Har för mig att du haft en speed twin 1200 i sjukt snygg färg tidigare. Stämmer det? Har denna ersatt eller kompletterat Triumph:en?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har för mig att du haft en speed twin 1200 i sjukt snygg färg tidigare. Stämmer det? Har denna ersatt eller kompletterat Triumph:en?
Ja precis, gjorde ett inbyte.Har för mig att du haft en speed twin 1200 i sjukt snygg färg tidigare. Stämmer det? Har denna ersatt eller kompletterat Triumph:en?
Indian FTR är cool, har bara provsuttit och den känns trevlig. Finns lite varianter av den med bland annat olika displayer samt Öhlins eller inte. S&S högdragna pipor på den så är den riktigt hård.Funderar på ifall man ska byta hoj då hustrun inte åker med så mycket som vi hade hoppats på och HD binder mycket pengar. Frågan är dock vad man skulle köpa istället??
Har alltid gillat designen på Duacti Streetfighter och nya modellen känns som en bra hoj med lagom hk. Gillar dock vridet på låga varv man har i stora v-twin så funderar även om Indian FTR skulle kanske vara något? Några tips?
![]()
Tidiga ducati monster tycker jag är coola. Fast förgasare vill man ju kanske slippa, så från typ 2000 och framåt är det väl insprutning.Funderar på ifall man ska byta hoj då hustrun inte åker med så mycket som vi hade hoppats på och HD binder mycket pengar. Frågan är dock vad man skulle köpa istället??
Har alltid gillat designen på Duacti Streetfighter och nya modellen känns som en bra hoj med lagom hk. Gillar dock vridet på låga varv man har i stora v-twin så funderar även om Indian FTR skulle kanske vara något? Några tips?
![]()
Funderar på ifall man ska byta hoj då hustrun inte åker med så mycket som vi hade hoppats på och HD binder mycket pengar. Frågan är dock vad man skulle köpa istället??
Har alltid gillat designen på Duacti Streetfighter och nya modellen känns som en bra hoj med lagom hk. Gillar dock vridet på låga varv man har i stora v-twin så funderar även om Indian FTR skulle kanske vara något? Några tips?![]()
Indian FTR är cool, har bara provsuttit och den känns trevlig. Finns lite varianter av den med bland annat olika displayer samt Öhlins eller inte. S&S högdragna pipor på den så är den riktigt hård.
HD. Enbart HDFunderar på ifall man ska byta hoj då hustrun inte åker med så mycket som vi hade hoppats på och HD binder mycket pengar. Frågan är dock vad man skulle köpa istället??
![]()
Köp en scrambler. Det är som att tämja en vildhäst.Funderar på ifall man ska byta hoj då hustrun inte åker med så mycket som vi hade hoppats på och HD binder mycket pengar. Frågan är dock vad man skulle köpa istället??
![]()
Gillar utseendet och ”tanken” med hojen. Har dock kollat på en del recensioner och det verkar som om den är sisådär att leva med. Ska se om jag får möjlighet att testa.Indian FTR är cool, har bara provsuttit och den känns trevlig. Finns lite varianter av den med bland annat olika displayer samt Öhlins eller inte. S&S högdragna pipor på den så är den riktigt hård.
Ser nog helst att det är lite nyare med iaf ABS som standardTidiga ducati monster tycker jag är coola. Fast förgasare vill man ju kanske slippa, så från typ 2000 och framåt är det väl insprutning.
Samma härFTR är svincool, är lite sugen på en som andrahoj, enbart baserat på utseendet![]()
Något speciellt märke/modell du tänkte på?Köp en scrambler. Det är som att tämja en vildhäst.
Är det ”vanliga” V2? Hur upplever du dämpningen?Så dök den upp tillslut
Har hunnit lägga 45mil så långt och längtar till man kan dra på ordentligt och utnyttja hela varvmätaren!
Börjar låta bra vid 6k och precis då måste man nu växla..
Väntar på leverans från Evotech och Ducati med lite grejjer som ska bytas, så förhoppningsvis dyker de upp snart också.
![]()
Tror inte jag hade känt någon skillnad faktiskt. Kör inte bana och dämpningen är definitivt inte sämre än vad jag hade på Aprilian.Är det ”vanliga” V2? Hur upplever du dämpningen?
Funderar på SF V2 då det verkar framförallt vara Öhlins som skiljer (och batteriet) och känner inte att det är värt 18k extra att lägga på S.
Viktbesparingen är ju lockande.Nu är mitt nya batteri, Noco LFP / LiFePo4, testat och installerat. Ger en liten recension ifall någon annan letar batteri.
Känns riktigt välbyggt med smidiga batteripoler som tillåter flera samtidiga installationer.
![]()
Följer med lite olika distanser och annat för att passa så bra som möjligt.
![]()
Startar hojen utan de problem mitt förra LFP-batteri hade.
Jag kopplade även upp det i riggen på jobbet för att kolla vad den faktiska prestandan var.
![]()
Det viktiga här är att den inre resistansen måste vara så pass låg att inte spänningen faller för mycket vid hög ström (U=R*I ni minns) .
