkelresa att åka dit. Har aldrig kört MC btw .

Jag ser två alternativ framför mig, köper en tung billig cross och lär mig hantera och krypköra den nu under sommaren samt köra den till jobbet(2km), köper även full mc-muddring. Bokar in riskettan nu och tar risktvåan i slutet av sommarn efter att jag har lärt mig hantera crossen hyffsat bra. Tar inte kortet i år utan i början av nästa år.

Andra alternativet är allting ovanstående men kör all-in direkt, dvs köper MC, kläder, bokar tider hos körskola o sedan kör upp i september.

Alternativ 1 lutar jag åt mest då alternativ 2 kmr både bli dyrt, lite halvstressigt samt att när(om) jag får kortet är sommaren slut nästan slut.

Hur skulle ni göra?

Precis som många andra här inne vill jag ta mc-kort. Mitt problem är att jag blir 24 i slutet av augusti. Där jag bor just nu tillåts det ej att ha MC i cykelförrådet, MC-parkering finns i området men är inte så sugen på att ha den ståendes där då det är utomhus samt i en mindre säker förort. Kan dock ställa den hos föräldrarna men då har vi problemet att det tar 40min enkelresa att åka dit. Har aldrig kört MC btw .

Jag ser två alternativ framför mig, köper en tung billig cross och lär mig hantera och krypköra den nu under sommaren samt köra den till jobbet(2km), köper även full mc-muddring. Bokar in riskettan nu och tar risktvåan i slutet av sommarn efter att jag har lärt mig hantera crossen hyffsat bra. Tar inte kortet i år utan i början av nästa år.

Andra alternativet är allting ovanstående men kör all-in direkt, dvs köper MC, kläder, bokar tider hos körskola o sedan kör upp i september.

Alternativ 1 lutar jag åt mest då alternativ 2 kmr både bli dyrt, lite halvstressigt samt att när(om) jag får kortet är sommaren slut nästan slut.

Hur skulle ni göra?
Alternativ två utan tvekan. Är så jäkla surt och torska för olovlig körning.

Tung cross som i 30 kmh(ifall det nu finns?), Har körkort
Tung coross som går 30? Låter som ett en moppe är ett bättre alternativ.
Rekommenderar alt 2 men du behöver ju inte köpa utrustning, finns att låna hos körskolan. Krypkörningen är inte så många lektioner om man har någon form av känsla för två hjul.

Whut?

En cross (vet inte vad tung cross är iof även om jag sysslat med crossar mer än halva livet) är ett oregistrerat tävlingsfordon som bara får framföras på inhängnat område.
Med tung cross menar jag en 30-moppe som väger mycket. Just så att jag lär mig kontrollera ett motordrivet fordon vars vikt är snarlik som MC:n jag köper senare(er6, Honda 600 eller BMW 650 kollar jag på just nu). Att köra sådant på allmänna väger eller annat som äventyrar mitt existerande körkort/situation skulle jag inte göra

Med tung cross menar jag en 30-moppe som väger mycket. Just så att jag lär mig kontrollera ett motordrivet fordon vars vikt är snarlik som MC:n jag köper senare(er6, Honda 600 eller BMW 650 kollar jag på just nu). Att köra sådant på allmänna väger eller annat som äventyrar mitt existerande körkort/situation skulle jag inte göra
Nä fan, skit i det. En moppe liknar väldigt lite en mc ändå. Gör allt klart på en sommar och njut sommaren efter istället. :)

Den är så fin den där enstånkan... Jag har oftast en liten packväska fastsatt längst bak, tycker det blir rätt varmt och lite obekvämt med rygga.

Bästa hojen jag har ägt! Lite ryckig på lägre växlarna i stadsmiljö, men i övrigt helt perfekt :)
Vill ha så lite packning som möjligt lastad på den, tycker ryggsäcken fungerar prima. Självklart väldigt varmt, men är nog skinnstället som är den boven i dramat ;)

Den är så fin den där enstånkan... Jag har oftast en liten packväska fastsatt längst bak, tycker det blir rätt varmt och lite obekvämt med rygga.
Jag hittade en snorlätt rygga häromdagen, med extremt långa band, och "ihopdragningsband" fram, så jag får axelremmarna långt bort från armhålorna. Sedan har jag ett grisvarmt ryggskydd ändå...
Bästa-bästa med rygga är ändå att man kan pula ned jackan i den, och spännanryggskyddet utanpå, så slippet man lämna dem på hojen om man ska knata runt.

Lite sugen på en slipon och att rensa upp bakdelen på Hyperstradan.
Ju mer jag googlar och Youtubar desto mer förvirrad blir jag dock. Jag vill ha nåt som ger lite fräckare ljud än original, men samtidigt inte brölar helt galet. Nån som har nåt bra tips?
Samma sak med bakdelen - jag vill montera en mer slimmad Tail tidy, men vet fan inte vad jag ska köpa. Ska man bara slå till på första bästa?

Ju mer jag googlar och Youtubar desto mer förvirrad blir jag dock. Jag vill ha nåt som ger lite fräckare ljud än original, men samtidigt inte brölar helt galet. Nån som har nåt bra tips?
Samma sak med bakdelen - jag vill montera en mer slimmad Tail tidy, men vet fan inte vad jag ska köpa. Ska man bara slå till på första bästa?
Har egentligen nada koll på Ducati, men jag har monterat ett otal Tail Tidy från R&G. De har alltid varit snygga, och med strålande passform, oavsett MC. BoOve är/var generalagent, har säkert åf-lista på hemsidan.

Har egentligen nada koll på Ducati, men jag har monterat ett otal Tail Tidy från R&G. De har alltid varit snygga, och med strålande passform, oavsett MC. BoOve är/var generalagent, har säkert åf-lista på hemsidan.
Tack!
R&G är en av de jag tittat på. Hade en på min Trajja som var kanon, så jag får försöka leta efter en som passar min Hyper!

Hur skulle ni göra?
Jag började med mitt MC kort i början på sommaren 2015 och jag tog inte det förens i september 2015, jag hade inte heller kört mc innan.
Ta kortet först köp det du behöver efteråt.
Det vill säga ifall du ska övningsköra privat så köp det du behöver annars har trafikskolan utrustningen.

Satsa på kvalitet är mitt tips, R&G som Strindberg nämner är fina bitar.
Finns inget tristare än bakdelar där plasten blivit solblekt, glasen ogenomskinliga och skruvarna rostat.
Skruva dit allt med riktiga rostrfria skruvar, inte galvade.

Ang. slipon så är det sen gammalt att man kör Termignoni (Termisar) på Ducati. Dom låter kanon och håller bra. Billigare slipons låter högt men på ett dåligt sätt tycker jag, plus att finishen/passformen kan vara väldigt dålig ibland.
Ibland kan man behöva mappa om motorn dessutom, det brukar framgå.

Edit:
Tycker ofta inte heller att det är så farligt med original.
Hellre original än hafsigt gjort. Om det inte ser ut som fabriksbyggt kan man lika gärna låta bli tycker jag. Det gäller även kabeldragning etc under sadeln.

Tillbaka
Topp