• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Jag tror det är där man landar till slut. Det finns ingen standard mellan tillverkarna för gruppintercom, verkar det som. Sena använder en openmesh som ska på pappret tillåta att koppla upp för många olika, men ingen annan gör det. Cardo verkar ha sin alldeles egna teknik som de förstås inte låter andra använda.

Jag har försökt läsa på och om man köper en Cardo typ Edge/Neo så skall den blåtandskopplingen vara kompatibel med de flesta andra märken.

Det där med kompabilitet mellan olika system verkar vara ett jäkla meck. När jag åkt med @RobinW så har han ringt upp mig i gruppsamtal så har vi helt enkelt kört det den vägen.

En av anledningarna till att jag och @yonsson inte kan koppla ihop oss är att jag köpte en snikvariant av Cardo som inte tillåter mer än 1 koppling och jag har aldrig brytt mig om att lära mig hur.
Dock skall sägas att jag aldrig lyckats koppla ihop mig med blåtand med någon av ungarna som kör samma system som jag ändå....

Verkar vara ett jäkla bök med intercoms, har själv aldrig använt nån men läst lite om dem. Nu har brorsan skaffat en så det kanske är dags. Rätt bra priser på Louis har jag sett, t.ex https://www.louis.se/sv/cardo-packtalk-neo-duo-dubbelsats-10058299?filter_article_number=10058299
Enda nackdelen med Neo som jag sett är att man ansluter kabeln för kommunikation direkt till enheten och inte till dockan. Det innebär att den skall kopplas ur och hänger löst när enheten inte sitter fast på hjälmen.
Utöver det verkar den ha en traditionell bajonett för att fästa enheten istf magnet, men det är egentligen en negativ för Edge skulle jag säga.

Edit: Packtalk Louis Edition verkar vara baserat på Neo också https://www.louis.se/sv/cardo-packt...l-set-10075001?filter_article_number=10075001 (men saknar radio och JBL-högtalarna om jag fattat rätt)

Om det finns modellspecifika för era hjälmar så måste jag rekommendera det. Alla sladdar dolda, batteripack gömd i nacken, kontrollen sticker knappt ut, allt passar. Mikrofonen har ett riktigt fäste och kanal att gå i. Det susar eller visslar inte. Bara allmänt sömlöst.

1000009693.jpg
1000009694.jpg
1000009695.jpg

För egen del funkar det fint med Airpods PRO 3. ANC:n hanterar vindbruset fint och genom snack med Siri kan man göra allt det som behövs i termer av att ringa, svara, lyssna på musik etc. Så länge man har en hjälm med lagom utrymme runt öronen så..

Om det finns modellspecifika för era hjälmar så måste jag rekommendera det. Alla sladdar dolda, batteripack gömd i nacken, kontrollen sticker knappt ut, allt passar. Mikrofonen har ett riktigt fäste och kanal att gå i. Det susar eller visslar inte. Bara allmänt sömlöst.

1000009693.jpg
1000009694.jpg
1000009695.jpg
Jag velade mellan helintegrerat eller separat och gick till slut på att ha separat. Jag tänkte att man blir låst vid en och samma hjälm. Skulle man vilja byta så måste man köpa en ny intercom.
Vad jag kan dock rekommendera är att kolla ifall tillverkarna har adaptrar till hjälmarna. Jag köpte en till min Shoei och det ser nästan integrerat ut.
IMG_7880.jpeg

Hej på er!
Jag har en liten fundering kring aprilia pegaso 650. Har någon här erfarenheter av den? I så fall skulle den passa en gubbe som inte har haft hoj på 20 år. Jag kommer väl mest köra lite kortare (10-15mil) upptäckarrundor. Möjligen lite pendling. Vill gärna ha en hoj som är kul på kurviga småvägar:)
Allt gott!

Jag velade mellan helintegrerat eller separat och gick till slut på att ha separat. Jag tänkte att man blir låst vid en och samma hjälm. Skulle man vilja byta så måste man köpa en ny intercom.
Vad jag kan dock rekommendera är att kolla ifall tillverkarna har adaptrar till hjälmarna. Jag köpte en till min Shoei och det ser nästan integrerat ut.
IMG_7880.jpeg

Sant, nu lade jag ju inte många pengar (tror den kostade typ 1089) och man kan väl ha hjälmen 4-5 år. Det är ganska billigt per timme, även om man får byta :)

Jag tror det är där man landar till slut. Det finns ingen standard mellan tillverkarna för gruppintercom, verkar det som. Sena använder en openmesh som ska på pappret tillåta att koppla upp för många olika, men ingen annan gör det. Cardo verkar ha sin alldeles egna teknik som de förstås inte låter andra använda.