Detta batteris IR låg på 35 mOhm vilket vid en startström på 100A då ger ett spänningsfall på 3,5V. (Fulladdat från 14,4 till 10,9)
Det gamla batteriet låg på 60 mOhm, dvs ett spänningsfall på 6V vid 100A. Inte konstigt att den hade problem vid temperaturer under 10 C...
Slutsats:
Cellerna är inte dåliga men det finns bättre där ute.
Det kommer nog inte bli ett problem på länge, men när cellerna slits ökar resistansen så med bättre celler hade livslängden varit bättre.
Med tanke på vad tillverkare av MC-batterier tar betalt hade de kunnat kosta på sig bättre celler för en femtiolapp mer i inköp kan jag tycka.
Noco lovar även 400A startström vilket då teoretiskt gett ett spänningsfall på 14V.
Kvar blir då 0,4V vilket jag tror är lite för lite för både startmotor och gnista...
Jag tror överdriften av vad batterier presterar uppfanns innan batteriet själv, för det är verkligen standard.
Önskar jag hade fler batterier att jämföra med, men jämfört med mitt gamla är detta ett bra kliv uppåt.
Tror det kommer funka fint minst lika länge som ett blysyra, och är det bara laddat på hösten behöver man bara lyfta polerna och låta det sitta utan underhåll till våren.
Ja, den är ju rått påtaglig.Viktbesparingen är ju lockande.
Ha ha, det var ett skämt men visst finns det nostalgivibbar till Zundapp KS50 med Yamaha 125"-motorGillar utseendet och ”tanken” med hojen. Har dock kollat på en del recensioner och det verkar som om den är sisådär att leva med. Ska se om jag får möjlighet att testa.
Ser nog helst att det är lite nyare med iaf ABS som standardÄlskar dock tanken på de tidiga monster. Det var även de som hängde på väggen i pojkrummet (tillsammans med CBR Fireblade). Inbillar mig dock att de är ”svårare” att leva med.
Samma här
Något speciellt märke/modell du tänkte på?![]()
Exakt lite så jag tänker också. Tror inte fjädringen på vanliga är mycket sämre. Komponenterna kommer från välrenommerade tillverkare och är fullt justerbara. Har du lust att ta några kort på komponenterna? Hittar inget online.Tror inte jag hade känt någon skillnad faktiskt. Kör inte bana och dämpningen är definitivt inte sämre än vad jag hade på Aprilian.
Vill du kunna skjutsa så blir det dessutom 22k extra. 194k för 120hk tror jag inte heller kommer hålla bra på andrahandsmarknaden om man vill sälja.
I de projekt vi kör med Ducati brukar vi i princip alltid hitta bättre prestanda på bana, mycket tack vare bättre möjligheter till justering. I många fall är det nog inte märkbart för gemene man eller ens användbart då man inte kör på bana eller på det sättet på väg. Utöver det brukar komforten nästan alltid kunna förbättras också.Exakt lite så jag tänker också. Tror inte fjädringen på vanliga är mycket sämre. Komponenterna kommer från välrenommerade tillverkare och är fullt justerbara. Har du lust att ta några kort på komponenterna? Hittar inget online.
Jag har en liten V-twin, borde funka?Ja, den är ju rått påtaglig.
Så länge man inte har en stor v-tvinn eller massa tillbehör som slukar ström tycker jag absolut Lithium är det rätta valet.
Min lilla 675a behöver nog bara runt 50A startström och då är marginalen god.
Absolut!I de projekt vi kör med Ducati brukar vi i princip alltid hitta bättre prestanda på bana, mycket tack vare bättre möjligheter till justering. I många fall är det nog inte märkbart för gemene man eller ens användbart då man inte kör på bana eller på det sättet på väg. Utöver det brukar komforten nästan alltid kunna förbättras också.
För egen del var största skillnaden när jag bytte till Öhlins cartridge och dämpare på Scramblern skillnaden off-road. Framförallt cartridgen ökade komforten väldigt mycket samtidigt som känslan för hur underlaget betedde sig också ökade. På gata blev ökad spårstabilitet den största skillnaden. Då hade jag ändå klickat runt och justerat originalfjädringen så att jag gillade den, dock inte bytt fjädrar vilket jag när jag bytte till Öhlins anpassade exakt efter vikten.
Om den vanliga har justerbar fjädring och man har rätt fjäder för sin vikt så kommer man långt. Jag tror ni märker skillnad med Öhlins men det är absolut inte säkert att det är värt det. Hade jag inte fått bra pris på grejerna hade jag nog inte uppgraderat på Scramblern iaf
Jag har en liten V-twin, borde funka?
Lägger det på listan över uppgraderingarAbsolut!
Den klarar nog en stor med egentligen, men med mindre marginal för degradering.
Nytt så slår det nog blysyra ordentligt.
Vet inte hur fort cellerna degraderas så man kanske inte ska vara så orolig för det.
Ett Yuasa håller ju inte så länge det heller...
Mest jag som är orolig pga mitt förra.
