• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Ser väääldigt varmt ut 🫤
Det är riktigt varmt.. 36 grader. Tycker synd om förarna.🥴
IMG_7962.jpeg

IMG_7963.jpeg

HD bagger var rätt nice
IMG_7961.jpeg
IMG_7955.jpeg
IMG_7956.jpeg

Senast ändrad:
Tråkigt! Är den inte röd så är det väl bara att köra…Säkert en lambdasond som är smutsig.
Det var gul så förhoppningsvis ska man kunna ta sig hem. Ska sträckköra Assen-Malmö (alltid skönare om man behöver hjälp på hemmaplan) och sedan Malmö-Gbg. Har starthjälp ifall den inte vill starta. Verkar vara ngt med strömregulatorn.

(Här är felkoderna ifall någon som är bra på HD vet vad man bör kolla efter)

Bilagor

• IMG_7948.jpeg
    IMG_7948.jpeg
    560.7 KB · Visningar: 4
  • IMG_7947.jpeg
    IMG_7947.jpeg
    598.2 KB · Visningar: 5
  • IMG_7946.jpeg
    IMG_7946.jpeg
    538.6 KB · Visningar: 6
ÖQUOTE="rambo_amadeus, post: 5214601, member: 4468"]
Det var gul så förhoppningsvis ska man kunna ta sig hem. Ska sträckköra Assen-Malmö (alltid skönare om man behöver hjälp på hemmaplan) och sedan Malmö-Gbg. Har starthjälp ifall den inte vill starta. Verkar vara ngt med strömregulatorn.

(Här är felkoderna ifall någon som är bra på HD vet vad man bör kolla efter)
[/QUOTE]

Kolla så att batteriet inte har skakat loss,
1000009144.png
1000009145.png

Fan, nu har man öppnat en dörr som inte kommer gå att stänga. Var förbi Yamaha Center i Danderyd och pillade på en MT-125, blev förvånad av att den ändå kändes så rejäl. Dock var killarna där tydliga med att en 125 för en 188 cm 41-årig man kommer kännas kul i ca 5 minuter och att det är lika bra att styra på åtminstone A2 direkt. Att jag ska ta A-kort känns nu uppenbart, men det får väl bli en A/A2-hoj ser det ut som. Med det sagt kan jag ju köpa en A1 för att leka med på landet.

En MT-07 kändes ju himla mysig. Tyvärr hade de ingen XSR700 inne men den gillar jag annars skarpt. Eller svartpilen.

Fan, nu har man öppnat en dörr som inte kommer gå att stänga. Var förbi Yamaha Center i Danderyd och pillade på en MT-125, blev förvånad av att den ändå kändes så rejäl. Dock var killarna där tydliga med att en 125 för en 188 cm 41-årig man kommer kännas kul i ca 5 minuter och att det är lika bra att styra på åtminstone A2 direkt. Att jag ska ta A-kort känns nu uppenbart, men det får väl bli en A/A2-hoj ser det ut som. Med det sagt kan jag ju köpa en A1 för att leka med på landet.

En MT-07 kändes ju himla mysig. Tyvärr hade de ingen XSR700 inne men den gillar jag annars skarpt. Eller svartpilen.
Säljare brukar vilja uppsälja av automatik men här tror jag helt enkelt de har rätt.

Inte klockrent exempel kanske men min bror (med mc-kort) köpte en 150cc Honda-nånting som "slit och släng" för det skulle vara så praktiskt och enkelt och kul att åka småsträckor på. Den har använts 2 gånger i år totalt. Ska man väl dra på sig MC-grejerna och åka nånstans - då blir det alltid stora hojen ändå.

Brannfakkel: De aller, aller fleste MC-førerere som kjører rundt med kamera, jakter på trøbbel og risky situasjoner for å få clicks & likes. Ta kameraet av MC'n og nyt turen som vanlige MC-førere.
Tur att man inte är en av dem då..
Har gärna lite film från vyerna man glider genom utmed norska fjordarna till sommaren.
Smidigare och bättre än att stanna för att ta kort.
Men you do you.

Jag hade XSR700 som lånehoj när min 401 var på service. Satan vad tråkig den var. Ryckig i gasen, dålig fjädring. Då har jag mycket hellre en 401.

Det finns definitivt roliga A2-hojar. Både Husqvarna och KTM har några riktigt lätta (155kg), så det blir bra fart på dem. Upp till 120km/h duger A2, över det händer inte så mycket. Klockrent för stadspendling, utöver det ”behövs” något större.

A-kort är givet, det är ju exakt samma procedur.