Man ska kunna koppla ihop Sena med Cardo nu om man har nyare modeller. Har dock inte fått det att funka när jag testade en gång för ett år sedan.

Här där jag kör så använder alla Cardo. Brukar funka bra och klarar max 15 pers på mesh.
Men det blir ganska många.
Enligt mig så är det lagom med max runt 5 pers.

För egen del funkar det fint med Airpods PRO 3. ANC:n hanterar vindbruset fint och genom snack med Siri kan man göra allt det som behövs i termer av att ringa, svara, lyssna på musik etc. Så länge man har en hjälm med lagom utrymme runt öronen så..
Du menar alltså att du kan prata i telefon med folk på det sättet? Och att de du pratar med tycker det låter OK?

IMG_7880.jpeg
IMG_3235.jpeg
IMG_3234.jpeg

Så här ser integrerat ut. Det sticker liksom knappt ut. :)

Du menar alltså att du kan prata i telefon med folk på det sättet? Och att de du pratar med tycker det låter OK?
Japp. Fick lurarna för ett par veckor sedan och fick ett infall att sätta i dem i stället för vanliga öronpropparna när jag skulle ut och köra. Det råkade ringa medan jag åkte och det visade sig som sagt fungera klart över förväntan. Såklart med stängd integralhjälm..

Senast ändrad:
Hej på er!
Jag har en liten fundering kring aprilia pegaso 650. Har någon här erfarenheter av den? I så fall skulle den passa en gubbe som inte har haft hoj på 20 år. Jag kommer väl mest köra lite kortare (10-15mil) upptäckarrundor. Möjligen lite pendling. Vill gärna ha en hoj som är kul på kurviga småvägar:)
Allt gott!
Vet inte hur identiska de är men min bror hade en KLE500 enstånka i samma typ av chassi och....det var kul 1 gång att åka på. Den är för klen, det vibrerar för mycket, det låter inget kul. Vet inte hur stor skillnad de där extra 150cc gör. Provkör flera alternativ. Nu har han en Transalp v-twin 650 och är mer nöjd. Känns mer vuxen

Enda nackdelen med Neo som jag sett är att man ansluter kabeln för kommunikation direkt till enheten och inte till dockan. Det innebär att den skall kopplas ur och hänger löst när enheten inte sitter fast på hjälmen.
Utöver det verkar den ha en traditionell bajonett för att fästa enheten istf magnet, men det är egentligen en negativ för Edge skulle jag säga.

Edit: Packtalk Louis Edition verkar vara baserat på Neo också https://www.louis.se/sv/cardo-packt...l-set-10075001?filter_article_number=10075001 (men saknar radio och JBL-högtalarna om jag fattat rätt)
Jag såg detta med löst hängande sladd också när jag beställde Cardo Neo men tänker att det bör gå att knö in den under fodret i hjälmen när den inte är ikopplad.

Vet inte hur identiska de är men min bror hade en KLE500 enstånka i samma typ av chassi och....det var kul 1 gång att åka på. Den är för klen, det vibrerar för mycket, det låter inget kul. Vet inte hur stor skillnad de där extra 150cc gör. Provkör flera alternativ. Nu har han en Transalp v-twin 650 och är mer nöjd. Känns mer vuxen
Tack för att du ville dela med dig! Uppskattas!
Jag ska titta på lite fler alternativ.

Jag har en offroad Kawasaki KLR650 och ja den vibrerar och är inget för motorvägar men den är rolig att puttra till jobbet på. Valet av mc behöver inte vara permanent så jag tycker absolut du kan börja med Pegason och se vad du tycker. Det är ju lite kul att det är som en moppe också, lätt och lekfullt och inte så seriöst :) Passa på att ta den ut på grusvägar också! Det behövs inga särskilda däck. Lycka till!

IMG_3244.jpeg

IMG_2694.jpeg

Om du vill ha en billig pendlarhoj med enstånka så kolla in KTM och Husqvarnas mindre hojar. 45hp, 155kg. Alltså 20kg lättare än den du kollar på. Billiga att försäkra och går att köpa på räntefri avbetalning utan kontantinsats om man vill.

Roliga upp till 120km/h, sedan händer inte så mycket. KTMen funkar säkert OK på motorväg också.

