• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

1000011638.jpg

En repa grus på några mil i förmiddags! Måste säga att originaldäcken är suboptimala för den här sortens äventyr. Inger inget förtroende alls 😅

Motorlampan lyser alltjämt, men Johans MC rekommenderade att prova ge den några värmecykler för att se om det slocknar av sig själv, eftersom den inte gått i limpmode så antas det inte vara något skadligt.
Mitas Enduro XT är dina vänner på grus och mitt tips.
Dakarversionen är hårdare så lite sämre grepp, men håller därmed också längre.

Idag har scrammyn varit hos farbror doktorn och kollat felkoder. Nedsatt funktion katalysator bank 2! Jo, jag hade ju ingen katalysator, så det är ju inte så konstigt kanske. Men varför bara ena banken? Det är ju bara en kat 😆

Skönt att få svar. Det får väl bli en mappning och inaktiverade lambdasonder vad det lider. Hemskt att säga, men jag har helt utan tvekan blivit en tråkig gubbe, för det var riktigt skönt att köra med originaldämparna igen. Slippa hörselskydd för minsta tur 😅 Frågan är vad det ska på för avgas som låter bättre utan att dåna så förbannat....

1000011710.jpg

Senast ändrad:
Fick håll i en Beeline första versionen, och 3d-printade ett fäste som inte ingick (och kostar typ 500 spänn).

Riktigt smutt navigations-app, utöver smidig navigations-display! Man väljer "Fast", "Fun" eller "Relaxing" så gör den olika rutter till destinationen. Och anger hur många procent gravel osv. 👍

1000011788.webp

Fick håll i en Beeline första versionen, och 3d-printade ett fäste som inte ingick (och kostar typ 500 spänn).

Riktigt smutt navigations-app, utöver smidig navigations-display! Man väljer "Fast", "Fun" eller "Relaxing" så gör den olika rutter till destinationen. Och anger hur många procent gravel osv. 👍

1000011788.webp
Blev nyfiken och laddade ner appen i hopp om att den skulle ha en funktion som visar vägbeläggning som ett lager på kartan i och med att du skrev att den anger procent grus. Den verkar tyvärr inte ha det.

Vet nån om det finns nån app som har den funktionen? Hade varit guld värd både för de som vill köra grus och de som inte vill köra grus. Datan finns tillgänglig på Trafikverkets sidor men har som sagt inte hittat nån som byggt in den i en app.

Blev nyfiken och laddade ner appen i hopp om att den skulle ha en funktion som visar vägbeläggning som ett lager på kartan i och med att du skrev att den anger procent grus. Den verkar tyvärr inte ha det.

Vet nån om det finns nån app som har den funktionen? Hade varit guld värd både för de som vill köra grus och de som inte vill köra grus. Datan finns tillgänglig på Trafikverkets sidor men har som sagt inte hittat nån som byggt in den i en app.
Stegra.io. Sjukt bra. Där kan du se vilken beläggning vägarna har, olika nivåer ifall det är en grusväg, sandig grusväg, stig etc. Ruttar efter önskemål och talar om antal % i grus.

IMG_6675.webp
Snart 30 år på nacken men tuggar på fint.

Ååååh, den är så fruktansvärt frän! Jag tittade efter en XRV när jag skulle ha hoj, men det blev spontant en Triumph scrambler istället när ingen bra XRV dök upp. Men det kanske inte är något som hindrar att man har två? Sen skulle jag klart gärna ha en bobber också. Och kanske en sporthoj. Och en goldwing:ish.

Ååååh, den är så fruktansvärt frän! Jag tittade efter en XRV när jag skulle ha hoj, men det blev spontant en Triumph scrambler istället när ingen bra XRV dök upp. Men det kanske inte är något som hindrar att man har två? Sen skulle jag klart gärna ha en bobber också. Och kanske en sporthoj. Och en goldwing:ish.
Tack. Men det är faktiskt en Transalp.
Jag har haft ett par olika äldre och nyare AT också och Transalpen duger lika bra på grus- och skogsväg.

Är det någon här som är duktig på svart magi, aka fordonselektronik?
Min radiatorfläkt startar inte med överhettning vid långsam körning som naturlig följd.
39935.webp

Rev isär allt och mätte.
Matning fram till relä ok.
Styrspänning till relä ok.
Relä ok.
Kabel från relä till fläkt ok.
Fläkt startar med direktström från batteriet.

Varför startar inte fläkten?

Är det någon här som är duktig på svart magi, aka fordonselektronik?
Min radiatorfläkt startar inte med överhettning vid långsam körning som naturlig följd.
39935.webp

Rev isär allt och mätte.
Matning fram till relä ok.
Styrspänning till relä ok.
Relä ok.
Kabel från relä till fläkt ok.
Fläkt startar med direktström från batteriet.

Varför startar inte fläkten?
Är det ordentligt kontakt på kabelskorna som ansluter mot relät?

Är det ordentligt kontakt på kabelskorna som ansluter mot relät?
Det är kontaktfett på alla ytor och det ser bra ut, men kan vara en god idé att ändå rengöra och bända lite i kontaktblecken för att säkerställa god kontakt.

Ska testa relät med lite lägre spänning med.
Låter otroligt då generatorn borde se till att spänningen är nog hög.

Tillbaka
Topp