• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Å fan! Kollade lite recensioner på YT och både MT-07 och XSR700 har fått fina omdömen, folk verkar snarare prata om att de är rätt ösiga vilket kändes lite brant om man är oerfaren. Men XSR tycker jag är förbannat snygg. Men 401 är riktigt cool. Överlag verkar man få väldigt mycket på Blocket för runt 65, hade nog föreställt mig att det var mycket mer pengar för en schysst beg hoj.
Absolut inte så farligt ösiga… finns en anledning till att 90% av alla körskolor kör MT-07.

Överlag verkar man få väldigt mycket på Blocket för runt 65, hade nog föreställt mig att det var mycket mer pengar för en schysst beg hoj.
Det finns rätt många roliga billiga hojar. Problemet är oftast försäkringspriserna.
Kan man inte fixa sånt med annat gasreglage? Trist oavsett såklart.
Det har antagligen att göra med mappningen i kombination med strikta avgaskrav = svårt att fixa.

God morgon ✌🏻

1000045742.jpg

Det har antagligen att göra med mappningen i kombination med strikta avgaskrav = svårt att fixa.

Skall gå att fixa med mappning. Har även läst i nån yamahatråd nånstans att nyare årsmodeller är bättre mappade från fabrik. Både mt07 och mt09. Ingen egen erfarenhet dock.
Var ju ett ganska vanligt problem på många hojar för några år sen när tillverkarna skulle få hojarna godkända för striktare emmissionskrav i euro 4/5.
Att mappa om för lite fetare bränslevlandning på låg- och mellanregistret brukar ge en mjukare gasrespons precis när man rullar på gas efter motorbroms.

Skall gå att fixa med mappning. Har även läst i nån yamahatråd nånstans att nyare årsmodeller är bättre mappade från fabrik. Både mt07 och mt09. Ingen egen erfarenhet dock.
Var ju ett ganska vanligt problem på många hojar för några år sen när tillverkarna skulle få hojarna godkända för striktare emmissionskrav i euro 4/5.
Att mappa om för lite fetare bränslevlandning på låg- och mellanregistret brukar ge en mjukare gasrespons precis när man rullar på gas efter motorbroms.
Ja precis, är nog mappningen. Denna var från 2024 tror jag.

Läste nya MC-folket artikel om Voge. Någon som testkört någon av deras hojar?
Verkar toppa försäljningar i UK och Spanien.

DS800X Rally på bilden.

Bilagor

• IMG_9344.png
    IMG_9344.png
    595.4 KB · Visningar: 6
Kan man inte fixa sånt med annat gasreglage? Trist oavsett såklart.
Min MT07 var lika. Köptes sprittny och såldes efter 10 mil (köptes innan jag hade kortet). Tror det har med mappningen att göra, att klara EURO 5+ kraven. Om man gör något åt den så blir det säkert bättre. MT07 har visserligen nyligen fått en facelift så denna är kanske något bättre? MT09 upplevde jag inte alls likadan på gasen.

EDIT: Ser att detta redan nämnts seanre i tråden :)

Det finns rätt många roliga billiga hojar. Problemet är oftast försäkringspriserna.

Haha, ja, stod och pratade med en kille från grannbyn på Risk 1:an och halkade in på att det är dyrt med allt man ska ha och göra för körkortet och vidare till försäkring. Han var nöjd med att ha prutat ner till 4300 spänn vid 22 års ålder och jag kunde inte annat än att hålla med. Jag är 40 och får betala 3800kr. Men det visade sig att han snackade en månadskostnad medan jag pratar om året 😅

Senast ändrad:
Jag hade XSR700 som lånehoj när min 401 var på service. Satan vad tråkig den var. Ryckig i gasen, dålig fjädring. Då har jag mycket hellre en 401.

Det finns definitivt roliga A2-hojar. Både Husqvarna och KTM har några riktigt lätta (155kg), så det blir bra fart på dem. Upp till 120km/h duger A2, över det händer inte så mycket. Klockrent för stadspendling, utöver det ”behövs” något större.

A-kort är givet, det är ju exakt samma procedur.
+1
@koze Kostnaden för körkortet och körduglig MC för att övningsköra på lär bli samma för tung som lätt.

Det var gul så förhoppningsvis ska man kunna ta sig hem. Ska sträckköra Assen-Malmö (alltid skönare om man behöver hjälp på hemmaplan) och sedan Malmö-Gbg. Har starthjälp ifall den inte vill starta. Verkar vara ngt med strömregulatorn.

(Här är felkoderna ifall någon som är bra på HD vet vad man bör kolla efter)
Hur gick det? Kom du hem utan bekymmer?

Beställlde hem en Bowtex Elite Shirt V2 och en Adventure Spec Supershirt 2.0. Båda med level 2-skydd för axlar, armbågar, bröst och rygg. AA på Supershirt och AAA på Elite Shirt.

Båda känns grymt bra, Bowtex sitter något bättre på mina 186cm / 75kg. Skydden sitter bra på båda, armbågarna något bättre på Supershirt och Supershirt har hel bröstplatta där Elite Shirt har tvådelad. Väldigt imponerad av båda men Bowtexen får stanna. Om någon skulle vara intresserad av Supershirten innan jag returnerar så hojta så löser vi något.

Tillbaka
Topp