IMG_3244.jpeg

IMG_2694.jpeg

Om du vill ha en billig pendlarhoj med enstånka så kolla in KTM och Husqvarnas mindre hojar. 45hp, 155kg. Alltså 20kg lättare än den du kollar på. Billiga att försäkra och går att köpa på räntefri avbetalning utan kontantinsats om man vill.

Roliga upp till 120km/h, sedan händer inte så mycket. KTMen funkar säkert OK på motorväg också.
Ahhh, tack för tipsen. Ska åka och titta på KTM i helgen. Just att de är roliga upp till 120 är ju perfekt för mig!

Den skulle ju jag haft!
Men jag fick inte ordning på transport så jag var för långsam helt enkelt :(
Ah, hade du dialog med säljaren också?

Du får köpa den av mig så småningom, jag gillar projekt och att göra hojar i toppskick, när de sen är klara brukar jag tröttna tyvärr.. 😅
Som den här tex: https://www.sporthoj.com/forum/threads/jps-suzuki-gsx-r1000-2007-k7.294347/

Kommer ha en tråd för Blackbirden här: https://www.sporthoj.com/forum/threads/jps-honda-cbr1100xx-blackbird-2000.296472/#post-6820149

Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta nya sommarhandskar.

Jag har testat rätt många modeller, och de skönaste jag har testat är mina nuvarande Held Score 4.0 vinterhandskar med Goretex.
Dom är däremot inte specielt bra nu när det är varmt ute, för dom släpper inte in någon luft alls.
Däremot så hjälper Goretex med att göra handskarna sköna och mjuka. Det dämpar också vibrationer en del.

Nu använder jag Dainese steel pro som funkar bra på bana, men jag tappar lite känsel/domnar när jag kör gata:
Skärmavbild 2026-06-10 kl. 18.47.52.png

Gissar att det blir lite för tight över tummen och eventuellt även pek och långfinger.

Söker:
  • Ventilerade
  • Level 2 skydd
  • Kompatibla med mobil/skärm

Bonus:
- Om möjligt D3O i fingrarna/handlfator (finns på nya RST, men saknar touch).

Några jag har ägt:
Alpinestars:
GP pro R4
GP pro R3
GP plus
Knox handroid mk3

Funderar på om jag kanske ska testa modeller som är mindre race, eftersom man vill ha så mycket känsla som möjligt i racehandskar = mindre material i handlfata och fingrar.

Kollar på Five som verkar bra och ganska billiga.
Testade även Knox korta handskar Orsa OR4 på Handelsboden sist, dom var otroligt sköna men så kollade jag på betyget i Motocap som inte var så positivt.

Vad har ni för erfarenheter ni kan dela med er?

Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta nya sommarhandskar.

Jag har testat rätt många modeller, och de skönaste jag har testat är mina nuvarande Held Score 4.0 vinterhandskar med Goretex.
Dom är däremot inte specielt bra nu när det är varmt ute, för dom släpper inte in någon luft alls.
Däremot så hjälper Goretex med att göra handskarna sköna och mjuka. Det dämpar också vibrationer en del.

Nu använder jag Dainese steel pro som funkar bra på bana, men jag tappar lite känsel/domnar när jag kör gata:
Skärmavbild 2026-06-10 kl. 18.47.52.png

Gissar att det blir lite för tight över tummen och eventuellt även pek och långfinger.

Söker:
  • Ventilerade
  • Level 2 skydd
  • Kompatibla med mobil/skärm

Bonus:
- Om möjligt D3O i fingrarna/handlfator (finns på nya RST, men saknar touch).

Några jag har ägt:
Alpinestars:
GP pro R4
GP pro R3
GP plus
Knox handroid mk3

Funderar på om jag kanske ska testa modeller som är mindre race, eftersom man vill ha så mycket känsla som möjligt i racehandskar = mindre material i handlfata och fingrar.

Kollar på Five som verkar bra och ganska billiga.
Testade även Knox korta handskar Orsa OR4 på Handelsboden sist, dom var otroligt sköna men så kollade jag på betyget i Motocap som inte var så positivt.

Vad har ni för erfarenheter ni kan dela med er?
Jag köpte RST Tractech Evo 4 och är riktigt nöjd. Dock är touchen kass. Av någon anledning så syr tillverkare ofta på en liten lapp som sitter alldeles fel och kallar det för touchkompatibelt.
Har även Orsa OR4 och de är riktigt sköna. Dock så använder jag dem mest till lugn körning (framförallt efter att jag läste motocap testet😂)

Tillbaka
Topp