• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

@Grabbenvetvad
ofta finns fjolårets design till rätt pris hos handlarna, om man kan stå ut med att inte ha det senaste. (som jag), mer pengar till tex klockor.
har själv en shoei nxr som jag är onödigt förtjust i.

Den som sitter bäst på ditt huvud. Tråkigt svar kanske men sant.
För mig passar tex AGV Corsa / Corsa R, Schuberth SR1, Vissa Shoei etc.
Åk och testa alla som finns och köp den som sitter bäst och är säker enligt Shark tester; https://sharp.dft.gov.uk/

Tjena gubbar.
På väg att köpa ny hjälm.
Vilken skulle ni rekommendera.
Kör en kawa z750r.

Mvh
Precis som andra säger - köp nåt som sitter bra på skallen! Svarta hjälmar må vara coola, men det är inte fel med nåt mer färgglatt. Allt som hjälper till att få dig att synas på vägarna är positivt för din egen säkerhet.
För egen del så är det Arai som gäller. Jag provade en del billigare hjälmar som kändes helt ok, men när jag fick på mig en Arai så var det bara rätt. Kolla om du hittar nån utgående modell, så kan du spara mycket pengar.

596D90DC-1C2F-4C09-A127-744997AC091E.jpeg
Nytvättade och klara.Äntligen lite vind på sig efter en varm jobbarvecka

Ska ta mig en titt.
Tack för hjälpen till er andra som tagit er tid att svara.
Guld värda är ni

Prova hjälmen innan köp så att den sitter bra. Den ska sitta åt lite då den kommer att töja sig något, men sitta skönt.
Sätt på hjälmen knäpp hakremmen, om du kan röra huvudet i hjälmen sitter den för löst om du inte kan så sitter den som den ska.
billig livförsäkring.

Ngn som har ett bra tips hur man ska smörja kedjan, och inte hela fälgen. Har kladdat ner bakfälgen i alla år och det är så tråkigt att tvätta fälgarna.

Ngn som har ett bra tips hur man ska smörja kedjan, och inte hela fälgen. Har kladdat ner bakfälgen i alla år och det är så tråkigt att tvätta fälgarna.
Jag brukar rengöra med lampolja som både rengör och smörjer, lite som WD40.
Men jag tvättar min ofta.
Kör du på väg så skulle jag göra samma sak men efter rengörning, köra så att kedjan blir varm, sen åka in till garaget, ställa den på depåstöd och spraya med tex denna: https://www.24mx.se/kedjespray-motu...E#?articleIds=331670&dfw_tracker=24651-331670 som du sedan låter stå under natten så den smyger in sig i kedjan. Sedan bör inte fälgen bli speciellt smutsig. Men den kan du rengöra med t-röd i början efter du har sprayat.

Kör du på väg så skulle jag göra samma sak men efter rengörning, köra så att kedjan blir varm, sen åka in till garaget, ställa den på depåstöd och spraya med tex denna: https://www.24mx.se/kedjespray-motu...E#?articleIds=331670&dfw_tracker=24651-331670 som du sedan låter stå under natten så den smyger in sig i kedjan. Sedan bör inte fälgen bli speciellt smutsig. Men den kan du rengöra med t-röd i början efter du har sprayat.

Depåstöd skulle nog underlätta en del sån får jag köpa.

Har du också åkt med Greven? Har varit på flera resor till Spanien med honom, nu har jag hojar i Spanien istället!

Har du också åkt med Greven? Har varit på flera resor till Spanien med honom, nu har jag hojar i Spanien istället!
Tyvärr inte, har bara kört i Sverige än så länge. Han jag köpte hojen av har kört mycket med Grevens.
Är riktigt sugen på Spanien i år faktiskt, men vi får se om ekonomin tillåter det.

207 mil på mätaren nu. Fan vad härlig vår/försommar/sommar vi har!

Idag tio mil med sambon bak, första gången på "riktigt", efter hon fått sina kevlarjeans och MC skor.

Häckeberga är sjukt kurvigt! :happyhappy:

Åkte på tur med de lokala gubbarna idag, och inser att jag är gammal. Vi brukar åka en 8-10 mil på slingrig väg, i tempo-för-alla, sedan blir det fri fart hem för de som vill. Idag på väg hem så insåg jag att jag var helt ointresserad av att köra fort på väg (med fort menar jag 130 och uppåt-ish, rent hypotetiskt alltså).
Inte kul alls, dessutom är mitt nya åk ljuvlig upp till 140, efter det är den mer plågsam rent vindmässigt.
Känns dock skönt, om inte annat för den personliga säkerheten.

Åkte på tur med de lokala gubbarna idag, och inser att jag är gammal. Vi brukar åka en 8-10 mil på slingrig väg, i tempo-för-alla, sedan blir det fri fart hem för de som vill. Idag på väg hem så insåg jag att jag var helt ointresserad av att köra fort på väg (med fort menar jag 130 och uppåt-ish, rent hypotetiskt alltså).
Inte kul alls, dessutom är mitt nya åk ljuvlig upp till 140, efter det är den mer plågsam rent vindmässigt.
En stor fördel med en sådan hoj om man kör på väg, mindre optimalt när det är tvärtom.

Kände exakt tvärt om med min gsxr 1000cc, den sålde jag efter 1 månad :)

Har precis varit på riskettan. Fyfan vad tradigt...

Vet ni om man kan boka teoriprovet innan man genomfört risktvåan? Jag tyckte de sa att man kan göra det men hörde inte riktigt

Senast ändrad:
Det går att göra på hemsidan men trv skriver även att man måste klarat av risktvåan innan teori. Klarade risktvåan igår så blir att boka proven nu.
Japp, det hänger jag med på! Men så att jag förstår dig rätt så måste man väl inte ha genomfört risktvåan för att få möjlighet att boka teorin?

Kul!!

Tillbaka
Topp