• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

IMG_3288.jpeg

Aldrig hört talas om detta märket tidigare. Zontes.
Antar att det är ett av alla nya Kinesiska märken..
 
Ibland bränner man många "frikort" på samma dag.
Är på Bike för 100-milaservice, tog en kraftig omväg med mkt krokiga vägar.

På en liten mysig väg kör jag förbi en cyklist, så har släppt av lite, 85-90 på 70 väg, så ingen hysterisk hastighet. Möter två bilar, varpå den ena väljer att göra en vänstersväng.. i detta läge hör jag i mitt huvud krasande ljud för jag kommer sätta hojen i sidan på bilen. Lägger maxbroms och vejjar vänster, får kraftig sladd initialt men sen greppar bak.. så liksom kastas förbi bilen. Har nog aldrig varit så nära totalt haveri på väg, då ändå kört hoj 30+ år. Panikpuls och adrenalin så jag knappt kan fatta att hojen och jag fortfarande är på rätt köl.

Tar det lugnt en stund, glider fram på en underbar landsbygd med långa svepande kurvor. Ingen idiotkörning, men går ändå "bötesfort" typ. Helt plötsligt kliver 3 poliser ut i vägen, signalerar att sänka farten, vilket jag gör, men de låter mig köra vidare.

Så två frikort på samma dag, först slippa krasch och sen slippa böter/körkortsstrul.

IMG_1527.jpeg
 
Är det någon som har kört kamera på hojen på bana?
Funderar på bästa lösning med säkerhetsvajer som de verkar kräva.
 
Köpte en Cardo Packtalk Pro idag. Tänkte först vänta in Shoei GT Air 3 Smart men pallade inte eftersom jag redan har en GT air 3 som är två månader… förvånad över hur bra det funkade. Ingen av de jag pratade med märkte att jag satt på hojen. Körde max 70 dock.
 

Låter ju alldeles fantastiskt! :)

Ibland bränner man många "frikort" på samma dag.
Är på Bike för 100-milaservice, tog en kraftig omväg med mkt krokiga vägar.

På en liten mysig väg kör jag förbi en cyklist, så har släppt av lite, 85-90 på 70 väg, så ingen hysterisk hastighet. Möter två bilar, varpå den ena väljer att göra en vänstersväng.. i detta läge hör jag i mitt huvud krasande ljud för jag kommer sätta hojen i sidan på bilen. Lägger maxbroms och vejjar vänster, får kraftig sladd initialt men sen greppar bak.. så liksom kastas förbi bilen. Har nog aldrig varit så nära totalt haveri på väg, då ändå kört hoj 30+ år. Panikpuls och adrenalin så jag knappt kan fatta att hojen och jag fortfarande är på rätt köl.

Tar det lugnt en stund, glider fram på en underbar landsbygd med långa svepande kurvor. Ingen idiotkörning, men går ändå "bötesfort" typ. Helt plötsligt kliver 3 poliser ut i vägen, signalerar att sänka farten, vilket jag gör, men de låter mig köra vidare.

Så två frikort på samma dag, först slippa krasch och sen slippa böter/körkortsstrul.

IMG_1527.jpeg
Fy fan vad man känner att man lever efter det där... Hoppas kameran var på? :D
------

Jag filmade polaren som testade min hoj för första gången. Blev bara halv gas, men ljudet blev ändå ok så varsågoda till er som uppskattar lite motorljud:

 
Är det någon som har kört kamera på hojen på bana?
Funderar på bästa lösning med säkerhetsvajer som de verkar kräva.
Jag har gjort det en del.
Jag brukar fästa någon sorts snöre eller liknande om det finns möjlighet.

Går det inte att sätta snöret någonstans så kan man använda ett kamerafäste och sätta fast det i.
Det vibrerar mer än man tror när kameran sitter på hojen så bra att överdriva lite :)

På hjälmen sitter den däremot fast på riktigt, så jag har inte känt att det har behövts säkerhetslina. Har funkat bra hittills alla år.
Och blir bäst video enligt mig:

Ska du köra 360-kamera bak så rekommenderar jag ett dubbelfäste så att pinnen blir stabil. Och max runt 1m lutad uppåt bakom hojen.
Det svajar en del men går att få det ganska ok ändå.

84A1773C-8C4C-4A40-A41D-43F29F6C0C51.jpg

Kameran var helt ny och det blev lite skakig video. Men jag skulle nog önska att ha en 45° vinkel så att kameran pekar mer uppåt för att få med mer film framåt:
 
Tack för alla tips!
Hm, har en idé på placering (vill inte sätta på kåporna eftersom det är så tillfälligt).
Godkänner de stripes? 😅
 
Tack för alla tips!
Hm, har en idé på placering (vill inte sätta på kåporna eftersom det är så tillfälligt).
Godkänner de stripes? 😅
Beror på vilka du kör med. På bandagar har inte jag stött på problem.
Vad är det för kamera och var ska du sätta den?

Fästen för tex gopro tar man lätt bort med lite värme utan att det syns att dom har suttit där.
 
Tillbaka
Topp