När grannen skulle ta korter tvingade jag på honom en MT07, för att övningsköra etc med.

Han tackar mig än idag för det. 🙂
Det är en trevlig nybörjarhoj för att ta kortet på. Räkna inte med att ha den mer än en säsong efter du tagit kortet dock 😁

Jag köpte en MT09 och övningskörde med, betydligt roligare än 7an.
Tröttnade ändå efter några månader. Så rådet är köp begagnat och inte för smått för bytet ligger runt hörnet (22 hojar för mig första 7 åren...😂 )

Hojar har man ett tag - sen byter man för att man vill ha nåt annat. Större kubik råder inte bot på det heller kan jag intyga ;)

De 25 första inkörningsmilen avklarade i 30 graders värme.
Kan inte ens föreställa mig hur den blir när begränsningen tas bort vid första service 😈
20260627_122608.jpg
Jag köpte ny hoj nyligen, då sa de att det inte behövs nån direkt inkörning, men att man kanske inte skall köra livet ur den första dagen typ. Men möjligen lite olika mellan tillverkarna.

Snygg hoj där, gillar hur BMW lyckats med dessa färger

Jag köpte ny hoj nyligen, då sa de att det inte behövs nån direkt inkörning, men att man kanske inte skall köra livet ur den första dagen typ. Men möjligen lite olika mellan tillverkarna.
IMG_3463.jpeg

Varvstoppet indikerar snabbare på 801 första hundra milen i alla fall och höjs automatiskt efter 100mil.

Snygg hoj där, gillar hur BMW lyckats med dessa färger
Denna är elektroniskt begränsad fram till första service. Nödvändigt eller ej så blir man ju ändå tvingad att hålla igen lite i början.

Tack! 😀 Jag gillar också färgsättningen på den vita M:en.

Jag fick ändra själv på min, så stängde helt av det. Eller var inte varvstopp utan snarare en växelindikator vid 5000rpm, men gick som sagt att stänga av.
IMG_3464.jpeg

Så står det på din. Finns olika teorier om inkörning dock. Läste en megalång tråd för många år sedan av en snubbe som körde in racehojar. Han menade att ju mer du pressar hojen under inkörning ju bättre.

Mina barn hade ju båda en MT-125 som A1.
Nu är den såld och den Duke 790L som stora fick när han skulle uppgradera har gått i arv till lillebror.

Vill du ha en A2 så är Duke 790 (i A2-version) riktigt kompetent och vill du sedan byta till en A av Dukearna kommer du känna dig bekväm med en gång.

För egen del så älskar jag körglädjen i 790/890/990-serien.
Väl värd att provköra innan du skaffar en MT.

Vill man ha något cityvänligt har @yonsson helt rätt.
Husqvarna svart/vitpilen 401 är grymt lättkörda och trevliga.

Jag hade XSR700 som lånehoj när min 401 var på service. Satan vad tråkig den var. Ryckig i gasen, dålig fjädring. Då har jag mycket hellre en 401.

Det finns definitivt roliga A2-hojar. Både Husqvarna och KTM har några riktigt lätta (155kg), så det blir bra fart på dem. Upp till 120km/h duger A2, över det händer inte så mycket. Klockrent för stadspendling, utöver det ”behövs” något större.

Japanska hojar är väl av naturen mer back to basic, speciellt mt07 och cp2 generellt. Men ryckig vet jag inte, man blir väl van antar jag? Haft två olika MT07 och provkört andra CP2or.

Däremot provkörde jag 1390 super adventure med automatlådan. Den var det värsta jag kört, ryckig och växlarna kastade den i så hela hojen ryckte. Är nog milsvidd bättre med manuell låda.

Japanska hojar är väl av naturen mer back to basic, speciellt mt07 och cp2 generellt. Men ryckig vet jag inte, man blir väl van antar jag? Haft två olika MT07 och provkört andra CP2or.

Däremot provkörde jag 1390 super adventure med automatlådan. Den var det värsta jag kört, ryckig och växlarna kastade den i så hela hojen ryckte. Är nog milsvidd bättre med manuell låda.
Gasen var väldigt mycket på/av. Gick inte att finlira.

Å fan! Kollade lite recensioner på YT och både MT-07 och XSR700 har fått fina omdömen, folk verkar snarare prata om att de är rätt ösiga vilket kändes lite brant om man är oerfaren. Men XSR tycker jag är förbannat snygg. Men 401 är riktigt cool. Överlag verkar man få väldigt mycket på Blocket för runt 65, hade nog föreställt mig att det var mycket mer pengar för en schysst beg hoj.

Tillbaka
Topp