Jag ser inte att jag kommer att spendera någon större tid på bana så Öhlins blir nog lite overkill. Förmodar att man även behöver byta fjädrar på Öhlins om man vill ha ut 100% av set-upen? (iom att jag fullkittad väger säkert ~120kg). Dock blir nog hojen mer lättsåld om man bestämmer sig för det. Samtidigt om man tar ett ex. att man tappar säg 50k vid en försäljning så innebär det att en beg. V2S skulle gå på c.a. 139k och en V2 på 117k. En hoj för 117k känns då som mer lättsåld och är inom "rimliga" pengar för gemene man...I de projekt vi kör med Ducati brukar vi i princip alltid hitta bättre prestanda på bana, mycket tack vare bättre möjligheter till justering. I många fall är det nog inte märkbart för gemene man eller ens användbart då man inte kör på bana eller på det sättet på väg. Utöver det brukar komforten nästan alltid kunna förbättras också.
För egen del var största skillnaden när jag bytte till Öhlins cartridge och dämpare på Scramblern skillnaden off-road. Framförallt cartridgen ökade komforten väldigt mycket samtidigt som känslan för hur underlaget betedde sig också ökade. På gata blev ökad spårstabilitet den största skillnaden. Då hade jag ändå klickat runt och justerat originalfjädringen så att jag gillade den, dock inte bytt fjädrar vilket jag när jag bytte till Öhlins anpassade exakt efter vikten.
Om den vanliga har justerbar fjädring och man har rätt fjäder för sin vikt så kommer man långt. Jag tror ni märker skillnad med Öhlins men det är absolut inte säkert att det är värt det. Hade jag inte fått bra pris på grejerna hade jag nog inte uppgraderat på Scramblern iaf
Jag har en liten V-twin, borde funka?
Jag tycker att priset för S-versionerna utan Smart EC kanske inte riktigt är värt det, man kan alltid uppgradera i efterhand om det är så. På 120kg fullkittad bör du byta fjädrar för att få till rätt häng och köregenskaper även med originalfjädring, bara det gör väldigt mycket. Våra testförare väger 70-75kg och Ducatis är nog ca samma, det är vad fjädringen är justerad för.Jag ser inte att jag kommer att spendera någon större tid på bana så Öhlins blir nog lite overkill. Förmodar att man även behöver byta fjädrar på Öhlins om man vill ha ut 100% av set-upen? (iom att jag fullkittad väger säkert ~120kg). Dock blir nog hojen mer lättsåld om man bestämmer sig för det. Samtidigt om man tar ett ex. att man tappar säg 50k vid en försäljning så innebär det att en beg. V2S skulle gå på c.a. 139k och en V2 på 112k. En hoj för 112k känns då som mer lättsåld och är inom "rimliga" pengar för gemene man...
Plockar du bort de fina mässingsterminalerna så kan du typ halvera vikten eller äta ett par goda middagar utan dåligt samvete!Nu är mitt nya batteri, Noco LFP / LiFePo4, testat och installerat. Ger en liten recension ifall någon annan letar batteri.
Känns riktigt välbyggt med smidiga batteripoler som tillåter flera samtidiga installationer.
![]()
Följer med lite olika distanser och annat för att passa så bra som möjligt.
![]()
Startar hojen utan de problem mitt förra LFP-batteri hade.
Jag kopplade även upp det i riggen på jobbet för att kolla vad den faktiska prestandan var.
![]()
Det viktiga här är att den inre resistansen måste vara så pass låg att inte spänningen faller för mycket vid hög ström (U=R*I ni minns) .
Detta batteris IR låg på 35 mOhm vilket vid en startström på 100A då ger ett spänningsfall på 3,5V. (Fulladdat från 14,4 till 10,9)
Det gamla batteriet låg på 60 mOhm, dvs ett spänningsfall på 6V vid 100A. Inte konstigt att den hade problem vid temperaturer under 10 C...
Slutsats:
Cellerna är inte dåliga men det finns bättre där ute.
Det kommer nog inte bli ett problem på länge, men när cellerna slits ökar resistansen så med bättre celler hade livslängden varit bättre.
Med tanke på vad tillverkare av MC-batterier tar betalt hade de kunnat kosta på sig bättre celler för en femtiolapp mer i inköp kan jag tycka.
Noco lovar även 400A startström vilket då teoretiskt gett ett spänningsfall på 14V.
Kvar blir då 0,4V vilket jag tror är lite för lite för både startmotor och gnista...
Jag tror överdriften av vad batterier presterar uppfanns innan batteriet själv, för det är verkligen standard.
Önskar jag hade fler batterier att jämföra med, men jämfört med mitt gamla är detta ett bra kliv uppåt.
Tror det kommer funka fint minst lika länge som ett blysyra, och är det bara laddat på hösten behöver man bara lyfta polerna och låta det sitta utan underhåll till våren.
Ja, det borde jag göra!Plockar du bort de fina mässingsterminalerna så kan du typ halvera vikten eller äta ett par goda middagar utan dåligt samvete!